Ik word gekkk!! Woensdag moet ik een indicatiebesluit inleveren. Nou ben ik dus zo goed als klaar... maarrr ik kom er gewoon niet uit om een advies qua hulpverlening te geven.. Wat dus bij deze casus (gezin) past. Is er misschien iemand heuuull aardig die mij hiermee wil helpen? Misschien dat ik de casus naar je kan mailen? Al is het maar om me een beetje op weg te helpen. Ik twijfel namelijk tussen verschillende soorten hulpverlening!! Alvast many many thanks!
Owww wat lief! Volgens mij lukt het niet helemaal om een PB te sturen, dus ik zal een korte samenvatting neerzetten die ik gemaakt heb van de casus! Om de casus kort te samenvatten: Het gaat om een meisje van 16 die momenteel in een crisisopvang verblijft. Ze heeft een conflict met vader gehad die haar zoenend heeft gesignaleerd in de stad met haar vriendje ( vader wist hier niks van) . Achtergrond: Beide ouders zijn Serviers en krijgen Anya in 1994 (meisje in kwestie )moeder is in 1994 gevlucht naar Nederland met Anya. Vader is achtergebleven die zag het als plicht om daar te blijven. Moeder en het meisje komen in een Asielzoekerscentrum terecht. Anya was in die tijd erg angstig en klampte zich aan moeder vast. Moeder kreeg een huis toegewezen in Gouda en nam taallessen en werkte bij een uitzendbureau. Anya kon erg jaloers reageren als er bezoek of visite in huis was, zij wilde moeder voor zich alleen. Anya groeide dus alleen met haar moeder op. Na de oorlog voegde vader zich weer bij het gezin in Nederland. Vader spreekt geen Nederlands en terwijl hij in Sarajevo werkte als journalist heeft hij nu een baan op school als concierge. Sinds vader terug is, is het mis. Vader is somber, streng en heeft nachtmerries over de oorlog. Niet meer dezelfde man als voorheen. Vader is erg autoritair in zijn opvoeding en snapt de Nederlandse vrijheid niet en vrijpostigheid van zijn dochter. Als positief punt benoemd Anya dat vader slim is en haar met haar huiswerk kan helpen, maar dan moet ze eerst alles vertalen. Moeder heeft een tolerante opvoedingsstijl en Anya maakt ook de meeste afspraken met moeder. Niet veel later word anya haar broertje geboren en vanaf het begin voelt anya geen band met hem. anya was zo jaloers dat moeder haar zoon niet alleen bij haar durfde te laten. Anya presteert tot voor kort goed op school. Ze heeft gespijbeld en dat is nieuw. Op school heeft zij haar vriendje leren kennen, waar moeder weet van heeft maar vader niet. Dit omdat moeder aandrong dit niet tegen haar vader te vertellen. Vader heeft zijn dochter zoenend in de stad gesignaleerd en heeft Anya proberen aan haar arm mee te trekken naar huis. anya is met haar weggelopen naar een kennis en is uiteindelijk thuis gekomen na aandringen van Anya haar "schoonouders". Conclusie: Wat is er aan de hand? In dit gezin is er sprake van een opvoedingscrisis. De opvoedingsvragen zijn problemen geworden en er is hulp van buitenaf nodig. Vader heeft moeite met de vrijpostigheid van Anya en haar gedragingen. Beide ouders bieden Anya geen structuur wat bij haar voor verwarring zorgt. Anya heeft structuur in regels nodig, zodat zij weet wat zij kan verwachten van haar vader en moeder. Vader heeft een autoritaire opvoedingsstijl terwijl moeder juist een tolerante opvoedingsstijl hanteert. De opvoedingscrisis binnen dit gezin kan komen door een reeks gebeurtenissen die zich in hun leven hebben afgespeeld zoals het meemaken van de oorlog en de afwezigheid van vader in Nederland. Anya is in haar jonge kinderjaren opgegroeid met één ouder. Het zou zo kunnen zijn dat Anya moeite heeft om haar positie in het gezin te vinden, na de terugkomst van vader en de geboorte van haar broertje. Het zou kunnen zijn dat vader mogelijk in een depressie terecht is gekomen na de oorlog. Ook heeft vader moeite met integreren in Nederland en beheerst hij de Nederlandse taal niet waardoor meedraaien in de maatschappij bijna niet mogelijk is. Beide ouders hebben een verschillende opvoeding gehad. Moeder was een verwend meisje( enig kind) en vader komt uit een strenge boerenfamilie (1 van de 6 kinderen) \
Is het de bedoeling dat je naast de conclusie(die je denk ik zelf geschreven hebt?) nog een advies(indicatie) geeft?] Ik wil best even meedenken maar snap de 'opdracht' niet precies.
Ja inderdaad klopt wat jij zegt. Ik moet een indicatiebesluit maken om de cliënt toegang te geven tot jeugdzorg. Ik heb bijna alles af, alleen loop ik dood op de hulpverlening die ik hun moet toewijzen. Dus welke zorg is nodig voor dit gezin
Hallo, heb je al aan centrum 45 gedacht voor eventuele oorlogstrauma's? en eventueel voor de hulpverlening als systeem aan bijvoorbeeld centrum de Waag? En ter ondersteuning wat er bij de Waag wordt gedaan een intensieve ambulante hulpverlener die de lijn door kan trekken naar de Thuissituatie? Succes!