Naar groep 3

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Melian, Jun 21, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melian

Melian Fanatiek lid

Mar 16, 2011
    1,129
    653
    113
    Female
    Volgend schooljaar gaat mijn dochter naar groep 3. Vandaag hoorde ik dat ze niet in de klas zal komen bij haar twee beste vriendinnetjes. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet... zelf vind ik het lastig, maar het gaat natuurlijk niet om mij. Mijn dochter is niet goed in het kenbaar maken van haar gevoel (heb het ook nog niet met haar besproken), bij haar wordt verdriet of onvrede vertaald naar woede en onverschilligheid. Na onze vakantie gaan we ook een medisch traject met haar in, omdat ze erg klein is en in aanmerking komt voor groeihormonen. Normaal spring ik overal overheen, maar ik ben nu een beetje angstig voor wat komen gaat, al is dat misschien volledig onterecht. Ik had gehoopt op stabiliteit mbt haar vriendinnen in de klas.

Heeft iemand ervaring met de overgang naar groep 3 en hoe kinderen daarmee omgaan? Zou het nut hebben om er een punt van te maken op school? Ik wil niet de zeikende ouder zijn, maar... 't is wel je kindje hè?

2. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,275
    25,746
    113
    Je hoeft er toch niet meteen een punt van te maken? Ik zou gewoon vragen wat de achterliggende redenatie is. Dan kan je kijken of zij een punt hebben of jij. Niks mis mee om dat in de gaten te houden. En dan ben je zeker niet meteen een zeikouder.

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Hier ook de klassen heel rot ingedeeld voor mijn dochter, heb gevraagd waarom het zo is en ze heeft het duidelijk uitgelegd. Blijf het jammer vinden maar ze gaan het toch niet meer wisselen.

4. Melian

Melian Fanatiek lid

Mar 16, 2011
    1,129
    653
    113
    Female
    Ik lees inderdaad ook elders online dat er meestal niet meer gewisseld wordt. Ze kunnen het natuurlijk ook nooit voor iedereen helemaal goed doen. Maar het is wel jammer als het anders gaat dan gehoopt.

Ik ga inderdaad naar de redernatie vragen Adje. Misschien stelt dat wel gerust.

5. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

Sep 27, 2016
    1,218
    215
    63
    Female
    Hey!

Wat jammer dat ze niet bij haar vriendinnen zit.

Mijn zoontje blijft juist een jaartje extra in groep 2 en zit straks ook bij niemand in de klas waar hij nu mee speelt. Als zijn vriendjes gaan door naar groep 3. Toevallig had ik het er met een vriendin over bij wiens dochter ze in dezelfde situatie hadden gezeten en zij vertelde dat zij zich er ook druk om gemaakt had, maar dat haar dochter binnen een poep en een zucht nieuwe vriendinnen gemaakt had. Dat stelde mij wel gerust.

Desalniettemin kan je natuurlijk altijd gewoon eens vragen waarom de klassenindeling zo gemaakt is.

Oh, enne, kom je weer eens in ons topic kletsen? Het is er nogal stil :|

6. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,275
    25,746
    113
    Ik hoop het!
    Is vaak een lastige puzzel. En ze kunnen inderdaad nooit iedereen tevreden stellen. Het probleem met dat soort indelingen is dat ze met allerlei zaken rekening moeten houden: verhouding j/m, bepaalde leerproblemen, gedragsproblemen, sociaal-emotionele redenen.
    En soms zien ouders het vantevoren niet zitten en pakt het toch zeer goed uit. En soms blijkt iets niet te werken, chemie tussen sommige kinderen oid. Is ook nog moeilijk te voorspellen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Is ook echt zo! Mijn dochter had in groep 1 hetzelfde, speelde met allerlei oudste kleuters. Maar na de vakantie kwam er weer een heel groepje meiden bij en daar is ze nu (groep 4) nog steeds vriendin mee.
    Kinderen zijn best makkelijk op dat gebied.

Waarom een school dat doet?? Tja ze moeten kinderen verdelen, ik denk dat elke school rekening probeert te houden met voorkeuren, maar er zijn in elke klas kinderen met bepaalde "problemen" waar extra aandacht naar toe moet en die moeten evenwichtig over de klassen verdeeld worden.

Ik hou mijn hart nu ook vast hoor, sinds dit schooljaar weten we dat onze dochter ook een extra aandacht kindje is en dat ging voorheen prima, maar hoe hoger ze komt hoe meer begeleiding daaraan vast zal hangen.
    Ik weet dus ook niet in hoeverre zij volgend schooljaar nog in dezelfde klas zit.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ik zou inderdaad de reden vragen. En kijken welke kinderen er in de klas zitten waar je dochter in komt, misschien zitten daar wel 'potentiële vriendinnen' bij? En als het je echt niet lekker zit, zou ik een verzoek indienen tot overplaatsing naar de andere klas; nee heb je, ja kun je krijgen. ;) Hier is 'aansluiting met minstens 1 kind' wel iets waar ze bij de indeling rekening mee houden/proberen te houden.

Mijn oudste dochter ging met het hele groep 2 deel uit haar klas naar groep 3 (aangevuld met groep 2 uit een andere klas). Bij de jongste hebben ze de klassen om diverse redenen door elkaar gegooid. Ik heb vooraf zowel bij de juf als bij de ib'er aangegeven dat ik wil dat ze bij haar beste vriendin in de klas komt. Liefst bij alle meiden uit haar klas, maar ik begrijp ook wel dat dat misschien niet kan, dus in ieder geval bij dat meisje. Bij de indeling bleek ze gelukkig inderdaad bij dat meisje ingedeeld te zijn. Daarnaast bij nog een aantal andere kinderen die ze redelijk goed kent. Deel van haar vriend(inn)en zitten helaas in de andere klas, maar kan ze natuurlijk altijd met het buitenspelen en na schooltijd nog mee spelen.

9. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon is van november, groep 1/2 was een combinatieklas. Omdat hij vrij jong is, speelde hij in groep 2 vooral met de kindjes van groep 1. Hij had dus weinig vriendjes in de klas toen hij doorging naar groep 3. Dat is helemaal goed gekomen. Groep 3 leent zich toch ook wel weer goed voor zo'n herindeling.

10. Melian

Melian Fanatiek lid

Mar 16, 2011
    1,129
    653
    113
    Female
    Uiteindelijk heb ik het met de juf overlegd en zij zou kijken of er nog iets te schuiven valt. De kans is klein, maar na een nachtje slapen en het lezen van de reacties voel ik me wat geruster. Dankjewel voor de respons.

Tegeirian ik meld me snel weer ;)

Tegeirian likes this.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,253
    36,073
    113
    Mijn zoontje is in groep 2 blijven zitten en hier dezelfde ervaring. Binnen mum van tijd hebben ze nieuwe vriendjes en dubbel zelfs, want nu bijna 4 jaar later, speelt hij ook nog met zijn oude vriendjes.

12. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Wat goed, ook fijn dat ze er nog even naar kijkt. Onze school gaf duidelijk aan dat ouders niks te vragen hebben over plaatsing, dus dat heb ik dan ook maar niet gedaan (met moeite :) )

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ik vind het echt belachelijk om als beleid te hebben dat ouders niets te vragen hebben over plaatsing... Dat je niet met alle wensen rekening kunt houden, dat begrijp ik prima, maar als ouders een redelijke goed onderbouwde wens hebben, dan vind ik dat je daar wel gewoon naar kunt luisteren en dat mee kunt nemen in de beslissing (wat die beslissing dan ook wordt)... Dat is dan ook de reden dat ik gewoon naar school gemaild hebt voordat de indeling bekend werd (en anders was ik ook achteraf het gesprek aangegaan). Geen idee of ze er wat mee gedaan hebben, maar ik heb wel gezegd wat ik wilde. ;)

14. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Oh ik heb daar geen moeite mee, maar als ik een serieus onderbouwde wens had zou ik die natuurlijk wel uiten :)
    Er zijn voor de school al zoveel variabelen om rekening mee te houden.

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Kinderen zijn heel erg flexibel hoor! Ze hebben snel weer vriendjes en vriendinnetjes. Soms maken wij er meer van dan de kinderen zelf.

16. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Mijn zoon had dit met de overgang naar groep 3. Hij werd in de homogene groep 3 geplaatst, de rest van zijn klasgenoten gingen naar de combi 3/4. Dat zou hij, met zijn zwakke concentratie wrs. niet aankunnen, vandaar dat school die keuze maakte. Daar stonden wij helemaal achter maar toch had ik wel medelijden met hem, om zo in een hele nieuwe klas te moeten beginnen.
    Tot ongeveer de herfstvakantie heeft hij nog voornamelijk met de vriendjes uit de oude klas gespeeld, daarna werd dat vanzelf minder. Volgens de leerkrachten op school een heel normaal verloop van wennen...

17. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Voor mijn dochter wordt het komend jaar de 3e keer dat ze in zo'n situatie komt.
    Eerst van groep 3 naar groep 4 toen gingen haar vriendinnen naar de combinatie klas en zij ging naar de enkele. Op die school zijn 2 lokaties en afgelopen schooljaar ging de combi naar de andere lokatie. Toen gingen we ook nog verhuizen en nu gaan ze ook hier de klassen splitsen en blijven haar nieuwe goede vriendinnen in de andere klas. Ze zitten nu op donderdag en vrijdag al in een combi en die combi blijft zo.
    Alleen de eerste keer heeft ze er echt last van gehad, de andere keren en vooral de overgang naar een nieuwe school ging heel goed.

Share This Page