pgd en ivf/icsi traject

Discussie in 'MMM clubs' gestart door meisje1977, 16 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ChantalZ23

    6 feb 2014
    81
    1
    8
    secretaresse
    Zeeland
    Hoi dames,

    Voor mij is het een tijd geleden dat ik wat heb gedeeld met jullie op het forum. Even korte historie: in oktober 2015 begonnen met 1e poging PGD (2 terugplaatsingen zonder zwangerschap) en toen was ik in maart/april 2016 zwanger (natuurlijke manier). Dit is helaas na een vlokkentest uitgelopen op het kiezen voor het afbreken van de zwangerschap na een negatieve uitslag van de vlokkentest. Ik was toen bijna 16 weken zwanger en dit is heel moeilijk geweest. Toen eind 2016 2e poging PGD, gekozen voor blastocyste (embryo door laten groeien tot 6 dagen). Vanwege werk en emoties gekozen voor even rust. Twee weken geleden ben ik begonnen met de progynova en gisteren zijn we weer naar het ZH geweest voor een echo, om te kijken of alles er goed uit ziet voor de terugplaatsing van de blastocyste (poging 2). Dit zag er goed uit dus als het goed is volgende week dinsdagmiddag de terugplaatsing. We zijn dus erg benieuwd en hopen, mede door de blastocyste, dat het lukt. Ben ook begonnen met inslaan van tarwekiemolie en granaatappelsap, dus wie weet.. Maar ik weet ook heel goed dat dit niets zegt.

    Gelukkig lees ik op het forum ook positieve berichten over dames die zwanger zijn; gefeliciteerd. Voor de andere dames; succes met wachten...
     
  2. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
    @ChantalZ23 respect dat je zoveel geduld kunt opbrengen, er zitten steeds een hoop maanden tussen de gebeurtenissen in je historie. Goed dat jullie de tijd nemen om alles te verwerken, dat zal zeker positief meewerken!

    Waarom is het bij jullie noodzakelijk om dit traject te volgen?

    Tarwekiemolie heb ik zelf niet gebruikt omdat ik op verschillende sites las dat dit weer achterhaalt is maar granaatappelsap heb ik wel gebruikt. Zeker doen waar je je goed bij voelt en in gelooft!

    Leuk, ik hoop zeker met je mee, ik voel mijn 1e terugplaatsing nu schopjes geven! Gun iedereen dit gevoel:)
     
  3. Susan1988

    Susan1988 Lid

    10 nov 2017
    5
    0
    1
    Vrouw
    #4963 Susan1988, 10 nov 2017
    Laatst bewerkt: 10 nov 2017
    Hoi allemaal,

    Ik ben nieuw hier. Ben hier via google terecht gekomen. Ik heb vandaag pas gelezen dat pgd bestaat. Fijn dat dit forum er is met ervaringen/adviezen/tips!

    Omdat ik pas vandaag ben gaan zoeken naar info over pgd weet ik er niet veel over.
    Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten wie er in aanmerking komt voor pgd. Ik heb bijvoorbeeld al kinderen. Kan dit een reden zijn om het niet te mogen doen? En de genetische afwijking die wij hebben is recessief. Maakt dat wat uit?

    Mijn verhaal in het kort:
    Ik heb een prachtige zoon van 6. Tijdens zijn zwangerschap wisten mijn man en ik niet dat wij beide drager zijn van een hele zeldzame genafwijking (osteopetrose afwijking op het TCIRG1-gen).
    Mijn tweede zwangerschap verliep goed. Echter merkten we na de geboorte dat er iets niet goed was. Mijn dochter werd met de dag zwakker en kon niet zelfstandig drinken. Ze is na de geboorte maar 3 weken thuis geweest. Daarna is ze op de kinderintensive care beland. Na 5 maanden hier gelegen te hebben konden de artsen pas een diagnose stellen. Helaas was dat voor mijn baby te laat. Met 7 maanden is ze overleden aan deze vreselijke aandoening. Wij hebben dna onderzoek laten doen. Hier kwam uit dat wij beide drager zijn van deze genafwijking.
    Mijn derde zwangerschap verliep ook goed en stom als ik was heb ik me de hele zwangerschap niet bedacht dat dit kindje ook ziek zou kunnen zijn. Ik dacht als het ziek is laat ik het toch niet weghalen dus het heeft geen zin om tijdens de zwangerschap al onderzoek te doen. Na de bevalling zei de kinderarts dat ook dit kindje ziek was. Wel moest er nog dna onderzoek gedaan worden. We zijn door een hel gegaan de eerste paar weken. Uit het onderzoek kwam dat mijn dochter de ziekte niet had. Ze is niet eens drager gelukkig! Ik was woest op de kinderarts dat hij ons door die hel heeft laten gaan en we alle nare tijden opnieuw hebben herbeleefd!
    Maar nu komt het... ik ben weer zwanger... en de geboorte van mijn laatste kindje en de hel waar we doorheen zijn gegaan staan mij nog helder voor de geest... we hebben nu besloten om deze keer wel onderzoek te laten doen tijdens de zwangerschap ookal houden we het kindje hoe dan ook. Maar dat zal me een hoop stress en verdriet besparen (of juist geven als het kindje wel ziek blijkt te zijn). Ik ben nu 5 weken zwanger. Het onderzoek zal pas met 12 weken uitgevoerd kunnen worden (als ik het goed heb). Het is zo eng en ik ben zo ontzettend bang! Heb slapeloze nachten en ben constant gespannen... maar ik kan niks meer veranderen aan de situatie. Ik ben nu eenmaal zwanger. Toen ik vandaag las over pgd bedacht ik me wat een uitkomst dit zou zijn voor misschien een volgende zwangerschap! (Wij willen graag een groot gezin, liefst 4 kinderen als het ons is gegund) Wat zou het fijn zijn om zwanger te zijn van een kindje waarvan we weten dat het deze ziekte niet heeft! Het is een ziekte met een heel erg ziektebeeld en een slechte prognose. Wat zou het een opluchting zijn om onbezorgd zwanger te zijn...
    Vandaar dat ik nu al een beetje informatie aan het zoeken ben. 24 november hebben we een afspraak bij de klinische geneticus. Daar zal ik ook vragen naar de mogelijkheden. Maar voor nu is dat een beetje te laat.

    Hoor van jullie graag wat de eisen zijn om in aanmerking te komen voor pgd.

    Sorry ik wilde het kort houden maar het is toch een heel boekwerk geworden. Mijn excuses!

    Groetjes
    Susan
     
  4. ChantalZ23

    6 feb 2014
    81
    1
    8
    secretaresse
    Zeeland
    @MeisjeSera; Klopt dat er steeds een periode tussen zit, bij de 1e poging heeft dit te maken gehad met dat je je lichaam ook de tijd en rust moet gunnen om te starten met de volgende poging.

    Ik heb Familiaire adenomateuze polyposis (FAP), dit is een erfelijke soort darmkanker (poliepen in de dikke darm). Mijn vader is hier aan overleden en ik ben ook drager.
    Omdat ik al 8 keer geopereerd ben, wat allemaal te maken heeft met darmen, verklevingen en littekenweefsel, willen wij graag een kindje dat geen FAP krijgt (niet via mij in ieder geval).

    Ik twijfelde eerst ook over tarwekiemolie, maar heb nu zo iets, baadt het niet dan schaadt het niet haha. Achteraf weet je toch niet of het wel of niet goed was om te doen, het is maar proberen ;)

    Leuk, hoeveel weken ben jij ondertussen?

    @Susan1988; welkom op het forum. Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik hoop dat alles goed blijft gaan en het kindje gezond is. Op de website www.pgdnederland.nl staat ook veel informatie. Verder heb ik ervaren dat het een afspraak in het ZH met klinisch geneticus veel opheldering geeft. Dan kunnen ze gericht informatie geven gebaseerd op je persoonlijke situatie.
    Volgens mij maakt het niet uit als je al kinderen hebt, niet via PGD zeg maar. Wij hebben nog geen kinderen, dus ik heb er geen ervaring mee.
     
  5. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
    @Susan1988 Gefeliciteerd met je zwangerschap! Volgensmij heb jij gewoon recht op een indicatie voor het pgd traject. Je hebt genoeg meegemaakt en de afwijking is zodanig dat je dit niet nog een aantal keer wilt meemaken! Staar je alleen niet te blind op een onbezorgde zwangerschap. 1 op de 50 kindjes (98%) glippen toch nog door het vooronderzoek heen. Om die reden hebben wij alsnog vlokkentest en spanningen gehad. Kansen zijn zeker heeel wat malen vergroot dat je zwanger bent van een gezond exemplaar maar als je zwanger bent wil je dan toch die 100%

    @ChantalZ23 oh wat naar! Nee dat gun je je kindje zeker niet. Ik ben nu 22 weken zwanger:)
     
  6. Susan1988

    Susan1988 Lid

    10 nov 2017
    5
    0
    1
    Vrouw
    Dankjulliewel voor jullie reactie!
    Ik heb voor volgende week vrijdag een afspraak staan bij de klinisch geneticus van het VUmc. Daar gaan we bespreken welke onderzoeken we tijdens deze zwangerschap gaan doen. Ik ga gelijk ook dit (pgd) aankaarten en vragen hoe het zit. Waarschijnlijk kan zij mij er wel meer over vertellen.
     
  7. ChantalZ23

    6 feb 2014
    81
    1
    8
    secretaresse
    Zeeland
    Afgelopen dinsdagmiddag de terugplaatsing gehad. Er is al bijna een week om haha. Ben blij dat ik genoeg te doen heb, zodat ik er niet steeds aan denk (aan het wachten). Alleen voel ik wel van alles, dof/warm gevoel en steekjes in m'n onderbuik en verder hoofdpijn en humeurwisselingen.

    @MeisjeSera: dan ben je al op de helft ;) Gaat wel snel zeker allemaal? Ben je zwanger van je 1e poging PGD? En was het een embryo (meestal tp op dag 3) of een blastocyst (embryo dat tot dag 5/6 doorgegroeid is)?
     
  8. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
    Jaa gaat heel snel! Dit is onze eerste PGD poging en onze eerste terugplaatsing van een dag 5 embryo.. naar mijn weten laten ze de embryo's doordelen tot dag 3, cel afnemen en dan onderzoeken en dan dag 5 de embryp terugplaatsen. Dat was bij ons de procedure bij het amc ten minste)

    Fijn dat het zo snel gaat voor je, dat wachten is vreselijk. Ik herkende de zwangerschapssymptomen meteen die ik had bij mijn eerste zwangerschap dus ik kon na anderhalve week positief testen:) je blijft toch gefixeerd op klachtjes.
     
  9. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
  10. Diddeltje

    Diddeltje Bekend lid

    16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden
    he!

    hier alles prima! volgende week 1e echo! kan gewoon niet wachten.
    Ook feit dat ik nog weinig merk, amper symptomen heb, dan ga ik weer twijfelen.
    denk dan misschien even testje doen, en week geleden nog positief.
    Denk nu het zit vast wel goed, nog een menstruatie dus dat zit vast goed dan..

    heb alleen nog niet een verloskundige gebeld, moet ik dit al doen of eerst volgende week afwachten?
     
  11. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
    Fijn dat je je goed voelt! Ik heb eerst de echo in ziekenhuis waar je onder behandeling bent afgewacht. Vanaf daar wordt je ook "ontslagen" en ben je vroeg genoeg om je aan te melden bij de verloskundige. Ze plannen bij ons met 12 weken de intake, dan luisteren ze nog niet eens t hartje omdat deze dan soms nog te ver onder het schaambot zit. Dat kwam bij ons de afspraak erna.

    Ik snap heel goed dat je niet kan wachten, je wilt gewoon dat kloppende hartje horen!

    Heb ik nu ook zo een leuke banner? En zo niet hoe voeg je die toe?
     
  12. ChantalZ23

    6 feb 2014
    81
    1
    8
    secretaresse
    Zeeland
    Vanmorgen mocht ik een test doen en deze was positief. We zijn heel blij, alles niets voor niks :) Vanmorgen ook contact gehad met het ZH en 21-12 een echo. Ben erg benieuwd of het goed blijft gaan.

    Had geen idee of de test negatief of positief zou zijn, voelde wel van alles in m'n buik en last van moeheid, opvliegers en hoofdpijn. Maar dat kon alle kanten op. Voor nu in ieder geval heel blij :)
     
    MeisjeSera vindt dit leuk.
  13. Lieke24

    Lieke24 Actief lid

    22 mei 2015
    383
    23
    18
    Vrouw
    Wauw wat een mooie berichten Diddeltje en Chantal!!! Ik ga voor jullie duimen dat alles goed blijft gaan!!!
    Nu hopen dat alle anderen in 2018 ook nog mooi nieuws gaan krijgen die nog bezig zijn, Gun het iedereen zo!!

    Hier gaat het ook goed, alweer 26 weken. moet zeggen dat ik de tijd graag wil doorspoelen en zo benieuwd ben naar de kleine. Volgende week een 3D echo en intake van de kraamzorg. Ook haar kamertje is al af en de box staat al klaar. Kortom wij zijn er helemaal klaar voor alleen moet ze nog lekker even blijven zitten en doorgroeien.
     
  14. Diddeltje

    Diddeltje Bekend lid

    16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden

    ooh pff even nadenken hoe ik dat ook alweer deed, heb via google zwangerschap banner opgezocht en die adres gekopieerd en weer geplakt in bij mijn handtekening.
    Maar of dit de juiste manier is:D
     
    MeisjeSera vindt dit leuk.
  15. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
    Leuk Lieke! Wij hebben ook met 27 weken de 3D echo, bij ons is die over 3 weken ik ben nu 24 weken. Leuk he wij hebben t kamertje inderdaad ook al af! Maar ze moeten nog maar een tijd blijven zitten! Vorige week veel op tv over prematuren zo bijzonder om te zien hoe ons kindje nu met diezelfde termijn in je buik eruit ziet, wel vreselijk voor die ouders en hummeltje wat zo vroeg al ligt te vechten!
     
  16. MeisjeSera

    25 jun 2017
    71
    9
    8
    Vrouw
    Wat een heerlijk nieuws! Gefeliciteerd!!!
     
  17. Susan1988

    Susan1988 Lid

    10 nov 2017
    5
    0
    1
    Vrouw
    Gefeliciteerd! Wat goed nieuws! Ik gun iedereen met een kinderwens een kind, maar ik duim nog meer voor degenen die het helaas niet op de natuurlijke manier kunnen/willen(om bepaalde redenen) doen.

    Wij willen dna-onderzoek laten doen bij ons ongeboren kindje om te onderzoeken of het de ziekte heeft of niet. Erfelijkheidsonderzoek wordt door de verzekering vergoed, maar nu zegt de verzekering dat ze de vlokkentest(welke gebruikt wordt om het dna te verkrijgen)niet volledig vergoedt als ik het in het VUmc laat doen omdat ze daar geen contract mee zouden hebben. Maar de klinisch geneticus zit daar wel en zij heeft mij doorverwezen en zal de uislagen met ons bespreken. Pfff zo frustrerend en stress-gevend in toch al een moeilijke tijd
     
  18. Diddeltje

    Diddeltje Bekend lid

    16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden
    Hallo dames,

    hoe is het met iedereen?
    afgelopen woensdag hadden we 1e echo! zo bijzonder. het zag er allemaal goed uit.
    een mini mensje leek het wel. Voor mij opluchting dat het echt zo is. We mogen nu naar een ziekenhuis dichterbij huis. Dat scheelt wel weer heel vee ritjes. verder adviseerde de arts om gewoon naar een ziekenhuis te gaan en niet naar verloskundige dit omdat mensen met NF weer grotere kans hebben op keizersnede en meer last van de aandoening kunnen krijgen.

    Ik blijf het spannend en onwerkelijk vinden maar steeds meer krijg het gevoel het gaat de goede kant op!

    Ik wil wel foto plaatsen maar hoor graag van anderen of jullie het ook willen.
     
  19. Susan1988

    Susan1988 Lid

    10 nov 2017
    5
    0
    1
    Vrouw
    @Diddeltje wat fijn dat je naar een ziekenhuis in de buurt mag! Scheelt een hoop gedoe en tijd. Bijzonder he zo'n eerste echo , de eerste keer dat je je baby echt kunt zien. Pas daarna geloof je het echt echt haha Daarvoor is het natuurlijk ook echt maar nu kan je het echt zien. Hebben jullie het hartje ook gehoord of komt dat nog?

    Ik heb een aantal echo's gehad waarop een eitje, vruchtzakje te zien was. Maar maandag hebben wij ook de eerste echo van de baby zelf gehad. Zoals je zegt is het al echt een mini mensje! Met armpjes en beentjes en hij beweegt en draait. Hoe ver ben je? Of kan ik beter vragen wanneer je bent uitgerekend? Ik denk dat wij rond dezelfde tijd uitgerekend zijn :)

    Xx
    Susan
     
  20. Diddeltje

    Diddeltje Bekend lid

    16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden

    jaa zo bijzonder, ik ben nu 9 weken 3 dagen, ben rond 11 juli 2018 uitgerekend.
    ik heb nu 1 echo gehad, over aantal weken 2e echo. het hartje hebben we niet gehoord maar je zag het wel kloppen. wanneer ben jij uitgerekend?
     

Deel Deze Pagina