Ik weet niet goed wat ik moet doen; Mijn kindje heeft de volgende 'symptomen' waar ik me zorgen over maak. - hij heeft na de voedingen - soms al tijdens - vrij vaak krampjes. - hij spuugd veel, met golven. - hij is heel onrustig aan de borst, zeker 10 minuten lang aan 't trappen, slaan met z'n armpjes en huilen en druk doen met z'n hoofdje dus niet goed pakken voordat hij wel goed gaat drinken. - als hij gaat drinken, drinkt hij voor mijn gevoel heel gulzig; hij zuigd hard, klokt al een gek en neemt nauwelijks de tijd om even te laten zakken. - hij heeft minder dan 6-8 plasluiers per etmaal. Ik maak me zorgen maar ik weet niet of dat terecht is. Ik weet niet goed wat ik moet doen om hem te helpen; hopelijk kan hij vannacht slapen... de afgelopen nacht de hele nacht heel hard aan 't huilen geweest. alvast bedankt voor adviezen, tips en reacties...
Hoi Lieke, ik weet niet of ik je echt kan helpen maar wilde toch even reageren. Hoe is het vannacht gegaan? Had je kindje eerder geen krampjes? Op zich is dat wel normaal.. ga even na of je iets hebt gegeten dat je normaal niet eet, misschien reageert je kindje ergens op. Het teruggeven met golven is als het heel veel is niet goed, misschien is je kindje ziek. als het vandaag zo blijft zou ik zeker even naar de huisarts gaan. dan ben je ook wat geruster misschien. De plasluiers: 6-8 is wel heel veel maar 4 goeie moeten er wel minimaal zijn. het onrustige drinken en gulzige drinken weet ik niet goed. als je naar de huisarts gaat, laat hem/haar dan controleren op spruw. Sterkte!
misschien dat er te veel melk in 1 keer bij de kleine naar binnen komt? dus kortweg dat je teveel melk hebt... probeer eens een keer iets af te kolven (met de hand of wat dan ook) en daarna pas de kleine aan te leggen? succes
Ik denk ook dat je (te)veel melk hebt. Alleen dan kan ik de weinige plasluiers niet goed verklaren, maar de luiers van tegenwoordig zijn zo goed dat ik er soms ook wel eens 1 gemist heb. Ik zou juist niet gaan kolven, de productie moet zich nog afstemmen op je kindje, dat kan even duren, hij is nog niet zo oud natuurlijk. En anders zou je kunnen gaan proberen te blokvoeden, kan je het beste even voor kijken op borstvoeding.com. Ik zou inderdaad ook even laten controleren op spruw, Eva heeft dat ook gehad en dronk toen heel onrustig en had een witte tong. Nu drinkt ze nog steeds onrustig , maar dat komt omdat ik veel melk heb. Dat komt ooit nog wel goed, misschien ook niet, maar het went . Ze spuugt ook niet zoveel, wel altijd een mondje terug maar dat geeft niet. Hele golven lijkt me niet goed als dat zo blijft. Zijn temperatuur is trouwens wel goed? Over dat laten zakken, je kan heb tijdens de voeden ook even rechtop houden, zodat het wat kan zakken. Ik doe het bij Eva ook wel eens als ik denk dat er een boertje dwarszit. Vindt ze absoluut niet leuk, maar boeren als er nog heel veel voeding bovenop de lucht zit betekent inderdaad golven spugen. Ik geloof dat er rond 5 weken ook een sprongetje is (heb gister even het boek 'oei ik groei' in mijn handen gehad). Dat kan ook het onrustige drinken verklaren. Liefs, Snoopy
met "afkolven" doel ik op de grootste druk van de borsten afhalen (het toeschieten van de melk) dus dat de kleine zich niet kan verslikken...dat is wat men vaak het 1e doet als men "teveel" voeding heeft....
afkolven zodat hij zich niet verslikt deed ik al. vannacht geen krampjes gehad maar wel heel onrustig bij het drinken, vandaag overdag ging het beter, maar het wisselt al een paar dagen van onrustig naar minder onrustig. Ik voed met een tepelhoedje, kan je dan ook spruw krijgen? Dat heeft toch ook te maken met direct contact met de tepel enz.? Zijn temperatuur is wel goed. Ik ben zelf wel verkouden en hij niest ook regelmatig dus ik denk dat ik 'm heb aangestoken. Maar ook toen ik nog niet verkouden was, was hij al zo onrustig.. het is eigenlijk nooit echt lekker gegaan een paar dagen achter elkaar, vanaf het begin gaat het al zo met dat hij zo onrustig is met het drinken. Hij kan toch niet spruw hebben sinds zijn geboorte? Hem tussen het drinken door overeind houden doe ik soms, maar vaak ben ik te bang dat hij daarna weer niet wil pakken en terug onrustig wordt dus laat ik hem maar doordrinken als hij eindelijk lekker bezig is.
Wat ik vaak doe, is als de toeschietreflex komt, die melk weg laten lopen. Dan hoef je niet te kolven. Maar de laatste tijd lijkt Eva die stroom weer aan te kunnen.
oh en blokvoeden heb ik de eerste weken moeten doen. Hij was te veel afgevallen en kwam niet snel genoeg aan dus ik moest hem netjes elke drie uur voeden. Met gevolg dat ik als ik hem wakker maakte, hij onrustiger was dan wanneer ik hem voedde als hij honger had. Dat was nog erger dan nu. Nu mag ik hem sinds twee weken op verzoek voeden en daar ben ik heel blij mee dat dat eindelijk mag want dat blokvoeden werd hij alleen nog maar onrustiger van. Al is het wel zo dat ik nu bijna elke 24 uur wel 1 voeding af moet kolven en met het flesje geven omdat het borstvoeden gewoonweg niet lukt. Flesje gaat wel goed. Ook als hij 1 boertje heeft gedaan haast niet spugen na flesje. Volgens zijn gewicht nu mag hij 100cc drinken bij een flesje maar als ik meer heb afgekolfd, drinkt hij gerust 130 ... en dan wilt hij daarna ook nog aan van alles zuigen.
kolven is bij mij wel echt nodig, als ik het gewoon 'weg laat lopen' (dan heb ik het vooral over 's nachts en de eerste voeding 's morgens hoor) ben ik een hele tijd bezig vrees ik en als ik kolf moet er haast 30cc af voor hij zich er niet meer in verslikt omdat het eruit spuit.
Wat jij moest doen was op schema voeden. Dat is iets heel anders als blokvoeden, omdat je dat heel goed kunt combineren met op verzoek voeden! Bij blokvoeden verdeel je de dag in 'blokken' van 3 of 4 uur. Je voedt gewoon op verzoek, je kind geeft het ritme aan, maar tijdens 1 blok bied je steeds dezelfde borst aan, zodat je kind aan een wat legere borst drinkt. Het krijgt dan wat minder melk binnen, maar de melk die het drinkt heeft wel een hoger vetgehalte, en dat is verzadigender, rustgevender en het werkt krampjesstillend. Spruw kunnen jullie allebei ook krijgen met een tepelhoedje. Kinderen die niet aan de borst drinken hebben ook vaak spruw (alleen wordt het later opgemerkt omdat moeder zelf dan geen last heeft).
Spruw kan hij wel vanaf zijn geboorte hebben en dat kan ook met tepelhoedje. Je kan elkaar weer besmetten als je het niet bij allebei behandeld, maar hij kan de schimmel dus bij zich dragen en dan spruw krijgen. Kan het niet zijn dat hij onrustig drinkt omdat zijn neusje verstopt zit? Eva is met 6 weken ook verkouden geweest en had toen ook spruw, was dus helemaal drama.
@ dirksmama; over dat blokvoeden... dan zou ik dus zoiets hebben: blok 1: 8.00 - 12.00 blok 2: 12.00 - 16.00 blok 3: 16.00 - 20.00 blok 4: 20.00 - 00.00 blok 5: 00.00 - 04.00 blok 6: 04.00 - 08.00 En dan moet ik 'm binnen 1 blok meerdere keren dezelfde borst geven zeg je.. maar hij komt vaak niet eens elke drie uur en zelfs ook niet elke vier uur, ik maak 'm wakker soms als hij na vier uur nog niet is gekomen... dan maakt het toch geen verschil als ik zou gaan blokvoeden?
@ Snoopy1979: z'n neusje zit niet verstopt, hij ademt grotendeels door z'n neusje dus dat zit wel goed.
Je moet je borsten eerst helemaal leegkolven voordat je gaat blokvoeden. En dan komt je kindje waarschijnlijk eerder omdat er minder melk in je borsten zit. Bij mij in ieder geval wel. En als ik na de tsr de melk laat weglopen zit ik ook op minstens 15 ml, dus afkolven of weg laten lopen maakt denk ik niet veel verschil. En dat weglopen, ik neem aan dat het bij jou ook eruit spuit omdat je veel hebt? Ik heb in 10 seconden 10 ml, dus zo veel tijd kost het niet. Alleen vindt Eva het wel te lang duren, maar dat is dan even jammer. Daarna kan ze weer wat rustiger verder drinken.
NEE, want dan houd je het probleem echt in stand! Weg laten lopen bij het toeschieten, of hooguit de kolf erop tot het toeschiet en dan opvangen. In jouw geval zijn blokken van 4 uur waarschijnlijk het beste. Wel op verzoek blijven aanleggen!
Ik denk dat snoopy met "Je moet je borsten eerst helemaal leegkolven voordat je gaat blokvoeden" dat je dit moet doen voordat je begint met het blokvoeden. Dus alleen de eerste keer, en dan daarna niet meer. T lijkt me namelijk ook dat als je elke keer je borsten eerst leegkolfd, je na een dagje veeeeel te veeeeeel melk gaat aanmaken. je lichaam denkt nl dat al die gekolfde melk gedronken word door je kindje .
Nee, niet na elke voeding. Kijk anders eens even hier: http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... riode.html
Ik had ook overproductie en ben zelf niet gaan blokvoeden op advies van mijn lk. Ik bood altijd 2 borsten aan tijdens een voeding. Toen ik overproductie had ben ik 1 borst per voeding gaan aanbieden en de andere de druk eraf kolven (minimaal). Mischien is dat een idee Lieke ?