nou hier wel strenge controle leerplicht hoor, school geeft daar geen toestemming voor, tenzij je een verklaring hebt dat het onmogelijk is om in de schoolvakantie vakantie op te nemen. dat heb ik wel eens gedaan trouwens, mijn werkgever zo'n verklaring laten invullen en toen mochten ze 2 weken eerder vrij.... maar dat mag alleen voor de vakantie niet als de scholen weer beginnen. Maardat moet dus wel officieel gemaakt worden anders krijg jij en jij en school een boete. En dat mag je dus ook niet elk jaar doen.... dat werd er bij mij duidelijk bijgezegd
ik vind overigens ook dat mensen zonder kinderen ook vakantie moeten kunnen krijgen in het hoofdseizoen als ze dat willen, bij ons willen de meesten dat gelukkig niet, maar vakantie is voor iedereen even belangrijk!
Bij ons gelukkig geen gezeur. Onze baas plant alle vakanties en werk is dan dicht. Meestal 1 week mei vakantie, 3 weken zomer (altijd schoolvakantie) en 1 week herfst of kerstvakantie. Toen ik geen kinderen had en mijn dochter klein was had ik dus ook de schoolvakantie. Was er nooit heel blij mee gezien de kosten, maar straks als mijn dochter naar school gaat vind ik het fijn. We zijn met 3 personeelsleden en hij hoeft geen rekening te houden met partners, dat scheelt ook.
Mee eens, ik heb 7 jaar vakantie genomen buiten het seizoen maar nu mijn man door werk aan de bouwvak gebonden is wil ik 1 week samen met hem vrij zijn. Gelukkig kan ik met collega's goed overleggen, ik zou het vreselijk vinden als ik geen vrij 'mag' vragen omdat ik geen kinderen heb (en misschien niet kan krijgen, je valt dan overal buiten. Je mag dan niet eens samen met je man vakantie hebben want tja, bouwvak valt in schoolvakantie. Gelukkig nog nooit gehoord dit, maar dit angst-scenario zit wel in mijn hoofd). Het blijft een gepuzzel, zeker met de bezuinigingen (wij hebben al 3 jaar geen vakantiekrachten in mogen zetten) maar we komen er altijd aan uit!
Hier ook altijd een gedoe en logisch ook. Hier manlief die alleen de bouwvak vrij is en daarbuiten geen vrij kan krijgen. Enorm vervelend :'(
En dit is dus precies wat ik bedoel... why can't we all just get along... En wat betreft die toestemming...droom lekker verder. Ik heb een man in de buitendienst die regelmatig grote projecten van een paar weken in het buitenland heeft. Maar meer dan een maandagochtend voor een weekendje weg krijg je echt niet voor elkaar hoor. Ook niet als hij in de zomervakantie weg is. Dat verschilt weer per school hoe stren g ze daar in zijn. Bij ons ERG streng.
Waar je ook werkt dit is altijd een discussie. toen ik nog werkte en geen kinderen had of in ieder geval geen schoolgaande kinderen had ik er totaal geen moeite mee om buiten de schoolvakanties weg te gaan. Wij hebben heel vaak mee gemaakt dat wij in onze vakanties in juni of september mooier/beter weer hadden dan in de zomervakanties van school. De keuze om niet te werken in de schoolvakanties was niet zo moeilijk, dat deed ik graag voor collegae. Waar ik wel moeite mee had was de instelling van sommige mensen dat zij het RECHT hadden om deze periode vrij te hebben omdat zij kinderen hadden. Het ging meer om hun houding! Het fanatieke willen overtuigen waarom zij wel en jij niet vrij verdienden. Bah!
Wij hebben een super team.. Vooral nu ik dit zo lees! Ik heb een dochter.maar geen haar op mijn hoofd, dat ik vrij neem als zij op school zit. Gelukkig is ons hoofdkantoor daar mee eens en is er een 'regel' dat mensen met schoolgaande kinderen voor gaan.. Ik werk maar 16 uur, mocht een keer niet kunnen dan zijn het nog maar 2 daagjes.. als een collega bijv. De mei vakantie wil ga ik niet roepen dat ik dan moet! Omdat ik maar zo weinig werk ben ik dan nog 3 dgn bij mn dochter...
Ik ga meestal vroeg of laat omdat het voor mij goedkoper is. Maar toen ik drie jaar geleden in de zomer wilde omdat ik naar de camping wilde (Eerlijk is eerlijk, in mei of september is daar geen bal te beleven.) mocht dat niet want mijn twee collega's hadden kinderen. Alle kinderen (16+) gingen zonder ouders zelf op vakantie in de weken dat papa en mama gewoon weer werkten. Ik heb toen mijn vakantie omgezet naar een duurdere vliegreis... terwijl ik gewoon genaaid ben. Prima dat je met je kinderen op vakantie wil, maar ik geef niemand voorrang meer.
vind ik echt niet kunnen en volgens mij kan dat wel een regel zijn maar mag dat helemaal niet er zijn ook gezinnen met kinderen die nog niet naar school gaan maar als papa alleen in de schoolvakanties vrij heeft kunnen ze dus niet als gezin op vakantie
Bij ons maakt de organisatie geen verschil tussen mensen met of zonder kinderen. Het rooster moet gewoon passend zijn. Kom je er niet uit met het team, krijgt iedereen maar 2 weken in de 6 weken zomervakantie. Dat is dan het risico. Wij moeten dit jaar voor het eerst midden in de zomervakantie vrij nemen, ivm de leerplicht van de oudste. Jammer. En nu plannen ze landelijk de zomervakanties ook nog eens dichter op elkaar (regio's overlappen nu veel meer) waardoor het steeds moeilijker wordt een goedkope periode te vinden.
Hier ben ik het mee eens, snap dat het fijn is, maar het slaat nergens op. We werken allemaal hard voor een ontspannen vakantie.
En dat is de reden dat wij in de 7 jaar voordat we kinderen hadden nooit samen op vakantie hebben gekund. We hadden dus voor onze dochter er was nog nooit samen een echte vakantie gehad, alleen weekendjes weg. Het bedrijf waar ik werk is in de bouwvak gesloten en ik kan dus echt alleen dan vrij krijgen. Bij mijn man echter hadden ze ook zo'n "sociale" regeling dat alleen mensen met kinderen in de schoolvakantie periode recht hadden op vakantie (door het team van voornamelijk moeders zelf in het leven geroepen) :x Ik kan me er nog steeds boos om maken, vind het zo ontzettend egoïstisch om elk jaar die periode lekker te claimen waardoor een andere collega elk jaar opnieuw achter het net vist, maar jij elk jaar hebt wat jij wilt. Je kon hoog en laag springen maar die anderen zaten gebeiteld natuurlijk.
hier goldt de bouwvak even " zwaar" als schoolgaande kinderen. Die hadden allemaal voorrang. En tja ik blijf erbij dat wanneer het moeilijk is die 2 groepen toch echt voorrang hebben.
Gelukkig verschilt dat bij ons per filiaal. (Zitten max 4 mensen per winkel) bij ons zijn er 2 met kinderen, en wij zijn met 3e. De 3e gaat altijd einde van seizoen, eigen keuze van haar. Toen E. Nog niet na naar school ging had vriend ook bouwvak. Was ook geen probleem. Niemand op het werk vind die 'regel' een probleem..
Dit zou echt de rede voor mijn zijn om ontslag te nemen...vakantie vinden wij heel belangrijk en 2 schoolgaande kids ...