Doe ik het goed?

Discussion in 'Kraamtijd' started by mysteriousgirl1, Jun 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,303
    0
    0
    Amsterdam
    Hey dames

Mijn zoontje word morgen 2 weken oud. Hij doet het heel goed maar uiteraard als elke nieuwe moeder vraag ik me af of ik alles goed doe. Vooral op het gebied van slapen en waar hij dan slaapt. Ik hoor graag hoe jullie dit gedaan hebben en of ik iets anders zou moeten doen.

Ik voed hem met de borst en voor s'nachts kolf ik flesjes.(100cc gemiddeld per voeding) Ik voed op verzoek, en dit is vrijwel elke 3 uur, soms 2 uur en s'nachts soms 4 uur. Overdag slaapt hij heel veel, na de voeding valt hij in slaap en dan ligt hij nog even na te soezen op mn borst waarna ik hem in zijn wieg leg die we van onze kamer naar de woonkamer rijden (op wieltjes, geniaal) hij ligt dus als hij overdag slaapt, in zn wieg. Hij heeft ook een box en schommelstoel maar daar ligt hij dus nog niet in. Is het wel goed dat hij zovaak in zn wieg ligt overdag? Savonds gaan de voedingen uiteraard gewoon door en om 23 uur ga ik naar bed. De kleine man blijft dan bij papa in de woonkamer in zn wieg tot papa zelf ook naar bed komt ( rond 2 uur s'nachts, voetbal hé ) papa geeft hem dan nog alle voedingen waar hij om vraagt. Papa brengt de wieg dan naar onze kamer en ik doe dan de voedingen die daarna komen tot 9 uur s morgens waarna ik papa wakker maak om het over te nemen zodat ik nog even bij kan slapen.
    We vinden het fijn om hem in de woonkamer te hebben tot we zelf allebei gaan slapen omdat we hem in de slaapkamer missch niet goed horen. Zouden jullie dit ook zo doen, of moet ik hem gewoon elke dag om een vast tijdstip in zijn wieg in de donkere slaapkamer leggen? Ik snap dat dit ritme belangrijk is straks als hij ouder is? Maar nu ook al?
    Het is een onwijs tevreden mannetje en huilt alleen als hij echt honger heeft (rot flesjes opwarmen snachts) en als hij last van krampjes heeft.
    Sorry het is een beetje een warrig verhaal geworden.. ik wil t allemaal zo goed doen en zit ook nog een beetje met mn kraamtranen. Het kolven en borstvoeden vreet energie en ik ben zo moe.. ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe ik het doe en ik neem jullie tips heel graag aan.

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Hoi,
    Het is niet warrig hoor :)!
    Het klinkt als een heerlijk ritme voor jullie samen, jij pakt in de vroege avond je slaap. Goed zeg!

Ik kan geen advies geven over de bv/kolven maar wel ervaring delen over het slapen.
    Ik had mijn zoontje ook altijd bij me in de buurt met slapen, pas met 3 maanden sliep hij overdag boven in zijn wieg en nu ledikantje.
    Het is heel herkenbaar dat je hem bij je wil houden zodat je ziet dat het goed gaat. Ik zorgde er wel voor dat er minder prikkels waren beneden (licht/geluid). Bij mij sliep hij in zo'n Moses mandje of wandelwagen beneden.

Volgens mij is het beste advies: doe wat voor jullie goed voelt en volg je intuïtie. Er is geen ideaal ritme, elke baby is anders en elke papa/mama ook.

Je zal vanzelf merken dat je neigt naar hem in zijn kamertje te laten slapen, tot die tijd heerlijk bij je houden en genieten zolang hij een tevreden knul is.
    Zo klein, kan je nog weinig fout doen qua ritme. Je zal zien dat als hij onrustiger of slechter slaapt je vanzelf een ander ritme gaat zoeken.

Veel plezier.

3. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Volgens mij doe je het helemaal prima! Je uk is nog zo klein, die slapen nu eenmaal erg veel in het begin, hoort gewoon zo.
    Bij ons sliep de kleine in het begin overdag in de wandelwagen beneden. Als wij naar bed gingen na zijn avondvoeding legden we hem boven in zijn wiegje. De nachtvoeding kreeg hij dan bij ons in bed.

Hij hoeft echt nog niet in de box of schommelstoel te liggen hoor. Dit mag natuurlijk wel, maar als hij fijn in zijn wiegje ligt en daar prima slaapt, waarom het dan anders doen. Als je kleine straks wat ouder is en wat meer wakker blijft kun je dit altijd nog doen. Dan zal hij ook wat meer gaan 'spelen'. Wij legden zl overdag wel eens even in de box, maar meer om even snel je handen vrij te hebben bijvoorbeeld.

Je doet het super! Vertrouw op je eigen instincten en gevoel! Doe waar jij en je kleine zich goed bij voelen en het goed op doen, komt helemaal goed hoor!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Prima toch, wanneer jullie en jullie kindje daar tevreden over zijn.
    Voedingen: nieuwsgierige vraag... waarom kolf je snachts? Leg je hem dan niet gewoon aan? Of heb ik opmerking over het kolven verkeerd begrepen.

Slapen kan in principe overal. Onze kinderen hebben heel wat uurtjes in de box geslapen ;)
    Qua ritme, je noemt donkere kamer: ik zou alleen savonds/snachts de kamer echt donker maken en juist overdag relatief licht laten in de kamer. Je kind krijgt hierdoor een dag-nachtritme... als het donker is moet ik slapen, is het licht dan mag ik ook wakker zijn.

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Zo te lezen werkt het prima!
    Hier sliep N in het begin overdag en s'avonds altijd in de kinderwagenbak beneden. Pas sinds kort dat we haar rond 20.00 naar bed brengen boven.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Mijn vraag is, waarom een flesje s'nachts?
    Je geeft aan op verzoek te voeden,maar je borsten missen nu
    wel een voeding.Dus voor je kindje wel op verzoek, voor je borsten niet. Voor je net op gang komende productie is
    dat best een risico. En je moet ook nog kolven...als dat niet noodzakelijk is, zou ik
    het lekker laten!

Op deze termijn (een pasgeborene), is het eigenlijk
    niet zo'n heel goed idee om al met flesjes aan de slag te gaan. Beter vanaf 4 weken, en je kindje die echt de drinktechniek goed onder de knie heeft.

Ik zou vooral investeren in het oefenen van liggend voeden. Als je dan onder de knie hebt, worden nachtvoedingen zoveel makkelijker!

Voor de rest gaat het toch prima?
    Tis ook wat, opeens zo'n mensje er bij :)

7. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik denk dat jullie het goed doen!
    Maar even tussendoor: heb je een babyphone? Want dat verhelpt het probleem dat je denk dat je je zoontje niet gaat horen als hij wakker wordt.

Share This Page