voogden, peettantes en ooms...hoe noem je deze zonder geloof

Discussie in 'Verzorging' gestart door Sweetlakecity, 11 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Mijn man en ik willen graag een zus en zwanger vragen als soort van peettante en oom. Stel dat ons nou iets mocht overkomen dan zouden we graag willen dat de kleine naar hun gaat.
    Maar....als je katholiek bent noem je dat je peettante en oom.

Wij hangen alleen geen geloof aan. Hoe kan je ze dan het beste vragen? of hoe kan je ze dan noemen? Ik zou het graag op het geboorte kaartje willen zetten namelijk.
    Iemand die dit herkent en mij kan vertellen hoe je dit aangepakt hebt?
    Alvast bedankt.
    (hopelijk staat dit topic goed)

2. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Volgens mij mag je ze hetzelfde noemen hoor.
    Wat ik alleen nog wou zeggen is, als je wilt dat je kinderen naar hun toegaan als jou wat overkomt, is het niet genoeg om dat alleen mondeling af te spreken. Zoiets moet je eigenlijk wettelijk laten vastleggen.

Sommigen zeggen 'suikeroom' maar dat vindt ik net klinken alsof je geld van ze probeert af te troggelen ofzo.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.136
    2.318
    113
    Brabant
    ik zag ergens op een kaartje staan: knuffeloom en tante.
    Maar goed, ik zou het idd vast laten leggen! succes ermee

4. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Een peettante en peetoom hebben, volgens mij, niets te maken met een voogd als jullie iets overkomt... Peettante of -oom worden is een erebaantje met vooral leuke kanten. Voogd worden is een bloedserieuze zaak waar je erg goed met elkaar over moet praten. Ik zou zoiets ook laten vastleggen bij de notaris en het is zelfs niet ongebruikelijk om een financiële regeling te treffen om de voogden tegemoet te komen als ze ineens voor jullie kindje moeten zorgen. Kortom, een hoop om over na te denken!

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Wij hebben een voogd laten vastleggen bij de notaris. En dan is het nog niet gezegd dat hij of zij zit worden. Mocht ons iets gebeuren, dan kan de voogd ook nog nee zeggen. Er komt altijd een rechter aan te pas.

6. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Je kan ze gewoon peetoom en peettante noemen, of je nu wel of niet gelooft. Het is alleen niet hetzelfde als voogd.

Een peettante/peetoom hebben geen juridische rechten. Als je wil dat zij ook voogd zijn jouw kind(eren), dan zul je dat in je testament bij de notaris moeten vastleggen. De voogd krijgt dan de kinderen (ipv dat ze naar een tehuis of pleeggezin gaan) en dan wordt er via de rechter geregeld wie de kinderen gaat opvoeden (kan de voogd zijn, maar ook iemand anders).

7. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wij hebben een voogd en een curator vast laten leggen in ons testament. Dat houdt in, dat de voogd beslist wie de kinderen verder opvoedt als ons iets gebeurt. De curator beslist tot het 21e jaar van de kinderen over uitgaven uit de erfenis. Peetoom en tante zijn geen wettelijke benoemingen volgens mij, dus als je het wil regelen moet dat via je testament.

8. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

we hebben de mensen gevraagd om wie het ging.
    het maakte hen niet uit hoe de naam was. Ze vonden het een hele eer :)
    Ook het vastleggen komt wel een keer. Bedankt voor de tips!

9. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ja klopt voogd heet dat. zeg prinses , ik vroeg me eigenlijk af hoe duur dat is, of is dat een onpassende vraag?

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wij hebben 400 euro betaald voor 2 testamenten, waar de voogdij ook in vastligt.

11. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hemellief. dan mag ik eerst wel eens gaan sparen. belachelijk! ik word ook maar notaris denk ik 8)

12. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Hier ook vastgelegd in het testament. Daar waren wij inderdaad rond de 400 euro voor kwijt. Ja, goed beroep, notaris :D!

13. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Wij hebben toen we gingen trouwen en toch al waren bij de notartis voor de huwelijkse voorwaarden, metteen onze testamenten op laten maken voor het geval we kinderen zouden krijgen (we wisten dat we die erg graag wilde).

Ik heb van te voren mijn zus gevraagd of zij voogd wilde zijn wanneer er met ons iets zou gebeuren, en dit is vastgelegd. Maar verder vind ik dat peettante enzo maar klef gedoe hoor :) dat hoeft voor mij helemaal niet. Ik vind het gewoon belangrijk dat dit nu notarieel geregeld is, dat mijn zus dus de eerste is waarnaar ze kijken mochten wij overlijden, en dat onze kinderen niet eerst naar een pleeggezin gaan.

14. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    hier worden ze Peter & Meter genoemd ;)

15. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij betaalden ook zoiets ja. Het lijkt veel geld (en dat is het op zich ook wel), maar het is echt wel belangrijk dat zoiets goed wordt vastgelegd vind ik!

16. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    als je dat vast laat leggen staan er daan meerdere mensen dan 1 gezin, dus moet je meerdere mensen vragen?

hoe vraag je dit uberhaubt

Deel Deze Pagina