Wat heb ik allemaal nodig voor in de wieg en ledikant

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Veldmuis, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veldmuis

Veldmuis Lid

15 jan 2016
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik ben bezig met de uitzet voor in de wieg en het ledikantje.
    Ik kom er alleen echt niet uit..
    Wie kan mij vertellen wat en hoeveel ik waarvan nodig heb voor in de wieg en het ledikantje?
    We hebben de Leander Hangwieg gekocht via marktplaats, daar zat een matrasje bij en ook een aerosleep dekje. Nu lees ik overal op internet dat een aerosleep wordt afgeraden in de wieg? Heb je überhaupt een topmatrasje nodig of kan het ook gewoon zonder?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In bedjes gebruik je doorgaans molton hoeslaken - geen molton zeiltje!- hoeslaken, laken en deken. Ik heb 2 moltonnen en 3 hoeslakens, meer als genoeg lakentjes (die gebruik ik ook in de wagen namelijk) en dan een deken en een reserve deken. Wieg spul gebruik ik ook in de wagen daar past eventueel ook een verschoon kussen hoes om het matras. Ook altijd nog een wikkel dekentje, dun dekentje of fijne badcape voor in de kraam periode als je kindje niet in bed ligt.

Lakens en Deken voor ledikant zou ik nog niet kopen, wellicht slaapt je kindje wel in slaapzak en dan gebruik je hem nooit.

Aerosleep gebruik je ipv molton, daar dus een (aerosleep) hoeslaken omheen. Aerosleep en een kruik gebruik je niet samen.

3. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Tsjah.. Dat zat ik gister ook net te denken toen ik naar een stapel mooie ledikant dekens in mijn kast stond te kijken, die ik nu maar als picknick kleed ofzo moet gaan gebruiken :D

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik gebruikte wel beide... onze dochters lagen in een slaapzak onder een deken. In de winter zelfs onder de "dubbele" deken,

5. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Als je de aerosleep wilt gebruiken. Moet je even kraamzorg bellen of ze hiermee werken.
    Net zoals de zensy kruik. Werkt ook niet elke kraamzorg instelling mee.

Hier heb ik het zo opgemaakt

WIEG:
    -hoeslaken
    -onderlegger
    -hoeslaken
    -lakentje
    - dekentje
    Heb een reservestelletje in de kast. Met n kind was je toch elke dag.

LEDIKANT:
    -matrasbeschermer
    -aerosleep
    -hoeslaken van aerosleep
    -laken
    -deken
    Hier ook n reservestelletje van.
    Dochter is bijna 4 maanden en slaapt nog steeds onder laken en dekentje.

6. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Wij hadden ons trouwens ook een aerosleep aan laten smeren voor het wiegje. Bij thuiskomst realiseerde ik me dat dit voor ons nergens op sloeg, dus die heb ik direct weer terug gebracht. Wij kozen voor aerosleep voor extra veiligheid bij buikslapen, en pasgeboren baby'tjes slapen in de wieg doorgaans natuurlijk nog niet op hun buik. Je kan het altijd later nog kopen als je merkt dat je kleintje toch beter slaapt op zijn buik.

7. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Wij hadden ons trouwens ook een aerosleep aan laten smeren voor het wiegje. Bij thuiskomst realiseerde ik me dat dit voor ons nergens op sloeg, dus die heb ik direct weer terug gebracht. Wij kozen voor aerosleep voor extra veiligheid bij buikslapen, en pasgeboren baby'tjes slapen in de wieg doorgaans natuurlijk nog niet op hun buik. Je kan het altijd later nog kopen als je merkt dat je kleintje toch beter slaapt op zijn buik.

8. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Hier in de wieg. Molton-hoeslaken-lakentje-deken en een hydrofiele luier onder het hoofdje (mag van de kraamhulp niet meer maar als ze weg zijn)
    Ledikant: molton-hoeslaken-deken in een leuke dekbedhoesje hier een slaapzak aan en deken over

9. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Sinds wanneer mag een hydrofiel niet meer? Ik had het ledikant namelijk zonder opgemaakt en de kraamhulp legde er nog een hydrofiel in voor onder het hoofdje. Das 10 maanden geleden

Ot;
    Ik had geen wieg.
    Ledikant;
    Molton hoeslaken
    Hoeslaken
    Laken en deken
    Hydrofiel

10. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Hier voor zo wel de wieg als het ledikantje

Molton, hoeslaken, laken, dekentje en hydrofiel doek. Heb 2 setjes van alles.

11. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat raar. En waarom mag die hydrofiel niet meer dan?

Hier mocht het nog wel van de kraamzorg.

12. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Wij hadden in de wieg enkel een gewoon matrasje. Hier had ik het zo opgemaakt: zeiltje(enkel onder de voeten, niet onder her hoofd), hoeslaken, lakentje, dekentje. En onder haar hoofd een hydrofiel doek.

Spullen voor het ledikantje zou ik nog niet te veel kopen, ik heb mijn dekens en lakens in de kast liggen, want mevrouw hoeft ze niet.

13. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Mijn jongste is net 2 en daar haalde de kraamhulp de doeken weer uit de wieg en kinderwagen zou teveel lagen zijn en met het hoofdje eronder kunnen komen?
    Ben het na de kraamweek gewoon weer gaan gebruiken

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Laten we even vooropstellen dat niet de kraamzorg maar de ouders beslissen wat er in een bedje komt. De zin: "Dat mag niet van de kraamzorg." is echt totale onzin. Sommige willen wel graag doen alsof zij het voor het zeggen hebben, maar wees gerust; ze geven alleen advies. Soms hele goede adviezen en soms ook niet. Het staat je vrij om te kiezen wat jij een goed advies vindt en dat op te volgen.

Wij hadden in de wieg geen aerosleep omdat ik die kosten niet wilde maken. (Ging er vanuit het wiegje maar kort te gebruiken.) Om het matras toch goed te kunnen beschermen tegen (v)lekken, heb ik over het matrasje eerst twee handdoeken gelegd en daarna de molton en het lakentje pas er overheen gedaan.
    In het ledikant ligt wel een aerosleep. Maar die van ons zijn helaas beide gekrompen, waardoor aan de zijkanten een centimeter of 2-4 niet bedekt is. Onze oudste zoon presteerde het uiteraard om precies over de rand van zijn bed te kot.. spugen ;) Aangezien wijsheid met de jaren komt, hebben we nu bij de jongste ook eerst een badlaken over het matras, dan de aerosleep en daaroverheen natuurlijk nog een lakentje.

Ik vond trouwens slaapzakken veel fijner werken. Dus wij hebben de dekens die we hadden aangeschaft eigenlijk nauwelijks gebruikt. Wiegdekentje gebruikten we wel in de box en kinderwagen. En het ledikantdekentje zijn we uiteindelijk pas gaan gebruiken toen onze oudste twee was en thuis onder een dekbed sliep: toen hadden we dus geen slaapzakken meer in zijn maat om mee te geven naar de Gastouder en is hij daar onder een de deken gaan slapen.
    Nu ligt hij in de auto en dekken we er wel eens een kind mee toe die onderweg in slaap valt.

Wij hebben hem dus zelden gebruikt waarvoor we hem gekocht hebben. Maar het was geen nutteloze aanschaf.

Deel Deze Pagina