hoi Jill slaapt al heel erg lang als volgt smorgens 2x 45 min. smiddags 2x 45 min. rond etenstijd 1x 45min. met tussen door zo'n 1,5/2 uur wakker zijn. ik wil nu dus haar middagslaapje proberen om daar 2x45min achterelkaar van te gaan maken. dus 90min. Omdat ze dit slaapje houdt tot ze ongeveer 3 jaar is wil ik dit dus langer gaan maken en ook omdat ze vaak dan echt jengelig tussendoor is. en dus meer slaap nodig heeft naar mijn idee.... heeft iemand hier ervaring mee en wie heeft er goeie tips? en hoe zou ik dit kunnen gaan aanpakken???
Ik lees even mee, want zit met hetzelfde dilemma... mijn zoon doet nog 2x een slaapje maar merk dat die naar 1 slaapje wil alleen slaapt hij dan nog geen anderhalf uur en dat is te weinig dan is hij bekaf later in de middag. het lukt mij niet om dit slaapje langer te maken...
Hier was dat middagslaapje niet degene die uiteindelijk de echte middagslaap werd.. Ehm, even beter uitleggen. We zaten eerst op 3 slaapjes. Dat kwam gewoon spontaan, 2x90 min en 1x45. En dan begin ochtend, begin middag en eind middag. Daarna naar 2 slaapjes. Het vroege ochtendslaapje ging naar het eind van de ochtend. En de vroege middag ook naar het eind van de middag. Maar het schoof dus op naar achteren Eerst om 1 uur, daarna 2 uur, daarna na de thee om 3 uur. Totdat het van 4-half 6 was.. En dan naar 1 slaapje. Dat ging toen de ochtendslaap steeds meer opschoof. Eerst ging hij rond 10 uur naar bed, tot half 12 en dan een boterham. Maar dat wel 11 uur naar bed tot half 1 en dan de boterham. En dat werd 12 uur naar bed, en de boterham om 11 uur.. Tegenwoordig zitten we op 1 slaapje van 2,5 uur.. Dat extra uur kwam steeds vaker erbij, nadat dat 2e slaapje verdwenen was. Maar alles is door hem zelf aangegeven. Dus we deden hem naar bed als hij moe was. We hadden dan een periode van 2-3 weken dat hij de ene dag 2 slaapjes deed en de ander 3. En ook de lengtes gaf hij zelf aan. Dwingen om langer te slapen is nogal lastig in mijn ervaring..
ik merk idd dat Jill in de ochtend maar 1 slaapje zou kunnen, maar dan moet ik rekken en eet ze haar brood niet op omdat ze dan te moe is. ik heb haar vanmiddag na het middagslaapje gewoon eens laten liggen onder af en toe wat mopperen werd het echt huilen en heb ik haar uit bed gehaald. ze was toen heerlijk wakker en bleef zoals gewoon, 1,5/2 uur op dus het hielp wel... ik denk idd dat ze steeds meer gaat schuiven op die manier. misschien kom ik dan ook zo uiteindelijk uit op 1 langer slaapje?...
Volgens mij komen bijna alle kinderen wel uit op 1 lange middagdut. De ene doet het alleen eerder dan de andere. (de mijn rond de 13-14 maanden). En sommigen laten opeens de ochtendslaap vallen, maar de meesten schuiven de slaapjes gewoon op. 2 uur op was rond die leeftijd hier ook de max. Daarna werd hij echt chagerijnig. Opeens werd dat 3 uur, en zo vanzelf iets langer..
Slaap kun je meestal niet dwingen. Hier kijk ik gewoon of ze moe is ja of nee. Ze heeft vanaf een maand ov zeven twee slaapjes: 2x 1.5 uur. In de ochtend en in de middag. Wat ik nu merk is dat ze wel wat langer wakker kan blijven tussen de slaapjes. Maar soms ook helemaal niet. En de slaapjes kort ze nu weer wat in, ruim een uur. Ik merk wel wanneer ze weer gaat schuiven.
bedankt voor jullie antwoorden, ik heb nu wel meer hoop dat ze het vanzelf gaat verschuiven door langer wakker te blijven... vanmorgen heeft ze 1 slaapje gedaan en rond 12 uur weer het bed in, ze bleef mooi 2 uur tussen de slaapjes op. Viel me reuze mee. Tis mijn eerste kindje dus ik weet het ook allemaal nog niet zo daarom is het fijn om van andere moeders te horen dat dit vanzelf zal gaan veranderen.
Hier ook de ervaring dat het vanzelf wel schuift... Thirza doet al een tijdlang maar 2 slaapjes (wel 2 keer lang meestal-als ze lekker in haar vel zit tenminste. Bij ziekte of drukte, slaapt ze meestal slechter, (en als ze bijna beter is, haalt ze dat vaak weer even in, of op een rustige na een drukke dag: haalt ze ook vaak even in). Ik merk nu steeds meer dat de ochtendslaap naar achteren schuift, waardoor ze de middagslaap vaak niet meer wil, of -als dat wel lukt- ze om 7 uur nog geen slaap heeft. Hier rommelt het dus een beetje nu, met dat geschuif. Weet je even dat dat ook nog gaat komen Maar het lijken mij wel voortekenen van het schuiven naar 1 slaapje... (zal nog wel even duren voor ze echt op 1 slaapje zit).
ik denk niet dat je dat kunt sturen. Een kind regelt dat zelf. Hier een meisje die al vanaf 9/10 maanden maar 1 slaapje doet en dan max. 2 uurtje (maar meestal net 1,5 uur) 2x slapen op een dag doet ze simpelweg niet, ook niet als ik haar braaf in bed stop.
Hier bij ons ook wisselend nog steeds...hij kan 3 uur slapen, 2,5 uur ...maar meestal doet hij anderhalf uur en dan maar 1 keer....hij is dan wel moe aan het einde van de dag, maar we doen hem dan rond half 7 weer in zijn bedje... Vandaag was het zelfs een half uurtje en dan ligt hij nu weer hoor....onze ervaring is als je hem laat in de middag naar bed doet, dat hij dan om 7uur niet wil slapen....doen we hem tussen de middag en 1 slaapje, is het geen probleem... als hij niet wil slapen, merken we dat heel snel aan hem....het is ook gewoon niet zo'n slaapkop! Ikke ook niet dus hij heeft het niet van een vreemde geloof ik Succes! Greetz Marielle
Hier ook erg rommelig, ondanks dat ie alweer bijna een jaar is! We zaten eerst op 3 slaapjes, vroeg in de ochtend, rond 9 uur, half 10 en na zijn boterham om een uur of 1, vaak is hij dan om 4 uur weer moe, soms slaapt ie dan een half uur of 3 kwartier, maar soms ook niet. Als hij niet dat late middagdutje doet, dan is hij om 5 uur, half 6 niet te genieten en zit ik met een humeurig kind de klok naar 7 uur te kijken. Valt ie later in de middag wel ff in slaap, dan slaapt ie om 7 uur niet meer de laatste dagen, met als gevolg dat mijn zoon de hele week pas na half 9 slaapt. En dit is toch niet het ritme dat ik wil hebben, ik wil gewoon dat ie om 7 uur naar bed ga, maar dat late middagdutje heeft ie wel nodig, want de ruk van 2 tot 7 is gewoon nog te lang. ik ga er wel vanuit dat het vanzelf wel goed komt straks!