second opinion???

Discussion in 'Miskraam' started by Salamander, Dec 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Wat vinden jullie???

Van de week had ik het onderwerp geplaatst 'alsnog curettage, niet te geloven!!'
    Daarin schreef ik:
    "Ik moet echt even van me afschrijven want ik ben zo boos....
    Vandaag is het 4 weken geleden dat er bij mij in het ziekenhuis tabletten Cytotec zijn ingebracht om een miskraam op te wekken.
    Dit is vervolgens allemaal heel erg heftig geweest en ik ben die nacht opgenomen geweest omdat het niet goed ging.
    Vanochtend hadden wij een gesprek in het ziekenhuis. Dit hadden we zelf aangevraagd omdat we heel erg ontevreden zijn over hoe we in dit alles zijn voorbereid en begeleid. Ik gaf aan het eind van het gesprek ook aan dat ik het ook heel vreemd vond dat ik geen controle echo heb gehad en dat ik best wel onzeker was of alles wel mn lichaam uit was. Ze heeft toen om me gerust te stellen een echo bij me gemaakt. Maar wat bleek:
    Ik ben nog niet schoon!!!!
    Bam! Weer een klap in ons gezicht!
    Denk je dat je weer een beetje rust in je hoofd hebt en het wat kan gaan afsluiten, krijg ik dus nu nog een curettage!

Er is al van alles fout gegaan, dat is uitgesproken in het gesprek, daar hebben ze ook excuses voor aangeboden, heel fijn!
    Maar nu dit er weer achteraan... wat als ik niet zelf om die echo had gevraagd?? Toch belachelijk dit!
    Ik was eerst weer heel erg emotioneel en nu speelt er een boosheid op! Pff... Zo niet leuk!"

Gister was het dus zover. De gynaecoloog die me opereerde kwam later vertellen hoe het was gegaan. Het viel tegen, omdat het stuk wat nog in mn baarmoeder zat, heel erg vast zat in mijn baarmoederwand. Ze is daarom langer bezig geweest dan normaal bij een curettage. Ze vertelde dat ze echt moeite had om het schoon te krijgen en dat ze op een gegeven moment maar gestopt is omdat anders het risico op een verkleving groter zou zijn. Maar daardoor is het mogelijk dat er nog steeds een stukje vast zit in mijn baarmoeder.
    Ze zeiden dat als ik klachten hou dat ik dan terug moet komen voor een kijkoperatie.

Savonds was het even de vraag of ik wel naar huis mocht en niet een nacht moest blijven, omdat ik op de wc even niet goed werd. Ze hebben toen mijn HB geprikt, en toen besloten dat ik toch naar huis mocht. Toen was het al 22.30.
    Zo is het een lange dag geworden.

Ben nu nog erg moe en soms duizelig van de narcose en heb pijnstillers voor mn buik en rug. Omdat het allemaal zo vast zat kon ik meer last hebben van pijn.
    Ook is er een hechting in mijn baarmoedermond gezet omdat die tijdens de operatie uitscheurde.

Al met al is er nu al zoveel fout gegaan en ben ik nu nog steeds onzeker of ik nou wel helemaal schoon ben. Het is echt niet fijn dat we het nu nog steeds niet helemaal kunnen afsluiten. Daarom hebben mijn man en ik het erover om een second opinion in het ziekenhuis in Utrecht te vragen. Desnoods om dus die kijkoperatie uit ons zelf te eisen, want we zijn het behoorlijk zat, dit gedoe!

2. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Wat een naar verhaal. Ik weet niet op een second opinion iets kan helpen eigenlijk.

Ik heb deze week ook een curettage gehad, dit was de 2e omdat ik ook na de 1e keer niet schoon was. Ik heb me vooraf goed ingelezen en heb er voor gekozen om geen pillen te nemen. De verhalen op internet waren zo heftig.. dat wilde ik niet mee maken.
    Na de 1e curettage vorige week woensdag zei de gyn dat het heel vast zat en dat ze inderdaad moest stoppen. Op vrijdagavond kreeg ik koorts en moest ik terug naar het ziekenhuis. Daar is een echo gemaakt en bleek het niet helemaal weg te zijn. Ik heb toen alsnog pillen gekregen en moest zondag terug komen. Die pillen deden niets en we hebben besloten opnieuw een curettage te laten doen. Dit is op maandag gedaan. Maandagochtend stond de gyn (die het de 1e keer had gedaan) al aan mijn bed om te zeggen dat ze het zo vervelend voor me vond maar dat dit er dus in zat omdat het niet weg was. Ze gaf aan dat ze misschien achteraf toch pillen in hadden moeten brengen (voor de curettage) om het wat soepeler te maken (dit hebben ze maandag wel gedaan). De 2e curettage is door een andere gyn gedaan. Maar de 1e gyn stond 's middags weer aan mijn bed om te vragen hoe het ging. De 2e gyn kwam daarna ook nog langs om te vertellen dat nu wel alles weg is. O ja, bij mij hebben ze de 1e keer ook een hechting gezet. En ik hoefde ook eigenlijk niet terug te komen voor een controle...

Ik denk eigenlijk dat er bij jou misschien niet direct iets fout is gegaan in de procedure maar dat het fout gaat bij de begeleiding. Ook bij mij verliep het niet vloeiend maar doordat ze zo betrokken zijn kan ik het wel afsluiten. Ik voelde me geen nummertje maar het voelde echt alsof ze met me te doen hadden. Ze hamerden er ook op dat ik een vervolgafspraak moest maken voor meer onderzoek omdat het nu al voor de 3e keer fout ging. Iets waar ik op dat moment erg over twijfelde maar nu achteraf ben ik blij dat de afspraak staat.

Je hebt misschien niet zoveel aan mijn verhaal al lijkt hij wel een beetje op die van jou... Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verwerken van deze nare gebeurtenis.

3. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    beste salamander, graag wil ik jou heel veel sterkte wensen met deze verlies.
    ik kan zeggen zo een curretage is bst wel heftig als niet alles goed gaat. ik heb in juli ook een curretage gehad.
    maar mijn advies is laat heel ff je lichaam bij komen.
    na 1 week kan je om een echo vragen, helemaal in jou situatie.
    laat ook de komende 3 weken je hcg prikken ook daar heb je recht op.
    ik heb vlede week een kijk operatie gehad voor een bbz.
    en kan je vertellen dat die operatie niet niks is.
    dat is ook door middel van een kijk operatie vast gesteld.
    je krijgt dan 3 sneetjes, 1 in je navel 1 lings of recht bij je buik en 1 bij je schaam heufel.
    daarna blazen ze alles op en gaan ze kijken hoe je baarmoeder eileiders enzo voort er uit ziet.
    als je een hechting in je baarmoeder heb en ze blaazen alles op lijkt het mij niet zo een goed idee.

denk er goed over na aub en vraag hcg controles na.
    en over 1 week een echo.
    wil je praten stuur me maar een pb.

dikke knuffel jacky

4. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Dat is ook geen fijn verhaal, en dan ook al voor de 3e keer! Pff heftig hoor!

Er is ook vooral veel fout gegaan in de begeleiding hoor, dat klopt. Maar toch zou ik het wel normaal vinden als er altijd een controle echo wordt gemaakt. Of de miskraam nou spontaan is gekomen, opgewekt met Cytotec of door een curettage. Als ik nu zelf niet om die echo had gevraagd had ik er nog langer mee doorgelopen.

Maar het is wel 'fijn' om te lezen dat het bij jou ook zo vast zat. Want ik dacht dat dat bij mij kwam doordat ik er al zo lang mee rond loop. Maar dat hoeft dus niet de reden te zijn...

Er is voor en na mijn curettage een echo gemaakt, daar heb ik ook speciaal om gevraagd omdat ik nu zeker wilde weten of ik schoon ben. Op de echo is niks meer te zien maar de gyn gaf aan dat als er nog een klein beetje zit dat ook niet op een echo te zien is. Dat is het vervelende. Ik ben dus nu nog steeds niet zeker of ik schoon ben of niet... En dan krijg je dus het advies dat je bij klachten (koorts, veel bloedverlies, of het niet op gang komen van je cyclus) moet terug komen. Maar ik had voor mijn curettage ook geen klachten.. ja wel dat ik dus nog steeds vloeide maar verder niet. Ik ben nu gewoon heel bang dat als we straks weer voor een nieuwe zwangerschap willen gaan dat het dan weer mis gaat omdat ik toch nog niet schoon ben... Die onzekerheid word ik echt gek van. :(
    We hoopten dat het nu allemaal achter de rug zou zijn en dat we 2013 met nieuwe energie konden beginnen. Maar dat zit er nu nog niet in.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden?

5. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Dank je wel Jack voor je reactie! Dat klinkt inderdaad erg heftig!! Ik snap inderdaad dat je me dan wilt waarschuwen, dank je wel.

Het lastige is die onzekerheid, zo kan ik niet met een gerust hart verder gaan voor een volgende zwangerschap. Ik zou het verschrikkelijk vinden als dat ook mis zou gaan doordat ik nog niet schoon ben.

Maar hoe kan je uit een hcg test opmerken of er nog wat zit? Ik heb geen idee hoe dat werkt. Maar ik heb wel vorige week een zwangerschapstest gedaan en die was omo wit. Dus denk dat er wat dat betreft weinig hcg meer te vinden is. Of werkt dat anders?

6. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    ik begrijp je onzekerheid heel goed.
    maar met je hcg in het bloed kunnen ze meer zien dat op een zw test met urine.
    bij mij is zijn mijn zw testjes ook bijna wit.
    maar mijn hcg daald niet meer.
    als het volgende week nog niet gedaalt is moet ik een gemo hebben.
    om de cellen die er nog zijn, te laten af sterfen.

zwanger worden als je nog weefsel in je heb is geloof ik niet mogelijk maar dat weet ik niet zeker.
    als ik jou was zou ik nu lekker herstellen en je lekker laten verwennen door je man.
    niet te gehaast, want je hebt een hechting en mocht je zwanger worden en die zal schuren ben je verder van huis.

klets gerust met me via pb. ook voor al je vragen, als ik andword weet zal ik die dan geven en als je ff je hart wilt luchten zal ik met je kletsen.

dikke knuff jacky

7. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Oke dank je wel voor je uitleg! We gaan maandag de huisarts bellen en hopen diezelfde dag nog een afspraak bij haar te krijgen. Dan willen we gaan overleggen wat de opties zijn. Ik zal ook aangeven van die hcg testen, dat is wel een goed idee.

En voordat we echt zeker weten dat ik schoon ben zullen we nog niet voor een nieuwe zwangerschap gaan.
    We hebben daar nu sowieso geen haast meer mee.... dit heeft zoveel indruk gemaakt dat ik het allemaal eerst even moet laten bezinken denk ik.... baal er zo van, mn kinderwens was zo ontzettend groot! Maar nu vind ik het alleen maar eng :(

8. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Ja eigenlijk is het best raar dat er geen controle echo wordt gemaakt. Ik heb daar voorheen niet echt over na gedacht maar ik ben ook weg gestuurd met de mededeling dat als je verhoging krijgt of veel bloedverlies je aan de bel moest trekken. Ik had na de 1e curettage na een dag al bijna geen bloedverlies meer. Nu na de 2e keer nog steeds, gelukkig niet heel veel maar ben er al best klaar mee eigenlijk..

Als ik in jouw schoenen stond zou ik denk ik ook zekerheid willen hebben. Ik begreep van mijn gyn dat als er een witte lijn loopt door de baarmoeder en als er nog iets zit dan is deze lijn onderbroken. Ik zou vragen om nog een controle echo denk ik.

Ik kan me voorstellen dat je bang bent na dit hele gebeuren. Dat heb ik ook. Ik ben inmiddels 36, we willen heel graag een kleintje.. het zou onze 1e worden. Mijn leeftijd begint te tellen.. Wij gaan in januari het onderzoekstraject in, misschien komt er iets uit? Toch denk ik dat we het nog een keer ook zo gaan proberen. Misschien hebben we nu wel geluk? Ik weet het niet, het blijft erg eng allemaal...

9. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Ik heb inderdaad ook heel weinig bloedverlies nu.... na de curettage dan. In het ziekenhuis toen ik na de ingreep voor de 1e keer naar de wc ging, verloor ik wel veel bloed in een keer en werd ik dus ook even niet goed. Maar daarna nam het bloeden snel af en ik verlies nu nog maar weinig.

Wel goed om te weten van die lijn op de echo. Als ik dat van te voren had geweten had ik dat goed bekeken op de echo die ze na mn curettage had gemaakt. Ik herinner me wel een lijn inderdaad, maar niet of die lijn onderbroken was.
    Morgenochtend gaan we dus de huisarts bellen, en hopelijk volgende stappen plannen om zsm te weten of ik nu echt helemaal schoon ben of niet.

Wat is het voor jullie dubbel vervelend zeg, omdat je leeftijd mee begint te tellen! Dat maakt het, lijkt mij, nog moeilijker! En het lijkt me sowieso verschrikkelijk om meerdere miskramen te krijgen, poeh! Ik hoop echt dat het gauw bij jullie mag lukken, het mooiste zou zijn zonder alle ziekenhuis toestanden. Maar als het toch nodig blijkt, hoop ik dat het gauw resultaat voor jullie heeft! Heel veel sterkte!

10. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Nou, vanochtend de huisarts gebeld. Volgens haar kan het helemaal geen kwaad als er nog een klein beetje restweefsel zit. Dit zou dan met een volgende menstruatie mee komen. En het kan ook geen kwaad voor een eventuele zwangerschap. Dus ze gaf ons mee het nu los te laten en af te wachten wat mijn lichaam gaan doen. Vind dat heel moeilijk, maar ik kan blijkbaar niet anders.

Heb nog even gevraagd naar die hcg test maar dat had volgens haar weinig zin, omdat de een daar overgevoelig op reageert en een ander juist niet dus daar konden we volgens haar niks mee.

Wel vreemd om het nu hier maar mee te doen. Het is dus wachten hoe snel de bloeding stopt (ik verlies nog maar weinig) en wanneer mijn menstruatie weer op gang komt. Blijft dus voorlopig nog even onzeker.
    Maar vind het wel fijn om te weten dat als er nog een klein beetje zit, dat geen kwaad kan. Alhoewel ik me dus wel afvraag waarom het ziekenhuis zei dat ik bij klachten een kijkoperatie moet. Maar goed.... We zullen zien.

11. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Naar hè die onzekerheid... Eerst inderdaad maar wachten op je menstruatie en dan hopen dat het de volgende keer wel goed gaat. Ik duim voor jullie!

Ik zit ook te wachten nu, het vloeien is gestopt en we willen nu de 1e menstruatie afwachten en dan toch maar weer proberen. Wie weet...

12. Salamander

Salamander Bekend lid

Oct 1, 2012
    629
    4
    18
    Female
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Ja is wel fijn om te weten of je cyclus de boel weer een beetje oppakt inderdaad! Wij willen het na die 1e menstruatie ook weer gaan proberen. Is helaas nog wel ff wachten want ik heb (tenzij dat nu hierdoor is veranderd) altijd een lange cyclus.
    Maar goed. Volgende week donderdag hebben we een nagesprek in t ziekenhuis.
    En we hebben afgelopen vrijdag toch een second opinion aangevraagd in het UMC. Daar hoor ik denk ik deze week van wanneer we mogen komen. We willen toch even dat er een onafhankelijk iemand naar me kijkt, puur om de onzekerheid weg te halen. Ben benieuwd!

Share This Page