Geen gehoor in zh bij wensen rondom bevalling! Ben zo boos!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door eef80, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eef80

eef80 Niet meer actief

Hallo meiden
    Ik heb gisteren een afspraak gehad in het zh. Ik heb er al erg weinig, ik zit in week 30 en had gisteren de 3e afspraak. (op 3echo's na) En ook dit keer mocht ik het doen met de assistent. Hij leek nergens van op de hoogte en ik moest alles nog een keer vertellen. Vorige zwangerschap was nogal heftig en de tijd er na. Dus extra belangrijk voor mij om vroeg mijn wensen en beslissingen bespreken. nu maar dacht ik, gezien de volgende afspraak pas weer over 4 weken is.

Zo heb ik na veel en lang overwegen besloten voor flesvoeding te gaan. (hier zit een lang verhaal achter met een geschiedenis met mijn zoontje die zeer allergisch bleek door bv heen) Ik had besloten HA flesvoeding te gaan geven.
    Dit werd gewoon niet getollereerd! Ik kreeg een hele discussie en een groot promo verhaal over BV en ik moest er nog maar over denken. Toen ik zei dat ik dat al 7 maanden doe werd er weer niet geluisterd. hij was het er niet mee eens :(

Toen kwam mijn wens naar voren om dit keer weer, zo nodig, met epiduraal te bevallen. Zodra ik het aan zou geven wil ik graag zonder discussie een ruggeprik. Ook hier geen positieve reactie. Weer een discussie! Nee, hij vond het niet nodig bij een tweede kind. Dan ging alles sneller en dat was niet nodig. Wie denkt hij dat hij *#>** is om dat te bepalen!! Dat kan ik ook niet van tevoren, hij wel dan???
    hij vertelde dat als hij dacht dat het niet lang meer zou duren (en dat vond hij al bij 4 cm) dat je het niet zou krijgen. In het jaar dat hij daar werkt heeft hij het maar 1x gegeven aan iemand met de tweede bevalling.

Ik ben perplex! Weet niet wat ik meemaak! Zelfs toen ik het verhaal uitlegde van mijn zoontje die blauw werd van de allergie en weken in het zh heeft gelegen en mijn enorme postnatale depressie vorige keer en de wens met deze beslissingen meer rust voor mijzelf te creeren werd ik gewoon van tafel geveegd. Ik word gewoon niet gehoord en niet gerespecteerd in mijn keuzes!

Ik voel mij zo machteloos! Heeft iemand tips voor mij? Ik voel me echt ellendig! Ik was ondanks de vorige ervaringen rondom zwangerschap vol vertrouwen maar dat is nu even volledig weg!

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wat vervelend!
    Als ik het goed begrijp sta je alleen onder controle bij de gyn en niet bij een vk? Want dan is 1x per 4 weken controle, als je de 30 weken al voorbij bent, wel weinig..
    Ik zou sowieso in je omgeving (evt. bij vk in de buurt) informeren of zij misschien een prettige gyn weten, en daar in het ziekenhuis een afspraak van eisen. Verder zou ik zeker overwegen een ander ziekenhuis in de buurt te kiezen, en kijken of zij wel meegaan in jouw wensen (wat ik eigenlijk niet zo'n hele vreemde wensen vind..).

3. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Jeetje wat vervelend! Kun je geen andere arts of ziekenhuis zoeken die je wel serieus nemen?

4. eef80

eef80 Niet meer actief

Mijn ervaring vorige keer in dit zh was goed maar toen liepen er allemaal andere mensen. Ik ken niemand meer.
    Maar zeker gezien mijn goede ervaring vorige keer was ik nu extra overrompeld door deze reactie! Dit had ik niet verwacht!

Ik vind het een eng gevoel dat een ander de beslissingen neemt voor jou. En uit het verhaal gisteren bleek dat ik wat hem betreft geen eind beslissing hierin heb. Zoals hij het gisteren vertelde beslist hij of het wel of niet nodig vindt. Heel naar idee!

5. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik zou ook naar een ander ziekenhuis gaan.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik weet niet of je bij je vorige zwangerschap ook vanaf het begin in het zkh liep, of dat je door bent gestuurd en nu vanwege de problemen bij de bevalling medisch bent? Ik ben beide keren medich geweest en in een zkh is er gewoon minder aandacht voor je persoonlijke wensen. Dit is een bedrijf, waar meerdere gyns werken en assistenten, en bij een bevalling hebben die alleen je medisch dossier bij de hand. Grote kans trouwens dat je bij je bevalling niet eens een gyn ziet, maar alleen ofwel de verloskundige ofwel verpleegkundigen met een verloskundige aantekening. Deze zien ook alleen je medisch dossier in. Dus waar je ook heen gaat, als je in een zkh bevalt heeft het niet veel zin om vooraf afspraken te maken met de gyn op de pli.

Wat je wel kunt doen: maar je eigen geboorteplan met je wensen. Maak hem kort en overzichtelijk. Op het moment dat de bevalling begint ga je naar het zkh en neem je je geboorteplan mee, en laat je die zien aan iedereen die elke keer bij je langs komt.

Qua FV vs BV: laat hem maar lekker lullen joh. Hij oeft niet goed te keuren wat je doet, dus verspil je energie niet door in discussie te gaan. Ik begrijp dat het moeilijk is als je al zo'n raar bezoek hebt op het spreekuur, maar negeer dat soort geklets gewoon. Als je kindje is geboren zeg je gewoon tegen de vpk dat ze KV op moeten halen, en jij bent geen uitleg verschuldigd aan niemand.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Artsen hebben altijd nog wel zo'n paternalistische houding, en zeker van die jonkies die nog in opleiding zijn...bah stelletje druiloren. Maar in ieder geval volgens de richtlijn "pijnbehandeling tijdens de bevalling" van de NVOG heeft een barende vrouw recht op pijnbestrijding binnen een uur nadat ze er om gevraagd heeft.

Deze is rond 2009 ingegaan, en sindsdien beoordeelt de vrouw of de pijn ondraaglijk is, ipv de arts of verpleegkundige. Sommige artsen hebben daar nog steeds een beetje moeite mee. Sla ze maar om de oren :D Of laat je man dat doen :D

8. eef80

eef80 Niet meer actief

@juul Super bedankt voor je reactie!! Dat van het geboorteplan vind ik een hele goede tip! Dat zou mij idd wel een rustiger gevoel geven!
    Dus ik heb rechten om in nood eisen te stellen? Dat vind ik ook een fijn gevoel!
    Ik ben niet bang voor pijn maar ik ben wel echt heel bang om niet gehoord te worden als ik het echt niet meer aan kan.
    Bij dit idee speel mee dat ik de kans op een postnatale depressie, die ik vorige keer heb gehad, geen voeding wil geven.

Vorige keer idd van Vk naar zh doorverwezen ivm een zwangerschapsvergiftiging. En nu gelijk in zh 'onder controle' Wat een verschil met een VK!

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik zou of de vk bellen kijken of die kan bemiddelen.. of een ander zh zoeken (of een arts willen spreken die geen ass is.. dit slaat werkelijk helemaal nergens op!!)

sterkte ermee.

10. oboemasbaby

oboemasbaby Actief lid

11 feb 2010
    416
    0
    0
    NULL
    provincie Utrecht
    Jeetje wat naar allemaal.
    Ik denk dat een geboorte plan idd een heel goed idee is.

Ik ben bevallen in nieuwegein in het antonius. Hier hebben ze een verloskundige praktijk in het zh. En ook als je naar de gyn. moet kan je bij hun terecht. Ik weet niet waar je vandaan komt maar anders zou je eens kunnen informeren.
    Ik had van te voren gedacht geen pijn bestrijding nodig te hebben / te willen. Maar na een paar uur weeen en geen ontsluiting heb ik aangegeven toch een ruggeprik te willen. Mocht gelijk naar het zk. Waar alles in gang werd gezet..

Nou sterkte en ik hoop voor je dat je op de een of andere manier een beetje gerustgesteld kan worden.

Liefs M

11. cheetara

cheetara Actief lid

13 nov 2011
    396
    0
    0
    thuismanager
    Hoogvliet
    Jeetje, dat is precies waar ik bang voor ben dat zal gebeuren als ik ga bevallen. Dat onze wensen niet gerespecteert worden. Als ik zo'n reactie zou krijgen dan zou ik na de afspraak meteen naar de balie lopen en vragen hoe ik een klacht in moet dienen.
    Een geboorteplan klinkt goed maar als ze je wensen nu al zo makkelijk opzij schuiven hoe doen ze dat dan als het op een papiertje staat?
    Ik zou denk ik ook zoeken naar een ander zh, als dit bij mij het geval zou zijn.

Ik hoop dat je een goede bevalling hebt en al je wensen gewoon worden gerespecteert.

12. krumfrum

krumfrum Actief lid

11 sep 2011
    455
    0
    0
    hier beide zwangerschappen volledig ziekenhuis controles gehad en daar ben je inderdaad niet de aanstaande moeder, maar het huisje van de baby. althans dat is mijn ervaring. wat jij als aanstaande moeder wil is niet van belang. de gezondheid van het ongeboren kind is van belang en daar heb jij je maar naar te schikken.
    belachelijk. ben al vaak in tranen thuis gekomen van een controle bezoek dat ze me niet serieus nemen in mijn vragen en gevoel.

misschien kun je eens bellen voor een vervroegde afspraak bij de gyn/vk. dus geen arts assistent, maar een echte gyn of verloskundige. geef maar aan dat je je enorm loopt op te vreten en angstig bent en stress hebt. dit is namelijk niet goed voor de baby. ik vind om de 4 weken op deze termijn ook echt te lang duren hoor jeetje.

meid, hoop dat je snel gehoord wordt in je verhaal rondom deze bevalling !!! lekker laten l*llen trouwens over bv of kv. dat is jouw keuze en niet die van iemand anders. en stel inderdaad een geboorteplan op, misschien kan dat je helpen ook in de gesprekken met de gyn/vk. sterkte want niet gehoord worden is gewoon K*T !!!

13. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Wat vreselijk zeg dat je zo behandelt word! Ik zou het echt niet accepteren en zou of een gesprek aanvragen met iemand anders daar en als dat ook niet gehoord zou worden dan zou ik op zoek gaan naar een ander ziekenhuis.
    Het zou mij ook vreselijk lijken als je zelf niks in te brengen hebt, gelukkig weet mijn vriend ook prcies hoe of wat en zal hij er ook op toezien dat alles zo veel mogelijk verloopt zoals we zelf willen. Heb jij geen man of familielid die er tijdens de bevalling bij is en je wensen in de gaten kan houden?

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ohh wat ontzettend vervelend :( ik zou een gesprek aanvragen met een ander en een klacht indienen over deze persoon..
    Ik zelf heb bij de eerste bevalling toen ik ingeleid werd ook een arts ass gehad, vervelende jongen bah! Mijn vriend heeft daarna ook een klacht ingediend.. Dag erna stond hij poes lief aan mn bed nou dan flikkert ie ook maar op!

Ik ga met 30 weken ook over naar de gyn i.v.m dat de vorige keer een ks is geworden, mag nu eerder (normaal vanaf 35 weken) omdat ik dan doorgestuurd kan wordeb en met anesthesist kan praten vanwege dat de vorige ks niet goed verdoofd was.. en ik heb ook wat "eisen" ik hoop toch dat die wel geaccepteerd worden...

15. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Wat ontzettend vervelend dat je zo behandeld bent. Ik zou een klacht indienen bij het ziekenhuis over hem.

16. Dana

Dana Niet meer actief

Ik zou ook een klacht indienen! Wat denken ze wel niet daar?
    Helaas wel herkenbaar voor me, ik ben ook onder begeleiding gyn maar heb die nog maar 1 keer gezien en de arts assistenten helaas veel vaker, die weten in sommige gevallen echt nog niet waar ze het over hebben en zijn vaak nog te onervaren voor empathie.

Ik heb gister een klacht ingediend over een AA in het zkh, ik heb nierproblemen als medische complicatie en deze AA deed net alsof ze de uitslag van mijn bloedwaardes kon zien (was nog niet op geprikt daarom wist ik dat) en zei dat alles er goed uit zag!

Dus gewoon naar het scherm staren en net doen alsof je een uitslag ziet is in mijn ogen glashard liegen.

Net zoals het bij jou gewoon echt niet door de beugel kan dat je zo behandeld wordt en echt niet gehoord, hij drukt zijn persoonlijke mening door je strot, leer hem maar een lesje en dien een klacht in.

17. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    ik zou een ander zh zoeken!!!wij zitten met hetzelfde idee ik heb met 20wkn een afspraak met de gyn omdat mijn 2e bevalling een helse was!!!ik krijg nu een geplande keizersnee met 38 wkn!!!maar ik wil dat goed op papier hebben zodat niemand daar iets aan kan veranderen als mijn eigen gyn er niet mocht zijn!
    en flauwekulpraat van dat het met de 2e bevalling sneller een beter gaat!!!misschien in de meeste gevallen wel maar bij ons van dat zeer zker niet zo....s6 maar ik zou een zh kiezen die jou wel serieus neemt!

18. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Om bovenstaande kan ik aan de ene kant hard lachen en aan de andere kant kwetst het me enorm...

Maar verder ben ik het helemaal met je eens, Bevallings plan is erg handig om mee te hebben. Maar houdt het kort en bondig, anders wordt het niet gelezen.

Een epiduraal met een tweede moet op tijd worden aangevraagt, vanaf een centimeter of 6/7 werd in mijn ziekenhuis het niet meer gedaan. De vrouwen moesten namelijk 2 verdiepingen naar boven naar de verkoever, en meer dan eens werd daar het kindje geboren, zonder alle hulp bij handen.

Tevens moet je er wel rekening mee houden dat je niet voor niets onder begeleiding van het ziekenhuis moet bevallen, wat precies de reden bij jou is hoef ik natuurlijk niet te weten, maar er zal toch een groter risico zijn dan bij een eerste lijns bevalling. Vandaar dat soms niet alles wat je in je plan zet mogelijk is. (Bijv in bad weeen opvangen als je aan de monitor moet).

ALs laatste van ziekenhuis verwisselen zou ik niet doen. Hier hebben ze al je gegevens in ieder geval bij de hand. Probeer bij deze dokter gewoon geen nieuwe afspraak te plannen maar vraag om een andere arts (arts-assistenten zijn ook afgestudeerde artsen) in het ziekenhuis waar ik werkte waren 17 gynaecologen en 12 assistenten, dus keus genoeg. Je weet toch nooit van te voren wie dienst heeft bij je bevallen...

Ik vind het heel naar dat je zo'n ervaring hebt gehad. Laat hem maar lekker lullen over de BV, doe wat jij denkt dat goed is. Misschien kan je de volgende keer vragen, als een epiduraal niet meer kan welke opties voor pijnstilling ze wel bieden, bijv remifentanyl via het infuus waar je jezelf shotjes kunt toedienen.

Heel veel succes!

19. Trees

Trees Niet meer actief

Ik herken dit enorm, maar dan vooral bij de wat oudere artsen. Meedenken wordt vaak niet gewaardeerd, want zij weten het immers toch 'altijd' beter. Ik ervaar de verloskundige zorg vanuit het ziekenhuis ook als lopende band werk en persoonlijk maatwerk is vaak ver te zoeken. Overigens heb ik de afgelopen jaren ook een paar fijne gynaecologen getroffen, maar deze zijn wat mij betreft zeldzaam. Het verbaast me hoe vaak de richtlijnen vanuit de NVOG genegeerd worden door artsen. Ik heb het zelf ook al meerdere keren in meerdere ziekenhuizen meegemaakt.

Ik zou twee dingen doen, één een bevallingsplan maken en twee een open gesprek aangaan met de vraag of je een vaste gynaecoloog mag voor de controles. Geeft dit geen soelaas een klacht indienen, verwijzen naar de richtlijnen van de NVOG en op zoek gaan naar een ander ziekenhuis. Ik ben vanuit mijn eigen ervaring niet eens dat het gaan naar een ander ziekenhuis geen oplossing is. Wel heb ik er zelf toentertijd zorg voor gedragen dat ik een kopie van mijn hele medische dossier in handen heb gekregen (hier heb je recht op!), zodat ik zeker wist dat de overdracht volledig was. De overdracht vanuit het oude ziekenhuis bleek achteraf zeer beknopt te zijn.

Het bevallingsplan was hier een uitkomst. Ik zou het kort en overzichtelijk houden en duidelijk aangeven dat je dit plan voor in je dossier wil hebben. Ook zou ik enkele kopieen meenemen als je gaat bevallen en deze zowel aan de verpleegkundigen als de dienstdoende gynaecoloog/ klinisch verloskundige overhandigen. Vraag aan je man of hij wil toezien dat dit plan wordt nageleeft. Zelf ben je daar op dat moment vaak minder toe in staat.

heel veel succes!

20. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wat een vervelende ervaring. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt of je nog in dit ziekenhuis wil bevallen, maar de kans dat je deze gyn ook bij je bevalling hebt is klein. Het is maar net wie er dienst heeft en vaak is de gyn wel aanwezig, maar wordt je bevalling begeleidt door een verloskundige. En als je in een ander ziekenhuis ook net de pech hebt en weer zo'n jan doedel treft. Ben je er nog niets mee opgeschoten.
    Ik zou een geboorteplan maken en dat bij de volgende controle overhandigen om in je dossier te laten doen.
    Heb je de volgende controle weer bij deze arts? Dan zou ik bellen en vragen om een afspraak bij iemand anders.
    Heb je niet nog een afspraak met een verpleegkundige die met jullie de gang van zaken bespreekt rond de bevalling en wanneer je bijv. het ziekenhuis belt als je weeën begonnen zijn? Dat is namelijk wel zo in het ziekenhuis waar ik kom. Dan zou je ook aan haar je geboorteplan kunnen geven om in je dossier te doen.
    Ik ga straks ook hypo-allergene fv geven en kreeg het advies deze voeding van thuis mee te nemen als ik ga bevallen. Hier in het ziekenhuis hebben ze alleen nog maar de standaard voeding. Zo ben je er in ieder geval zeker van dat je ook meteen kan starten met hypo-allergene fv.

Gelukkig heb ik deze ervaring niet met de gyn waar ik bij loop of het zo ervaren bij mijn vorige bevalling.

Deel Deze Pagina