Wie zijn er verhuisd naar Belgie en hebben allemaal tips met betrekking tot wonen in Belgie en de basisscholen? Zoals het er naar uit ziet gaan wij een huis kopen in Belgie. Er zijn zoveel andere dingen en regels Nu werkt mijn vriend daar al bijna 3 jaar en sommige dingen zoals kinderbijslag en zorg daar dat weten we wel al maar de rest? Ook over masoet te gebruiken ipv gas zoals wij in Ned gewend zijn. Scheelt dat nu echt of?? Alvast bedankt voor wat tips
Hier heb je ook gas hoor. Of je gebruikt mazout. Het is maar net wat er ligt in het huis dat je koopt... Mazout is meestal iets goedkoper, maar dat moet je dan wel in 1 keer betalen als ze het leveren. Gas betaal je gewoon maandelijks, net zoals je elektriciteit. Kinderen gaan hier gewoon naar school vanaf 2,5 jaar, ipv 4 jaar. Eerst kleuterschool, dan vanaf 6 jaar gaan ze 6 jaar lang naar de basisschool. En daarna naar het middelbaar, tot 18 jaar. Waar wil je gaan wonen? Vlaanderen of Wallonië of Brussel? Tja, er zal vast veel anders zijn, maar moeilijk om nou effe te bedenken waar je naar op zoek bent
Gemeenschapsonderwijs is trouwens gratis en katolieke scholen zijn betalend. Voor uitsrapjes etc is eer een wettelijke maximum factuur trouwens.
Hoe zie je dat precies? Voor lager onderwijs in alle netten (katholiek of gemeenschap) bestaat dezelfde maximumfactuur. Maakt dus niet uit waar je gaat, je betaalt hetzelfde.
Het wordt sowieso Vlaanderen. Dat in Belgie ook normaal gas is dat wist ik alleen vraag ik mij af of mazout nu echt goedkoper is dan gas in Belgie?
Niet noodzakelijk. Hangt er heel sterk vanaf wie je gasleverancier is. En op welk tijdstip je je mazoutvoorraad aanvult. Want die prijs schommelt enorm doorheen het jaar.
Ik ben ook verhuisd naar Belgie. Wij hebben gewoon gas via lampiris. Een vriendin van mij heeft dan weer mazout en moet alles in 1 x betalen dat is ern klap geld en als het op is zit je zonder of je moet op tijd zijn met bestelleb vooral in de winter. Mijn kinderen gaan naar een katholieke school. Ze gaan vanaf 2,5 maar zijn vanaf 6 pas leerplichtig. Tja wat wil.je nog meer weten ? Je vriend heeft al werk dat scheelt het is nu heel moeilijk om.aan een baan te komen.
Ik had het gehoord wat Mazout kost schrok er behoorlijk van. Vriend toch maar overtuigen van gewoon gas dan haha. Ik twijfel heel erg om de kids naar school in Belgie te laten gaan. De oudste is zoals het uit ziet hoogbegaafd. Op school krijgt hij begeleiding hier in, heeft hier zijn vriendjes (oudste is erg gevoelig kind en ik weet dat ik toen ik ging verhuizen en in groep 4 naar andere school ging voor mij behoorlijke moeilijk is geweest met alles) en schoonouders haalt de oudste altijd op (straks ook jongste) dat we twijfelen om ze hier op school te laten en ik ze dagelijks breng/haal en tussendoor naar werk ga wat in de buurt ligt. Vind dit zo'n moeilijke keus. Hoe is het om een huis te kopen in Belgie? En kun je daar ook flink onder de vraagprijs gaan bieden net zoals in Ned?
Hier een Belgje met mazout. Het is inderdaad een "hap" ineens, maar het zorgt er wel voor dat het gas niet op je factuur staat. De mazoutprijzen zijn de laatste tijd ook fel gezakt. Wij zijn nogal zuinig, heb 1.5 jaar geleden 2.000 liter laten vullen en was toen 1.800 euro kwijt ofzo. Maar daar doen we dus wel al 1.5 jaar mee en mogelijk zelfs 2 jaar. (Toen stond de prijs overigens ongeveer 0.90 euro per liter, nu staat ie momenteel dacht ik tegen 0.50 euro ofzo). Je kan natuurlijk vergelijken wat je aan gas verbruikt en wat goedkoper is. Ik ken natuurlijk ook mensen die elk jaar 2.000 liter mazout verbruiken. Elke school - of het nu katholiek of gemeenschaps is - heeft een maximum factuur per school. Dus 1 maximumfactuur voor kleuters, 1 voor lagere school en 1 voor middelbaar. Ga dus gewoon scholen vergelijke op de plek waar je gaat wonen. Er zit de laatste tijd immers nog weinig verschil tussen de "schoolnetten" (alleen is een gemeenschapsschool verplicht om bijvoorbeeld lessen islam aan te bieden als dat nodig is en een katholieke school niet). Kinderen beginnen hier op school op 't eerste instapmoment na 2.5 jaar. Er zijn 6 instapmomenten per jaar. Je bent niet verplicht om je kind op 2.5 jaar naar school te laten gaan, maar "gebruikelijk" is wel dat je kind ten laatste tegen zijn 3 jaar ten laatste naar school gaat. De meeste scholen verlangen / vragen overigens wel dat je kind zindelijk is op 't moment dat het instapt. Ik lees hier vaak dat kinderen van 3.5 in Nederland nog niet zindelijk zijn ... in BE dus wel. Een heel deel kinderen beginnen hier overigens de eerste tijd met halve dagen. Maar dan moet je je kind natuurlijk wel 's middags kunnen ophalen, of je school moet een "slaapklasje" hebben. Het jaar dat ze 6 worden of zijn gaan ze naar de lagere school (tenzij zware redenen waarom ze nog een jaar zouden kleuteren). Op hun 12 gaan ze normaal gezien naar de middelbare school. En als ze die "goed" doorlopen zijn ze 6 jaar later afgestudeerd. Er is hier een "jaargrens" geen oktobergrens of dergelijke. Kinderen van hetzelfde geboortejaar zitten samen, tenzij soms in 't peuterklasje / eerste kleuterklas. Een kind is hier leerplichtig vanaf 1 september van het jaar waarin het kind 6 jaar wordt (meestal het moment dat het kind naar 't eerste leerjaar gaat). Maar moet het laatste jaar kleuter ook wel een minimum aantal (halve) dagen naar school. Kwestie van geen kinderen te hebben die pas echt school instappen in 't eerste leerjaar. Haalt je kind die "norm" niet, dan wordt het eerst getest (vooral op taal). Iedereen is hier na 't zesde middelbaar afgestudeerd. Alleen sommige richtingen in BSO (niveau MBO denk ik in NL) krijg je je eigenlijke diploma pas als je ook nog een 7de jaar doet (in 't zesde jaar kan je wel een getuigschrift krijgen). De ziekteverzekering is hier over 't algemeen goedkoper dan in Nederland. En je betaalt ze meestal per half jaar (ik betaal voor mezelf iets van een 46 euro per half jaar - mijn hospitalisatieverzekering kost iets van een 100 euro voor een jaar, maar is niet verplicht). De supermarkten - eten en dergelijke - zijn hier dan over 't algemeen weer duurder. Voor kinderen krijg je hier kinderbijslag tot het kind is afgestudeerd (voor een eerste kind 90 à 95 euro per maand, voor 2 kinderen 250 euro per maand, ...). Het moment dat je kind 25 jaar wordt en nog studeert, stopt de kinderbijslag wel. Maar in principe heb je daar enkel last van als je kind bijvoorbeeld voor arts studeert . Je blijft ook wel verantwoordelijk voor je kind en men "verwacht" dat je een eerste hogere studie (hogeschool of unief) als ouder betaalt of een studiebeurs aanvraagt. De meeste kinderen blijven ook thuis gedomicilieerd staan tot het moment dat ze zijn afgestudeerd en werk hebben. Je kan hier wel op "kamers" gaan (op kot gaan), maar dat betalen de ouders of de studiebeurs dan en de meeste jongeren gaan nog elk weekend naar huis. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar bijbaantjes liggen hier dan weer moeilijker dan in Nederland. Er is een maximale dagen-grens (23 dagen tijdens 't jaar en 23 in de zomer) en een maximale loongrens per jaar. Gaat je kind daar over, wordt het gezien als "niet meer ten laste" en vallen alle voordelen en extra belasting-aftrekken voor jullie weg.
Overigens is 't hier als moeder doodnormaal om voltijds te werken. Het alternatief is 4/5de of halftijds. Maar die jobs zijn maar héél dun gezaaid. 3 dagen of 2 dagen is hier voor de meeste bazen onbespreekbaar omdat het te ingewikkeld is. Opvang kost hier dan weer veel minder dan in Nederland (25 à 30 euro per dag, waarbij je een deel kan inbrengen in je belastingen). En je betaalt per dag, in plaats van per uur. Bovendien krijgen kinderen 's middags warm eten (in de opvangprijs) en is fruit om 3 à 4 uur ook inbegrepen. In sommige plaatsen is er dan wel weer een geweldige wachtlijst voor opvang. Vaak moet je je opvangplaats al reserveren als je net 3 dagen zwanger bent (bij wijze van spreken) of nog liefst voor je zwanger bent . Zeker in grote steden is 't een ramp.
Afbieden kan je proberen, maar over 't algemeen lukt meer dan 5 à 10 % niet. Tenzij het huis echt in slechte staat is en de eigenaars dat weten. (Wij hebben een huis gezien toen we kochten dat al 30.000 in prijs gezakt was en waar 't immo-kantoor zei dat we nog wel minstens 20 zouden afkrijgen. Op een bedrag toen - toen wij gingen kijken - van 200.000 euro. Als een immo-makelaar dat al zei ...) Huizenprijzen zijn ook erg van de omgeving / streek afhankelijk. En van werkgelegenheid in de streek. Ik weet bijvoorbeeld dat je in Leuven niks vindt - zelfs geen rijhuis - onder de 250 à 300. Wij hebben ons rijhuis dat in orde was dan weer gekocht in Mechelen (30 km verder) voor 232. In Limburg zijn de prijzen over 't algemeen ook goedkoop. In Antwerpen hangt het van de buurt af.
Dankje voor de informatie kaboutermeis. Staan veel dingen in die ik nog niet wist. Wordt goed in verdiepen. Denk alleen dat de kinderen hier naar school blijven gaan. Belgie heeft zijn voor- en nadelen. Wij zullen sowieso vlak bij de grens gaan wonen. Vriend werkt in Belgie en heeft een eigen bedrijf in Ned. Zelf werk ik in Ned en ga weer studeren maar dan in Belgie. Over kopen huis: zullen we eens goed in verdiepen. Klopt het dat je spaargeld moet hebben voor een hypotheek te krijgen? De ene zegt van wel en de andere weer niet? Dan lees ik ook net ergens op forum dat in Belgie gebruikelijker is een hypotheek waar niet op wordt afgelost?
Ja, je hebt hier spaargeld nodig voor het kopen van een huis. Vroeger kon je hier ook 100 % of zelfs 110 % lenen. Maar tegenwoordig staan de banken maximaal 80 à 90 % (van de aankoopwaarde van het huis) toe. Je hebt hier dus minstens de aankoopkosten nodig en liefst ook al extra. Daarnaast vragen ze meestal ook 3 loonstroken (en soms ook een papier dat je werkgever moet invullen over wat je maandelijks / jaarlijks verdient). Zonder vaste job krijg je hier zelden een lening los overigens. Wat ook een verschil is, is de looptijd van de lening. En de manier van "afbetalen". Stel je huis kost 200.000 euro. Je leent 150.000 euro. Dan bepaal je eerst op welke termijn het haalbaar is om die lening terug te betalen. De meeste banken werken met een "maximum" van 30 jaar. Je betaalt hier sowieso elke maand zowel intrest als schulden terug. Zodat aan 't eind van de rit alles is afbetaald. In begin betaal je verhoudingsgewijs meer intresten, aan 't eind is 't bedrag dat je afbetaalt meer kapitaal. Ook geldt het dat - tenzij je een heel hoog loon hebt - de banken maximaal een aflossing geven van 1/3de van je loon. Stel je verdient tesamen 2.500 euro ... dan krijg je dus een lening waarbij je maximaal 800 euro maandelijks betaalt. Als je 't écht goed kan uitleggen krijg je er dan wel es 1.000 euro uitgesleept, maar meer echt niet. Als je bijvoorbeeld elke maand +5.000 euro verdient samen, dan hebben ze een soort "referentiebedrag" dat je moet overhouden waar ze meer naar kijken. Banken kijken hier bij een lening dus vooral naar het bedrag per maand dat je kan / wil aflossen. Daarna gaan ze uitrekenen wat je op de gewenst tijd kan terugbetalen. Als je wil gaan kopen, valt het dus aan te raden om eerst bij de bank te bespreken hoeveel er mogelijk is. In 't verleden hebben ze wel hogere en zwaardere leningen gegeven en 100 %-leningen (of meer), maar dat heeft hen heel veel schade bezorgt. Heel veel mensen die het na een tijd niet meer konden betalen.
Overigens ... Stel je gaat morgen een lening aan. Na 5 jaar verkoop je het huis. Dan betaal je een boete aan de bank omdat je eerder aflost. Stel je huis kostte 200, je hebt een lening voor 150. Je hebt na 5 jaar nog 120 aan lening open staan (ficitieve bedragen!). Je verkoopt je huis terug voor 200. Dan betaal je 120 + de boete aan de bank. De rest is voor jezelf. Je kan die "overschot" natuurlijk ook gebruiken als basis voor een groter / ander huis . Of hetzelfde als je morgen een erfenis krijgt en je wil een deel vervroegd afbetalen. Dan betaal je ook een stuk extra, omdat de bank de intrest (die het had ingecalculeerd) mist. Maar hoe groot die boetes zijn, daar heb ik geen idee van. Meestal een bepaald percentage, als ik mij niet vergis.
Ok dus ongeveer hetzelfde als in Ned. nu. Hier krijgen wij ook niet 100% meer. Hebben komende zaterdag een hypotheek gesprek maar dan zijn we alvast voorbereid hoe en wat. Van de papieren gegevens die hebben wij al. Daar hoef je idd maar de laatste 3 maanden netto loon te laten zien. Ben benieuwd dan hoe het gaat. Dankje voor de tips
De regels zijn hier onlangs veranderd: vroeger kreeg je een stevige woonbonus (deel van je hypotheek dat je kon inbrengen in je personenbelasting), die is nu veel minder geworden. Ik ben vrij zeker dat daardoor nu opeens minder hypotheken afgesloten zullen worden, dus misschien kan je dan wel betere deals bekomen. Sowieso ook meerdere banken aflopen en tegen elkaar uitspelen. Een eind februari is het Batibouw (grootste bouwbeurs) dan zijn er meestal ook wel bijzondere acties, ook bij banken.