Ik wil graag jullie mening, ervaring over waarom je voor een bakfiets of mamafiets hebt gekozen. Ik weet namelijk niet meer waar ik op moet letten en rekening mee moet houden... Heb 2 kleine kindjes die nog wel even bij mama op de fiets moeten zitten.
Ikzelf heb nu een mamafiets, omdat ik maar een kleintje heb, en een auto, tis dus alleen voor recreatief gebruik... Als je geen auto hebt, dan is een bakfiets makkelijk, omdat je kinderen altijd droog kunnen zitten. Het nadeel is wel dat een bakfiets niet in alle fietsenstallingen past. Ook moet je er rekening mee houden dat hij in de schuur oid past, want zomaar vuiten laten staan zou ik niet doen. Zeker niet 's nachts. En... Het fietst heel anders dan een normale fiets, dus het is even een paar dagen wennen. Succes met je beslissing.
Hier heb ik beide. De mammafiets is ideaal voor het halen en brengen naar de PSZ, maar de bakfiets gebruik ik het meest. Ik doe ook alle boodschappen, even naar het tuincentrum (zitten ze terug tussen alle bloemetjes in), en als het regent de kap erover en ze zitten lekker droog. Als het 's winters heel koud is, doe ik ook de kap erop en zitten ze allebei onder een dekentje. Veel minder gedoe met dikke skipakken. En met een driewielbakfiets val je met de gladheid ook niet om Persoonlijk vind ik de bakfiets erg gezellig en gebruik ik die veel meer dan de mammafiets. Maar als we met mooi weer lekker een stuk gaan fietsen, neem ik wel de "gewone" fiets. Het is wel zo dat ik geen auto heb (en ook niet wil) en alles dus met de fiets of lopend gedaan moet worden.
Ik denk dat het er erg vanaf hangt waar je woont... Als je geen auto hebt (of hem vaak moeilijk kan gebruiken zoals in Amsterdam) is een bakfiets heel erg handig, want dan kan je makkelijk je kinderen en je boodschappen vervoeren. Ook speelt mee of je kinderen al op jonge leeftijd zelf kunnen gaan fietsen. Als je in een (veilig) dorp woont kan ik me voorstellen dat ze misschien al met 4-5 jaar naast je kunnen fietsen. In een stad misschien niet. En dan kunnen ze in de bakfiets nog heel lang zitten, terwijl ze op een gewone fiets te zwaar worden. Bovendien: de jongste kan tot max 2 1/2-3 jaar voorop zitten en moet dan echt naar achter. Kan de oudste dan al zelf fietsen of nog niet? Tenslotte speelt natuurlijk mee hoeveel kinderen je zou willen, en hoe dicht op elkaar. Als je graag drie of meer kinderen wilt die dicht op elkaar zitten EN de oudste kan niet alleen gaan fietsen - omdat het te gevaarlijk is, of omdat hij/zij te jong is - dan zul je wel aan de bakfiets moeten. Nadelen zijn inderdaad parkeren (kan je achterom) en fietsen. Ik heb zelf een gewone mamafiets, ook vanwege het feit dat een bakfiets bij ons niet achterom kan (steeg is te smal) en ik ben gewoon niet zo heel erg handig met fietsen. Ik zou bang zijn dat ik binnen no time een ongeluk zou krijgen.
De kinderen schelen 2 jaar en de oudste moet nog 3 worden, dus ze zitten nog wel even op de fiets. Heb eigenlijk geen idee vanaf welke leeftijd ze zelf gaan fietsen?? Maar ik vind de mamafiets soms best zwaar en wankelig.. val ook vaak bijna om. En je kan niks meenemen, want dan ben je helemaal uit balans... Alleen kan de bakfiets ws niet in de schuur. Dus moet ie buiten onder een dakje... En fietst een bakfiets minder zwaar?
Ga anders eens een proefritje maken met beide kinderen in een bakfiets.. Een bakfiets is zwaarder dan een gewone fiets, en rijdt ook heel anders.
Ik heb sinds een week een bakfiets (wel een tweewieler) en vind het ideaal. De oudste is al wel 5, maar die fiets nog geen grote stukken zelf en is een beetje bang om te fietsen en de 2 andere zijn 2,5 j en 9 maanden. Ik heb voor de kleinste een speciaal zitje, waarin hij beter zit als op de fiets. Hij kan nog niet zo heel goed zitten op de fiets en ik mistehet fietsen heel erg. Ik heb hem van de week al zoveel gebruikt, meer dan de gewone fiets de laatste tijd. We hebben wel een auto, maar die rijd erg duur (7 persoons)en het stukje van hu9is naar school is eigenlijk zo kort dat de moter niet warm wordt, wat ook weer slecht voor de auto is, daarom de keuze voor een bakfiets. Ik las ergens over een smalle steeg, dat probleem hebben wij ook. Je kan er net door met een fiets, daarom hebben wij ook een tweewieler bakfiets genomen en die past er wel doorheen. Het nadeel is dat het wel een stuk zwaarder fiets dan een gewone fiets en helemaal als hij vol zit.