Pgd en ivf/ icsi deel 2

Discussie in 'MMM clubs' gestart door meisje1977, 5 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje87

    Kaatje87 Fanatiek lid

    2 dec 2011
    2.602
    125
    63
    Volgens mij zijn de nieuwe testen anders, daarbij worden de embryo's ingevroren. En pas na een paar weken terug geplaatst. Dat is net na ons gestart, wij vallen nog onder de 'oude' methode denk ik.
     
  2. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Ik blijf voor je duimen. Het moet toch ooit eens voor ons gaan lukken? Inderdaad je hebt gelijk, geldt als eerste poging. Nog 5 te gaan....:$ Hopelijk heb ik deze allemaal niet nodig en heb ik de volgende keer terug cryo's en goede deze keer!
    Maandag heb ik een gesprek met een prof in de genetica. Een soort van evaluatiegesprek. Wil weten of ze de oorzaak kennen en of ze er iets aan kunnen doen. Mss de medicatie aanpassen? Weet het niet. Ik ga alleszins voor mezelf het één en ander wijzigen. Ik weet dat ik ook een stukje kan bijdragen. Het is me al eens gelukt dus blijf ik er nu ook in geloven. Dat het niet makkelijk ging worden dat voelde ik al een tijdje. :) Het komt goed.

    Hoe gaat het met jou kaatje? Wanneer zou je je cryo laten terugplaatsen?
     
    Emama2018 vindt dit leuk.
  3. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Dat zou veel beter zijn maar ik vermoed dat de test zo lang op zich laat wachten. Ik heb dit genoteerd op mijn vragenlijstje voor maandag. Dan heb ik gesprek met een prof in de genetica. Zij zal me kunnen uitleggen waarom ik telkens zo lang moet wachten. Zal eens luisteren of een verse TP niet kan. Bedankt.
    Is nog 'maar' mijn eerste poging dus heb nog kans om dingen aan te passen...
     
  4. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Wij zijn in Maastricht in behandeling en daar gaat het als volgt:

    Er zijn 2 soorten testen:
    - de snelle test (snel uitslag, dan kan een verse terugplaatsing). Deze heeft een iets lagere betrouwbaarheid.
    - de test die vaak ca. 10 werkdagen duurt (dan kan een verse terugplaatsing dus niet). Deze test heeft de beste betrouwbaarheid.

    Uitgangspunt is dat de meest betrouwbare test wordt uitgevoerd. Als je echter minder dan 4 bevruchte eicellen hebt na de punctie, valt die af en gaan ze voor de snellere test waarbij een verse TP mogelijk is.

    Ons leek het in eerste instantie logischer om altijd die snelle test te doen omdat een verse TP betere resultaten heeft. In de praktijk blijkt dat echter geen verschillen te maken. Hoewel er door de meer betrouwbare test uiteindelijk minder embryo's overblijven die ingevroren kunnen worden, zijn de embryo's die door de langere testperiode afvallen embryo's die normaal tussen dag 3 en dag 5 ook gestopt waren met delen. De meer betrouwbare test maakt dus als het ware een extra selectie in sterke en zwakkere embryo's.

    Bij de sneltest en de verse TP heb je dus een kans dat je een minder sterke embryo teruggeplaatst krijgt en zijn de kansen op zwangerschap wat lager (20-25%). Als je een embryo via de meer betrouwbare testmethode teruggeplaatst krijgt gaat dit omhoog naar 30%.

    Dit alles nog even los van dat de meer betrouwbare test betrouwbaarder is natuurlijk ;)

    Hopelijk leg ik het zo een beetje helder uit!

    (doordat wij onze 1e poging maar 3 bevruchte eicellen hadden, hebben wij de snelle methode en dus een verse TP gehad. De andere goede embryo (eentje was aangedaan) heeft zich doorgedeeld tot dag 5 en is toen ingevroren. Helaas waren het allebei geen plakkers :( )
     
  5. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. We geven inderdaad nog niet op hoor, hebben nog 2 pogingen te gaan! Ik ben nu ongesteld geworden en bij de volgende menstruatie begint de volgende poging; de 1e echo is nu onder voorbehoud gepland op 14 juni. Als de menstruatie dan nog niet is gestart wordt het de 17e of de 18e - je cyclus kan altijd wat van slag zijn door de hormonen immers. Dan volgt begin juli de punctie en dan hopelijk in augustus een TP!

    Ik heb het met de arts gehad over hoe we ervoor gaan zorgen dat ik enerzijds niet weer te veel eiblaasjes heb (poging 1a) en anderzijds te weinig eitjes uit de eiblaasjes heb (poging 1b). We hebben 2 opties: qua hoeveelheid Gonal F tussen 1a en 1b in gaan zitten of de hoeveelheid van poging 1b aanhouden maar dan net 2 dagen langer Gonal F zetten. Doordat ik geen Decapeptyl gebruik is er immers nog een escape wanneer ik weer richting 25+ eiblaasjes ga, al is 30 wel de harde afkapgrens. Nu zat ik op 21 dus er is wel ruimte...
    Het gaat afhangen van het aantal eiblaasjes dat op de 1e echo gezien gaat worden. Dat zijn er altijd al hartstikke veel (ca. 30) dus dat zal nu wel weer zijn.

    We gaan afwachten, en genieten van een maand geen hormonen! Al baal ik tegelijkertijd van iedere maand die verloren gaat...dochterlief is bijna 6 :(
     
  6. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Dankjewel! Ik baal inderdaad onwijs van het hele pleegzorggebeuren, wat mij betreft was dat helemaal perfect. Voor mij is de wens voor een groter gezin geen 'statisch gezin' met dezelfde samenstelling zeg maar. Manlief, dochterlief en ik zijn er altijd, maar als er de ene x een baby voor 3 maanden is en dan een dreumes voor 2 jaar en later weer een baby het plekje inneemt is dat helemaal prima voor ons zeg maar. Net als wanneer een kindje meerdere jaren zou blijven. Het gaat ons er vooral om dat wij plek hebben in ons hart en in ons huis, en dat er genoeg kindjes zijn die dat plekje voor kortere of langere tijd nodig hebben. Gééf ze dat plekje dan zou je denken, maar helaas werkt het zo niet.

    Toen we vorig jaar in de media de waarheid over wat er in ons gezin gebeurd was rondom pleegzorg vertelden, wisten we dat de kans reëel was dat dit 'einde oefening' voor ons zou betekenen. Immers: zo'n instelling is niet blij als je hen zo met de billen bloot in de spotlight zet. Maar wij voelden ons verplicht voor het kindje en voor alle andere kindjes afhankelijk van jeugdbescherming om dit wél aan de kaak te stellen. En daar zijn wij nu dus de dupe van - al zouden we het vandaag precies hetzelfde doen. Het is ook wel heel erg ontploft destijds in de media, vermoedelijk hebben jullie het allemaal ook bewust of onbewust wel meegekregen :')
     
  7. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Thnx, lief!
     
    Kiki11111981 vindt dit leuk.
  8. sharon1993

    sharon1993 Actief lid

    12 sep 2016
    162
    171
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal, heb even niks laten horen omdat ik in spanning zit te wachten tot de test klaar is. Ik ben vandaag gebeld door maastricht met helaas erg slecht nieuws.. mijn afwijking is zo ingewikkeld dat de kans groot is dat ze het met pgd niet op kunnen sporen.. het wordt binnenkort in de vergadering besproken of ze nog verder gaan met de ontwikkeling maar het klonk allemaal niet positief, het komt als een hele harde klap omdat we dit niet hadden verwacht. Nu in spanning wachten tot de vergadering is geweest maar ik vrees nu voor het ergste
     
  9. Emama2018

    Emama2018 Lid

    10 jan 2019
    53
    22
    8
    Beste Kiki,

    Ik hoop dat het gesprek ophelderend was. Ik zit ook in het UZ Brussel bij mijn 2e ICSI en 1e daar. Bij de 1e in buitenland had geen probleem met ontdooing maar nu ben ik bang dat zij in Brussel toch iets niet goed doen.

    Hoe is je gesprek gegaan? Wanneer mag je weer starten? Weet je toevallig welke kwaliteit hadden de embryos van je? Want als zij zeer goed waren en bij de ontdooing ging het mis dan kan het aan het proces liggen. Ik ben bang dat PGS/D embryos te veel aantast. Ik had in de 1e IVF 2 TP met PGS normale embryos en Beta ging tot max 3, toen weer spontaan zwanger en het ging mis.
     
  10. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Beste Emama, ik zal je onmiddellijk kunnen geruststellen. Ik heb gewoon pech gehad. 95% overleeft de ontdooiing en deze keer hoorde ik bij deze 5%.
    Dus je moet niet twijfelen. Het UZ in Jette behoort tot de wereldtop, nog steeds.
    Ik heb inderdaad een ophelderend gesprek gehad. Ik had twee embryo's in de diepvries. Eentje hebben ze vorige week uitgenomen (diegene die getest was geweest en het defect niet droeg) en deze heeft de ontdooiing niet overleefd dus geen TP die dag. De dame vorige week aan de telefoon zei dat ze het tweede ook hadden uitgenomen. (deze was ook getest maar gaf toen geen resultaat). Ik vond het al vreemd dat ze deze ook al zouden uitnemen. Heb haar speciaal gezegd dat ik aan embryoselectie deed en dat het bijna niet mogelijk was maar ze verzekerde mij dat het wel zo was.

    Nu wat bleek gisteren??? Emmy 2 zit nog steeds in de diepvries. Klein foutje. :D Deze keer niet negatief. Deze willen ze eerst terug testen en dan terugplaatsen als deze 1. de test doorstaat èn het defect niet draagt 2. de 2de ontdooiing overleeft. Kans bestaat maar ik acht de kans klein. Heb me al voorbereid op nieuwe stimulatie. Dan zouden ze me ook andere medicatie geven want ze zei letterlijk 'er valt nog meer uit te halen'. :o:

    Ik heb één kans op 2 dat een eicel is aangetast, op papier. In realiteit kan dat wel minder zijn dan 1/2. Ik ,persoonlijk, heb ergens geen zin meer in extra miskramen maar dit is echt persoonlijk. Ik wil hier niemand veroordelen. Daarom dat ik in dit project ben gestapt.

    Ze waren beiden van B-kwaliteit, dus van goede kwaliteit.
     
    Emama2018 vindt dit leuk.
  11. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Oh neen Sharon, wat is dit droevig nieuws. Ik hoop zo dat de vergadering toch nog iets positiefs brengt. Ik leef met je mee.
    Dikke knuffel
     
  12. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Oh wat een slecht nieuws :(
    Ik hoop dat er toch nog iets uit komt!
     
  13. Kaatje87

    Kaatje87 Fanatiek lid

    2 dec 2011
    2.602
    125
    63
    Hoi Sharon,

    Wat een verdrietig bericht zeg! Hopelijk komt er iets positiefs uit de vergadering.
    Dikke knuffel!
     
  14. Dexendon

    Dexendon Bekend lid

    25 mrt 2018
    790
    667
    93
    Vrouw
    Sorry voor de lange radiostilte.... ik leef inmiddels even in een grote babybubbel!

    Op dinsdag op woensdag nacht (29 mei) is ons zoontje geboren!
     
    xxmoixx en Kaatje87 vinden dit leuk.
  15. Kaatje87

    Kaatje87 Fanatiek lid

    2 dec 2011
    2.602
    125
    63
    Wauw Dexendon! Van harte gefeliciteerd met jullie zoon! Geniet er van meis!
     
    Dexendon vindt dit leuk.
  16. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Ik dacht gisteren nog aan je toen ik op het forum zat. Dikke proficiat! Hoe gaat het voor de rest met je? En met je zoontje? Stellen jullie het goed?
     
  17. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Hoi Kaatje,

    Hoe gaat het nog met je? Ik lees net in je handtekening dat de tweede cryo ook niet blijven plakken is. Wat verdrietig. Nu je laatste van poging 2? Wanneer zou je deze laten terugplaatsen of neem je even pauze?

    dikke knuffel
     
  18. Kaatje87

    Kaatje87 Fanatiek lid

    2 dec 2011
    2.602
    125
    63
    Hoi Kiki,

    Zoals je merkt heb ik ff een beetje afstand genomen van het forum, ik wil er niet teveel mee bezig zijn. Ik merk aan mezelf dat ik het traject steeds zwaarder vind worden..
    Bij de 2e cryo was ik echt overtuigd dat ik zwanger was, had echt verwacht dat de test positief zou zijn, dat was dus niet het geval. Ik had zoveel zwangerschapssymptomen..
    Nu idd mijn laatste cryo en anders ben ik bij poging 3 :(
    Hopelijk is de 3e cryo een blijvertje 9 maanden lang!

    Hoe gaat het met jou?
    Ik las dat je 2e cryo ook niet goed ontdooid is? Balen zeg!! Nu moet je weer een punctie ondergaan?
     
  19. Kiki11111981

    Kiki11111981 Bekend lid

    3 okt 2018
    767
    506
    93
    Vrouw
    België
    Hoi Kaatje,

    Inderdaad had het gemerkt dat je een beetje tijd voor jezelf nodig had. Volledig mee eens. Het is wel wat eh zo een traject. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt.

    Soms denk ik ook, ik neem wat afstand van het forum, maar het voelt goed te zien hoe het bij anderen wel lukt en dat geeft me hoop. Ik heb al een gezond kind. (ik bedoel hiermee, het kan dus wel)
    Natuurlijk elke case is anders. Ik probeer er positief naar te kijken en mijn gevoel te volgen. Dat zegt nu doorgaan. Idd is niet goedgekomen met het tweede embryo. (mijn gevoel was juist) Dubbel pech. Op naar de volgende poging. Binnenkort gesprek en dan terug beginnen met injecties.

    Ik vind vooral het wachten verschrikkelijk. Het liefst wil ik gelijk doorgaan, niet teveel nadenken. Ik zie wel hoe het komt. Ik doe nu ook gewoon verder op de natuurlijke manier. Kan me niet meer schelen eigenlijk. Als het niet goed is, zal het ook wel weer fout lopen. Wil geen druk en spanning meer. Beetje 'let it flow' houding.

    Op den duur word je overal geremd en ja ook in de relatie met je partner. Je hebt op den duur een 'relatie' met het ziekenhuis ipv met je partner. Daarom, ik geef het op. Er valt een last van mijn schouders, geloof me.De vakantieperiode komt eraan en zal me deugd doen.

    Ik geef je een dikke knuffel. Veel moed en succes met je volgende cryo. Wanneer denk je deze terug te laten plaatsen?
    liefs
     
  20. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Allereerst sorry voor de lange stilte. We wilden ons even afsluiten van alle babydingen en het forum.
    Voor degenen die nieuw zijn: welkom!
    Ik heb een tijdje terug meegeschreven. We zijn sinds september vorig jaar aangemeld voor PGD en wachten totdat de test klaar is.
    Helaas kregen we bijna 3 maanden geleden het onverwachte nieuws dat mijn man zeer waarschijnlijk onvruchtbaar is.
    Over een paar weken hebben we pas de vervolgafspraak om te kijken of er nog mogelijkheden zijn en wat deze kunnen zijn.
    Wij zijn intussen bezig om het te verwerken. Lukt nu gelukkig wel steeds beter en proberen ons te focussen op andere opties, zoals donorschap. Het blijft vervelend en we blijven hopen dat er met ons “eigen DNA” toch nog mogelijkheden zijn, maar we beginnen steeds meer open te staan voor een donor en daar de positieve kanten van in te zien.
    Ik hou jullie op de hoogte van de uitslag en mocht het wel goed zijn dan blijf ik lekker mee schrijven en mocht het niet goed zijn dan gaan we ons definitief richten op donorschap en zal ik hier wat minder aanwezig zijn.

    @Kaatje87 en @Kiki11111981 wat ontzettend jammer te lezen dat het nog niet gelukt is :( ik hoop zo voor jullie dat het wel zal lukken. Ik zal blijven duimen!

    @Dexendon gefeliciteerd met je zoontje!
     

Deel Deze Pagina