Fietsstoeltje voorop of achterop?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door fioon, 22 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Ik was gisteren jarig en heb van manlief een mooie nieuwe fiets gekregen! (ik had namelijk nog geen fiets :( )

Nu is mijn zoontje bijna één en de tweede is op komst.
    Van de week wil ik een fietsstoeltje gaan kopen, maar wat zijn de voor/nadelen van voorop of achterop de fiets?

Ik twijfel enorm, heeft iemand goede/slechte ervaringen met fietsstoeltjes, welke zijn aan te raden?

Alvast bedankt!

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik heb een bobike voor voorop de fiets en die bevalt prima.

Weet alleen niet of het handig is met dikke buik en een stoeltje voorop....Denk dat ik dan zou gaan voor een stoeltje achterop en dadelijk voor nr. 2 1 voorop

3. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    yep, zou ook eerst een zitje voor achterop gaan kopen. Een voorzitje wordt echt lastiger met je dikke buik erbij en je oudste is inmiddels 1,5 dus kan prima achterop.
    En hoewel die voorzitjes juist bedoelt zijn voor de kleinsten, vind ik eerlijk gezegd de achterzitjes ook steviger dan de voorzitjes (heb voor en achter zitjes van bobike). Kids vinden het overigens wel leuker om voorop te zitten hoor. ;)
    Uiteindelijk zal je ze toch allebei moeten hebben (als je tenminste dingen op de fiets wil gaan doen), maar als ik jou was zou ik eerst een achterzitje aanschaffen. Trouwens, als ik jou was zou ik je kleine zo gauw mogelijk gaan leren hoe hij zelf achterop kan klimmen. Scheelt weer een hoop tilwerk als je hoogzwanger bent ;)
    Succes! Enneh...nog gefeliciteerd! ;)

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou er een voor voorop kiezen. Dat lijkt me gezelliger voor jou en de kleine. En dan een voor achterop kopen wanneer je buik te dik word, en je klem zit! Dat voorop stoeltje kan je dan straks voor de tweede weer gebruiken.

Succes! Liefs, Hanneke.

5. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Echt een goeie tip (vind ik van mezelf haha): koop voor voorop beter geen GMG-zitje..dan moeten ze met voeten door beugels heen (beetje moeilijk uit te leggen).
    En dat wordt steeds moeilijker, Mijn dochter is nu anderhalf, en heeft lange benen en grote voeten. En dan is het een heel gewurm iedere keer!
    Dat is ook de redene waarom we van t weekend een bobike achterzitje hebben gekocht.

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik kan met mijn dikke buik niet fietsen met ons voorzitje, dus ik zou je een achterzitje aanraden.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou je ook een achterzitje aanraden: je kunt dan de kleine leren er zelf op te klimmen, je houdt voor ruimte voor je buik en zo'n dreumes aan je stuur kan ook nog wel eens flink zwaar zijn, (zeker nu).
    Daarbij: de achterzitjes vind ik zelf veiliger, omdat je ze met een 5-puntsgordel vastzet, ze kunnen dan echt alleen maar zitten, (en ze krijgen dat ding echt zelf niet los!).

8. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik zou voor een voor op zitje gaan, straks als de 2de is geboren fiets je toch amper en als die op de fiets kan kan je tegen die tijd nog een achterop zitje kopen.

als je met je buik er niet tussen kan zet je anders je zadel lager zodat je met je voeten bij de grond kan, ga je eerst zitten en dan rij je zo weg.

9. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Bedankt voor al jullie tips.

Een vriendin van mij bleek beide te hebben van Bobike. Ik heb Jamie in het zowel voorop als achterop gezet en ik vond hem voorop veel beter zitten. Ten minste, gezelliger.

Ik heb dus bij halfords een stoeltje voor aan het stuur gekocht en laatst voor het eerst een uur gefietst. Even wennen, maar helemaal geweldig!

Nogmaals bedankt!

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Veel fietsplezier samen!

11. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Beetje late reactie, maar vond het altijd zo fijn, als mijn zoontje voorop zat, samen alles te zien en af en toe een kusje in op die zachte haartjes te geven ;)
    Wel 's winters leek het me voorop wat kouder en deed ik hem een maillotje aan onder zijn lange broek. Ze zitten toch stil he, zelfs met windbeschermer.

12. Brrr

Brrr Lid

9 jul 2006
    71
    0
    0
    Wij hebben ook het zitje voorop mijn fiets maar hebben nog niet gefietst WANT ik kom niet op mijn fiets. Ik heb een Batavus fiets en als ik tussen het stoeltje en het zadel sta, sta ik klem!
    Hebben meer (forse) dames hier last van? Ben ik nu genoodzaakt een mama fiets te kopen?

Graag advies.

13. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik zou kiezen voor achterop die zijn tegenwoordig zo veilig
    ja nadeel is de kleine zit na je rug te kijken
    de voordeel denk dat het voor jou niet zwaar sturen is als die achterop zit

voorop ja de kleine kna goed om zig heen kijken voordeel dus

nadeel is dat jij behoorlijk zwaar zal sturen
    in mijn ogen dan

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geen idee, maar als je nu als een man opstapt zegmaar? Dat geen oplossing?
    Zolang er achterop geen stoeltje met kindje zit lijkt met dat geen probleem toch?
    (als man op stappen, been over de bagagedrager slingeren bodoel ik zegmaar)
    Liefs, Hanneke.

15. SeRa24

SeRa24 Actief lid

10 okt 2008
    248
    0
    0
    Ik heb alleen een stoeltje achterop de fiets en voor langere afstanden neem ik de fietsaanhanger die ook heel handig is, mijn dochter van 4 vind dat ook erg leuk om daar naast haar broer in te zitten en ook voor extra boodschappen idiaal

Deel Deze Pagina