Wanneer ging jouw peuter fruit eten? (moeilijke eter)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by maanvrouwtje, Feb 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

Dec 26, 2010
    884
    0
    0
    Met een oudste die altijd al een makkelijke eter is geweest
    (liever spinazie dan friet, tomatensap lekker vinden, alle groentes gaan er in behalve rauwkost, en hij eet ook altijd alles op)

... nu een peutermeisje die een lastige eter is. Ze is ruim 2 en eet thuis alleen banaan (vaker niet dan wel, ze begint enthousiast stukjes te snijden en dan is het vaak al klaar). Ander fruit heeft ze nooit gewild (ja, gepureerd). Ze probeert het wel altijd, soms sabbelt ze wat op een half duifje, maar spuugt het daarna weer uit. Ik bied het al 1,5 jaar aan, en het kinderdagverblijf ook (daar schijnt ze heel soms wel een stukje peer of appel te eten).

En het is niet alleen fruit wat ze weigert. Melk ook slecht, na een half uur 3 slokjes er in. Aardappels wel, groente alleen spinazie soms, vlees soms.

Ik maak me geen zorgen verder, maar zou zo fijn zijn als ze lekker fruit mee eet!

Hoelang duurde dit bij jouw peuter, en dan bedoel ik met name fruit?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Sorry, niet.. mijn kids zijn vanaf 6-7 maanden groot liefhebber geweest van bijna alle soorten fruit.

Zoon eet geen meloen en dochter niet van ananas maar verder eten ze eigenlijk alles en zonder enig probleem.

3. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn kinderen zijn sowieso geen grote eters, maar sinds ik zelf meer en vaker fruit eet, eten zij het ook meer. Ik schil bijvoorbeeld één appel, en die eten we met z'n 3en op. Zij allebei een kwartje, en ik de rest. Als je dat een paar keer op een dag doet, dan komt er genoeg in.

Ik merk dat mijn voorbeeld heel belangrijk is! En school helpt ook, de oudste krijgt altijd fruit mee naar school en dat helpt, want iedereen eet dan z'n bakje leeg!

4. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,523
    3,772
    113
    Zoon is ondertussen 4,5 en eet alleen banaan... Hij eet gewoon erg moeilijk groente en fruit.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh dat herken ik helemaal niet, terwijl ik twee totaal verschillende eters heb....Fruit eten ze altijd en overal. Jongste lust alle soorten, oudste heeft wat meer haar voorkeuren, maar niet eten, nee dat niet. Als ze wel gepureerd fruit eet zou je haar zo af en toe een knijpfruitje kunnen aanbieden, of zelfgemaakte fruitmoes (zonder toegevoegde suiker). Dan eet ze in ieder geval fruit en raakt ze ook wat meer gewend aan de smaken. En verder zou ik denken dat het op deze leeftijd heel goed werkt om zelf een bordje te pakken, aan tafel te gaan zitten en fruit te gaan schillen en eten: hier weten ze niet hoe snel ze ook aan tafel moeten komen als iemand iets eet, maakt niet uit wat :D

6. tuc

tuc Niet meer actief

Goh nee, kan mij hier niks bij voorstellen..hier vreten ze echt fruit. Niet aan te slepen.

Maar misschien wat tips om er bij jouw peuter wat meer in te krijgen:
    - leuk aanbieden, bv op een prikker, in een leuk schaaltje of bordje. Of een diertje of zo ervan maken.
    - pureren en er zo een vruchtensap van maken als ze dat wel graag drinkt?

7. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

Dec 26, 2010
    884
    0
    0
    Oh haha, het kan dus nog wel 2,5 jaar duren minimaal... zucht...

8. tuc

tuc Niet meer actief

9. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

Dec 26, 2010
    884
    0
    0
    Ik mag niet aan de banaan komen, ze wil de banaan perse zelf snijden, dat vind ze heel leuk. Misschien dat ik het erna op een prikker mag doen, zal ik eens proberen...
    Pureren met bv. yoghurt doe ik wel eens, maar dan is het 1 of 2 slokjes en is ze er al weer klaar mee. Verse sapjes idem. Dat ging eerder wel iets beter, maar nu niet meer.

Samen eten doen we ook, maar komt er op neer dat ik alles bijna alleen op eet, ze stopt het gerust nog in mn mond...

10. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

Dec 26, 2010
    884
    0
    0
    Ziet het er heel leuk uit. Ga ik proberen.

Verwacht dat ze heel enthousiast is en t proeft en er dan klaar mee is, maar je weet nooit...

11. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,832
    35
    48
    Utrecht
    mn zoontje vind eigenlijk fruit altijd al lekker, hij staat meerdere keren per dag bij de fruitschaal om iets uit te kiezen.. hij houdt weer helemaal niet van vlees, alleen van rookworst en smeerworst op zn brood. maar dat is nou ook weer niet gezond om dagelijks te eten ;) lastig he! het enige wat ik doe is het toch elke dag weer aanbieden en hopen dat hij het toch gaat eten..

12. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

Jun 17, 2009
    154
    4
    18
    Mijn dochter van ruim 4 eet bijna geen groente en fruit.
    De laatste tijd eet ze heel af en toe een stukje mandarijn, en ze eet een beetje witlof als er genoeg kaas bij zit.
    Ook op de psz at ze geen fruit, pas had ze een stukje appel gekregen bij een vriendinnetje, daar nam ze wel hapjes van maar ze slikte het niet door. Een poosje terug zei ik dat ze toch echt de gekookte peentjes moest proeven, toen ging ze er letterlijk van over haar nek.
    Zelf ben ik allergisch voor fruit, ik vermoed dat zij dat ook is.

13. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,170
    2,283
    113
    Mijn oudste houdt ook niet van fruit. Hij is nu 7 en vindt het nog steeds niet lekker. Hij eet het wel, elke dag verplicht 1 stuk, maar echt omdat het moet, niet omdat hij het lekker vindt. En dan nog alleen mandarijn, ananas, aardbeien, bramen, frambozen, en heel af en toe een appel uit eigen tuin als hij hem zelf mag plukken.

14. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Mijn oudste wilde ook nooit fruit eten. Tot 3,5 en toen wilde hij ineens wel. Hij is nog steeds niet een echte fruiteter, wil liever tomaat/wortels/komkommer. Mijn jongste wilde eerst alleen maar bananen. Toen vond hij mandarijnen wel interessant om zelf de schil eraf te halen.
    Wij eten met elkaar een flink bord fruit/groenten op. Eet jij mee met je kids?

15. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik herken het ook niet, hier eet dochter dan weer bijna geen vlees.

16. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,103
    2,252
    113
    Brabant
    Mijn oudste eet heel moeizaam fruit. Met pijn en moeite 1 stuks per dag. Behalve aardbeien en druiven.
    Mijn middelste vreet fruit. Die heeft een max van 3 per dag.
    Zelfde opvoeding...

Wat hier helpt is pureren door de yoghurt of samen fruitsalade maken.
    En het geijkte: eerst fruit dan snoep. :)

17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,516
    36,479
    113
    Mijn oudste is ruim 6 en eet nog geen fruit. Sterker nog, als iemand naast hem fruit eet (zijn broertje en zusje zijn er gek op) dan staat hij te kokhalzen.

Hij eet ook maar weinig groente, maar ik geef hem wel heel vaak rauwe paprika's, komkommer tussendoor om het gemis aan fruit wat te compenseren.

18. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Soms wijst een echte aversie voor groente of fruit trouwens op een allergie of overgevoeligheid. Een vriend van me vond het ook altijd erg vies, kreeg het gewoon niet weg, pas rond zijn 25ste ontdekte hijdat hij ontzettend veel allergieen heeft; eigenlijk kan hij alleen wit brood en rundvlees eten... Lastig, want mensen hebben toch altijd het idee dat hij zich aan stelt en gewoon fruit en groente moet gaan eten... Hij vindt het ook vooral erg vies en krijgt er buikpijn van, dus geen heel duidelijke reactie voor buitenstaanders (geen vlekken of opzwellen ofzo dus).

19. Sunlover

Sunlover Bekend lid

Jan 26, 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fruit vindt zl wel lekker, wel voorkeur en helaas vorige zomer niet het zomerfruit..
    Groente alleen wortels, broccoli, bloemkool en sperziebonen. Vlees wel.
    Gek aardappels doet ie moeilijk, rijst weigert ie en van de pasta wil hij alleen macaronie.

gevarieerd hè ;) tja wat doe je er aan? Niks

20. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Hier zelfde probleem. Ook een slechte eter die absoluut geen fruit wil.
    Maar.... ze wil wel van die zakjes fruit. (staan in de supermarkt bij de potgroenten) En ik heb zo iets : iets is beter dan niets.
    Groente doet ze namelijk ook niet aan. Of vlees.
    eigenlijk eet ze alleen brood goed. Maar dan wel met kaas, hagelslag, of pasta.
    Gelukkig eet ze tegenwoordig de multivitamenen als snoepjes. :)

Share This Page