Gisteren bezichtiging nr. 11 gehad. Vrij positief eigenlijk. We kregen wel van de makelaar te horen dat diegene bij eventuele koop een starterslening nodig. Nu dachten wij dat als je een starterslening krijgt, je de vraagprijs moet aanhouden. Dit blijkt dus niet te zijn. Diegene zal natuurlijk wel onder de prijs gaan bieden maar dat gaat em niet worden. Wij komen straks al met een restschuld te zitten en dan zou deze nog groter worden plus de 2250 die we moeten betalen om de koper een starterslening te geven. Ik baal echt want dit zag er zo positief uit en na 11 bezichtigingen was ik er ook wel klaar mee. Maar als diegene de starterlening krijgt is het toch bijna onzin om onder te prijs te gaan zitten? Obs appartement staat maar voor 152.500 te koop dus hoeveel heb je nodig? Wat wil ik met dit bericht? Weet ik ook niet maar baal echt... We kunnen het niet lijden als we een nog grotere schuld krijgen. Ons spaargeld gaat er nu al aan...
Hoezo moeten jullie 2250 betalen ivm de starterslening van de koper? Dat snap ik niet helemaal.. Hoop dat het gekocht wordt voor de vraagprijs.. Zou een hoop zorgen schelen..
Dat moet. Dit is de enige manier waarop diegene een starterslening kan krijgen. De verkoper moet dan 2250 betalen. Weet ook niet waarom maar weet wel dat dit moet anders krigt diegene de starterlenig niet en gaat het feest sowieso niet door.
Ik wist helemaal niet dat je als verkoper mee moest betalen. Na even speuren op het internet heb ik idd gevonden dat sommige gemeenten dat dus wel doen. De kans is idd groot dat de kopende partij nog geld van de vraagprijs probeert af te krijgen. Dat had je vooraf natuurlijk ook kunnen weten, want een vraagprijs wordt bijna nooit betaald door een koper, dan moet je echt al behoorlijke concurrentie hebben wil dat gebeuren. En al helemaal in deze tijd, nu er zo enorm veel huizen te koop staan. Je hebt nu een aantal opties. 1: je gaat uitrekenen hoeveel jullie kunnen zakken in de prijs, want als jullie het huis nog niet kwijtraken gaat dat ook geld kosten. Soms is het dus voordeliger om er nu in mee te gaan en de schuld voor lief te nemen. 2: de koper zeggen dat jullie alleen mee kunnen werken als hij de vraagprijs betaald. Dan kunnen ze een starterslening aanvragen, maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ze dan wel even verder gaan kijken en je loopt dus het risico dat je je huis voorlopig nog niet kwijt raakt. 3: er zijn natuurlijk nog wel meer opties te bedenken, maar die zijn veelal niet gunstig voor jullie, dus die noem ik maar niet op.
Het is soms voordeliger om onder de vraagprijs te zitten met eventueel die kosten voor hun starterslening erbij, dan de koop niet door te laten gaan en nog maanden/jaren met je huis opgescheept te zitten. Het is nu eenmaal geen goede tijd om te verkopen. Het is en blijft een risico. Je hebt al 11 bezichtigingen gehad. Was dat in een korte tijd (dan is jouw huisje erg geliefd blijkbaar) of heb je er lang over gedaan om op 11 te komen? Als dat zo is, is het misschien beter om de lening maar te betalen, dan weet je zeker dat het snel verkocht zal worden. De koper weet dit ook, en als hij veel tijd heeft om te zoeken, zal hij echt niet jouw vraagprijs willen betalen en raak je hem misschien kwijt.
Tja, het is al heel positief tegenwoordig als je een bod krijgt op je woning. En als je vindt dat het bod te laag is, dan verkoop je het toch niet? De keuze is aan jullie...
Tsja dat is wel balen, maar aan de andere kant vind ik het wel een beetje naïef om te denken dat iemand in deze tijd de vraagprijs zal betalen. We hebben ons huis ook met dikke restschuld verkocht, maar beter nu dan over een jaar wanneer de prijzen nog verder zijn gedaald en de rente misschien weer is gestegen... In ieder geval wel fijn dat er nu interesse is aangezien de startersmarkt nu helemaal op z'n gat ligt ivm de nieuwe regels! Wat zegt je makelaar over de situatie?
Ik denk dat je voor jezelf goed moet uitmaken hoeveel je nog kunt zakken. En wat de consequenties voor jullie zouden zijn als je niet nu maar pas over een hele tijd je huis kunt verkopen. Daarnaast zou ik je heel goed laten adviseren door je makelaar (neem aan dat je die hebt?!) En daarnaast kan je alleen maar afwachten; - is deze potientele koper echt geinteresseerd? - en zo ja, met wat voor bod komt hij/zij? Als je voor jezelf de zaken goed en helder op een rij hebt is het al een stuk makkelijker! Heel veel succes! Hopelijk raak je je huis gauw kwijt voor een mooie prijs!
Ik wil ook nog even op deze zin reageren: "[..] Obs appartement staat maar voor 152.500 te koop dus hoeveel heb je nodig? [..]" Besef je wel dat als je dit bedrag omrekent naar guldens dat je het over bijna drieeneenhalve ton hebt? Dat is veel geld hoor!!
Helemaal mee eens. Als je je appartement de afgelopen tien jaar heb gekocht dan heb je het voor een erg hoge prijs gekocht. Dat je het nu in een erg slechte tijd gaat verkopen heeft nadelen namelijk dat het hoogstwaarschijnlijk het geld niet meer op gaat brengen wat jullie er voor betaald hebben. Vraag eens bij je makelaar na wat hij adviseert hij heeft een betere kijk op de markt in jou buurt neem ik aan. Wij (hier) weten niet wat de wijk om je heen doet (misschien veel gevraagde woningen en daarom 11 bezichtigingen?) en of je veel moet doen aan je appartement wil een nieuwe bewoner er kunnen wonen. In ieder geval succes met de beslissing maken het is niet makkelijk tegenwoordig!
Ik zie je onderschrift, er zit behoorlijk wat druk achter de verkoop. Dan moet je het 1 tegen het ander opwegen. Ik denk dat als je 11 bezichtigingen hebt gehad, je geluk hebt dat er iemand echt geïnteresseerd is, als ze een bod uit gaan brengen in ieder geval want dat is ook nog maar de vraag. Is het echt niet mogelijk een 2e kindje in dít huis te krijgen? Als dit niet zo is en de wil voor een 2e is zo groot zou je misschien moeten overwegen toch op een eventuele bieding te reageren met een tegenbod en dan, desnoods een groter verlies te dragen. Want ik denk dat als deze mensen echt geïnteresseerd zijn, je in je handen mag klappen als er al 11 bezichtigingen zijn geweest. Hebben jullie al een ander huis gekocht? Hebben jullie een buffer om de restschuld af te lossen? Anders zou ik het sowieso niet verkopen want iets anders kopen zit er dan niet in. Wil je anders een link van funda plaatsen? Misschien hebben we nog tips voor aanpassingen die de verkoop kunnen bevorderen. Want ergens gaat er iets niet goed als het wel 11 mensen trekt en niemand blijft plakken.
Eerlijk? Ik denk dat je jezelf gelukkig mag prijzen. Veel huizen staan jaren te koop zonder kijkers, en natuurlijk krijg je de vraagprijs niet
Wij hebben ons nieuwe huis 85.000 onder de vraagprijs gekregen... Denk zeker dat je in deze tijd blij mag zijn dat je het kan verkopen! (onze verkopers zijn trouwens niet blijven zitten met een restschuld, masr het was wel de taxatiewaarde)
Ons huis staat nu 7 mnd. te koop. Gemiddelde WOZ-waarde is 158.000. Er staan in onze wijk 9 appartementen te koop en wij zijn de goedkoopste. Het zijn prachtige apaartementen, behoorlijk groot (woonopp. 100 m2), 3 slaapkamers. Nabij het centrum. We hebben nog geen ander huis want dat risico wilde we niet nemen. We hebben idd al aardig wat bezichtigingen gehad maar vaak zijn het mensen die zich net beginnen te orienteren. Ook zijn er een aantal geweest die struikelen over bijvoorbeeld de keuken, enkel glas of het uitzicht ofzo. Ik moet eerst maar afwachten of het bod uberhaupt komt maar als we hem zouden verkopen voor de vraagprijs en we moeten nog betalen voorde starterslening zijn we sowieso door ons spaargeld heen. Een tweede kindje wil mijn man niet hier krijgen. Hij kan al jaren niet aarden op de flat dus hij vertrekt liever gisteren dan vandaag.
Maar in dit geval is verkopen geen optie toch? Verkopen voor de vraagprijs zal in deze tijd nooit lukken. Misschien is het huis dat bedrag wel waard (al vind ik persoonlijk het bedrag voor een 3 kamerwoning met enkele beglazing wel aan de hoge kant) maar ik denk dat niemand in deze tijd de vraagprijs zal betalen. Het is niet voor niks een vraagprijs, dat betekend dat er nog wat af kan. De vraagprijs is de prijs wat geldt als start voor biedingen. Als dit het bedrag is waar jullie op uit willen komen zal de vraagprijs omhoog moeten. Is er geen ruimte in jullie hypotheek? Is de hypotheek gelijk aan die 158.000? Als hij lager is kun je wellicht toch nog wat zakken. Stel dat je het voor de vraagprijs verkoopt en de 2500 startershypotheek moet betalen, is jullie spaargeld op hou je geen geld over om een ander huis te kopen/verbouwen. Zeker met de regels van 2013 zal dat zonder een beetje eigen geld heel lastig worden. Je kunt straks niet veel meer extra lenen bij een woning. Het bedrag wat kan staat ongeveer gelijk aan kosten koper. Misschien toch de eisen wat bijstellen en een 2e in dit huis en verkopen als de markt weer aantrekt.
Whaaa goed zeg, snel en dus eens kunnen worden over de prijs. super, hoop dat je er niet te veel bij inschiet.