Hai. Vanmorgen werden wij wakker van een hoop kabaal. Toen we uit het raam kijken kreeg mijn buurman rake klappen van de buurvrouw. Mijn buurman is zeg maar een man met een achterstand en mijn buurvrouw "normaal". Ik heb hierop direct de politie gebeld en een kort filmpje gemaakt als bewijsmateriaal. De buurman had een epileptische aanval gehad, wilde niet gaan werken maar die moest van de buurvrouw. Dit hoor je duidelijk op het filmpje. Uiteindelijk is die toch gaan werken en 10 min later arriveerde de politie en werd ik gebeld door ze dat het verhaal anders was, dat de buurvrouw de buurman naar binnen wilde trekken want hij had een epileptische aanval gehad en ze wilde dat hij thuis bleef. Waarop ik direct tegen de politie zei dat het van geen kant klopte en dat ik bewijsmateriaal heb. Dus ze maakte een rechtsomkeer en kwamen het filmpje bekijken direct gingen ze terug naar de buuf. De buuf zal mij nu niet heel erg leuk meer vinden denk ik. ( ik woon er pas een maand ) Maar dit kan en mag gewoon niet gebeuren. Hoe kan ik dit verder aanpakken om nog wel gewoon hoi en doei tegen elkaar kan zeggen? Moet ik er heen om uit te gaan leggen waarom ik de politie heb gebeld? Of niks doen?
Jeetje wat een akelig verhaal.... Maar zou verder niks doen. Misschien zegt de politie helemaal niet waar ze het vandaan hebben (volgens mij mogen ze je ook niet zomaar noemen ivm privacy) dus weet je buurvrouw niet dat jij hebt gebeld. Zou het zo laten en hopen dat jou belletje voor verandering zorgt..
Ze weet dat ik het ben. Heeft de politie gezegd. We wonen ook 2 onder 1 kap in een afgelegen gebied. Dus ja, wie kan het anders zijn.
Dit. Gewoon in de gaten houden en als de buuf gaat klagen zeggen dat je dat gedrag niet normaal vind.
Ja in dat geval weet ze het dan wel ja. Maar toch zou ik het zo laten. Jij hebt iets gezien wat niet door de beugel kon, en hebt stappen ondernomen waarvan jij dacht dat ze goed waren. En daarover hoef je in principe aan haar geen verantwoording af te leggen toch. Mocht ze er naar vragen als je haar tegenkom zou je uit kunnen leggen wat je gezien hebt en waarom je deed wat je gedaan hebt... En ik zou gewoon even afwachten hoe ze op je reageerd als je haar de volgende keer tegenkomt.
Ik denk dat dit het meest verstandig is. Laat het even bekoelen. Zo'n heftige situatie laat nou niet bepaald de beste kant van mensen zien. Ik zou mij persoonlijk ontzettend aangevallen voelen en wanneer de adrenaline nog tot over mijn oren zit, is het niet handig om gelijk even langs te komen om je verhaal te doen en om even te vertellen wat jij zag. Ik zou eerst zelf even tot rust willen komen, de gemoederen tot bedaren brengen, er een nachtje over slapen, etc. In de loop van volgende week - als je haar toevallig tegen komt - maar eens een gesprekje aangaan. Maar goed, zo zou ik het doen (en het zelf ook het best waarderen). Dan is ze weer in een normale staat en 'aanspreekbaar'. Mocht ze de pan uit flippen, weet je dat zij zelf ook niet helemaal spoort en kun je er verder vandaan blijven. Al heb ik het idee dat ze sowieso niet spoort om lichamelijk geweld te gebruiken op haar partner; maar okééééé. Dat buiten beschouwing gelaten...
Wat ik alleen echt niet snap is dat er zoveel campagne gevoerd word tegen huiselijk geweld. En dat ze haar dan niet meenemen terwijl er bewijs is. Kan daar met mijn hoofd niet bij. Je kan bij huiselijk geweld tegenwoordig zelfs veroordeeld worden als er niet eens aangifte is geweest maar wel genoeg bewijs.
Mijn voet was gebroken; beide voeten zaten bij mij onder de glasscherven, mijn haar zat gigantisch door de war, tranen overal, hyperventilerend en half kapot geslagen gezicht en de politie bracht mij naar en van het ziekenhuis... Bij terugkomst zeiden ze tegen mijn ex-partner die mij had mishandeld: blijf jij maar in die slaapkamer slapen, zij blijft hier slapen. En verder niet aan elkaar komen en niet tegen elkaar praten hoor! :x Pas de volgende dag belden ze mij op om te vragen of ik aangifte wilde doen (duh) en of ik thuis was (duh x 2). Wat dacht je dan? Dat ik ging skateboarden op krukken? Kortom; de pliesie doet soms een beetje vreemd. Als je daar van uit moet gaan, kun je beter gelijk dood op de grond gaan liggen. Misschien kun je de buurman een foldertje van steunpunt huiselijk geweld (of hoe dat dan ook heet) in zijn handen drukken en hem duidelijk maken dat het niet oké is, wat er met hem gebeurt.
Denk je dat daar plaats voor is. Als ze voor elke vergrijp mensen meteen mee moeten nemen mogen ze wel wat bij gaan bouwen. Ook vind ik dat iemand een 2de kans verdiend. Al dan niet met hulp.
Iedereen verdient een tweede kans, maar voor zo'n actie mogen ze je best wel even laten schrikken. Meenemen en desnoods een nachtje vasthouden vind ik geen heel verkeerd idee. Maar idd, de politie is wel vaker een beetje vreemd...
2e kans dat zeker. Maar ik heb genoeg gevallen gehoor dat als het de man betreft die slaat, dat die 10 dagen het huis moet verlaten met een huisverbod. Ook al doet de vrouw geen aangifte
Ik zou eerder naar je buurman toestappen. Dat je er vanaf weet en hem wilt steunen en backup geeft bij een aangifte! Dat je wilt getuigen. Je moet hem kracht geven, hij schaamt zich waarschijnlijk heel erg. Die vrouw hoef je niks tegen te zeggen. Ik zou tegen hem zeggen dat hij dit niet hoeft te pikken en dat jij dit ook niet zomaar toelaat (heb je al bewezen, waarvoor een flinke schouderklop!). Misschien kun je hem jouw nummer geven? Dat hij je kan bellen? Of een signaal afspreken, waarin hij aangeeft dat het niet goed gaat, zonder dat hij dat hoeft te zeggen waar zijn vrouw bij is?
Ik vind zelf dat ze daar niet heel actief in zijn eigenlijk. Onze buurvrouw mishandelt haar dochter (vrouw die hier voor ons woonde is daarom verhuisd, ze kon het niet meer aanhoren), de politie is tig keer geweest maar ze zeggen ons niets te kunnen doen als die dochter geen aangifte doet, of ze moet zelf weggaan. Als ik jou was zou ik er niet heen gaan en gewoon afwachten wat zij doen de eerstvolgende keer dat ze je zien. Als je buurvrouw agressief op je reageert, zou ik de politie gewoon weer bellen en als ze haar man nog eens zo behandelt ook. Ook al doen ze er niets aan.
Ik vind het wel ontzettend goed van je dat je hebt gebeld! Vele zullen hun hoofd omdraaien en doen alsof ze niks hebben gezien. Vergeet ook niet dat ZIJ zich moet verantwoorden, niet jij! Voel je niet schuldig, je hebt naar eer en geweten gehandeld. En ze staan nu op de 'radar' van de politie, dus als het nog een keer gebeurd ( of wordt gezien) dan nemen ze haar ( hopelijk) meteen mee. Maar het is wel lastig om dit te doorbreken. Mensen zitten soms jaren in een gewelddadige relatie en vinden het enorm lastig om het te doorbreken. Maar je hebt gedaan wat je moest doen en ik zou heel blij zijn met een buurvrouw als jou!
Waarschijnlijk omdat hij zich schaamt wil hij misschien wel helemaal geen hulp, dus hou de lijn open. Laat weten dat je achter hem staat en dat hij altijd op je kan rekenen of contact kan opnemen als het nodig is. Die vrouw zou ik even negeren tot ze is afgekoeld ; ) Er naartoe gaan en jezelf verdedigen waarom je het deed is echt niet nodig, je stond volledig in je recht en hebt het super gedaan. Gewoon hoi blijven zeggen, helpt meestal wel en maakt dat je erboven staat denk ik. Geen veroordeling. 2e kans ja; maar dan moet er wel iets veranderen. Kom op zeg, je gaat je toch niet twee keer in elkaar laten slaan zonder iets eraan te doen, alleen omdat iemand een tweede kans verdient. Er zijn gewoon grenzen en dit is er duidelijk eentje. Ze hebben hulp nodig van hulpverleners en niet alleen van de politie.
Ik denk dat de politie op de stoep hebben staan ten aanzien van heel de buurt al wel een schrikeffect geeft hoor. al dan niet een gevoel dat ze nu door heel de buurt in de gaten word gehouden, wat helemaal niet slecht is natuurlijk.
Dat is vaak de bedoeling toch van een 2de kans, dat er iets verandert. En idd hulp zou niet verkeerd zijn in dit geval, maar dat benoemde ik al.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan! Onwijs veel respect voor jou dat je iets met dit huiselijke geweld hebt gedaan. Er zijn zo onwijs veel mensen die liever doen alsof ze niks zien. Jammer dat de politie er niet wat zwaarder mee om gaat, maar jij het het in ieder geval super gedaan!