Niet zindelijk kunnen/willen worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yoshi, 1 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Hoi

Ik heb een zoontje van 3,5 jaar.
    We zijn rond de 2,5 toen rond de 3 en nu 3,5 jaar begonnen met het potje. Iedere keer wordt hij hysterisch wanneer de luier uit gaat. We hebben het idee steeds weer in de ijskast gezet met het idee dat we geen trauma's willen veroorzaken en hij er nog niet klaar voor is.
    Maar over een half jaar moet hij dus naar school en hebben we geen keuze meer.
    We hebben gewoon een potje neergezet, een wc bril verkleiner op de wc, alles goed uitgelegd en zijn luier uit getrokken. Hij blijft in zijn broek plassen. Hij vind dat echt heel erg maar wil ook niet op het potje. Ik kreeg al de tip om een luier in het potje te leggen maar ook dat werkt niet. Beloningen geven doen ook niks.

Wie heeft er een tip? Wij weten het niet meer.

We worden trouwens niet boos wanneer hij in zijn broek geplast heeft.

Groetjes

2. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Ah dat klinkt wel sneu zo. Heb je al eens wat leuke boekjes gelezen met hem er over? Heb je het idee dat hij wel voelt wanneer hij moet?

3. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Heeft hij zelf in de gaten wanneer hij poept of plast in de luier? Je zou helemaal van het potje af kunnen stappen en gelijk op de wc kunnen gaan. Potje gebruiken hier beide kinderen niet. Je zou dan eerst je zoon op de wc kunnen laten plassen met de luier om en uiteindelijk de luier in de wc leggen zodat hij daarop kan plassen. Dan is het nog maar een kleine stap om hem in de wc te laten plassen zonder luier.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.148
    3.174
    113
    Dat vroeg ik me ook af inderdaad..

5. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    voelt hij ook dat hij plast/poept?
    Anders een onderbroek onder de luier? Dan is niet meteen alles nat, maar voelt het wel natter.

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    Wij hebben het potje nauwelijks gebruikt, hij wou juist op de wc. Bij het proberen waren we enthousiast en als het lukte uitbundig.

Wat was zijn beloning en hoe pakte je dit aan?
    Wij maakte een eigen kaart en in het begin met bijvoorbeeld 5 sterren, daar moch t hij een sticker op plakken, wanneer het vol was een kleine beloning, potje klei, velletje stickers. Na een tijd overgestapt naar activiteiten. We maakte een lijstje met wat hij zou willen doen, bijvoorbeeld grote tent maken in de woonkamer, samen picknicken, iets bakken etc.
    Zodra het een tijd goed ging moesten er meer stickers geplakt worden. Voor plassen 1 en poepen 2. (Hij was trouwens eerst poepzindelijk)

7. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Als nu niks werkt, geen paniek. Hier lukte ook niks bij de middelste.(met 2 jaar begonnen en ontelbare weken met alleen maar natte en ondergepoepte broeken gehad. Na een week geen vooruitgang stopte we weer even met oefenen.) Tot ze 3 jaar en 9 maanden was. Toen was ze uit zichzelf binnen 3 dagen dag én nacht zindelijk. Sindsien heeft ze maar 2 x een ongelukje gehad. Hiervoor zaten we ook met onze handen in het haar, maar schijnbaar moest toch echt eerst bij haar een knopje om.
    Edit. Belonen hebben we nooit gedaan, alleen vertellen dat we trots waren als droog blijven lukte.

8. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Wij hebben het helemaal bij hem gelaten, alleen gevraagd af en toe: “wil je op de wc? Of potje”. Met het vertrouwen in hem dat als hij eraan toe is het vanzelf komt. En warempel, sinds 27 april poept hij op de wc! Nu wil hij graag en doet het dan ook zelf (broek en luier naar beneden enzo, vegen doen wij nog natuurlijk), helemaal trots is ie dan! Binnenkort komt vast ook het plassen. We hebben al mooie onderbroeken uitgezocht.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou eerst laten wennen aan de wc zonder er druk achter te zetten.
    Eerst 1x per dag op de wc zetten, boekje erbij en gewoon laten zitten.
    Daarna uitbreiden naar meerdere keren als hij het niet meer eng vindt.
    Goede momenten zijn direct na het slapen of na het eten.
    Hij heeft 3,5 jaar lang geleerd dat hij in de luier moet plassen en poepen, en dan opeens moet het anders. Logisch dat het niet direct lukt.

Verder was hier het besef van moeten plassen groter als hij in z’n blote billen liep.

DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Zou hij er wat in zien als hij mag vragen om een luier als hij moet? En dat die weer af gaat als hij klaar is.
    Als dat goed gaat kun je vervolgens met luier aan naast de wc, met luier aan op de wc en tenslotte gewoon op de wc.

11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.866
    5.139
    113
    Home
    maar hoe lang zet je dat door die natte broek?

bij beide ze meegenomen mochten ze zelf onderbroekjes uitzoeken met frozen en cars thuis gezegd dat nu de luier uitgaat ze grote kindjes zijn en die mooie onderbroekjes aan oudste binnen 1 dag en mijn dochter 3 dagen ze waren allebei 2,5

er verder geen drama van maken of de aandacht er teveel op leggen als het mis gaat gewoon broek uit en nieuwe aan ze zijn die natte broek vanzelf wel zat

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wat bij mijn middelste en jongste alleen maar werkte was het helemaal los laten. Na een paar pogingen (idd net als de meesten: gewoon luier af, mooie onderbroeken kopen, geen drama als het mis ging) waarbij ik gek werd van alle natte broeken en het niet willen van dochter en zoon, heb ik het helemaal losgelaten. 1 dag voor ze drie werd kwam dochter melden dat ze geen luier meer wilde, en sindsdien is ze zindelijk. Al snel ook de nacht. En een enkel ongelukje overdag.
    De jongste kwam het ook opeens melden met volgens mij 2 jaar en 9 of 10 maanden ofzo, dat hij geen luier meer wilde. Bij hem ging het 3 dagen constant mis en daarna nog best wel eens. En nog steeds gaat er geen dag voorbij of zijn onderbroek is nat (meestal geen hele plas) maar ik maak er maar geen drama van, hij pakt zelf een schone boxer en trekt die aan. Hij is ook elke nacht nog zeiknat, dus dan draagt hij wel een luier (waarbij vaak zelfs zijn ondergoed en pyjama nat zijn, dus nachtzindelijk zit er nog lang niet in denk ik)
    Maargoed, loslaten lijkt me wel lastig met de leeftijd van jouw zoontje. Al zou je nog best even kunnen wachten, een half jaar duurt nog best lang, en als het gaat zoals bij mijn dochter is het opeens van de 1 op de andere dag klaar.

13. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Mijn oudste was hysterisch als hij op potje of wc moest zitten. Met 3,5 hebben we doorgepakt, omdat school er idd aan kwam. Onze aanpak
    - beginnen met elke ochtend even met broek en luier op de wc zitten. Ging dit een paar dagen goed (en geloof me, de eerste dagen waren een strijd) dan een stapje verder;
    - broek naar beneden en met luier en onderbroek elke dag zitten. Na een paar goede dagen, onderbroek naar beneden en daarna luier af en met blote billen zitten.
    - vervolgens in een lang weekend zijn luier afgedaan. Eerste 3 dagen gebeurde er nauwelijks wat op de wc, maar daarna kwamen voorzichtig de eerste plasjes.
    Hij is nu 4,5 en het gaat nog wel met ups & downs. Hij vindt naar de wc gaan niet interessant en heeft daarom regelmatig natte plekken in de onderbroek.
    En als je het niet weet hoe aan te pakken, kan ik ook zeker de plas en poeppoli aaraden in het ziekenhuis. Wij lopen nog bij de poeppoli en ze geven gewoon hele fijne tips en oefeningen mee.

Succes!

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Is het misschien een idee om samen met hem een nieuw potje uit te kiezen? Zodat hij kan kiezen en dan (hopelijk) niet bang is, maar juist trots is om het te gebruiken.

15. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Whoohoo! Hij heeft vandaag voor het eerst op het potje geplast!
    En trots dat hij was:)!

De beloning in de vorm van een stukje chocolade hielp ook wel denk ik:D

Het is daarna nog 2x mis gegaan maar de drama is er vanaf, hij vind het potje niet meer eng. Nu doorpakken. Morgen gaat hij met een stapel onderbroeken en broeken naar mijn schoonmoeder en wens ik haar veel succes:p

Thanks voor alle tips zitten echt veel goede ideeën bij, al hoop ik dat ik ze niet meer nodig heb.

Anna009 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  16. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn dochter is zindelijk geworden door chocola! :D Van die mini chocolaatjes in een adventkalender (normaal kreeg ze nooit snoep met 2,5 jaar) De stickers als beloning van eerdere pogingen waren niet meer interessant. Met de chocola ging als een trein dus misschien was dat ook jouw trudc :roflmao:

yoshi vindt dit leuk.
  17. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Mijn oudste deed er werkelijk niks aan, aan het zindelijk worden. 0 interesse. Ik stimuleerde maar dacht tja als t er nog niet inzit haal ik het er niet uit.
    Zelfs zei hij; ik doe Mn luier uit als ik vier ben en naar school ga. Dat zn moeder liever een iets ruimere marge had als een paar dagen boeide hem niet.
    Poepen was ie ineens zindelijk. Plassen begon bij 3 jr 9 mnd ineens. Op Kdv luier uit gedaan omdat er waterspel gespeeld werd. En patsboem zindelijk. Weinig tot geen ongelukjes gehad.

Codewoord; geduld!
    Is dat lastig; gruwelijk!!!!

Mn jongste; die gaat precies zelfde gebeuren. 0 interesse in t potje of wc. Als ik zeg; zullen we op de wc plassen zegt ie; ik heb toch een luier aan? (Nog geen 2,5).
    Ik ga proberen dat geduld ook bij nr twee te blijven bewaren!

18. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Geduld idd.
    Jongste is nu ruim 4, maar voelt totaal geen prikkel dat hij moet. Dus tja.... Dan is het moeilijk om te leren zindelijk worden.
    Gezinscoach biedt goede hulp. Devies is nu loslaten, ruimte geven en het plassen en poepen interessant en leuk maken.
    Dus boekjes lezen (over de mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had)
    Een poepspeurtocht (bij kinderboerderij en dan kijken hoe verschillend de poep van verschillende dieren eruit ziet /ruikt. Erin roeren met een stokje.
    Poep kleien.

19. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Mijn oudste had een poepfobie. Plaste al ruim een jaar op de wc, maar voor de grote boodschap verstopte hij zich onder de tafel. Uiteindelijk op de wc gezet toen het weer eens zo ver was, met een groot cadeau (gekocht voor als hij op de wc zou gaan, stond al maanden bovenop de kast) op schoot. Tijdens het poepen mocht hij telkens een stukje papier eraf halen. Nooit meer een luier aan gehad. Hij was toen bijna 4.

Dochter is nu 3 jaar en vier maanden en ook met haar al een jaar aan het proberen. Incidenteel gaat er een plasje op de wc. En ineens ging een paar dagen geleden de knop om. Zij wil naar school, dus heb gezegd dat als ze op t potje of de wc poept en plast, ze naar school mag (psz zit aan school) naast haar dagopvang. De afgelopen dagen heeft ze in luier en trui rondgelopen en de helft van de plasjes gaat op het potje. Ook al een paar keer een grote boodschap, ze was zo trots! "Snoepie snoepie!" Roept ze dan, want bij #2 krijgt ze een klein snoepje. En daarna een vreugdedansje "ik mag naar school!!!!"

Deel Deze Pagina