Ischias of Hernia? En gaat dat echt vanzelf over?

Discussion in 'De lounge' started by Kitty07, Sep 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik ben afgelopen donderdag bij een vervangend huisarts geweest omdat ik al 2 weken ontzettende last van mijn lies/heup/been had.
    Zelfs met tintelingen in mijn voet waardoor ik slecht sliep.

Nu denkt de huisarts dat het een ischias is omdat ik vrij exact een pijnlijk plekje laag onder in mijn rug kon aanwijzen.
    Maar echt rugpijn heb ik eigenlijk niet; ik heb vooral erg veel last van mijn lies en been.
    Zonder pijnstillers loop ik echt mank met dat been.
    Zelf zou ik het omschrijven alsof ik een versleten heup had of een verrekte lies en bij bepaalde bewegingen schiet er een pijnscheut door mijn been naar de buitenkant van m'n knie.
    Vooral de heup is pijnlijk; ik kan bv. geen draaiende "hoelahoep" beweging maken met mijn rechterheup of mijn been naar buiten zwaaien, kleermakerszit etc. Dat geeft echt felle pijnsteken.

Heb nu een verwijziging voor fysio gekregen maar die huisarts zei dat een ischias of hernia (wat het volgens haar niet was) vaak ook vanzelf binnen 6 weken verdwijnt.
    Kan dat echt zomaar vanzelf verdwijnen dan? Iemand ervaring mee?
    Moet er wel meteen bij zeggen dat de tintelingen in mijn voet sinds een dag of 2 idd verdwenen zijn :) maar de pijn in de lies en heup blijven en worden ook niet minder.
    Zonder pijnstilling kan ik maar hele korte stukjes lopen en ook echt mank.

2. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,064
    1,296
    113
    Nederland
    Zo te horen is het geen ischias. Ischias begint laag in de rug, straalt uit naar je billen tot aan de benen. En dit gaat niet over. Ik heb zelf ischias en de ene keer heb ik er meer last van dan de andere keer. Heb er diclofinac voor als het extreem wordt. Hernia kan ik je niets over vertellen, maar weet wel dat hernia blijvend is. Heb je niet last van je bekken? Omdat je lies/benen zegt.

3. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Een hernia verdwijnt niet zonder behandeling of operatie..
    Toen ik een hernia had voelde ik niet dat ik plaste.. Ik moest dus kijken of ik klaar was.. Mijn been klapte onder mij weg.. Ik kon niet zitten, maar ook niet lang staan.. De pijn trok door mijn volledige been heen... Niet eens zozeer vanuit mijn rug..
    Als je te niet vertrouwd andere arts bezoeken! Een goede fysio weet de pijn ook wel te plaatsen, maar bij hernia wordt je toch doorverwezen

4. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    elfde klachten hier en dat kwam uiteindelijk door hypermobiliteit. Dus al mn gewrichten zijn te soepel en te beweeglijk, wat de kleine spiertjes in rug/bekken/lies enz weer op vangen waardoor die pijn gaan doen. Ook specifieke kleine plek in onderrug aan te wijzen.

Ik zou je door een fysiotherapeut na laten kijken of door een manueel therapeut. Als je hetzelfde hebt geven zij je oefeningen om die spieren te verstevigen.

5. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

Jul 10, 2008
    1,619
    1,332
    113
    Westland
    Tegenwoordig doen ze bijna niks meer aan een hernia, ook die gaan (meestal) vanzelf over. Bij mijn man tot 2x toe vanzelf weg en 1x met operatie. De pijnklachten (uitstraling) kan ook een hernia zijn. Goed naar de fysio luisteren, trouw je oefeningen doen en als het na een week of 6 niet veel minder is geworden even aan de bel trekken voor een scan! Beterschap!

6. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had soortgelijke klachten en bleek een slijmbeursontsteking in mijn heup te hebben.
    Misschien eens naar de fysiotherapeut?

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,311
    11,095
    113
    Dus de meeste pijn zit in je bovenbeen en lies, uitgelokt door het been naar buiten draaien. Dat kan heel goed een heupprobleem zijn. Het onderscheid van andere mogelijkheden, zoals een lage rugpijn, si-strain of toch een hernia, hoewel ik dat op je verhaal minder waarschijnlijk vind, moet in een nauwkeurig lichamelijk onderzoek gemaakt worden. Daar kan op afstand niemand je mee helpen. Niet alle huisartsen hebben evenveel feeling hiervoor, je fysio kan misschien al specifieker zijn, dat is een goede volgende stap. Als je niet verder komt een doorverwijzing vragen, naar mijn idee nog eerder voor een orthopeed dan een neuroloog.

Nanette, jij had zo te horen niet een gewone hernia, maar mogelijk eentje die zo groot was dat hij de doorlopende zenuwwortels in het wervelkanaal blokkeerde - een reden voor een spoedoperatie. Een gewone hernia herstelt in veruit de meeste gevallen spontaan, al kan het een terugkerend probleem zijn. Het gebruikelijke beleid bij een hernia is om eerst zes weken af te wachten alvorens er een scan wordt gemaakt, behalve dus bij complicaties zoals jij had.

8. jilina

jilina Fanatiek lid

May 27, 2010
    2,362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik zelf heb er niet mee te maken gehad maar mijn vader heeft er momenteel last van. Ze dachten eerst bij hem aan slijmbeurs maar dit ging maar niet over. Naar de fysio geweest maar die vertrouwde het niet meer en heeft hem weer door gestuurd naar de huisarts. Die heeft hem eerst medicijnen voorgeschreven wat niet hielp en hij is nu door scan geweest op advies van de orthopeed en blijkt wel een acute hernia te hebben incl. versleten rug en kalkaanzetting op het heupgewricht. Eerst had de huisarts gezegd dat het geen hernia kon zijn maar nu blijkt toch anders. Volgende week moet hij naar de neuroloog om door te nemen hoe en wat en het wordt waarschijnlijk wel opereren. Maar bij hem begon het dus met pijn in de heup. En op een gegeven moment kon hij niet meer lopen alleen nog maar krom en met de handen steunend op de knieën. Hij heeft 10 dagen in de stoel geslapen omdat hij niet boven kon komen en liggen al helemaal niet wou. Hij kan nu al 2 maanden niets dus ze hebben ondertussen maar een rolstoel gehaald zodat ze toch nog wat kunnen doen. Hij heeft nu tramadol gekregen maar zelfs dit helpt niet tegen de pijn want tegen zenuwpijn is niets tot weinig te doen.

Maar het is ook bij iedereen verschillend een collega van mij heeft ook een hernia en die willen ze niet opereren maar eerst proberen met pijnbestrijding dus die krijgt prikken in de rug. Zij heeft ook hele andere pijn dan mijn vader ze kan wel "normaal" lopen en heeft de pijn ook meer onder in de rug.

Ik zou dus idd naar de fysio gaan en heb je een goede dan herkent die ook wel een hernia en anders toch even terug naar de huisarts.

Ik lees hier ook over hypermobiel daar heb ik zelf ook last van maar heb deze pijn die jij omschrijft niet. Wel heb ik altijd pijn omdat ik fibromyalgie heb.

Heel veel sterkte!

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,311
    11,095
    113
    Jilina, als de tramadol niet sterk genoeg is, gewoon teruggaan en iets sterkers vragen of overleggen of de dosering omhoog kan! Veel mensen met een hernia hebben niet genoeg aan tramadol.

10. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Zowel ischias als een hernia gaan meestal vanzelf weer over, inderdaad met fysiotherapie en pijnstilling. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat patiënten met een hernia mét en zonder operatie er na een jaar hetzelfde aan toe zijn - evenveel verbetering van de klachten - maar dat resultaat wordt eerder bereikt na een operatie.

11. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Bedankt dames. :)

Ik heb morgen mijn eerst afspraak bij de fysiotherapeut dus ik ben eens benieuwd wat hij/zij ervan vindt.
    Wist echt niet dat zoiets ook spontaan over kon gaan!
    Mijn vader is in het verleden 2x geopereerd aan een hernia omdat hij verlammingsverschijnselen had en hij dacht eerst ook dat hij een versleten heup had.
    Maar goed....ik hoop maar dat dat bij mij nooit zover zal komen want het zit wel echt in de familie bij ons.

12. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

Jul 10, 2008
    1,619
    1,332
    113
    Westland
    Met verlammingsverschijnselen wordt er altijd direct geopereerd bij een hernia, want dat is te gevaarlijk natuurlijk om te laten doorlopen. Succes! Dat je maar gauw van je rugklachten af mag zijn!

13. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Dat klopt inderdaad! Heb een spoedoperatie gehad en daar zat een mega hernia...
    Doodeng als je lijf zo gek doet..

Share This Page