Pgd en ivf/ icsi deel 2

Discussie in 'MMM clubs' gestart door meisje1977, 5 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Weet iemand van jullie toevallig wat je rechten zijn over niet conclusief embryos? Wij hebben er nog 1, ik wil die eigenlijk gewoon terug. Dat is de enige kans op een gezond kindje van ons samen.. maar tegen mij is gezegd dat dat niet mag
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat ze die nog een keer testen met/na je laatste poging. Volgens mij plaatsen ze die niet terug als de uitslag weer niet-conclusief is. Maar ik snap wel dat je dit wilt (zouden wij ook doen).
     
  3. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Wij hebben een contract moeten tekenen dat het pas na (of met?) de 3e poging kan... ik weet niet of je dan heel veel rechten hebt of het makkelijk kunt aanvechten. Je zou het via je rechtsbijstand kunnen proberen/de vraag daar neer kunnen leggen, mochten ze echt niet willen meewerken. Snap zeker je keuze gezien de situatie!
     
  4. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    @Happyhope hoe is het met de zenuwen? Ik duim op een goede uitslag! De 9e toch?
     
  5. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Ah lief van je! De 9e idd!
    Ik zit een beetje tussen gevoelens in haha. Aan de ene kant heb ik er vertrouwen in, aan de andere kant ben ik met vlagen zelfs misselijk door de zenuwen (stom he) en spookt het dan door mijn hoofd “maar wat als er geen gezonde embryo’s bij zitten”. Maar goed, ik probeer me vast te houden aan het stukje vertrouwen. Nog even en we zijn hopelijk weer een stap dichterbij.

    hoe is het nu met jou?
     
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Lijken mij hele normale gevoelens! Helaas iets waar we doorheen moeten.. Hier gaat het nog wel goed. Even genieten van geen hormonen, geen traject en dan zal de stress een paar dagen voor de uitslag wel weer komen hahah.
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  7. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Dat is fijn! En Ergens is die wachttijd misschien ook wel fijn. Precies wat je zegt: geen hormonen, even je lichaam rust geven voordat je weer verder mag/kan!
     
  8. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Hier helaas slecht nieuws :cry:
    3 aangedane embryo’s en 1 niet-conclusief.
    Hadden dit echt niet verwacht :(
     
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Pffff :( Zo oneerlijk. Neem even de tijd voor jezelf!
     
  10. Blossom88

    Blossom88 Lid

    9 nov 2020
    94
    39
    18
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik heb in het verleden al vaker meegelezen, maar nog nooit eerder iets gepost. Even voorstellen: Ik ben 32 jaar en woonachtig in het zuiden (vlakbij Maastricht, dat is wel handig voor ons). Ik heb een gebalanceerde translocatie (14/21), vandaar dat we voor PGD hebben gekozen. In 2019 een meisje gekregen via PGD. Zo'n ontzettend wonder, echt enorm dankbaar dat we haar hebben gekregen. Ik had toen 12 eicelblaasjes, waarvan er 10 bevrucht waren en op dag 5 waren er nog 3 over. Van die 3 bleek er 1 aangedaan te zijn, waarop er 2 ingevroren konden worden. Uiteindelijk na een aantal maanden (reageerde niet goed op de medicatie (weet de naam niet meer, waren in ieder geval blauwe pilletjes) om terug te kunnen plaatsen in een kunstmatige cyclus en uiteindelijk terug geplaatst in een natuurlijke cyclus) bleek ik na de 2e terugplaatsing zwanger.
    Inmiddels zijn we begonnen aan ons traject voor hopelijk een 2e kindje ooit. Vorige maand de punctie gehad. Die viel me trouwens echt enorm tegen, de punctie zelf was wel te doen, maar de dag van de punctie voelde ik me zwaar belabberd en paar keer op de grond moeten gaan liggen, omdat ik anders was flauw gevallen denk ik. Er waren 18 eicelblaasjes, helaas maar 6 goed bevrucht :( Daarvan waren er 3 doorgegroeid tot dag 5 die ook gebiopteerd konden worden. Eind van deze maand krijgen we te horen hoeveel van deze 3 zijn aangedaan. Als er (hopelijk hopelijk hopelijk) 1 eitje overblijft, is in december de terugplaatsing.

    Ik was zelf echt enorm teleurgesteld dat er van de 18 eicelblaasjes er maar 6 goed bevrucht waren. Hoe zat dit bij jullie? Het is echt zo'n enorme afvalrace, ongelooflijk.

    Bij de vorige poging was m'n baarmoederslijmvlies altijd redelijk dun. Ik ben nu van alles (niet-wetenschappelijk bewezen, gewoon voor m'n eigen gevoel dat ik er in ieder geval íets zelf aan kan doen) aan het nemen om ervoor te zorgen dat dit ietsje dikker is: frambozenbladthee, granaatappelsap, kinderaspirine, zink-tabletten.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Vind het fijn om jullie te volgen op jullie tocht naar een gezond babytje!
     
  11. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Weten even niet meer goed wat we nu moeten... doorgaan met PGD of stoppen en kiezen voor “gewoon ICSI” of een donor. Zijn zo verdrietig :(
     
  12. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Laat het even goed zakken en weeg alles tegen elkaar af. Hoe erg is de afwijking? Wil je dit doorgeven? (Kan je de aangedane embryo’s dan niet alsnog gebruiken?) Hoeveel kans op een gezond embryo? Wellicht nog een poging en dan pas kiezen?
    Gewoon een rot traject is het.
     
  13. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Welkom! Fijn dat jullie al een meisje hebben via PGD. Hopelijk weer een succesverhaal :)
    Wij volgens ook PGD vanwege een translocatie (bij mijn vriend).
    Hier ben ik ook flink beroerd geweest van de punctie. Ben vlak erna weggezakt (zat nog in de stoel) en heb uiteindelijk nog 1,5 uur in bed gelegen voor ik naar huis mocht. Wij krijgen de 30ste de uitslag, ook 3 embryo's! Op welke dag krijgen jullie de uitslag?
    Wij hadden bij poging 1 12 blaasjes, 8 eitjes en maar 1 bevrucht. Deze was wel goed genoeg om getest te worden maar had de translocatie ongebalanceerd. Poging 2: 8 eiblaasjes, 9 eicellen (? apart), 4 bevrucht en 3 goed genoeg om getest te worden.

    Hoe zijn jullie achter jouw translocatie gekomen als ik het vragen mag?
     
  14. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Ohnee wat een klote nieuws zeg. Die had ik niet aan zien komen. Krijgen jullie nu een gesprek?
     
  15. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    welkom! Ik heb exact dezelfde translocatie, dat kom je niet vaak tegen. Spannend dat wachten op de uitslag!
     
  16. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Wij hebben in gronjngen nog een embryo in de vriezer, van goede kwaliteit, maar dus niet conclusief. Nu heb ik al eens eerder gevraagd of we die mogen laten terugplaatsen, maar het antwoord was altijd nee. Ze wilde die wel herbiopteren. Maar ze geven daarbij aan dat dit een zeer complex proces is dat ze voor t eerst gaan doen. Vandaag ging ik er steeds meer over nadenken hoe krom het eigenlijk is. Het is gewoon ONS embryo. Waarom mogen wij dan niet kiezen wat ermee gebeurd??
    Toen heb ik contact opgenomen met het hoofd van PGD Nederland in Maastricht (dr de Die) en ze geeft aan dat wij een uitzonderlijke situatie zijn en dat as we er niet uitkomen met onze eigen arts, dat zij ons dan wil helpen.

    wij wachten even onze second opinion af eind november; mocht het inderdaad zo zijn dat er geen zaadcellen meer zijn en we uitbehandeld zijn, dan gaan we een officieel verzoek indienen. volgens mij kan t lastig afgewezen worden..
     
  17. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Fijn dat dr de Die jullie keuze begrijpt. Rot dat het zo ingewikkeld moet gaan.. Hopelijk komt er toch wat uit de second opinion. Weten ze hoe het kan dat er nu niets meer gevonden is? Kan dit over bv een half jaar veranderd zijn?
     
  18. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Ohh wat gek dat ze die niet willen terugplaatsen! Toevallig hebben wij vandaag hetzelfde gevraagd aan onze arts in Utrecht, of een terugplaatsing van dit embryo mag als we besluiten te stoppen met pgd en met “gewoon ICSI” verder gaan, maar uit jouw bericht begrijp ik dus dat ze dat (in Groningen) niet zomaar doen...
    wel raar, want het is gewoon een sterk embryo met een kans dat die gezond is!

    spannende weken nog voor jullie... heb je al een idee hoe jullie verder gaan?

    Wij hebben binnenkort idd nog een afspraak met onze arts hoe we verder willen en kunnen, en of er dingen zijn die anders kunnen gaan (bv hogere dosering van hormonen voor meer embryo’s).

    vandaag ook lekker uitgehuild bij familie en goede gesprekken gevoerd. Weten nog niet of we verder willen met PGD, of misschien toch voor een donor willen gaan of ICSI zonder PGD. Lastige keuze vinden we, maar een donor staat voor ons wel boven “gewoon icsi”, als we kijken naar het belang (gezondheid) van het kind.
    Maar eerst laten we alles bezinken, dan komt de keuze wel weer.
     
  19. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    De afwijking komt van jou Man dan? En hoe ernstig is dat voor een kindje?

    Wellicht is het in Groningen ook anders als ze weten dat wij echt uitbehandeld zijn. Dat horen we 25-11.

    @xxmoixx hoe het komt dat ze nu niets meer vinden komt waarschijnlijk omdat het extreem slecht is en nu gewoon op. Het kan zijn dat het over een half jaar anders is (heel kleine kans hoor) en het kan ook zijn dat m’n man opnieuw een TESE mag doen, maar de kans is ook heel groot dat t hier stopt. Sowieso zouden wij als er eind deze maand niets gevonden wordt nog 1 keer onderzoek willen laten doen in januari (na 3 maanden dieet) en anders allereerst het niet conclusief embryo laten terugplaatsen.
    een nieuwe tese is wsl geen optie omdat die opbrengst nu ook allemaal niet goed was. Dan zouden we daarna verder gaan met donor.
     
  20. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    De afwijking zit inderdaad bij mijn man. Hij heeft FAP (ziekte waarmee je darmkanker krijgt), waar best goed mee te leven is als je er op tijd bij bent, maar niet als je de agressieve variant hebt: dan is het helaas dodelijk. Je weet alleen niet welke variant je hebt, totdat het te laat is. Er ontwikkelen dan tumoren die niet te behandelen zijn en waaraan je dus kan komen te overlijden. Het kan natuurlijk ook allemaal goed gaan, maar helaas weet je met deze ziekte niet hoe het loopt. Ik zou er niet mee kunnen leven met dat door de keuze die ik nu maak, ik mijn kind over bijvoorbeeld 40 jaar moet begraven.
    Dan hebben we liever een kindje van een donor, die zo ontzettend geliefd is en waarvan mijn man 100% vader is, alleen niet genetisch.
    Maar we weten het nu niet, misschien toch nog een 2e poging... of niet... de klap was zo hard vandaag. We weten niet of we dit weer aankunnen
     

Deel Deze Pagina