pgd en ivf/icsi traject

Discussie in 'MMM clubs' gestart door meisje1977, 16 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke24

Lieke24 Actief lid

22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    Chantal: ja ik ben gebeld, aanstaande zaterdag heb ik de punctie. Wordt donderdag gebeld hoelaat ik de pregnyl moet zetten en hoelaat ik zaterdag in het ziekenhuis moet zijn. Komt dicht bij. Komt nu erg goed uit hoef geen vrij te regelen met het werk. Dankje.

Fijn dat je niet telkens heen en weer hoeft te rijden en je ovulatietesten thuis mag gaan doen. Heel mooi nieuws dat jullie verder mogen en er een tp komt. Heel veel succes!

2. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Diddeltje wat ontzettend balen! Sterkte....

3. Diddeltje

Diddeltje Bekend lid

16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden

thanks allemaal!! ik probeer hoop te houden dat anderen ook zwanger zijn geworden d.m.v cryo tp.
    dus denk het kan, het is mogelijk! maar toch ben ik bang dat het blijft mislukken.
    Maar we gaan door, op naar de volgende poging. mocht deze mislukken dan willen we eerst weer in gesprek.
    alles is al keer onderzocht en alles is goed. het wil alleen niet nestelen. dat is het enige.

4. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Wat een teleurstelling.. :( Sterkte!!

5. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Eva: 25jr, PGD+ICSI1, 1e kindje
    Angela: 31jr, PGD, 2e kindje (1e kindje verloren na 23 weken door vroeggeb.)
    Lieke: PGD2, 1e kindje
    Dianne: 33 jr, PGD/IVF 3e poging, 1e kindje
    Caroline: 30 jr, PGD+ICSI, 3e kindje, (1e kindje na 6 wkn geboorte overleden, 2e kindje na vlokkentest ingeleid)
    Malibuu: 26jr; PGD/IVF, 2e kindje (1e kindje kort na geboorte overleden door ARPKD)
    Ingrid : 32 jaar , PGD (cryo tp), 3e kindje (2 kindjes via ivf pgd mogen krijgen)
    Zwangerin: 30 jaar, PDG na een zwangerschap beëindiging met 15 weken, eerste PGD poging mislukt alle 4 embryo's ziek
    Chantal: 25 jaar, PGD/IVF, 1e kindje, 1e poging

Ziekenhuis:
    Eva: MUMC Maastricht.
    Angela: AMC Amsterdam.
    Lieke: UMC Groningen
    Dianne: UMC Utrecht
    Caroline: UMC Groningen
    Malibuu: UMC Utrecht
    Ingrid : UMC Groningen
    Zwangerin: UMCG Groningen
    Chantal: MUMC Maastricht

Pil:
    Lieke: va dec. 2015
    Eva: va 25-01
    Angela: va 05-01 t/m 31-01
    Dianne: niet
    Malibuu: niet, ivm proteineC deficiëntie kans op trombose; starten in eigen cyclus
    Ingrid: niet ivm tp cryo
    Zwangerin: stop as zaterdag ivm 2 PGD poging
    Chantal: niet

Decapeptyl/Triptofem:
    Lieke: 20-01
    Eva: va 17-02
    Angela: va 29-01
    Malibuu: april/mei
    Ingrid : niet
    Zwangerin: 03-02-2016
    Chantal: niet (ivm cryo terugplaatsing)

Stimuleren:
    Lieke: va 01-02
    Eva: va 29-02
    Angela: va 07-02
    Ingrid : progynova
    Zwangerin: 15-02-2015
    Chantal: progynova

Pregnyl:
    Lieke: 14/15-02
    Dianne : 20-01
    Zwangerin: ?

Echo's:
    Lieke: 01-02, 08-02, 10-02, 12-02
    Eva: 29-02, 07-03, 09-03, 11-03
    Angela: 07-02, 16-02
    Malibuu: uitgangsecho: 02-05, 09-05
    Ingrid : 4 februari eerste echo baarmoeder
    Zwangerin: 15-02 1ste en 22-02 2de
    Chantal: 4-02 eerste echo baarmoeder (voor cryo terugplaatsing), vervolgecho 8-02.

Afspraken:
    Eva: 12-02: startgesprek IVF
    Eva: 23-02: afspraak PGD
    Angela: 25-01: startgesprek PGD
    Caroline: 01-12-2015: begonnen met maken van test
    Malibuu: 02-05; uitgangsecho
    Ingrid : 4 februari eerste afspraak na begin progynova
    Zwangerin: 15 februari eerste echo 22 februari tweede echo ivm start menopur
    Chantal: 4-02 eerste echo baarmoeder (voor cryo terugplaatsing), vervolgecho 8-02.

Wachtbankje:
    Dianne cryo tp: 26-01-2016 mits ontdooiing lukt.

6. Angelam1984

Angelam1984 Actief lid

30 dec 2013
    181
    1
    18
    NULL
    Almere
    Lieke, goed nieuws hoor, zaterdag de punctie. Spannend!

Diddeltje, erg jammer dat het niet gelukt is, maar inderdaad gewoon volhouden, de volhouder wint het uiteindelijk wel. Ook al is het zwaar af en toe om moed te houden. Veel sterkte de komende tijd en zeker op naar de volgende poging.

Mijn hoofdpijn is gelukkig helemaal weg, de vermoeidheid alleen niet, weet niet waarom ik van die slechte nachten heb. Over het algemeen sliep ik altijd goed. Denk dat ik onbewust mij toch wel druk maak om alles en dat ik daarom niet goed kan slapen. Dat maakt het wel wat zwaarder allemaal. Verder mag ik niet klagen tot nu toe qua bijwerkingen volgensmij.

Liefs

7. Tabbey

Tabbey Fanatiek lid

2 mei 2013
    1.497
    849
    113
    NULL
    NULL
    @ Diddeltje, wat ongelooflijk balen dat het weer niet is gelukt. Ik kan me goed voorstellen dat de moed even in je schoenen zinkt.
    Acupunctuur kan wellicht helpen, heeft bij mij tijdens laatste poging overigens niet het laatste zetje gegeven, maar vond het wel erg fijn en bracht extra rust. Wat ook kán helpen is tarwekiemolie, ik lees daar op het forum ook goede verhalen over, overigens bij mij ook geen succes tijdens PGD-poging, maar misschien voor jou wel.
    Sterkte in ieder geval met de verwerking en ik ga volgende poging weer heel hard duimen dat het dan wel raak mag zijn!

8. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    @Dianne: Hoe gaat het nu met de verwerking van je verdriet? Kan me voorstellen dat je de hoop verliest. Probeer jezelf voor te houden dat je nog wel een kans hebt erna, nog meer cryo's toch? Heb je enig idee waarom het nestelen niet lukt? En zou je voor een vierde poging gaan? Heel veel sterkte in ieder geval!

@Lieke: Terugplaatsing zaterdag! Wat fijn, ook in verband met je werk! Dat is wrs dan donderdagavond Pregnyl, toch? Bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Ik denk dat we in hetzelfde soort traject zitten, net iets anders, maar allebei weinig kans op een gezonde. Heb jij bij je eerste kans een goede embryo gehad? Ik ben zo bang dat 3 pogingen voorbij gaan zonder zelfs een tp. Hoe ben jij met deze spanning om gegaan? En is PGD voor jou de enige optie voor een kindje van jezelf?

@meisje: Idd, het hele traject is spannend. Hoe ben jij er (min of meer) ontspannen bij gebleven?

@Chantal: Fijn dat er een blaasje zit en dat je nu vanuit huis met ovulatietesten aan de slag mag. Moeten die met ochtendurine? En van welk merk heb jij? Spannend, hoor! Het gaat dan echt gebeuren! Moet je je zeker wel onthouden die dagen, anders heb je straks een tweeling, ;).

@Malibuu: Ik zie dat jij jezelf ook in het schema hebt gezet! Spannend dat je in maart/april mag beginnen! De startecho staat al gepland, zie ik! Fijn dat het nu ook voor jou start!

@Angela: Hoe gaat stimuleren? Vervelend dat je zo moe bent! Kan me voorstellen dat alle spanning van het traject ook wel mee werkt. Succes!

9. Lieke24

Lieke24 Actief lid

22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    Eva : ja ik moet inderdaad donderdag avond de pregnyl zetten, het tijdstip bellen ze morgen nog door. Maar geloof dat ze in het weekend nooit heel vroeg zijn, dit vind ik helemaal niet erg.

Ik had bij de eerste keer 1 gezonde, ook de kwaliteit ervan was super maar helaas geen resultaat opgeleverd. Ja de dagen tussen de punctie en tp vond ik zelf erg moeilijk vooral de laatste uren voordat ik te horen kreeg of er een tp zou komen of niet. Je wilt er niet mee bezig zijn maar dat doe je onbewust wel. Heb geprobeerd zoveel mogenlijk leuke dingen te doen en zorgen voor afleiding. Het is per keer altijd spannend of er een gezonde bij zit, ik hoop echt dat er een paar mooie tussen mogen gaan zitten bij jou!! Van te voren niet te veel over nadenken en proberen positief te blijven!

Ik kan wel zwanger raken alleen de kans op een miskraam is heel groot en ook de kans dat ik zwanger word is klein. Naast dit alles heb ik ook nog een auto imuumziekte aan mijn schildklier dus zelf zou het heel lastig worden maar onmogelijk is het niet. Mijn vader is drager van het zelfde en mijn ouders hebben heel veel miskramen gehad en hebben er heel veel jaren over gedaan maar hebben uiteindelijk 3 kinderen waarvan ik dus het zelfde heb meegekregen. Dus er is hoop.
    Hoe zit dat bij jou is pgd voor jullie de enige optie?

10. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    @Lieke: Wat een heftig verhaal! Waar ben je dan drager van, als ik vragen mag? En wat voor autoimmuunziekte heb je aan je schildklier? Ik heb namelijk ook een autoimmuunziekte aan mijn schildklier gehad, de ziekte van Graves, maar die is nu spontaan verdwenen, kan wel weer terug komen. En hoe heeft dat invloed op de kans op een zwangerschap? Voor jullie klinkt het net als voor ons dat PGD de mooiste en beste optie met de meeste kansen geeft. Mijn vriend is namelijk ook nog verminderd vruchtbaar. Dat maakt het nog lastiger. Optie 2 is voor ons zelf een gewone IVF betalen met diagnostiek in de zwangerschap op het % aangedaan. Ikzelf ben 45%, wat heel hoog klinkt, maar waar ik echt perfect mee kan leven. En pas vanaf een nog hoger % zie je veel klachten heeft onderzoek laten zien. Daarna zijn er minder mooie opties, zoals IUI of KID uiteindelijk, allemaal met diagnostiek in de zwangerschap. Maar het liefst zouden we dus een supergezond kindje uit de PGD willen, :).

Bedankt voor de tips trouwens met afleiding. Het is dus helemaal niet gek dat ik daar over in zit. Maar afleiding en loslaten zijn belangrijk. Dat wordt veel sporten en wandelen!

11. Diddeltje

Diddeltje Bekend lid

16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden

hoi dames,

bedankt voor jullie lieve reacties, hier gaat alles aardig goed. ben vandaag nog lekker vrij, moest donderdag weer aan het werk.
    we hebben nu nog 3 cryo's in de vriezer, als dit ook niet lukt houdt het voor ons helaas op. we kunnen financieel een 4e poging niet zelf betalen. maar zover is het nog niet.
    vandaag lekker thuis relaxen, thee, filmpje en dekentje op de bank:)

12. Lieke24

Lieke24 Actief lid

22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    Tuurlijk mag je dat vragen eva, ik ben drager van een chromosoom translocatie. De breekpunten zitten vrij hoog dus de kans op de spontane miskraam bij normaal is zeer groot. Ik heb ziekte van hashimoto. Hiervoor slik ik medicijnen al een jaar of 15. Graves is zeker de te snelle variant?

voor jullie is pgd echt een uitkomst dus. Wat lastig dat je vriend verminderd vruchtbaar is. Dubbel pech voor jullie zeg! Mag ik vragen waarop ze bij jou testen bij de pdg? Hopelijk heb jij binnenkort veel gezonde eitjes en je vriend een mooie hoeveelheid zaad.

Jaa lekker in beweging, zodat je er niet teveel over na kunt denken. ( hoe lastig ook)

13. Lieke24

Lieke24 Actief lid

22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    Dianne,

Voor nu maar goed om jezelf denken! Het is telkens weer een teleurstelling en die moet je weer gaan verwerken.
    Nog even lekker relaxen voor je morgen weer aan het werk moet.
    Ik hoop dat er met de tijd uit de 3 cryo's een heel mooi wondertje mag komen. Sterkte!!

14. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    @Lieke: Wat vervelend dat je de ziekte van Hashimoto hebt. Dat is dan te langzaam? Graves is idd te snel. Maar de auto-immuunreactie is al bijna 2 jaar geleden spontaan verdwenen. Kan dat ook bij Hashimoto? Vervelend dat je meds moet slikken. Bij mij is het een mitochondriële aandoening. Hierbij is sprake van heteroplasmie, dat betekent dat verschillende % aangedaan mogelijk zijn, zowel binnen en individu (bijv., verschillende weefsels) als binnen een familie. Het is dus niet een wel/niet principe. Wat houdt een chromosoom translocatie precies in? Idd lekker in beweging en bezig blijven! Gelukkig genoeg te doen en genoeg afleiding!

15. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    @Dianne: Veel sterkte! Rust nog maar even lekker uit! En hopelijk blijft de volgende plakken! Kan me voorstellen dat een poging 4 PGD financieel niet haalbaar is. Bij ons ook niet, hoor. Sterkte!

16. Lieke24

Lieke24 Actief lid

22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    #2336 Lieke24, 10 feb 2016
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
    Eva: dat klinkt erg ingewikkeld maar elke eicel kan dus voor een x aantal % zijn aangedaan, de een meer als de ander? Of is dat dan allemaal rond hetzelfde aantal procent? Spannende tijden hoor.

ja mijn schildklier werkt te traag. Dit kan ook niet meer goed komen. Moet mijn leven lang aan de medicijnen hiervoor en als jk zwanger zou raken elke 4 tot 6 weken bloedprikken voor controle.
    De chromosoom translocatie houdt in dat er een foutje is op de chromosomen. Er is een wisseling van 2 stukjes chromosoom. Bij mij zit een stuk van chromosoom 1 bij nummer 11 en een stukje van 11 op nummer 1. Ik mis dus niks het zit dus op de verkeerde plaats.

17. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    @Lieke: Klinkt heel ingewikkeld allemaal! Heb je er zelf last van? En vervelend dat de schildklier nooit meer in orde kan komen. Heb je bijwerkingen van de medicijnen? Werkt zwangerschap dan ook ontregelend voor je schildklier? Voor Graves is het wel een trigger om weer opnieuw een reactie te krijgen. Hopelijk gebeurt dit niet! Het is idd zo dat elke eicel voor een x% is aangedaan, variërend van 0% tot 100%. Maar die laatste zal dan ook minder goed gaan delen. Mijn ouders wisten niet van de aandoening en hebben gewoon twee kinderen gekregen. Voordat ik werd geboren, hebben ze lang geprobeerd en een aantal keer een zeer vroege miskraam. Waarschijnlijk was dat dan een slecht eitje.

18. Lieke24

Lieke24 Actief lid

22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    Eva: heftig zeg! Hoop echt dat er een mooi aantal goede eitjes tussen zullen zitten die mooi richting de 0% grens aan zitten. Ja meestal bij een gewone zwangerschap doet de natuur zijn werk de eerste weken , is natuurlijk vreselijk een miskraam maar wat je zegt waarschijnlijk een slecht eitje. Dit is bij mijn ouders ook vaak het geval geweest.

nee ik heb er zelf geen last van. Ik ben alleen drager van de chromosoom translocatie. Van mn schildklier wel last, vaak heel moe en koud. Heb van de medicijnen verder geen last gelukkig. Maar weet niet beter die neem ik al zo lang in. Ja door hormonen kan alles weer ontregeld worden en de medicijnen weer aangepast worden. Heb het nu al met de hormonen die ik nu spuit, moet vaak bloedprikken om te kijken of de bloedwaardes goed zijn anders kan ik ook niet zwanger raken( is de kans klein)

19. Angelam1984

Angelam1984 Actief lid

30 dec 2013
    181
    1
    18
    NULL
    Almere
    Hi dames,

Weer even alles bijgelezen.

Lieke en Eva heftig om te lezen allemaal. We hopen op het beste en kunnen alleen maar duimen dat er toch een aantal goede uitkomen toch ... Daar gaan we vanuit. Ik zou ook al blij zijn als ik er 1 heb die goed is dan kan ik in ieder geval een poging doen. We hopen zeker op meer dan 1, maar het is maar net wat de natuur doet.

Ik zal even in het kort vertellen waarom ik PGD doe:
    Ik ben draagster van het Fragile X syndroom (komt van de kant van mijn vader), dan heb ik een kans van 50% op een kindje dat Fragile X heeft. Vergelijkbaar met een kindje met down syndroom, alleen Fragile X is niet te testen met een NIPT test, dat is bij down syndroom wel te testen via bloed in een zwangerschap.

Bij mijn eerste zwangerschap hadden we het geluk dat het een meisje was die helemaal gezond was en dat ze ook niet eens draagster zou worden zoals ik. Heel verdrietig is het toen mis gegaan doordat er een scheurtje in mijn vliezen is ontstaan door een onverklaarbare reden.

Toen ik afgelopen september weer zwanger raakte na bijna 1.5 jaar, eindigde dit helaas bij ongeveer 7 weken in een miskraam, Ik denk dat het toen echt niet goed was en mijn lichaam het zelf besloten heeft om het af te stoten. Daarna hebben we besloten om het PGD traject door te laten gaan dan heb je de zekerheid dat je toch een gezond kindje krijgt, als het zwanger worden lukt. Op de natuurlijke manier raak ik ook niet snel zwanger, 2e keer was na 1,5 jaar bijna. Ook bij PGD hoef ik geen vlokkentest te doen bij 13 weken, dat was bij mijn eerste zwangerschap wel zo. Een vlokkentest is toch ook weer risico op een miskraam. Ik ben ook erg benieuwd hoeveel eitjes er nu bij ons goed zullen zijn en hoeveel niet goed.

Het stimuleren gaat goed. We zijn al aardig opweg. Dinsdag weer een echo, dan weten we weer een stuk meer.

Liefs

20. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    @Diddeltje, heb je utrogestan gebruikt? Zo niet dan zou ik daar eens naar vragen. Tarwekiemolie kun je zelf ook gebruiken (te koop bij de drogist) dat heb ik ook gedaan, ben er drie keer mee zwanger geworden. Verder proberen zo weinig mogelijk stress te hebben. Alleen dat is meestal erg moeilijk als je in de wachtweken zit!

Deel Deze Pagina