Wij hebben een flinke overwaarden op ons huis zitten welke wij willen gebruiken voor de verbouwing. Als je deze zou willen opnemen zien ze dit dan als een nieuwe hypotheek aanvraag waar je dus alles opnieuw moet inleveren( salaris strook, bankafschrift? Of gaat het dit keer anders?
Ja volgens mij wel een nieuwe hypotheek aanvraag. Want je moet je volledige onderpand opnieuw verhypothekeren, je kunt niet je oude hypotheek die laten lopen en de overwaarde bij een andere maatschappij onderbrengen. Dan krijgen ze ruzie als de boel verkocht moet worden. Dus aanvragen bij je bestaande hypotheek verstrekker en ook bij een paar anderen. Je krijgt te maken met boetes voor oversluiten of vervroegd aflossen, en je zult opnieuw naar de notaris moeten. En alle papierwerk opnieuw inleven zoals loonstroken etc.
Wij vragen het aan bij dezelfde bank waar wij al de hypotheek hebben lopen. wij hebben een hogere inschrijving op ons huis waardoor wij tot een bepaald bedrag niet naar de notaris hoeven.
Wij hebben dit vorige week gedaan, ook bij de bank waar onze hypotheek al loopt en we hoeven niet naar de notaris omdat we al een hogere inschrijving hadden. Wel moesten we aanleveren: recente salarisstrook, werkgeversverklaring, kopie idkaarten en recente taxatie van de woning. Overigens ging het vrij snel, binnen 4 werkdagen hadden we een offerte van de bank in huis
Ja, wij moesten alles weer opnieuw inleveren, werden nieuwe berekeningen gemaakt. Er moest zelfs een nieuwe taxatie gedaan worden. Al met al heeft dat zo’n €1500 gekost voor €25.000 opnemen. Die we ondertussen in de lockdown zelf bij elkaar gespaard hebben, omdat we zooooo lang moeten wachten tot de aannemer tijd voor ons heeft!
Dit proces hebben wij net gehad, we gaan volgende week naar de notaris. En idd je sluit hypotheek over daarvoor moet je alles weer opnieuw inleveren en alles wordt opnieuw beoordeeld.
Je moet overigens ook een offerte hebben van de verbouwing, er moet een taxatie gedaan worden en uit de taxatie moet blijken dat je huis meer waard is na verbouwing etc..
Taxatie, salarisstroken en werkgeversverklaringen.. maar niet naar notoris ivm hogere inschrijving was bij ons het geval
Dat hoeft niet. In ons geval hebben we alleen ons huis laten taxeren in de huidige staat en die overwaarde (verschil taxatiewaarde en huidige hypotheek) was genoeg om de verbouwing van te betalen.
Het ligt er ook aan of je een bouwdepot neemt of alleen de overwaarde op je rekening laat storten en daar zelf de facturen van betaalt. Wij hebben gekozen voor dat laatste, omdat je bij een bouwdepot aan veel meer eisen moet voldoen én elke factuur beschikbaar moet hebben om voor te leggen aan de bank. Daar hadden wij geen zin in. Wij doen het grotendeels zelf en om nou voor elk rolletje afplaktape de bon te bewaren…
Ik bedenk net dat wij naar de notaris moeten omdat het huis eerder alleen op naam van man stond en nu ook van mij wordt
Hebben wij ook gedaan deze maand. En ja.. alles moet opnieuw. Dus recente loonstroken, nieuwe werkgeversverklaringen, kopie id/paspoort en een taxatierapport mits je onder nhg verhoogd.
Wat veel kosten zeg. Bij onze bank betaal ik 300 enkel aan afhandelingskosten (advies niet nodig omdat ik kennis van hypotheken etc heb en taxatie ook niet omdat ik niet nhg verhoog en onder de wiz waarde zit) voor een verhoging van 30.000,-
Tis niet altijd een nieuwe hypotheek. Als je verhoogd tot max je huidig inschrijfbedrag, wordt het een onderhandse verhoging en dus hoef je ook niet langs de notaris.
Ook dit moet dus niet altijd. Als je niet onder nhg verhoogd en je hypotheek onder de woz waarde blijft is dat allemaal niet nodig.
Nee hoeft niet. Heeft ook te maken de huidige woz waarde. Als je daaronder blijft hoef je niet getaxeerd te worden.
Wij moesten wel opnieuw taxeren en we blijven ver onder de WOZ-waarde. Wij hebben nog maar een hypotheek van 220 en het huis is 400 waard, maar alles moest opnieuw. We hoefden niet naar de notaris. (En mijn man is een ex-werknemer van de Rabobank en econoom en heeft verstand van hypotheken (zegt/denkt hij )