Ik lees nu ja, begrijpelijk! Ik ga voor je duimen, en natuurlijk voor alle andere dames hier. Vind het heel fijn dat ik hier met jullie mee kan lezen en jullie zo open over alles zijn.
Er zijn ook 2 Facebook groepen (1x Nederland en 1x Nederland en België) voor pgd. Mocht je nog wat meer willen lezen
@Happyhope wat snel al! Bijna beginnen @mamavaneenengeltje wat vreselijk wat jullie is overkomen, gecondoleerd. Wij hebben zo’n 1,5 jaar moeten wachten op pgd. Het is 1 keer gelukt. Nu al 2 keer niet en gaan we verder zonder pgd.
@Clueless01 1,5jaar klinkt allemaal heel lang maar we hebben er alles voor over om een gezond kindje te krijgen. Wat fijn dat het 1x gelukt is maar ook heftig om te horen nu al 2x niet. Ook voor jullie ga ik duimen dat het deze keer goed gaat. Misschien een gekke/ misplaatste vraag maar als je op de wachtlijst staat / kennismakings gesprek hebt gehad is er dan evengoed de mogelijkheid om “natuurlijk" manier zwanger te worden of raden ze dit af?
ze raden het af. Ze raden ons ook af om zonder pgd verder te gaan. Ik denk dat je bij jezelf te raden moet gaan of je het aan kan dat er uit een vlokkentest of vruchtwaterpunctie blijkt dat het kindje niet gezond is. Bij ons is die kans zo’n 20 procent. Ik hoop maar dat we bij de andere 80 vallen.. het heeft ons ook geholpen om bij een geneticus alles op papier te zetten.
Bij ons is de kans op een ziek kindje 25%. Voor nu hebben we in elk geval de vruchtwaterpunctie al uitgesloten, voor ons gevoel dan al veel te ver in de zwangerschap. De rest is nog genoeg om over na te denken, gister dit ook pas te horen gekregen dus alles zoiezo nog even laten bezinken. Die van de geneticus is een goeie tip, dankjewel.
Ze raden het inderdaad af, volgens mij vanuit hun oogpunt vooral omdat het ontwikkelen van de test veel geld kost. Maar het is natuurlijk niet verboden om zelf te proberen, je zit alleen dan wel met de keuze wat als het raak is en de vlokkentest is slecht.. Wij hebben voor en tussen de pogingen wel geprobeerd, de kans was groot dat als een kindje aangedaan was dit een miskraam zou worden. Alleen niet meer zwanger geworden tijdens ons traject. Misschien kan je eerst eens kijken hoelang het ongeveer zal duren (bij ons dus bv maar een half jaar van intake tot 1e poging ivf) en wat de kansen zijn op een ziek kindje.
Ons heeft t trouwens ook goed geholpen om alles op een rijtje te zetten. de voor en tegen. En daarna kan je elk puntje ook nog een cijfer geven, van hoe belangrijk dit voor je is. T geeft wel inzicht in waar je een beetje staat.
Welkom @mamavaneenengeltje Wat verdrietig om de lezen dat jullie, jullie dochtertje zijn verloren. Zou geen ouder moeten meemaken. Allereerst gecondoleerd met jullie verlies! Wij zijn redelijk nieuw in het traject. De aanmelding is afgelopen augustus door de klinisch geneticus verstuurd, toen hebben wij in oktober de intake in Maastricht gehad en in december de intake in Utrecht. De wachttijden in Utrecht zijn vrij lang. Als onze test (gemiddeld 6 tot 9 maanden) klaar is worden wij op de wachtlijst gezet in Utrecht en dat is nu gemiddeld een jaar. Wij hopen dan ook in de zomer van 2022 echt te mogen starten. Wel heb ik van de meiden hier begrepen dat de wachttijden elders in het land korter zijn. Daar kunnen ze je bij de intake vast een richtlijn voor geven. Liefs, Natascha
Welkom @mamavaneenengeltje! Gecondoleerd met jullie immense verlies. Wij zijn ook in Maastricht onder behandeling en zijn erg tevreden. Langste dat wij tot nu toe hebben moeten wachten was 2 maanden, afgelopen zomer. Maar dat is wellicht wel anders als er nog een test ontwikkeld moet worden. Verder hele fijne mensen, zoals ook al gezegd werd. Ik heb maandag een echo, om te kijken of er deze maand een nieuwe terugplaatsing kan plaats vinden.
Goedemorgen allemaal, hoe gaat het met jullie? @Blossom88 hoe is de echo maandag gegaan? @xxmoixx hoe gaat het met je? Kun je het al een beetje geloven dat er een mini mensje in je groeit? Hier een mini update, wij hebben maandag de vooronderzoeken om na te gaan of we dit traject ook daadwerkelijk lichamelijk kunnen. Er komt een echo, wat bloedonderzoeken en een zaadonderzoek. Stomme vraag misschien maar ik was benieuwd of dit zaad dan ook gebruikt gaat worden bij de behandelingen straks? Dat t misschien ingevroren wordt of iets dergelijks of zal mijn vriend dan nog een keertje moeten leveren? Fijne dag gewenst allemaal!
Hoi Natascha, nee het zaad wordt niet ingevroren, hij zal per poging wat in moeten leveren. Succes met de controles! Stelt niet zoveel voor Ik kan nog niet geloven dat ik zwanger ben. Heb 0,0 symptomen en maandag helaas kramp en een klein beetje bloed verloren. Het is wel weer weg. Maar t voelt niet echt goed..
Thanks! Oh wat vervelend bloedverlies kan me heel goed voorstellen dat je daardoor angstig wordt en het dan niet goed voelt. Heb je contact hierover gehad met de gyn? Misschien dat ze dan wel een extra echo kunnen inplannen om je wat gerust te stellen. Hopen voor een voorspoedige zwangerschap! Liefs!
De echo afgelopen maandag was prima. Een eicelblaasje van ongeveer 14 mm en BMS was iets meer dan 7 mm. Dus vanaf maandagavond aan de ovulatietesten. Zodra die positief is, moet ik bellen en wordt er een terugplaatsing gepland. Na de vorige mislukte terugplaatsing heb ik nóg meer pillen gekocht, die ik nu trouw slik allemaal (vitamine E, vitamine C, selenium, ubiquinol, kinderaspirine, mama-multivitamine met extra visolie). Naast frambozenbladthee en granaatappelsap. Ik voel me soms echt een wandelende gooi-maar-vanalles-erin-mogelijk-dat-het-ietsiepietsie-werkt alternatieveling. Op internet vind ik ook niet echt eenduidige informatie hierover. Ik wilde zelf in ieder geval met de ubiquinol stoppen vóór de terugplaatsing (geen idee, denk dat dat vooral handig is voor een punctie en iets minder voor een innesteling) en zie wel wat ik met de rest doe. Ik ben echt van het wetenschappelijk bewijs en me niet gek laten maken (weet dat het vooral een kwestie van geluk is), dus herken mezelf soms niet meer. Ook dat doet dit traject dus... Trouwens vorige week m'n bloed laten onderzoeken, omdat ik wat klachten had (nachtzweten, hartkloppingen, opgejaagd gevoel: jaaaa, ook allemaal stress-gerelateerde klachten) en alle waarden waren prima. Alleen lymphocyten ietsje hoger dan de normaalrange. @xxmoixx Ohh kan me voorstellen dat je even in paniek bent (geweest). Ik zou inderdaad ook naar het ziekenhuis bellen en vragen om een extra echo. Of evt. bloedonderzoek om HCG-waarde te laten bepalen? Het zal vast in orde zijn, maar het is alleen al fijn om even bevestiging te hebben voor je eigen gemoedsrust.
@Blossom88 herkenbaar wat je schrijft! Ik heb dit ook allemaal gebruikt. Inmiddels terug naar de basis. Ik slik een goede multi en thats it. Bij mjjn dochter deed ik al die toevoegingen ook niet en dat is ook gelukt. Ik was de laatste tijd serieus 100en euro’s per maand kwijt aan al die pillen en werd ook gek van dagelijks zoveel innemen. @xxmoixx wat naar van t bloedverlies. Hooelijk is het niks alarmerends. Wanneer mag je voor een echo?
Dag allemaal, na bijna een jaar sluit ik graag weer aan! Wij zaten in een hele hectische tijd ivm de niertransplantatie van mijn dochtertje wat uiteindelijk heel goed is verlopen. Nu eindelijk weer wat rust om dit traject weer op te gaan pakken. Wat een mooie ontwikkelingen zijn er allemaal gebeurt. xxmoixx gefeliciteerd! Wat fijn dat je een positieve test hebt! en happyhope; eindelijk mogen starten! Ik weet dat er iemand zwanger was rond vorig jaar, maar ben even haar naam kwijt. Is zij inmiddels bevallen dat jullie weten? Ik heb vandaag mijn laatste echo gehad en krijg nu zaterdag een punctie. Ze konden 14 eiblaasjes vinden waarvan ze verwachten dat er 12 goed genoeg zijn. Dit is mijn laatste punctie. Afhankelijk van hoeveel embryo’s er hieruit ontstaan, komen daar nog 4 embryo’s bij die eerder zijn ingevroren. Die worden vooralsnog allemaal tegelijkertijd getest waarvan minimaal 50% afvalt. Daarna komen de terugplaatsingen. Super spannend. Benieuwd wat er overblijft. Lees graag weer mee met jullie! Ook een hoop nieuwe meiden las ik. Fijn om jullie ervaringen te lezen!
Hoi dames, Ik heb jullie ervaringen gelezen.. wat spannend allemaal. Het is iedereen zo gegund! Ik zou ook graag mee willen praten wat betreft dit onderwerp. In 2020 ben ik erachter gekomen dat ik de premutatie van het fragiele x syndroom bij mij draag. Binnenkort krijgen we de uitslag of de bloedwaarden goed zijn. (Om überhaupt in aanmerking te komen voor PGD) door deze premutatie kan het zijn dat ik vervroegd in de overgang raak.. ik ben dus best wel zenuwachtig voor de uitslag. Hebben jullie hier nog tips voor? Als er bloedwaarden niet in orde zijn? Ik vind het ook fijn om mee te lezen naar de ervaringen.
@Sue81 wat fijn dat de niertransplantatie uiteindelijk goed gegaan is! En zo te lezen heb je veel mooie eiblaasjes. Hopelijk gaat het straks helemaal goed met de punctie! Hoelang moet je wachten op de uitslag? ik mocht inderdaad eindelijk beginnen! Helaas met slecht resultaat... geen gezonde embryo’s voor ons eind februari begin ik met poging 2. Maar sta er mega nuchter/relaxt in. Ik voel eigenlijk niet zoveel deze poging, vergeet zelfs wanneer ik weer met de pil moet beginnen, en het is dat ik alles in mijn agenda heb geschreven, maar anders zou ik zelfs vergeten wanneer ik moet gaan prikken Dit is eigenlijk totaal niet wie ik ben. Normaal pak ik alles aan wat ik kan aanpakken en weet ik tot in details afspraken en dingen die ik moet doen. Misschien een soort zelfbescherming ofzo, en ergens heb ik zoiets van; ik zie wel waar het schip strand. Maar heel anders qua gevoel dan de eerste poging waar ik echt mega veel eromheen voelde en deed. @Luckynumber8 welkom! Voel je vrij om mee te schrijven en je vragen te stellen. Wat spannend zeg, kan me voorstellen dat je er zenuwachtig voor bent! Een troost misschien: je bent er op tijd bij. Ook wanneer je tegen de overgang aan zou zitten of erin zit, kun je nog steeds kinderen krijgen. Wellicht is er ook een mogelijkheid om alvast eicellen in te laten vriezen, mocht het zo zijn en mochten de wachttijden lang zijn?
@Sue81 Welkom terug dan! Mag ik vragen hoe het komt dat je nog 4 embryo's ingevroren hebt en toch opnieuw een punctie krijgt? Wat maakt dat ze niet eerst die 4 embryo's testen en vervolgens hopelijk terugplaatsen? @Luckynumber8 Welkom! Spannende uitslag dus binnenkort. Ik duim voor je dat de bloedwaarden in orde zijn.
Ooh no wat jammer zeg! Vier is wel een mooi aantal embryo’s. Nu viel het kwartje even de verkeerde kant op, volgende keer vast de goede kant op. Hoeveel procent kans is het ook alweer bij jullie dat een embryo kan zijn aangedaan? Ik snap je gevoel heel goed. Mss ergens ook wel goed, ik kn me vaak enorm opwinden en stress ervaren en dat komt dan ook niet ten goede in zo’n traject als deze. Bij de Icsi poging waaruit mijn dochtertje is ontstaan, was zij de derde terugplaatsing binnen de eerste Icsi. Bij de eerste twee terugplaatsingen was ik mega gestrest, maar vlak voor de derde terugplaatsing waren mijn vriend en ik ruim een maand door Vietnam gaan reizen. Alles losgelaten. Kwam heel zen thuis. En zij is blijven plakken ik geloof echt dat loslaten en ontspannen kan helpen in zo’n afvalrace waar wij in zitten. Ik weet niet exact hoe lang ik moet wachten op het resultaat. Geloof dat het minimaal 8 weken duurt voordat het bekend is welke embryo’s aangedaan zijn en welke niet. Wij doen mee met een “nieuwe test” zeg maar, die qua tijd minder lang nodig heeft om te worden ontwikkeld, maar blijkbaar wel lang nodig heeft om uitsluitsel te geven. Maar ja, we gaan het zien. Ik ben eerlijk gezegd wel een soort van opgelucht dat ik alle drie de puncties straks heb gehad. Dan zijn het alleen nog de terugplaatsingen.