Pfff lastig....de afgelopen 2 dagen heeft onze zoon een aantal keren een behoorlijke driftbui gekregen, terwijl wij dit helemaal niet gewend zijn van hem. Ik vind het natuurlijk niet gek hoor, ik bedoel, hij krijgt ineens een zusje, moet de aandacht delen, mama heeft nog niet alle energie, de kraamverzorgster loopt rond en komt aardig wat visite over de vloer. Maar hoe pakken we dit aan? Het gaat tegen m'n gevoel in om hier zeer boos om te worden of te straffen. Ik probeer het positief te benaderen, maar daar lijkt hij ook negatief op te reageren. Ik ben zelf nog erg moe van alles, dus ik vind het erg moeilijk om op hem te reageren. Hij is trouwens wel heel erg lief voor zijn zusje en wil met alles helpen. We betrekken hem er ook zoveel mogelijk bij, zover hij dat wil. Wie heeft er tips??
Herkenbaar! mijn oudste heeft er ook echt wel even moeite mee gehad met een zusje erbij. dit heeft ook echt wel een aantal weken geduurd. tsja tips..... consequent zijn en blijven, momenten alleen met hem zijn zodat hij zich niet ondergesneeuwd voelt! veilige basis bieden en dan hem de tijd geven! Veel succes en gefeliciteerd met jullie kleine!
Nathan heeft soms ook een flinke driftbui. Ook wat meer geworden toen hij een broertje gekregen heeft. Kan natuurlijk ook gewoon aan de leeftijd liggen. Probeer eerst om hem af te leiden met bijvoorbeeld wat speelgoed of iets dat ik buiten zie (poes ofzo haha). Zijn favorite cd aanzetten werkt ook erg goed. Als hij echt driftig blijft zet ik hem even op de gang om uit te razen. Heel snel komt hij dan al bij me en zegt dat hij verdrietig is. Dan pas kan ik hem troosten. Boos worden doe ik ook niet. Het is meestal gewoon onmacht namelijk.
Mijn zoontje had het vooral in de kraamweek moeilijk. Er was de hele dag een vreemde.in huis (kraamverzorgster). Het ging beter toen alles weer wat normaler werd. Ik heb niet gestraft, ben heel geduldig gebleven. Wel hebben wij de visite beperkt tot 1 dag in de week. Anders was het voor ons allemaal veel te druk. Mijn vriend of s.moeder nam hem die dagen ook wel eens een paar uurtjes mee ergens naartoe. Even de volle aandacht enz. Hij was uiteindelijk best snel aan de situatie gewend en gedraagt zich nu weer normaal met af en toe.echte peuterpuberbuien.
Hier precies hetzelfde gehad. Ik heb mijn dochtertje maar een beetje gelaten. Als ze een driftbui had werd ze alleen nog maar bozer als ik haar probeerde te troosten, dus ik liet haar dan maar met rust totdat ze uiteindelijk zelf naar me toe kwam. Het is voor kinderen op die leeftijd ineens een hele omschakeling en er gebeurt ineens zoveel wat er normaal niet was. Ook wij hebben de visite zoveel mogelijk beperkt en de kraamhulp ging hier elke dag even lekker met haar wandelen. Ook is het belangrijk om regelmatig even tijd vrij te maken voor je zoon zodat hij even de onverdeelde aandacht van je/jullie heeft. En als je visite hebt, zorg dat ze ook aandacht aan je zoon besteden en niet alleen aan de baby. Laat eventueel de visite even met je zoon naar een speeltuin gaan, of even lekker een dagje erop uit gaan met iemand. Het gaat (als het goed is.) vanzelf weer over, maar ze moeten even wennen aan de nieuwe situatie.