Hoi dames, Ik ben nieuw hier maar helaas niet in de MMM. Ben 38 en heb n zoontje van 2, geboren via OI met clomid ivm PCOS. Al ruim een jaar bezig voor een 2e met 2 onverklaarbare miskramen (buiten leeftijd en pech) als gevolg. De afgelopen maanden heb ik cyclusmonitoring gehad icm utrogestan voor n korte luteale fase. M’n bloedwaarden zijn recent geprikt en niet slecht. wat opvalt is dat ik zeer trage follikelgroei heb. Ik zit vanaf CD 10 altijd wel met n follikel van 12 of 13 mm en vervolgens duurt het zeker nog tot CD 20 voor die een x springt. Mijn FM zijn om de dag en erg frustrerend omdat er lang weinig gebeurt. Inmiddels zit ik in m’n eerste ronde spuiten met gonal f. De reden is dat ik hiermee eerder m’n ovulatie zou kunnen krijgen. Op CD 8 2 follikels van 12 en 13mm met een dosering van 37,5. Ik zit nu op CD 12 en spuit al een paar dagen 50 en de FM vanochtend gaf nog precies dezelfde grootte aan. Het lijkt dus wederom een lange cyclus te worden. De gynaecoloog wil dat ik 50 blijf spuiten. Heeft iemand wijze woorden over trage eigroei? En wat is gebruikelijk qua ophoging met gonal f?
Hier ook trage groei gehad, maar ik kreeg een startdosis van 75ie. Die was ook meteen goed, 2 follikels en ovitrelle op dag 14. Het is soms even zoeken naar de juiste dosis een paar rondes. Zonder clomid was mijn cyclus mega lang en ergens tussen dag 20 en 35 een ei. Met clomid ook pas na dag 20. Als deze ronde niet lukt zou ik toch een ronde wat meer proberen als het mag van de gyn. 37,5 is heel weinig. Grootste risico is meer dan 3 eitjes, dan weet je dat ook en sla je die ronde over. Zou de volgende ronde proberen met minimaal 50 starten.
Bedankt voor je reactie. Deze dosis is zo gekozen omdat ik met clomid 50 overstimulatie had en ik wel een eigen cyclus heb met een eisprong rond dag 20/21. Doel was dus de ovulatie te vervroegen maar dat is met deze dosering kennelijk niet mogelijk. Hoop stiekem dat er nog wel wat gaat gebeuren en anders ga ik de volgende ronde idd vragen hoger te starten. Ik ben alleen erg bang voor overstimulatie
Ik had ook overstimulatie van 4 follikels waarvan 3 grote, met clomid 50 deze keer. En een te lange cyclus van >35 dagen. Maar met de gonal 75 niet. vorige ronde netjes 2 follikels en een cyclus van 26 dagen (serieus nog nooit gehad!) Dus dat kan echt per medicijn verschillen. Bij mijn dochter had ik ook clomid 50 en daar had ik toen wel netjes 1 follikel. Dus het kan ook nog per ronde verschillen Je hormonen kunnen rare dingen doen. Ik was ook erg bang voor overstimulatie, maar gelukkig was dat niet nodig. Normaal heb ik ook overal lagere dosissen van nodig, maar hier voldoet de gewone dosis dus toch. Je krijgt met deze relatief lage doseringen niet meteen een gevaarlijke overstimulatie, daar hoef je niet bang voor te zijn. Als je vanaf dag 8 komt voor de eerste echo dan ziet die gyn wel of het bijgesteld moet worden. Ik zou vragen voor starten met 50 of 60 volgende keer, dan zit je nog steeds onder de standaard dosis van 75.
Hey Jeltje, Helaas kan ik mee praten over weinig tot geen groei. Ik ben inmiddels op dag 38 van m’n eerste ronde Gonal-F. Ik zit nu pas op 75, omdat deze wekelijks wordt verhoogd met 12,5 door PCOS. Mijn eitje leek te groeien met 67,5, maar helaas bleef die op 11. Morgen moet ik weer terug en dan gaan we eventueel weer ophogen. M’n arts gaf aan dat ze voorzichtig zijn met ophogen, omdat het vooral bij PCOS ineens kan aanslaan. Ik heb helaas dus al sinds 5-2 wekelijks verhogingen. Ik moest de eerste 2 weken wel op 37,5 hangen, omdat het ‘tijd’ nodig had. sterkte! Als je wil praten, ben ik er!
Fijn dat je jouw ervaring met me deelt. Ik vermoed dat jouw verklaring ook op mij van toepassing kan zijn. Wat ik wel vreemd vind is dat ik iedere cyclus bij m’n eerste FM altijd 1 of 2 follikels heb die rond de 13mm zitten. Hierdoor is de gynaecoloog iedere x hoopvol. Vervolgens heb ik nog 5 of 6 FM nodig waarbij blijkt dat de groei heel lang uitblijft...dus mijn dosering van 37,5 was volgens de gynaecoloog perfect omdat ik 2 follikels van 12 & 13 mm had...en nu zijn we 2 metingen verder en verloopt m’n groei weer exact zoals altijd zonder enige vorm van stimulatie. Snelle groei in t begin die afvlakt...erg frustrerend. Ik ga jouw advies zeker meenemen in verdere besprekingen met de gynaecoloog.
Jeetje, dat moet heel frustrerend en teleurstellend zijn... Is dit je 1e ronde met stimulatie of heb je hiervoor bv ook al clomid gebruikt? Hoe vaak heb jij FM? Heb je wel iets van n eigen cyclus? Bij mij is in de tijd v m’n zoontje ook pcos geconstateerd. Dat is echter na de bevalling weer bijgesteld. Op m’n lange cyclussen na heb ik geen typische pcos symptomen en word ik dus ook niet als zodanig behandeld. Ik weet eigenlijk niet of ophoging bij mij ook zo ‘gevaarlijk ‘ kan zijn en zo snel tot overstimulatie zou kunnen leiden...ik heb nu na 9 dagen mogen ophogen. Fijn om het er met je over te kunnen hebben.
Ik ga gemiddeld 2 keer per week. Eerst wekelijks op vrijdag vrijdag en toen moest ik iets eerder na 5 dagen dus nu verhoog ik wekelijks op maandag. Ik was vrijdag geweest en moet nu maandag weer. Ik moet na 5 dagen, omdat ik sinds 62,5 een ei heb van 11 dus ze zijn bang dat die ineens aanslaat bij een hogere dosis. Ik heb eerst letrozol gehad van april tot aan oktober. In oktober eisprong gehad, maar werd niet ongesteld na 2 weken. Pas na 3,5 week DUs moest over naar spuiten. Hiervoor had ik altijd een ‘normale’ cyclus. Was wel lang 33 dagen, maar goed werd elke keer netjes ongesteld. Heb verder gelukkig ook geen PCOS symptomen. Bij mij willen ze niet sneller verhogen, omdat ik in november tijdens een pauze maand natuurlijk zwanger ben geworden. Arts geeft aan dat het ml werk is en daarom dus niet snel willen verhogen.
Die verhalen van zwangerschappen tijdens pauzes en/of vakanties blijven me altijd verbazen. Waarom lukt het dan wel? Wel verdrietig dat je toen een miskraam hebt gekregen (althans dat lijk ik te lezen...). Zijn ze niet bang dat je bij zo weinig echo’s een eisprong kan missen? Veel succes vandaag! Hoop dat er nu dan eindelijk wat gebeurt bij je. Zegt jouw arts nog iets over de kwaliteit van een ei bij trage groei? Laat je even weten hoe je FM was? Ik mag morgen ook weer...ga om de dag.
Dat vraag ik mij dus ook af! Word er vooral nu heel boos over. Kon toch uit mezelf zwanger raken! Maar niks aan te doen hè. Heb inderdaad miskraam gehad. In Erasmus geven ze aan dat een eitje gemiddeld 2mm per dag groeit. Als die vandaag 11 is, mag ik eerder terug dan 5 dagen, maar aangezien het bij mij niet groeit, heeft eerder geen zin. Nee, zal het vandaag even vragen aan de arts! Ik moet 11:30 en heb de zenuwen hoor!! Ik laat je weten hoe het was. Spannend elke keer weer!
Mijn echo helaas weer helemaal niets. De arts van vandaag (heb telkens een ander) zei wel dat ze zag dat ik er een beetje klaar mee ben. Ze wou mee denken en heeft het verhoogd van 75 naar 112,5. Als deze week niks gebeurd, moet ik menstrueren en dan weer beginnen op 112,5. Zucht..
Jeetje wat enorm balen weer...hopen dat deze dosering de boel toch nog wakker schut... Is er n verklaring voor waarom je eerst wel een cyclus had en die nu al een poos stil lijkt te liggen?
Heb ik ook gevraagd, maar dat weten ze niet. Kan ook dat ik ongesteld werd zonder eisprong. Geen idee hoe dat werkt, maar ben altijd tot aan echt de intentie om zwanger te raken ongesteld geworden. In januari ook gemeten of ik eisprong had maar ook niet en toen toch ongesteld geworden. Vind het maar vreemd allemaal
Erg vervelend allemaal...het kan idd wel dat je een ontrekkingsbloeding krijgt zonder eisprong maar het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat dit dan zo vaak voorkomt... Korte update bij mij: er is 1 follikel plots wakker geworden nadat ik n hogere dosering gonal ben gaan spuiten. Vandaag pregnyl gehad en morgen de IUI. Uiteindelijk toch een cyclus die 4/5 dagen korter is dan gebruikelijk. Volgende maand ga ik hoger starten in de hoop 2 follikels rond dag 14 te krijgen
Spannend hoor! Ik duim voor je!! Bij mij doorgekomen en heb gekozen voor een pauze maand. Het werd me allemaal een beetje te veel.
Het lijkt wel of ik bijna mijn eigen verhaal lees... heb zoontje van 2, middels OI gekregen door 2e ronde spuiten Gonal-F en ovitrelle. Daaraan vooraf gingen aantal rondes clomid (6 rondes) en daarvoor zelf proberen maar dat deed het niet. Had soms een cyclusvan 114 dagen van mezelf. Na clomid met Gonal-F spuiten in 1e ronde dosis van 50 gehad geloof ik, en dat werkte. 2e ronde wilde mijn eitjes het ook niet snappen en moest dosis omhoog. Heb toen om de dag geprikt met 75 en 50 geloof ik. Die afvlakking van groei had ik ook, en qas zo'n 16 dgn (!) aan het prikken en telkens terug voor die FM, wat frustrerend en emotioneel was van tijd tot tijd. Wel in de slaapkamer thuis zwanger geraakt, geen IUI gehad dus. Ik weet niet waarom die groei afvlakt, maar ze zijn heel voorzichtig met ophogen van je dosis inderdaad. Zeker als PCOS geval, maar ik heb verder ook geen uiterlijke kenmerken of andere symptomen buiten die afwijkende cyclus. Na bevalling heb ik nu wel een cyclus en gaan we voor de 2e, maar vertrouwen in mijn lichaam neemt af en denk ik dat ik zonder hulp niet zwanger ga raken... dus na de ronde naar HA voor doorverwijzing. Heb je snel de keuze gemaakt om weer de MMM in te gaan? Zit je alweer een jaar in MMM begrijp ik dat goed? Sterkte en succes met afwachten van de IUI ppging!!
Zeker herkenning in jouw verhaal! Wij zijn automatisch teruggegaan naar de MMM omdat mijn cyclus erg onregelmatig was na m’n bevalling. Voordat er echter ingegrepen werd raakte ik spontaan zwanger. Dat werd m’n 1e miskraam. Daarna weer zwanger in de 1e ronde clomid. Weer een miskraam. We zijn nu 6 maanden verder en het wil niet meer lukken. Eerst alleen cyclusmonitoring gedaan en nu dus IUI in combinatie met spuiten en utrogestan. Vanwege mijn leeftijd wordt er ook wel sneller ingegrepen.
Ik ben nu 37 jaar, dat is toch ook weer anders dan we voor de 1e gingen en ik 33/34 jaar was... kwaliteit van eitjes gaat drastisch omlaag vanaf 35 jaar, dus ik hoop dat we nog kans maken. Voor jou gaat het zwanger worden wel, dat is positief, maar nu zwanger blíjven ♡ Ik duim voor je!
Dank je wel. Het zwanger worden leek idd nooit het probleem te zijn maar lijkt nu toch ook lastiger voor ons. Ik denk dat m’n miskramen ook een effect hebben op dat het nu niet meer lukt...ik ben psychisch en lichamelijk nog steeds niet de oude... Hoe lang zijn jullie nu weer aan het proberen?