Dames, Mijn kinderen kunnen ondertussen zelf fietsen, en ik ben na 6 jaar mijn moederfiets wel eens zat. Vooral omdat hij nogal zwaar is. Welke normale fiets hebben jullie? Ik hoef geen electrische fiets, daar fiets ik niet vaak genoeg voor, het is echt voor korte stukken tot 15 km fietsen. Ik ben op zoek naar een stadsfiets (met een paar versnellingen) of een hybride fiets. Wie heeft er een topper thuis en kan hem aanbevelen. of zijn er merken die jullie aan of afraden? Alvast bedankt voor de tips!
Het is helemaal afhankelijk hoe je hem gaat gebruiken. De gemiddelde dames fiets trommel remmen en 7 versnellingen zou rond de 18kg zijn. Wil je een lichtere fiets is een trackingbike is voor de boodschappen het makkelijkst. Een paar goede zijtassen erop en je kan veel meenemen. Een toerfiets is nog lichter maar een paar zware boodschappen tassen en je hebt een slag in het achterwiel.
thanks! Er moeten idd wel wat boodschapjes meegenomen kunnen worden. Dus een bagagedrager die wel wat kan dragen is wel fijn. Dan zou echt zo’n licht gewicht tourfiets het niet worden. Ik heb nu de sparta amazon 4life. Maar om die op zijn standaard te zetten is een hele onderneming. De 15 cm hoge dorpel over om hem in de schuur te zetten is niet leuk meer. Ik geloof dat die fiets zo’n 22 kg weegt.
Ik zou niet voor een fiets met een shimano nexus 7 naaf gaan. Die fietst echt zwaar. Liv allure is een mooie fiets met belt en alfine naaf voor net boven de 1000 euro. Cube heeft ook mooie fietsen met belt. Ik ga waarschijnlijk voor een avaghon als volgende fiets.
Toerfietsen zijn juist gemaakt om extra gewicht te dragen (voor alle bagage op fietsvakantie en zo). Fiets van mijn man kan 160kg dragen.
Wij kopen altijd tweedehands fietsen bij een fietsenwinkel hier in de buurt, die altijd goede fietsen heeft. Wij hebben nu allebei een Gazelle, mijn man de Orange en ik een ander (met blauwe accenten in de handvaten). Erg fijne fietsen, met 7 versnellingen. 300 euro waren ze ongeveer. De kinderen kunnen eventueel achterop voor kleine stukjes, ik heb fietstassen en een mandje voorop, ideaal met boodschappen doen.
Ik heb een Batavus diva plus met 7 versnellingen. Reed er ook zeker een km 20 per dag mee toen we nog geen auto hadden.
thanks! Ik lees inderdaad dat zo’n belt (Of riem) aandrijving fijn kan zijn. Ik ga er eens op verder zoeken!
Ik noem dat meer een trekkingbike maar het is maar net hoe een fietsenmaker hem noemt. Met een toerfiets bedoel ik meer een racefiets met spatborden en verlichting, echt een fiets van max 10 kg.
Ik had een Gazelle Orange (7 versnellingen), die fietste heerlijk licht, reed er dagelijks zo'n 13 km mee. En ik had een andere bagagedrager erop latten zetten die max 25kg kon dragen, want ik had toen zoontje nog achterop zitten.
Voordeel van een Riem is dat deze onderhoudsvrij is. Deze is altijd samen met een naaf versnelling. Afline maximaal 11 versnellingen Rolhoff maximaal 14 versnellingen. Beide zijn bij de supermarkt het sterkste, vaak uitgerust met remschijven, nadeel is de hogere aanschafprijs. Een fiets met derailleur versnelling is goedkoper maar verdient meer onderhoud. Wij nee me schat en mijn pa doen al het onderhoud zelf, en de halve buurt weet dat en komt bij ons de fiets laten maken. Wil je fietsen en geen onderhoud hebben is een riem het beste, wil je meer versnellingen en vindt je het smeren van een ketting niet erg, neem je derailleur versnelling. Weet niet hoe het is met de corona regel maar www.rose.de heeft hele mooie fietsen, Boscholt is een heel leuk stadje om een dagje naar toe te gaan als je er een fiets koopt
Ik heb voor als ik alleen fiets de Batavus Mambo, de gewone, dus niet de moederfiets. Hij heeft 7 versnellingen en fietst erg licht en soepel. Heerlijke fiets! Gazelle Orange heb ik ook getest en die reed ook heerlijk.
Die fietsen wegen ook nog gemiddeld 16 kg hoor. En dan is het nog een lichte fiets. Ik heb vorige week een Koga gekocht. Hybride tourfiets met 7 versnellingen en een belt IPV een ketting. Superblij met die belt. Geluidloos en die 7 (of heb ik er 8?) versnellingen hebben evenveel bereik als de 2 versnellingen van m'n andere tourfiets met fietsketting. Het fiets echt super licht. Door een riem IPV een ketting heb je bijna geen onderhoud aan versnellingen enz. Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb m'n fiets bij mantel gekocht. Een gigantische winkel met honderden fietsen in allerlei soorten en maten. Elke fiets mag je gewoon pakken en uitproberen. Binnen hebben ze proefbaan waar je rond kan fietsen. Ik had een aantal fietsen op internet gezien maar het was een drama om die bij de kleinere fietsenzaken te kunnen zien of uit te proberen. Fiets moest vaak eerst besteld worden ivm niet op voorraad of vaak hadden ze de verkeerde maat/uitvoering dus uitproberen was zo goed als onmogelijk En ik heb nog een Amazon 4 LIFE moeder fiets staan maar jeetje, wat een verschil qua gewicht en fietsen zeg
Hier een Gazelle chamonix lite. Het is een hele lichte fiets. Trappen kost echt 0 moeite, fiets er regelmatig 50km in 1x mee.