Scratcing dd

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door 3112, 5 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Hallo dames,

Ik ben even op zoek naar ervaringen met scratching.
    Ik heb in feb en maart terugplaatsing gehad van hele goede blastocystes in Dd. Helaas werden dat geen zwangerschappen. Omdat de kwaliteit en omstandigheden "perfect" leken en er toch geen zwangerschap ontstond heeft de arts voorgesteld om een scratching te doen en te testen op nk cellen.
    Volgende week gaat dat gebeuren, ik ben heel benieuwd maar zou dus graag ervaringen willen lezen erover.

Groetjes

2. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Wat zijn nk cellen?

Ik had 1 week vóór deze ronde een afspraak voor een hysteroscopie met scratching in Voorburg. Bij mij ook telkens perfecte 8-cellige verse tp's en blasto cryo-tp's. De scratching had de innesteling deze ronde moeten bevorderen, maar de tp gaat morgen niet door omdat nu ineens de gevonden eicellen niet zijn bevrucht :(

Dus ik kan je niet vertellen of het werkt :)

3. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Hai MLady,

Wat jammer dat het zo is gelopen deze ronde bij jou:(
    Ik heb me laten vertellen door de arts dat je de voordelen van het scratchen zelf ongeveer 4 maanden hebt. Dus misschien dat het toch nog gaat werken voor je.

Nk-cellen was voor mij een heel nieuw begrip na jaren in de Mm gezeten te hebben 6 jaar geleden en nu sinds 3 maanden opnieuw.
    Simpel gezegd zitten nk cellen in de baarmoeder. Nk cellen zijn goed (immuunsysteem) ze weren af. Echter het zou dus kunnen zijn dat je teveel nk cellen hebt en die weren dan de blasto af.
    Snap je mijn aparte uitleg?

Liefs

4. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Bij mij is scratching in DD gedaan bij de eerste cryo poging. Omdat ik endometriose heb werd dit vrij snel toegepast om inderdaad de NK cellen te checken en de innesteling te bevorderen. Uit de scratching is gebleken dat ik iets te weinig NK cellen heb (wist niet dat dat ook een mogelijkheid was). Ik heb toen voor, tijdens en na de terugplaatsing een bepaalde injectie gekregen om dit te verhogen. En ik ben van die poging zwanger geworden. Tijdens de eerste weken van de zwangerschap nog een paar keer de injectie gekregen. Dus positieve ervaring!

5. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Ja ik snap het :) Bij mij is uitgelegd dat het bij ons zou kunnen liggen aan een te goed afweersysteem in mijn bm. Dat het embryo daardoor niet kan nestelen. Alleen hebben ze die term 'nk cellen' niet genoemd.

Iemand enig idee waar nk voor staat...?

4 maanden.... Dat zou misschien net goed uitkomen, want wij gaan ws. pas in juni weer verder....

6. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Te wéinig... En dan is een paar keer injectie nodig. Oké, leerzaam zeg! Enig idee nog wat voor injectie dat was? Naam? En zelf gespoten of in het zkh gekregen? En wanneer waren die momenten in je cyclus?

7. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Mag ik vragen wat scratcing precies is? Is het bij ivf?

8. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Hai Liekje,

Het wordt inderdaad in het cyclus voor de tp gedaan. Ze halen dan wat bms uit de baarmoeder en maken een klein schaafwondje aan de baarmoederwand. Je baarmoeder zal zich dan gaan "herstellen" en dat is beter voor de innesteling. Zoiets! Maar als er iemand is die het beter kan uitleggen graag.
    Ik heb de arts er nog niet persoonlijk over gesproken. Volgende week ben ik aan de beurt en dan hoop ik er meer over te "leren".

9. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Naturalkiller cellen (Google) als je dus een te goede afweersysteem hebt dan zou het zo kunnen zijn dat je te veel van de nk cellen hebt.
    Daar is iets aan te doen, ik heb me laten vertellen dat ik dan voor en na de tp aan een infuus zou moeten.
    Voor mij nieuw hoor.

10. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Wat fijn om te lezen dat je er goede ervaring mee hebt!

11. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    De injectie heette Granocyte. Volgens mij moest ik het vlak voor de terugplaatsing spuiten en vlak daarna. En toen ik zwanger bleek 1 keer per week tot ongeveer 8 weken. Ik kon dat inderdaad zelf spuiten, dus dat was ideaal!

12. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Wauuw wat een techniek.. heel goed! Doen ze dit ook in nederland?

13. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Nou in Voorburg schrapen ze we wel wat in je baarmoederwand (weet niet of het in mijn bms was), maar volgens mij is er niks weggenomen voor onderzoek en die injecties heb ik ook niet gehad.

Gaat deze scratch-studie bij UMC Utrecht over de vorm van scratching die ze in Düsseldorf toepassen? https://www.freya.nl/scratch-studie-endometrium-scratching/

14. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Ja volgens mij wel.
    Alleen testen ze het bms niet op cellen.

Het is dus zo dat het scratchen zelf al de innesteling bevordert, dus je zou zelfs al kunnen scratchen zonder dat je op nk cellen gaat testen. Volgens mij is dat wat ze in Utrecht doen en in Dd bieden ze ook nog het onderzoek aan.

15. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Maar ik heb gelezen dat ze in het umc utrecht nog een onderzoek aan t doen zijn waar je aan mee kan doen.. dus kan niet zomaar :( ik heb nog 1 cryo over en wil dat eigelijk ook wel heel graag proberen

16. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Als je wilt meedoen aan de studie is er een kans dat je in de placebogroep komt. Dus dan krijg je geen scratching.

Wat is jouw ziekenhuis Liekje?

17. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Ik loop in diakonessehuis in Utrecht en tp krijg ik in UMC.
    Ik heb al 5 mislukte tps gehad.. k snap niet dat ze dan niet verder kijken naar andere opties.. in NL houden ze zich altijd zo vast aan die standaard protocollen.

18. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Dat is inderdaad jammer Liekje, die ervaring had ik ook in Utrecht (Nieuwegein) daarom ben ik naar Dd gegaan. Als er 5 pogingen "mislukt" zijn dan moeten ze vindt ik:(

19. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Ja preciess.. ik wil ook als deze cryo mislukt naar Gent gaan.. k moet alleen nog informeren bij me zorgverzekeraar. Maar ik hoop natuurlijk dat t toch gaat lukken

20. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Ik hoop het ook voor je (flink duimen)

Deel Deze Pagina