Wat werkt echt? Baby leren alleen in slaap te vallen.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pechvogol, 24 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Mijn tweede zoontje is nu ruim 5 weken oud. Het liefst houd ik hem de hele tijd tegen me aan (hij ook), maar ik weet dat dat niet bevorderlijk is om de baby aan te leren alleen in slaap te vallen. Maar hem in bed leggen wanneer hij half in slaap is, zoals vaak geadviseerd wordt, werkt niet. Binnen no time wordt hij wakker en gaat zichzelf dusdanig opfokken dat slapen niet meer gaat gebeuren. En dus haal ik hem er maar weer uit. Maar ook als ik hem vast heb, vecht hij tegen de slaap en fokt zich dus eerst op, voordat hij toegeeft aan de slaap. In de wieg gaat hij sowieso niet toegeven.
    Ben ik er te vroeg mee bezig? Heb ik te weinig geduld? Wat heeft bij jullie gewerkt?
     
  2. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Wij hebben onze zoon ingebakerd omdat hij elke keer wakker werd door zijn handjes. Toen hij alleen nog maar aan de borst in slaap viel en ik een half uur moest wachten totdat ik hem weg kon leggen ben ik begonnen met hem wakker weg leggen. Eerst overdag, er naast blijven zitten met hand op zijn buikje, daarna ernaast zonder hand, daarna bij de deur, en toen uit de kamer. Als hij ging huilen naar max 5 min er naartoe en in zijn bedje troosten, en opnieuw steeds verder weg. Het duurde denk ik 5 dagen voordat hij gewoon in slaap viel zonder te huilen (of met slechts 1-2 min huilen).

    Daarna nauwelijks nog slaapproblemen gehad op de standaard "fases" na maar die zijn meestal zo weer over.

    Ik weet dat niet iedereen fan is van laten huilen maar zeker in het begin waren die paar minuten echt nodig. En na een drukke dag heeft hij het soms nog steeds wel even. Ik hoor aan het huilen of het steeds zachter wordt of dat hij echt overstuur gaat raken (dat punt moet je voorkomen want dan slapen ze echt niet meer)
     
  3. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Hoe oud was je baby ongeveer toen je hem wakker weg ging leggen?
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier nooit wakker weg kunnen leggen als baby.
    Pas rond de 14mnd ging ie zelf slapen, na heel veel oefenen.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier sliep ze in theorie met 3 dagen op de eigen kamer, lees theorie aangezien lactose problemen ervoor zorgde dat NIEMAND sliep gedurende 6 weken en het gewoon mama matras werd om in elk geval zoveel mogelijk geborgenheid te bieden ookal was slaap een illusie.

    Kijk goed naar je kindje met weg leggen, te moe werkt averechts. Bij sommigen komen slaapsignalen veels te laat. Hier was t wit gezichtje blauwige wallen en rode oortjes het signaal voor bedtijd. Dat was perfect. Gapen etc veeeeeels te laat en rellen.
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

     
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Inbakeren in een Swaddle Me. Hierdoor hebben ze bij mij allemaal geleerd om zelf in slaap te vallen.
     
  8. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Denk ongeveer de leeftijd van jouw baby. Hij is met 2 maanden naar zijn eigen kamer gegaan en toen kon ik 'm rustig wakker weg leggen. Maar precies weten doe ik het niet meer.
     
  9. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hij is echt nog heel klein, zelf in slaap vallen hoeft nu nog niet.
    Proberen weg te leggen kan natuurlijk, ik gebruikte de Puckababy en zorgde ervoor dat het bedje lekker warm was.
    Lukte het niet en werden ze overstuur dan kwamen ze weer lekker bij mama of papa.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  10. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik legde mijn kinderen standaard na 1,5 uur wakker te zijn geweest weer wakker in de box/wieg. Mijn dochter moest ik inbakeren, want ze hield zichzelf anders wakker met haar handjes. Mijn zoontje was gewoon relaxt en viel dan vaak in slaap. Eind van de middag hadden we rond 5 weken wel flinke huiluurtjes hoor. Dus het was niet alleen maar pais en vree.
     
  11. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    #11 Pechvogol, 25 sep 2019
    Laatst bewerkt: 25 sep 2019
    De puckababy heb ik hier liggen, maar het gaat niet zo zeer om het wapperen met de handjes. Mijn oudste zoon had dat heel erg. De jongste ligt merendeels op zijn buik, of op zijn zij, vindt ie ook prettig.
    Wat me opvalt is dat, na de late avond-, nacht- en vroege ochtendvoeding, ik hem na het boeren in de wieg naast me kan leggen en dan valt hij zonder probleem in slaap. Vervolgens is hij in de ochtend om half 10 klaar met de volgende voeding en probeer ik hetzelfde te doen, maar dan ligt hij te draaien met zijn hoofd en windt zich steeds meer op. In mijn armen krijg ik hem wel gekalmeerd, maar echt in slaap vallen doet hij niet: wel de ogen dicht, maar oppervlakkige ademhaling en om het minste of geringste gaan de ogen weer open en gaat hij alle kanten op wurmen. En dat is overdag na alle voedingen zo.
    Vanaf ong 17u30 is het een uur of 1.5 brullen, maar dan valt ie ook wel tussen de 5 en 7 lang in slaap, dat doet ie dus goed. Het is dus vooral het overdag-gebeuren waar ik hem niet snap of de signalen niet herken.

    Edit: na het schrijven van dit bericht legde ik hem in de wieg en viel hij in slaap :roflmao::roflmao: Ik zie het voor nu maar als toeval
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze moeten nog zoveel dingen leren, zelf in slaap vallen is er eentje, maar dat heeft echt geen haast op deze leeftijd. Knuffelen is veel lekkerder :)
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  13. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Dat ben ik ook helemaal met je eens hoor!! Ik wil vooral het moment voorkomen dat ie helemaal over zijn toeren gaat vóór het in slaap vallen. Vind ik zo sneu. Als ik kijk naar de oudste, ging het ook zo, en die kon met 7 maanden alleen in slaap vallen en met 10 maanden sliep hij de nacht door. Dus het zal vast goed komen!
     
  14. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Inbakeren werkte hier niet. Ik heb in het donker op de bedrand gezeten, wiegen en liedjes zingen tot ze kalm was en half in slaap viel. Toen haar in bed gelegd en blijven zingen en blijven "wiegen" door met mijn hand op haar buik haar heen en weer te bewegen. Langzaam aan stoppen met wiegen, doorgaan met zingen en hand op haar houden. Dan hand weg en uiteindelijk stoppen met zingen. Dan kon ik uiteindelijk wegsneaken.

    Vaak moest ik nog wel meerdere keren dit herhalen als ze weer wakker was geworden.

    Uiteindelijk ging ze steeds vlotter slapen en geleidelijk aan was een bedtijd ritueel genoeg
     
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Inbakeren helpt vaak al bij zulke kleintjes.
    Verder merk ik dat het zoeken is waar jouw kindje behoefte aan heeft.

    Je geeft aan dat je hem weggelegd en tijdens het "opfokken" er weer uithaalt. Hiermee kan je creëren dat hij weer nieuwe prikkels heeft en vervolgens oververmoeid raakt en helemaal niet meer in slaap valt.

    Onze jongste ligt overdag nog wel vaak beneden, enkele keer boven. Maar ik leg hem in de box of bed en blijf bij hem tot hij slaapt. Aai zachtjes over zijn hoofdje en 500x de speen in zijn mondje doen.

    Als ik hem namelijk er uithaal, terwijl ik zie dat hij moe is dan raakt hij oververmoeid en ben ik verder van huis. Het is voor jullie zoeken naar wat werkt.

    Heb je al eens een draagdoek geprobeerd? Dat gebruikte ik de eerste weken ook veel.
     
  16. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Nou het is weer zover, uur geleden gegeten, even in mijn armen gehouden en in de box gelegd. Toen begon het opfokken weer. Even erbij gebleven, over rug aaien, maar dat heeft ie dan niet eens meer in de gaten :( En dan een uur na het eten een hele partij eten eruit gooien! Naar mijn idee doordat ie zo druk doet en kreunt en zo.

    Draagzak heb ik, wordt ie op dat moment niet veel rustiger van en het gaat me er meer om dat ie juist zelfstandig in slaap kan vallen.
     
  17. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Och.. dat is sneu! Dan is hij erg over stuur inderdaad. Heeft ie ook een speentje? Mijn zoontje kan niet zonder speen in slaap vallen. Zodra hij slaapt dan valt ie uit en is het prima, maar het begin moet hij die speen hebben.

    En slapen in een wipstoeltje?
     
  18. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Je zegt dat je hem in de box hebt gelegd, is dat niet te "druk"? Ik neem aan dat het daar licht is, dan krijgt hij nog best veel prikkels.
     
  19. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Speen gooit ie er meteen uit als ie erachter komt dat er geen melk uit komt. Deed de oudste ook.
    Ik heb hem nog een keer aangelegd en hij ging drinken alsof ie 2 dagen niks gekregen had :eek: Toen weer brullen en kreeg ik de indruk dat ie buikpijn had. Ik meen dat ik 'm hoorde poepen en ineens was het klaar. Van het ene op het andere moment vielen zijn ogen dicht.
    Wilde wel nog de luier wisselen gezien de hoeveelheid eten én hoe lang hij in de avond/nacht slaapt. Dus nog even wakker en toen kon ik hem boven wegleggen en issie nog geen seconde wakker geworden.
    Ik denk dat we te maken hebben met de zogenaamde 'huiluurtjes'. Duurde van 18u tot 20u40 :(
     
  20. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Hoi, dat zou kunnen, maar hierboven leg ik uit hoe het is verlopen en ik denk dat het niet veel uitmaakt wat ik doe, dat mijn zoontje hoe dan ook overstuur gaat zijn. Morgen houd ik hem in de draagzak denk ik (en doe ik oordoppen in :))
     

Deel Deze Pagina