borstweigeren en kolfproblemen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lizzie086, 21 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizzie086

Lizzie086 Actief lid

21 aug 2014
    136
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Ik zit met het volgende: Mijn zoontje is nu 4,5 maand, maar al sinds het begin verloopt de borstvoeding moeizaam. In het begin vaak veel problemen met aanhappen, veel onrust tijdens het drinken en soms ook heel erg lang bezig. Daardoor na 3 weken iom het cb gestart met het afbouwen van een aantal bv en daarvoor in de plaats kv. Dit ging eigenlijk een hele tijd prima, hij dronk bij mij als ik thuis was of als het mijn nacht was (we wisselen af) en anders kreeg hij een flesje.
    Met 6 weken ben ik weer wat gaan werken en toen ook meer gaan kolven. Dit duurde steeds erg lang, ongeveer 45 minuten, voor hele wisselende hoeveelheden.

Sinds een aantal weken wil mijn zoontje vaak niet meer aan de borst. Vooral overdag is dit af en toe een drama, hij kijkt dan gewoon de andere kant op en als ik wat langer aanhoud dan gaat hij echt huilen. Dus dan krijgt hij een flesje. Het vervelende is echter dat het kolven ook vaak niet zo goed gaat, ik heb vaak een paar dagen dat de opbrengst redelijk is, 's ochtends 2x rond de 140 cc, soms meer als ik ;s nachts geen voeding heb gegeven, en in de middag neemt het dan wel wat af. Maar soms krijg ik nauwelijks wat uit mn borsten, soms voelen ze nog wel vol aan, maar soms ook erg leeg. Ik gebruik ook al neusspray en ben van kolf gewisseld.

Al met al is het eigenlijk bijna iedere dag best een strijd voor mij. Het kolven kost veel energie, zeker als het niet lekker loopt.
    Het liefste zou ik tot 6 maanden zeker bv blijven geven, maar ik weet niet of ik dat vol ga houden op deze manier. Ook het borstweigeren vind ik heel vervelend, ik heb er al informatie over opgezocht, maar ik weet nog niet echt goed wat ik er nog aan zou kunnen doen, zeker omdat hij soms wel gewoon drinkt. Dan wel voornamelijk 's nachts of als hij moe is. Droomvoedingen werken hier helaas niet, als hij slaapt gaat hij absoluut niet drinken helaas.

Heb jij nog tips voor het kolven, hoe ik er beter voor kan zorgen dat mijn productie op peil blijft? En eventueel nog een tip wat ik met het borstweigeren kan doen?

Alvast bedankt voor je tijd

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat fijn dat jullie een manier hadden gevonden die voor jullie goed werkte. En zo jammer dan dat het nu niet echt meer wil.
    Ik zou je in eerste instantie willen aanraden om een lactatiekundige te raadplegen. Zij kan met je meekijken en ziet mogelijk aanwijzingen die ik nu niet opmerk natuurlijk. Ook kun je dan goed je hele dag bespreken en je mogelijkheden waar winst te behalen valt.

Over het kolven: warmte kompres voor het kolven al geprobeerd? Neem een wegwerpluier en vul met warm water: vorm deze een kwartier echt om de borst. Dan kolven.
    Kolf volgens schema: massage, kolven, massage, kolven, massage, kolven, laatste druppels met de hand. Massage hoeft maar 20-30 sec. te duren steeds. Je kolft een kwartier: 7-5-3 minuten, of neem 7-5-5 minuten. Kijk even hoe dat gaat.

Verder: hoe is je verdeling over de dag? Let goed op je voeding, rust, gezondheid. Heb je dingen onder de leden, gebruik je medicatie? Even breder kijken.

Het wegkijken: hoe is de houding die je aanneemt bij voeden? Veel kindjes rond deze leeftijd willen niet meer in de Madonna houding: ze willen overeind, rechtop, de wereld zien en ontdekken. Dat maakt dat ze geen tijd en zin meer hebben in de borst. Kijk of je hier mee kunt spelen: andere houding: zittend op je schoot, zittend tegen je aan, rugby met de billen lager dan de schouders...

Nogmaals: overleg met een lactatiekundige. Mogelijk haal je daar meer uit!

Succes!

3. Lizzie086

Lizzie086 Actief lid

21 aug 2014
    136
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je advies. Met het kolven ga ik in ieder geval aan de slag. Ik vroeg me alleen af of je ook die 7 minuten vol maakt als er niks meer uitkomt? Ik haal maar heel af en toe echt 7 minuten met de kolf die ik nu heb (avent handkolf), meestal tussen de 3 en 5 met compressie er al bij. Ook als de opbrengst heel redelijk is. Blijft het schema dan hetzelfde?

Qua houdingen had ik inderdaad al verschillende dingen geprobeerd, het leek even of zittend wel lukte, maar helaas. Ik zal eens kijken voor een lactatiekundige hier in de buurt.

Deel Deze Pagina