Kind hyperventilatie?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Stoer of Lief, May 18, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stoer of Lief

Jan 18, 2014
    55
    64
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 8 jaar stond vanavond bij zijn vader om zijn tanden te poetsen.

Ineens raakt hij in paniek. Roept dat hij niet meer kan ademen en dat hij dood gaat en dat wij de dokter moeten bellen.

Hem gekalmeerd mee gaan ademen met mij en dat hij mij aan moest kijken. Tussendoor nog telkens in paniek maar uiteindelijk rustig gekregen.

Hij trilde over zijn hele lichaam. Toch even de dokterspost gebeld maar die zeiden dat we hier niks mee hoefde. Hij was tenslotte weer rustig.

Pfff wat was ik inwendig in paniek. Heb hem 10 minuten geleden op bed gelegd en hij lijkt nu rustig.
    Weet al dat dit voor mama geen fijne nacht gaat worden en telkens maar even ga kijken haha.

Iemand hier ervaring mee? Ik ben zo geschrokken.. .

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,569
    113
    Mijn oudste heeft ook wel eens gehyperventileerd in een stressvolle periode.
    Herkende wel direct.

Maakt je zoon zich ergens druk over?

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,800
    8,469
    113
    Female
    Klinkt inderdaad wel als hyperventilatie. Maar let op, hyperventilatie zie je niet altijd. Het kan ook zonder dat je er iets van merkt, niet altijd dat er versneld adem wordt gehaald.

Kan me wel voorstellen dat je er van geschrokken bent. Maakt hij zich ergens druk over? Sneu ook voor hem hoor. Hopelijk voelt hij zich nu wel wat beter.

4. Wensje88

Wensje88 Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    1,229
    23
    38
    Ik was eens bij iemand die een hyperventilatie aanval kreeg, ivm andere medische problemen de ambulance gebeld en toen zij er waren en het niks medisch was hebben ze haar laten voorlezen. het ging snel weg. Hun advies is ook om meteen een boek te pakken en ze een stukje te laten voor lezen. Wij doen dit nu nog en dit zorgt er altijd bijna meteen voor dat het stopt, hopelijk heb je wat aan de tip :)

Colour and Ysabella like this.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    #5 GroeneBomen, May 19, 2019
    Last edited: May 19, 2019
    Afleiden inderdaad, ff filmpje op de tablet geven/voorlezen/trap op en af laten lopen of even lekker laten douchen. Komt vaker voor bij kinderen. Snap dat de eerste keer eng is maar je weet de volgende keer dat het vrij normaal is :)

Mocht het erg vaker voorkomen kan de fysio ook helpen met bepaalde oefeningen.

Ik had als kind ook vaak hyperventilatie, maar dan zonder paniek. Fysio heeft enorm geholpen. Ik haalde gewoonweg te oppervlakkig adem onbewust en moest mij bewust worden van mijn ademhaling.

6. Stoer of Lief

Jan 18, 2014
    55
    64
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.

Ik kan niet zeggen dat hij nu last heeft van stress. Kan me niet voorstellen waarvoor hij dat zou hebben.

Afleiden hebben we inderdaad ook gedaan. Hij heeft goed geslapen (mama niet natuurlijk) en is er nu nog van onder de indruk.
    Maar goed hopelijk was dit eenmalig...

7. LMSB

LMSB Fanatiek lid

Feb 24, 2017
    3,994
    3,321
    113
    Ik heb het een periode gehad toen ik jong was. Daar is overigens nooit wat aan gedaan maar inderdaad ook geen adem kunnen krijgen, zwart zien, bijna flauwvallen. Ik ben er overheen gegroeid.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Het gaat trouwens niet alleen over afleiden maar vooral over ademhaling. Daarom werkt het kind laten voorlezen zo goed, beter dan een filmpje. Door voorlezen zal hij meer uitademen dan inademen en daardoor wordt de aanval gestopt.

Mijn dochter heeft het ook die kan al heel goed kalm worden als ik haar help met haar ademhaling onder controle krijgen. 2 tellen in door de neus, 4 tellen uit door de mond is ons mantra :cool:

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ook leuke dingen kunnen spanning geven en hyperventilatie veroorzaken :) bv een super tof verjaardagsfeestje die eraan komt.

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hem laten voorlezen reguleert idd zijn ademhaling supergoed

Sterkte

11. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,224
    4,456
    113
    Female
    Wat bij kinderen vaak goed werkt is samen een liedje zingen. Tijdens zingen adem je langer uit waardoor het zuurstof gehalte in je bloed weer normale waarden aan neemt. Ook kaarsjes uitblazen (in gedachten of echte als ze toevallig aanstaan) of tegen je handpalm laten blazen werkt vaak goed. Als ze zelf iets voor kunnen lezen is dat natuurlijk ook een optie.

In een kommetje van je handen ademen of met een zakje wekt vaak meer paniek op, juist omdat je tijdens hyperventilatie het idee hebt geen lucht te krijgen.

Share This Page