Weer een zindelijkheids vraagje

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by debq, Apr 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ik weet het, er zijn al veel onderwerpen oven zindelijkheid, maar ik heb toch nog een vraag. Onze dochter vind (vond) de wc super leuk. Plast ook goed op de wc. Potje vind ze niks aan, gebruikt ze alleen voor haar poppen, die moeten op het potje plassen.
    Quincy plaste al heel vaak op de wc, als ze moet plassen, ook met de luier aan zegt ze het van te voren en als ze moet poepen ook, als ze heeft gepoept zegt ze, billen poetsen, schone luier. Dus op zich alle voorwaarden om ook echt te beginnen met zindelijkheid. Als ze een luier aan krijgt word ze soms ook echt boos. Een week ging het best heel erg goed, dat ze alleen als ze voor de tv zat, of heel leuk aan het spelen was in haar broek plaste.
    Nu komt het, ze had vorige week voor het eerst op de wc gepoept, maar toen ze klaar was was ze helemaal in paniek en wilde meteen van de wc af. Vanaf toen wilde ze steeds minder tot bijna niet meer op de wc. Ik heb haar gevraagd waarom ze de wc niet meer zo graag op de wc wil, haar antwoord was, wc vallen.

Heeft iemand tips over hoe dit aan te pakken? Ze wil nog steeds geen luier aan (krijgt ze alleen ook echt niet aan als we thuis zijn)

2. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    leg haar uit dat zij zelf niet in de wc kan vallen(als ze zich goed vast houdt,je hebt de verkleiner toch?)maar haar poep wel moet juist in wc vallen omdat die echt weg wilt gaan. haha zoiets denk ik.

3. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    We hebben idd een verkleiner, heb haar ook uitgelegd dat ze er zelf niet in kan vallen, heb t ook voorgedaan door er zelf op te gaan zitten en te plassen (viel nog niet mee, haha)

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ja maar ook dat de poep moet wel vallen!ze weet dat iets van haar in wc valt, maar ze snapt het nog niet goed.

5. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    1,368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik heb toen ook van alles geprobeerd. Het enige wat mijn zoontje wilde toen is in bad poepen. Nou op een gegeven moment ben je de wanhoop nabij dus ik pakte de drol en zei "heee kijk eens hoe leuk en ging er mee gooien".
    Schateren moest hij. En sindsdien was hij niet meer bang. hahahahaha

6. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63

zoooo!

7. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    1,368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ja je moet toch wat he. This gek maar het werkte wel..

8. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    haha, hoop dat dat niet hoeft..

9. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    1,368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    This dat het in bad gebeurd en ik het er toch uit moest halen en niet voor handen had. Dus ik dacht nou maak er maar gelijk een grapje van en dat werkte gelukkig....

10. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

Jun 29, 2008
    5,767
    423
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Herkenbaar. Heel veel kindjes krijgen angst voor poepen op de wc. Er komt iets uit hun lichaampje wat dan in de wc valt. Dit snappen ze nog niet en dat kan een angst creëren. Het is belangrijk om je dochter hier in te blijven ondersteunen, maar vooral niet pushen. Neem haar desnoods mee naar de wc als je zelf ook moet, zodat ze ziet dat het niet eng is om op de wc te zitten. Ik verzon op een gegeven moment de gekste verhalen: haar poepje ging naar de poepkabouters en die maakten daar een huisje van :):p:D Als ze dan gepoept had, dan zeiden we het poepje gedag en mocht ze zelf doortrekken. En ze mocht dan een stickertje uitkiezen op plakken op een vel papier die we in de wc hadden opgehangen. Zo zag ze ook steeds meer stickers komen.

Dat hielp eventjes en daarna begon het weer. Ik heb toen bij bol.com een boekje besteld: hoera, ik krijg een potje. Elke keer als ze dan aandrang had dan ging ik naast haar zitten met het boekje en dan voorlezen en samen de plaatjes kijken. Dit heeft enorm geholpen. Het stickersysteem bleven we sowieso houden, want ze vond dat natuurlijk prachtig en ze was dan ook echt trots. Mijn advies is om zo'n boekje te kopen om te kijken hoe ze dat vindt en eventueel een sticker beloningsysteem te proberen.

11. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    We hebben idd zo'n boekje, dat pop en beer op het potje gaan en dat de kindjes uit het boekje een onderbroekje krijgen omdat ze geen luier meer aan hoeven. Ze heeft ook een babyborn die kan plassen en een potje heeft, we hebben het nog niet met echt plassen van de pop gedaan, maar de pop zelf wel op het potje laten gaan. Boekje en pop vind ze super leuk en speelt hier ook echt uit zichzelf mee (met gevolg potje is voor de poppen en niet voor haar, ze moet zelf op de wc, maar dat is niet erg natuurlijk) En ze vind het ook reuze interessant om mee naar de wc te gaan als wij zelf moeten. De stickers ga ik ook zeker meer gebruiken, hopelijk helpt dat, ze vind stickers wel super leuk.

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dat hebben we hier ook aan de hand gehad met 2,5 jaar. Ik heb toen het hele zindelijkheids gebeuren gelaten voor wat het was. Het werd een compleet hysterisch drama als ik probeerde haar op de wc/hetpotje wilde krijgen, nou dan niet hoor.

En nu, ze is nu (3 jr+3mnd) gaat ze, sinds een week, uit haarzelf weer op het potje. Poepen nog niet, maar plassen gaat nu weer heel goed. Hopelijk blijft dit zo, ook als over een week of 10 haar broertje/zus wordt geboren...we gaan het zien.

13. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Even om te laten weten dat het advies heeft gewerkt (lees werkt), ze vind de stickers helemaal leuk, vind het ook weer echt leuk om naar de wc te gaan en ze heeft ook alweer een aantal keer op de wc geplast, poepen nog niet, dus hoop niet dat ze dan weer een 'terugval' krijgt. Dus bedankt!

Share This Page