vind ik ook. als ik alleen maar rekening had moeten houden met collega's met kinderen dan had ik de afgelopen 15 jaar, niet weg gekunt omdat hun dan voorrang zouden hebben. en ik mag dan in mijn eentje weg omdat ik geen partner heb en de rest van familie/vrienden wel in de schoolvakanties vrij zijn en op stap gaan. probeer er echt rekening mee te houden maar niet kosten wat het kost. heel jammer voor die kids. er zijn nog genoeg andere dagen dat ze weg kunnen.
Ik wist niet dat dit zo in de zorg is geregeld. Wat ik bedoel met Parttime is dat ik het hele jaar door genoeg vrije dagen heb tov koppels die beide het hele jaar fulltime moeten werken snap je? Zelfs fulltime tijdje in de grote vakantie zou ik niet zo erg vinden. Maar hoe dan ook ik begrijp het van beide situaties voor mensen met en zonder kinderen.
Wij (klein team) werken allemaal extra in de schoolvakantie. We krijgen allemaal 3 weke vakantie en werken de andere 3 weken 1 of 2 diensten per week extra. Zo kan iedereen gewoon op vakantie.
Mijn man kan helaas ook niet altijd vrij krijgen in de zomervakantie. (Overigens niet de zorg). Ik vind het wel eens balen want ik heb 6 weken dan. Maar begrijpelijk dat andere mensen ook kunnen. Wij slaan dan een jaartje vakantie over. Want de andere periodes wanneer ik vakantie heb lukt het meestal ook niet
Ik denk niet dat het om rekening houden met die collega's gaat. Als je schoolgaande kinderen hebt zit je zelf namelijk vast aan de vakantieperiodes. Denk dat iedereen heel graag net die week voor de zomervakantie of net die ene week erna op vakantie zou willen aangezien het dan de helft scheelt qua kosten. Maar zodra ze 5 zijn hebben ze leerplicht en ben je als ouder zijnde verplicht om binnen die vakanties weg te gaan omdat je anders de leerplichtambtenaar op je dak hebt En als er nog een beetje sprake is van collegialiteit kun je daar toch met elkaar wel uit komen??
Ik heb bij diverse bedrijven gewerkt en ik kan me bij sommige mensen echt kapot ergeren aan hun instelling. In het geniep al vrij vragen bij de baas, zodat jij vrij hebt en je collega's weer kunnen schuiven. Gewoon weg geen stijl. Dat je baas dat dan ieder jaar nog goedkeurt vind ik overigens ook geen stijl. Je kunt je met elkaar toch aanpassen. Als jij deze vakantie gunstig uitkomt, kun je bij een andere vakantie toch iets offeren. Het laatste bedrijf waar ik gewerkt heb was er altijd strijd om vrije dagen en om vakanties. Het waren met name twee collega's die strijd met elkaar voerden en daarbij dupeerden zij twee andere collega's. Een vrouw met een dochter ver +20 en een vrouw met schoolgaande kinderen. Allebei vonden ze dat evenveel recht hadden om en in de zomer en in de meivakantie en in de herfstvakantie en tijdens kerst vrij te hebben. Dus de 1 rent naar de baas en regelt vrij. De andere eist dan ook vrij en de twee die vriendelijker zijn kunnen altijd alle dagen werken. Terwijl 1 daarvan ook oma was en heel graag ook wel eens dagjes met kleinkinderen wil. Ga toch netjes met elkaar om en zorg dat je om en om vrij hebt. Typisch gekat wat je krijgt bij vrouwenafdelingen. Ik heb ook wel bij bedrijven gezien dat dit wel goed ging. Oh jij wilt dan? Dan ga ik gewoon na jou, geen probleem! Zo kan t ook
dan gaan ze maar weekendjes weg buiten de vakantie om. ja sorry hoor maar collegialiteit houd niet in dat de mensen zonder kinderen altijd maar rekening moeten houden met diegene met kinderen. hier was het gewoon zo dat de mensen met kinderen hun hakken in het zand zette want " hun hadden recht op de vakanties omdat ze kinderen hadden". niet echt collegiaal zou ik zeggen. waarom zou ik moeten "boeten" omdat hun kinderen hebben?? zoals ik in mijn voorbeeld al aangaf, bij ons waren veel collega's met kinderen. zoveel dat de anderen dus in de vakanties geen vrij konden krijgen. wilde allemaal in de vakantie vrij hebben en weken er ook niet vanaf. ik was alleen en familie had allemaal in vakanties vrij. ik viel dus overal buiten, moest bijna altijd alleen weg. buiten de vakantie. en dat bijna 15 jaar lang. dan vind ik het jammer de bammer voor diegene met kinderen en dan hebben ze maar een keer pech. (en ja, ik heb kinderen en kan ik geen vrij krijgen dan heb ik pech. dan ga ik wel een paar x een weekend weg of zo). ik vind het niet kunnen dat mijn collega's zonder kinderen, niet in de zomervakantie weg zouden kunnen omdat ik kinderen heb en aan de vakantie "vast" zit. gewoon eerlijk verdelen. probleem opgelost. heb hier collega's die geen schoolgaande kinderen hebben maar wel in de vakantie willen. zodat ze een keer met hun kleinkinderen op vakantie kunnen. dat kan je die mensen toch ook niet steeds ontnemen omdat jij schoolgaande kinderen hebt?
Wij hebben gelukkig niet vaak vakantieproblemen. Mijn man is leraar en ik heb een eigen bedrijf. De meesten bij mij op kantoor hebben ook kinderen. In de zomer sluiten wij vaak een paar weken. Ik zou het vreselijk vinden om een jaar over te moeten slaan. Vakantie is een van de belangrijkste dingen in mijn leven. Voor mij zouden dit soort taferelen reden zijn om direct een andere baan the zoeken. Her vervelendste dat wij tot nu toe regelmatig meemaken is dat vakanties van mijn man en kinderen niet altijd gelijk lopen. Gelukkig alleen met de tussendoor vakanties. Bijv. Komende meivakantie... De kinderen hebben 3 weken, man 2, maar maar 1 week tegelijk. Slechte planning van onze basis school.
Zo is het in de zorg niet altijd geregeld. Bij ons hoef je dus echt niet meer te werken (hoewel ik dat vaak wel aangeef, tot mijn max te willen werken). Er bestaat ook nog zoiets als vakantiekrachten. Enig punt is wel dat wij naast de vakantie, maar 2 dagen/dagdelen aan kunnen vragen in de periode juli/augustus. Bij ons is de planning gewoon rond op 1 dec. Hebben nog maar 1 jaar gehad dat er geloot moest worden.
Wat ben ik blij dat ik in een team werk waar gewoon alles in overleg gaat en iedereen netjes met elkaar afstemt over de vakanties. Dat wordt hier overigens ook verwacht. Als het niet klopt, krijgen we alle formulieren terug en mogen we opnieuw puzzelen. Voor 15-12 moest dat binnen zijn. Kom je daarna aankakken, heb je wel misschien pech. Bij ons in het team zijn de privesituaties heel wisselend, maar iedereen krijgt bijna altijd wat hij wil. Nu hebben we zo geschoven met 10 man dat 1 collega 4 weken weg kan in de zomer. Ze kreeg een grote reis aangeboden door schoonouders. Tja, dan doet iedereen zijn stinkende best om te schuiven. 4 weken vakantie is een grote uitzondering, 3 is maximaal ik de zomervakantie. Mooi toch als je dit kan regelen met elkaar. Vreselijk lijkt me dat als je elkaar niks gunt.
Bij ons is dat wel vrijwillig, hè? Als je, om wat voor reden dan ook, gewoon je uren wil werken, dan word daar rekening mee gehouden. Tot nu toe zijn er altijd wel collega's die wat extra willen werken, dus is het nooit een probleem, eigenlijk. Het kan wel zijn dat je dan in 1 week wat extra staat ingepland, maar dat krijg je dan ook de week ervoor of erna weer terug. Wat jij zegt over parttime werken, klopt ook. Ik werk dus maar 16 uur en dus ook de weekenden, waardoor het regelmatig voorkomt dat ik een dag of 6 achter elkaar vrij ben. Dan hoef ik niet zo nodig nog eens een keer extra zomaar een week vakantie te hebben buiten mijn aanvragen om. Als ik vrij wil hebben in een schoolvakantie moet ik dat wel aanvragen, als ik dat niet doe moet ik dus wel veel werken. Nu met de carnavalsvakantie heb ik geen vakantie en moet ik die week 4 dagen werken, tegen normaal 2. Over die vakantiekrachten: Wij nemen meestal voor de vakanties 1 of 2 3de jaars stagiaires aan. Die mogen dan wel niet als hoofd op de afdeling staan, maar alle andere diensten mogen ze wel werken. Als je er daar al 2 van hebt, ben je vaak al een heel eind. Die meiden willen vaak wel een paar weken 32/26 uur werken en afgelopen jaar wisselden ze elkaar mooi af.
Je HOEFT niet op vakantie toch? Je kunt ik drie weken thuis blijven en leuke dingen doen. Op vakantie gaan is een recht en geen plicht. Mensen realiseren zich dat vaak niet.
Eerlijk gezegd vind ik wel een beetje dat je moeilijk doet. Wij hebben altijd maar 2 weken weg in de zomervakantie, lang zat en zo heb je voor de rest van het jaar nog wat meer dagen over. Kijk als je nou echt geen vrij kan krijgen ivm bezetting, maar je hebt nu toch gewoon 2 weken? Hier geen problemen met vrij nemen, ik ben nog de enige met schoolgaande kinderen. Maar bijna niemand neemt 3 weken vakantie achter elkaar op.
En hoe zie je dat dan voor je? Die vrijdag en maandag zijn net zo goed verplichte schooldagen. Ik vind dat het nu erg zwart wit neer gezet word. Je moet als collega's gewoon met elkaar eruit kunnen komen toch? Is het dan echt zo moeilijk? Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen zonder kinderen in de vastgestelde vakantieperiode op vakantie willen... (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) Je betaalt meer dan het dubbele en het stikt overal van de kinderen Maar zo snapt iedereen wel iets niet... En als we gewoon met elkaar overleggen en een ander iets gunnen en niet over elkaars ruggen gaan dan word het allemaal een stuk prettiger en makkelijker...
Ik zou eens willen dat mensen leren lezen...... kijk nou eens goed naar mijn voorbeeld. ik werk hier al 15 jaar en bij ons is het altijd zo geweest dat mensen met kinderen voorrang kregen. pech gehad voor diegene zonder kinderen. dus ik zet het niet zwart wit neer. zo gaat het hier gewoon. heel makkelijk gezegt dat je als collega's uit moeten komen maar als de mensen met kinderen de kont tegen de krib gooien omdat " zij alleen recht hebben op de vakanties dan houd het op he. en ja, na zoveel jaar gooi ik dan ook mijn kont tegen de krib. ik heb ook recht op vakantie in de schoolvakantie. en dus is het dan jammer voor de kinderen die dan niet weg kunnen. en ja, dan gaan ze maar op een ander moment. ik zie het probleem niet hoor. dat doen veel mensen. gewoon een lang weekend weg. op tijd aanvragen en gaan. simpel. en ik ik heb genoeg collega's zonder kinderen die gewoon in de schoolvakantie vrij willen om verschillende redenen. - ze willen ook tijdens de warme perioden op vakantie en niet altijd daarbuiten. - partner, familie of vrienden die WEL de schoolvakanties vrij hebben en weg gaan. zoals ik dus had. zusjes die nog op school zaten of werkten en ouders die met schoolvakanties vrij hadden. ik pieste altijd naast de pot en kon nooit mee met dagjes uit of vakantie omdat ik geen kinderen had en ik er dus geen recht op had.. en waarom zouden mensen zonder kinderen zich ergeren aan de kinderen die overal rondlopen ik heb 2 collega's die zelf geen kinderen hebben maar het helemaal geweldig vinden. al die drukte van kinderen. ik heb een oom en tante die met pensioen zijn en alsnog in die periodes weg gaan. vinden ze gezellig. moet zeggen, ben ooit eens buiten het seizoen op een eiland geweest, doodzaai. in de drukke periode was dat een stuk gezelliger, alles open, activiteiten enz. enneh, een school en leerplichtambtenaar doen echt niet altijd moeilijk als er een paar dagen vakantie buiten de schoolvakanties geboekt worden hoor als je een goede reden hebt, bijvoorbeeld dat je in de schoolvakanties geen vrij kan krijgen ivm werkzaamheden dan krijg je gewoon toestemming.
hier ook altijd moeizaam maar we komen er meestal wel uit door in de weken dat je niet opvakantie bent extra te werken.... nadeel is dat je je vakantie uren eigenlijk al van te voren of na die tijd werkt en dat je doodop op vakantie gaat of meteen weer dood op bent 3 weken na je vakantie.... maar ja helaas het is niet anders. dit jaar loopt half juni mijn contract af, mag niet meer verlengd worden, dus heb me voorgenomen om als het niet verlengd wordt, wat er dik inzit , (thuiszorg, reorganisatie) ik dit jaar een keer van de zomer ga genieten......