Grote klassen. Go of no-go?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Warboel, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Bij mijn zoon in de kleuterklas zitten er inmiddels al 31 (!) leerlingen.
    Dit is één van de 3 kleuterklassen in de school, dus dadelijk, gaan alle groep 2'ers, naar één groep 3. Weer een grote klas dus.

Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van grote klassen an sich.

In het geval van mijn zoon speelt er wel meer waardoor ik een probleem heb met de omvang van zijn klas.

Zo is er weinig ruimte voor bijvoorbeeld: individuele aandacht. Simpelweg omdat de leerkracht hier gewoon geen tijd voor heeft. Geen positieve input zeg maar.

Hierdoor gaat bijvoorbeeld mijn zoon dan maar negatief aandacht vragen, want tsja... ruimte voor straf is er wel.

Neem hierbij dat de klas op zich best druk is, waardoor je al snel te maken hebt met een chaos. Zo nu en dan + dat er gewisseld wordt tussen 2 leerkrachten over de week.

Ik maak dit, als ouder zijnde, natuurlijk alleen maar mee van de zijlijn en door te letten op mijn zoon. Daarnaast lijkt het me bijna logisch dat je als leerkracht moeite hebt met 31 kleutertjes. Daar waar ik er soms al moeite kan hebben met één :p.

Maar ik benieuwd naar jullie meningen. Zijn grote klassen goed, of juist verschrikkelijk slecht voor en in het onderwijs?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.860
    113
    Slecht is helaas mijn ervaring. Oudste zat in groep 3 met 34 kinderen, echt belachelijk, groep 4 met 20 en wat een verademing. Nu zelfs met 35, ik vind het eigenlijk gewoon schandalig, ze passen bijna niet meer in het lokaal.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja dat merk je hier ook wel. Het is in de ochtend in ieder geval een chaos :$.
    Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor er geen normale kring gemaakt kan worden.

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Vreselijk die grote klassen. Hoewel onderzoeken zeggen dat het niet aan de grootte van de klas ligt, maar aan de leerkracht.... beetje jammer dit, want er zijn nu eenmaal niet zoveel "perfecte" leerkrachten die dit fluitend doen.
    Wij hebben 'onze' basisschool hierop uitgekozen. De klassen gaan niet boven de 24 leerlingen. 24+ en een goede leerkrachtondersteuner zou wel weer oké zijn. (Maar daar is meestal geen geld voor.
    Zeker bij kleuters vind ik dit zo zielig. Die arme kindjes gaan volledig op in de groep, geen kleine individuutjes meer. Ik zou er ook erg veel moeite mee hebben om mijn kind dan achter te laten.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb nu zelf een bovenbouw klas met meer dan 30 leerlingen. Waarvan een deel gedragsmatig niet zo fantastisch functioneert, zullen we maar zeggen. We doen echt veel met die kinderen en met de hele groep om te werken aan gedrag en de omgang met elkaar. Maar het blijft een pittige uitdaging. Dit ligt voor een deel aan een aantal individuele leerlingen. Maar naar mijn mening ook absoluut aan de groepsgrootte. Als je alleen al kijkt naar hoe dicht ze op elkaar zitten in de klas. Geen wonder dat dit irritaties oproept, wat zeker bij kinderen die sociaal minder sterk zijn makkelijk uit de hand loopt tot ruzie.
    Daarbij is het in zo'n vol lokaal voor een leerkrachtig ook lastiger om dingen te zien gebeuren. En ja: er ook minder tijd om individueel of in een groepje met een kind te werken. Terwijl dat vaak hele waardevolle momenten zijn om een vertrouwensband met een kind op te bouwen. Natuurlijk lukt dit in een grote groep ook wel hoor, maar het gaat (in mijn beleving) wel wat langzamer en moeizamer.

Overigens hoeft in dat opzicht een heel kleine klas ook niet altijd fijn te zijn, omdat je dan moeilijker kunt 'ontsnappen' aan bepaalde leerlingen. Daarmee bedoel ik dat als je bijvoorbeeld maar met 8 jongens en 9 meisjes in de klas zit, het lastig kan zijn om je aan een groepje te ontrekken omdat er dan al snel niemand meer over is om mee te spelen.

6. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Tja, hier een klas met 20 kinderen maar ook 0 individuele aandacht hoor. Ligt niet perse aan de klas maar ook aan de docent, vorig jaar hadden we er een waar dat prima ging, deze kunnen zelfs de 20 kinderen niet aan.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik vind grote klassen niet fijn.

In de klas van mijn dochter zitten nu 27 kinderen....vind ik echt te veel. Soms gewoon te druk. Overhand van jongens...en ook best pittige jongens. Volgens mij is de verhouding 12 meisjes en 15 jongens. Aandacht verdelen is erg lastig. Al heeft de klas van onze dochter erg veel plus kinderen die zeer zelfstandig zijn en op dinsdag ook naar een plusdag gaan.

Bij zoon 24 en dit is een combi klas. Dit vind ik een veel fijnere klas. Ook al scheelt het maar 3. Hier zitten 10 kinderen voor groep 3 in ( waaronder onze zoon) en 14 voor groep 2. Op sommige dagen betekent dit dat onze zoon maar met 10 in de klas zit om te leren. Echt heel fijn.

Ik had achteraf mijn dochter ook heel erg graag in een combiklas gehad. Veel aandacht.

Als ik zou mogen kiezen zou ik maximaal 20 kinderen in een klas willen.

8. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Tja t hangt toch erg vd leerkracht en de combinatie van kinderen af denk ik. Hier zot jongste in een combiklas en wat een ramp is dat zeg. Zijn resultaten zijn op bijna alle vakken dit jaar een tot anderhalf punt omlaag gegaan, niet omdat hij minder slim is geworden maar het zo rommelig enchaotisch is dat de concentratie van hem nu dramatisch is. Ook is gr 4 groter dan 5 waardoor er toch meer aandacht naar gr4 gaat. Gelukkig is t op school nu onderkent en is er een klassenassistent bijgekomen voor drie ochtenden per week maar ik hoop echt dat de klassen weer herverdeeld worden volgend jaar

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ben niet direct voorstander van grote klassen. Aan de andere kant zit onze oudste nu door diverse verhuizers in een klas van 14 waarvan 5 meisjes, waarmee ze het er met eentje nu kan vinden. Vorig jaar was dat meisje er nog niet en voelde ze zich best alleen soms. Met de jongens had ze ook geen echte klik voor een hechte vriendschap zeg maar.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja kan ook aan het kind liggen of een leerkracht...of de groepsdynamiek. Dat klopt.

Misschien toevallig dat dit allemaal goed samenvalt bij onze zoon. Hij is niet snel afgeleid...kan goed leren..de groep is erg rustig. Kinderen uit zijn groep van 10 zijn allemaal erg leergierig, de juf is heel consequent. Ze hebben altijd een extra juf in de klas in de vorm van een laatste jaars stagiaire van de Pabo.

Ze stellen die groepen met veel zorg altijd samen. Daar wordt goed over nagedacht op deze school weet ik. Onze dochter is bijvoorbeeld niet gekozen toen in de combi klas. Terwijl dat wel een optie was.

11. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Hier kleine klassen, oudste onder de 20, middelste zelfs onder de 15. Combinatieklassen ook nog eens. Voor het onderwijs vind ik het goed, voor de sociale contacten/keuzes uit vriendjes wat minder.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Oudste zit in een klas met 30 leerlingen. Maar in een groot lokaal, ze zitten heel ruim, en hebben zelfs nog een enorme hoek met zitzakken enzo.
    Daarnaast zit hij in een ontzettend leuke klas, rustige kinderen, dus is het geen enkel probleem, al zouden er 35 zitten.
    Dochter zat in een groep 1 met 29 kinderen, en ze zouden in groep 2 totaal op 35 uitkomen. Die is gesplitst, nu heeft ze er 18 in de klas, en dat is voor haar klas veel beter, pittige kinderen, dat was met 35 kinderen echt geen doen geweest denk ik. Het had sowieso niet gepast, zij heeft een kleiner lokaal.

13. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik denk dat dit er ook mee samenvalt inderdaad. Groepsdynamiek, de leerkracht...

Jammer genoeg heeft het klasje van onze zoon het daar niet mee getroffen. Het is inderdaad een pittige klas, met dito jongens (waar mijn zoon er één van is). En waar drukte is, zal hij ook druk worden. Plus dat een 'chaos' niet iets is waar hij niet mee om kan gaan. Hij wordt dan zelf ook bijvoorbeeld heel chaotisch, snel afgeleid, ongeduldig... Een beetje zoals zijn moeder :D.

Al krijg ik het idee dat zijn één van zijn leerkrachten er ook last van heeft (schreeuwen, ongeduldig gedrag, gemopper). Nu komt er snel een stagiair in de klas. Dat is fijn! Zo wordt deze leerkracht in ieder geval ondersteund en wordt (hoop ik) de chaos snel minder.

14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    mijn dochter doet het heel goed op school maar ik denk dat ze beter op haar plek had gezeten in een kleinere, of iig rustigere, klas.
    ze houdt niet van afleiding en neemt haar werkt heel erg serieus.
    en ze heeft zo'n vervelend groepje haantjes in de klas.
    maar als er een stagiair is merk ik wel dat ze het fijner vind in de klas.
    vroeger zat ik zelf ook in een grote klas.
    heb daar naar mijn idee geen hinder aan ondervonden

15. veense

veense Niet meer actief

Onze school is nu in groep 8 overgestapt op unitonderwijs: 42 kinderen in 1 groep!
    Wel 2 leerkrachten (2 dagen onderwijsassistent ipv de 2e leerkracht). Krijgen wel meer les op niveau, individuele aandacht is er ook genoeg, maar vind de groepsdynamiek wel pittig, meer conflicten om bij betrokken te raken zeg maar...

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #16 amdaa, 23 jan 2017
    Laatst bewerkt: 23 jan 2017
    De laatste vraag vraagt om behoorlijk veel generalisering..
    Er bestaat niet zoiets als DE grote of kleine klassen, noch enige generaliserende eigenschap die je aan al die klassen kunt toekennen..

Hier een klas met 34 leerlingen, 1 juf in de klas, en ze wisselen ook door de week, EN het gaat helemaal prima. Al 4 jaar..

Kinderen worden binnen de klas ingedeeld in werkgroepen [wisselend niveau] en niveaugroepen, en per niveaugroep krijgen ze apart aandacht en instructies. De juf weet belachelijk veel van ieder kind [ik krijg meest gedetailleerde detail over van alles en nog wat incl thuisgebeurtenissen te horen via haar], waaruit ik al jaren merk dat ze heel veel met het kind zelf praat en bewust aandacht aan schenkt.
    Wat hierbij enorm helpt is dat ze al 3 jaar dezelfde 'hoofd'juf hebben die met de klas meegaat gedurende de hele onderbouw. De tweede juf is per jaar wisselend.

Kinderen leren om goed zelfstandig te werken en ook op eigen niveau, en mijn ervaring is dat de issues tijdig worden gesignaleerd. Obv het opletten van de juf hebben zij onze zoon in groep 2 afwijkende taken aangeboden, in groep hem laten testen en aangepast leerlijn aangeboden [hb] en hij krijgt de kans om zijn eigen ontdekkingen te presenteren voor de klas.
    andere kinderen krijgen deze klas ook, ieder met zijn eigen talent.

Daarnaast, als je een klas hebt met 20 leerlingen, waarvan 10 'probleem-leerlingen' en een juf die het niet aankan, is het probleem veel heftiger dan een 'grote' klas met een goede dynamiek.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Onze school probeert de grootte van de groepen zoveel mogelijk onder de 30 te houden.
    Er zijn nu 3 combi-groepen 1/2 met allen zo'n 27 kleuters.
    Maar de komende maanden stromen veel nieuwe kleuters in (waaronder Finley).
    Onze school heeft besloten dat er nu een nieuwe kleutergroep bij komt tot de zomervakantie. Een instroomgroep. Start met 7 kleuters en eindigt tot de zomervakantie met 17 kleuters.
    Ben erg blij dat onze school hier erg over nadenkt.
    Want persoonlijk vind ik groepen van meer dan 30 veel te groot.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsja ik vind het eigenlijk ook veel te groot...

Maarja wat doe je eraan 🙄

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou zeggen no-go maar toen ik een school uit ging kiezen voor m'n zoontje hadden alle 5 de scholen die op fietsafstand lagen, kleuterklassen van 30+ kinderen😑

Volgens mij ligt de ideale grootte tussen 20/25 in.
    Natuurlijk kan een grotere klas soms wel functioneren, maar wanneer je diezelfde klas kleiner zou maken zou het denk ik nog beter gaan.
    Mijn zoontje zat vorig jaar in een kleuterklas van 33 kinderen en nu in een groep 3 met 18 kinderen.. En ik merk bij hem wel echt een verschil; hij is veel minder moe na school, veel meer energie voor leuke dingen. Hij vindt school veel leuker nu, zit lekkerder in z'n vel. Daarnaast vind ik het ook veel relaxter met brengen; het is niet meer zo'n kippenhok bij binnenkomst en je krijgt de kans nog even iets tegen de leerkracht te zeggen als dat nodig is.

20. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Hier zijn de klassen ook redelijk groot. Mijn zoon zit in groep 3 en werkt heel veel samen met de andere groep 3. Dan wordt de tussenwand eruit gehaald en geeft juf 1 les, en juf 2 loopt rond en ondersteund de kinderen extra. Ook loopt er een onderwijsassistent rond tussen de groepen 3 en 4.

Tevens hebben de kinderen 2uur in de week (al vanaf de kleuterklas) in een klein groepje extra les, dit is in een ander lokaal met een andere juf. Bij het ene groepje is dit bijles/extra uitleg en bij een ander groepje verdieping in de leerstof omdat ze wat meer uitdaging nodig hebben.

Deel Deze Pagina