tot wanneer moet een kind in een autostoel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door elsie22, 21 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

tot welke leeftijd moet een kind in een autostoel? mijn vriend heeft namelijk een dochter van 3 en we vroegen ons af hoe lang moet ze hier nou nog in?

2. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    De basisregel is dat alle kinderen (onder de 18) die kleiner zijn dan 1,35 meter zowel voorin als achterin een goedgekeurd autozitje of een goedgekeurde zittingverhoger moeten gebruiken. Hierbij geldt dat kinderen jonger dan 3 uitsluitend mogen worden vervoerd in een autostoeltje (behalve in een taxi of bus).

(komt van Auto en Vervoer artikelen: Informatie van Auto tot Vliegen)

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    met 3 jaar zowiezo nog wel hoor!!
    geloof tot jaar of 6?

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ze boven de 15 kg weegt moet ze in een zitverhoger en daar moeten ze dan nog wel een tijdje in....

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja met 3 jaar gaan ze meestal in een stoelverhoger.... onze dochter van bijna 3 (zondag:p) kan binnenkort over naar een verhoger....

6. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@mora alvast gefeliciteerd dan!

heb geen idee wat ze weegt eigenlijk, maar we hebben een nieuwe stoel besteld, eentje vanaf 3,5 jaar tot 12 jaar stond er dus dat moet goed zijn! voor sam hebben we een maxicosi tobi van 9 maanden tot 3,5 jaar.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt, de LENGTE is leidend, niet leeftijd of gewicht, zoals ik hierboven ook lees!
    Hier hebben de kids van mijn man altijd op een zittingverhoger gezeten, (die waren toen al zo groot dat ze niet meer in een autostoel pasten). Dochter zit sinds kort zonder verhoger, want de 1.35 voorbij, zoon nog wel, want die zit nog maar in maatje 128 :)

Thirza laat ik in de autostoel tot dat echt niet meer past en dan gaat ze ook op een verhoger, ga daar niet nog weer een grote onhandige stoel voor kopen, (wat vrienden van ons dus wel doen).

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan wel weer een autostoeltje kopen, is denk ik (in ieder geval voor mijn gevoel ;)) veiliger dan alleen een verhoger. Zo onhandig is het niet, blijft toch in de auto staan.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

EEns met Snoopy hier komt ook weer een gewone stoel maar dan vanaf 3,5 / 4 jaar ipv alleen een verhoger. Maar voorlopig past onze bijna 3,5 jarige nog makkelijk in haar stoel en de 15 kg haalt ze ook nog lang niet.

Want ze moet wel 15 kg zijn voor de stoel vanaf 3,5 a 4 jaar of stoelverhoger!

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    ons dochter is net 3 en 18 kg, die zit ook in zo'n vervolg stoel.. alleen een verhoger vind ik niks, nu heeft ze nog wat bescherming bij dr hoofdje als er wat gebeurd

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva past er ook nog makkelijk in, maar Lisa niet meer in de maxicosi (ik geef het nog 2 maanden). Eva is inmiddels wel 15 kg, dus ze mag over naar de volgende stoel en dan schuift Lisa door naar de Priori.

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat hebben wij ook, maar ik ben benieuwd wie er eerder uit de stoel gegegroeid is dochter of zoonlief. Voorlopig zit zoonlief er nog prima in en heeft ruimte genoeg (aan alle kanten).

14. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Die simpele stoelverhogers worden tot een jaar of 4 nog afgeraden.
    Mijn zoontje is ondertussen een kilo of 17-18 en ik dacht eerst gewoon een stoelverhoger te kopen, hij is ook vrij lang (een meter), dus vond het zonde weer een grotere 'stoel' te kopen.
    Toch maar wel gedaan want tsja.. hij is pas 2...en het gaat ook om stevigheid van hun lijfje. Maar deze kan straks uit elkaar en dan alleen als verhoger worden gebruikt.

15. elsie22

elsie22 Niet meer actief

wij hebben idd gewoon zo'n vervolg stoel gekocht dat lijkt me idd ook veiliger en steviger voor een kind. we hebben een maxicosi rodi air.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb gisteren 2 rodi's gekocht, bij de babydump voor 79 euro, vond ik erg meevallen en inderdaad een stuk veiliger. Eva zit er prima in en Lisa vindt het ook prima in de priori.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier zitten alle drie de kinderen nog in de priori, maar we hebben al 2 rodi's staan voor als de oudste twee straks niet meer in de priori's zullen passen.

Die rodi's zijn wel al gebruikte, we hebben ze gekregen van kennissen, weten zeker dat ze maar even gebruikt zijn en dat er nooit ongelukken mee zijn gebeurd. Maar toch zit ik te twijfelen om nieuwe te kopen...daar denken we nog wel even over. De stoelen worden namelijk natuurlijk toch ook steeds ouder, ze zijn dan wel maar 1.5/2 jaar gebruikt, maar stel wij laten ze nog een jaar ongebruikt staan en gaan ze vervolgens 4/5/6 weet ik het hoeveel jaar gebruiken, dan komen die eerdere jaren er ook weer bij zegmaar. Dat vind ik overigens ook het lastige aan doorschuiven tussen 'eigen' kinderen. Bijv als het eerste kindje 5 is als het tweede geboren is, en dan toch alle stoeltjes 'hergebruiken'.

Maar die rodi's willen wij als het even kan toch op zn minst wel gaan gebruiken tot ze een jaar of 8 zijn? En daarna misschien enkel nog die zitverhogers, dus dan het ruggedeelte van die rodi's eraf halen. Maarja vooruit, dat duurt nog zo lang.

Liefs Hanneke.

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Onze dochter van 5 zit ook in een autostoel, maar die dan met de gewone gordel werkt zeg maar.
    Vooral voor de lange afstanden makkelijk, want dan wil ze nog weleens in slaap vallen. Op alleen een verhoger, zie t dat er erg zielig uit;)

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Hier ook nog niet alleen een verhoger, lijkt me ook niet lekker zitten voor hem. Hij is 3,5, 106 cm en 19 kilo, dus wat dat betreft zou het wel kunnen.

20. tulip

tulip Niet meer actief

als je het stoeltje aan eigen kinderen doorschuift vind ik dat nog niet zo'n probleem, zo erg zullen ze toch niet verslijten, of zie ik dat verkeerd?? Ons meisje zal al minimaal 4 zijn (waarschijnlijk ouder en als het uberhaupt lukt) als zij een broertje of zusje krijgt. Maar dan schuif ik die toch door denk ik hoor.

Ik zou zelf niet van een autostoel groep 1 naar een verhoger gaan, ik vind dat niet zulke geweldige dingen, ik zou voor nog een autostoel gaan (de rodi).

Deel Deze Pagina