Eet bijna niets meer !

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Selcan, 29 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Lieve mensen, ben al maanden niet meer op deze forum geweest. Maar zit al die tijd al met het zelfde probleem, heb er al vaker topics over geschreven... maar niets helpt.

Ons mannetje is van slecht nog slechter gaan eten, zijn lijstje met dingen die hij lust word steeds maar kleiner. Ik en de mensen om mij heen merken dat hij echt dunner word... Ik maak me zo een zorgen ik kan wel janken. Hij wordt bijna 2. En dit is al bezig vanaf dat hij tandjes kreeg met 8 maanden ! Hij eet al een jaar minder en nog minder...

Een voorbeeld van wat hij vandaag heeft gegeten; 2 hapjes pasta. 2 hapjes tomaat, 1 kaasje... voor het slapen zijn melk...

Dit is iederedag de hoeveelheid. En dan spreek ik niet eens over hoe ongevarieerd hij eet... hij eet absoluut geen vlees ! Al een jaar niet meer ...

Moet ik hier mee naar de dokter? Ik loop er al te lang mee rond, het word erger alles wat ik doe. Alle tips opgevolgd ook die van het consultatiebureau ... niets helpt... hij heeft zo een negatieve houding tegen over nieuw eten... eet alleenmaar dat wat hij kent en lust... en dat zijn echt nog maar een paar dingen... ik maak me zo een zorgen...

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Krijgt hij het wel weg, kan hij goed slikken? Mijn zoon at ook heel slecht (hij wou wel eten, maar kreeg het niet weg) en begon af te vallen. Daarnaast snurkte hij ontzettend, was hij altijd moe en had hij standaard bij elke verkoudheid ontstoken amandelen. Zijn amandelen waren heel groot ('kissing tonsils'), er kon gewoon geen eten langs. Ze hebben zijn neus- en keelamandelen geknipt en sindsdien eet hij als een bootwerker! Ik zou zeker even laten kijken naar zijn amandelen!

Nescio en fafa vinden dit leuk.
  3. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    ___
    Echt waar? Die van ons snurkt ook al sinds klein babytje maar ik dacht altijd dat dat normaal was. En als iemand hem hoort slapen vragen ze ook altijd verbaast "snurkt hij!?"...

De dingen die hij wel lust krijgt hij makkelijk naar binnen, pasta, banaan avocado, koek ook wat hardere dingen dus... (avocado en banaan eet hij ook steeds minder er valt bijna niet meer op te noemen )

Ik heb wel voor mijzelf besloten om toch echt de dokter te bellen, ik maak mij te veel zorgen. En ben echt bang dat hij hier door super slecht gaat groeien of gwn NIET!

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    groeit hij nu wel? dun zijn kan ook komen door lengte groeispurt. en ook met weinig eten groeien sommige kinderen prima door. hoe is lengte gewicht en door de tijd heen? en heeft hij wel een hongerimpuls? ik zie bv geen ontbijt in je lijstje staan.. heeft hij dan geen zin en later ook niet?
    gezien je zorgen en hoe lang je het speelt en hoe weinig hij eet zou ik zéker naar de ha gaan

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    We werden continu afgewimpeld met 'Alle dreumesen en peuters eten slecht', maar we wisten gewoon dat er meer aan de hand was. Je hart breekt in duizend stukjes als je kleine ukje van twee zegt dat hij zo'n honger heeft, maar niks hoeft, zelfs niet de lekkerste koekjes in het schap in de winkel. Uiteindelijk heb ik met de welbekende vuist op tafel geslagen en een doorverwijzing naar de kno geeist. Hij werd tijdens de eerste controle door de kno arts met spoed op de lijst gezet (ivm afvallen en de hele grote amandelen die de arts zag). Het had al veel en veel eerder gemoeten, werd ons gezegd.. Laat er inderdaad naar kijken als je het niet vertrouwd, m.n. naar de keelamandelen, ook al is het alleen maar om iets uit te sluiten! Veel succes!!

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Loopt zijn groeicurve nu ook af? Ik zou ook gelijk een afspraak maken met de ha en vragen om een verwijzing. Een complete check up, kno maar ook bloedprikken en kijken of alle waardes goed zijn.

Een peuter dat minder of niet eet dat kan maar lust vaak best een koekje. Eerst alle medische dingen uitsluiten en als dat niet het probleem is kijken of je hulp kan krijgen.

Hopelijk kunnen ze jullie snel helpen!!!

7. tuc

tuc Niet meer actief

Als eerste zou ik medische oorzaken uit laten sluiten (iets met de slokdarm, slikken oid).
    Als dat uitgesloten is moet je je hoe moeilijk ook eroverheen zetten. Geen stress erom en geen negatieve aandacht enz.
    Elke dag 3 maaltijden en 2 gezonde tussendoortjes neerzetten. Een monkeyplatter gedurende de dag laten staan zodat hij kan pakken als wij wil en zelf het goede voorbeeld geven.

Uuz vindt dit leuk.
  8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Inderdaad medisch uitsluiten en dan zou ik gelijk stoppen met de fles melk. Dat vult enorm. Verder zoals Tuc, drie hoofdmaaltijden en twee gezonde tussendoortjes. Geen strijd, eet je niet? Prima, maar je krijgt ook niets anders. Wil hij wel? Hetzelfde opnieuw aanbieden.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik dacht die melk zal ik maar niet zeggen, maar ik ben het er helemaal mee eens. Er zijn gewoon hele kleine eters op de wereld. Mensen die na een paar happen genoeg hebben. Die heb je onder kinderen uiteraard ook. En dat is helemaal niet erg.
    Maar een fles melk zorgt er dan wel voor dat er verder helemaal niks gegeten word.

10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik snap wel dat ze een fles melk geeft voor het slapen als hij de hele dag niets gegeten heeft... zou op zich voor de trek/honger in de ochtend toch niet een enorme impact moeten hebben? Dat is 10 - 12 uur later...

Zusterke vindt dit leuk.
  11. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Die melk lijkt me ook meer dan logisch om gewoon te geven. Daar heeft ie de volgende ochtend echt geen last van hoor. Verder zou ik naar de huisarts gaan, om medische oorzaken uit te sluiten.
    Toitoi!

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Ik zou die fles er wel in laten. Helemaal bij een kind dat niet goed groeit. Op dat moment is het belangrijker dat het kindje wat binnenkrijgt, dan principes. Bovendien biedt ze die pas als laatste aan.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik haal er niet uit dat hij niet goed groeit. Er staat dat ze zien dat hij dunner wordt. Tja dat is bij 9 van de 10 kinderen die peuter worden, ook degenen die wel goed eten.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Ja dat klopt, maar omdat zij aangeeft dat ze zich er zorgen om maakt, maak ik daarop wel een beetje uit dat het zorgelijk is.

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Eet hij alleen zijn avond eten slecht of ook geen brood, yoghurt/kwark, fruit?

Mijn zoon eet ook erg slecht zijn avond eten, al vanaf dat hij 1,5 jaar is. Ondertussen is hij 4,5 en eet nog steeds heel slecht zijn avond eten. Maar hij eet wel 5 boterhammen, 2 voor ontbijt en 3 voor lunch. Hij eet fruit en rauwkost. Dus dat compenseerd het wel weer wat.
    Kinderen merken ook heel erg als er “druk” staat op het hele eten. Wij proberen het zo luchtig mogelijk te houden. Veel verschillende dingen op zijn bord te leggen. Dingen die hij wel lust en ook graag eet en nieuwe dingen, en laten de keuze aan hem of hij wat neemt of niet. Nu hij ouder is krijgen we het vaak voor elkaar hem toch iets te laten proeven. Maar dat is echt sinds de laatste maanden.

Medische oorzaken uitsluiten is inderdaad ook heel verstandig. Zeker omdat je er zelf ook zo onzeker van wordt.
    Succes ermee.

16. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Mijn middelste zoontje is nu 5 jaar. Hij eet amper iets sinds hij 18 maanden is:

Ontbijt: snee droog volkoren brood (dus zonder beleg of boter)
    Tussendoor: appel of banaan (ander fruit lust hij niet)
    Lunch: snee droog volkoren brood .
    Tussendoor: appel of banaan als hij uit school komt.
    Avond eten: snee droog volkoren brood (hij lust geen aardappel/pasta/rijst/vlees/groenten)
    en als toetje schaaltje vanille vla (iets anders lust hij niet)
    Voor het slapen gaan mag hij een DOra koekje (enigste koekje wat hij lust)

Hij lust dus ook geen snoepjes of andere koekjes dan de Dora koekjes. Hij eet dus nooit een traktatie. Hij zegt hele dagen dat hij honger heeft maar hij lust dus niets. Zo frustrerend. Rauwkost lust hij ook niet en groenten ook niet.

Hij krijgt bij elk eetmoment wat te drinken, hij drinkt heel veel en lust alleen maar appelsiroop dun aangelengd.

Hij heeft nog een mondmotoriek van een baby en duwt met zijn tong voor in zijn mond zijn eten opzij.

Logopedie heeft hij sinds hij drie is ivm slecht eten, nou netter leren eten is hen niet gelukt.

Kno heeft hem onderzocht of er iets lichamelijks is waardoor hij niet eet, maar dat is het ook dus ook niet.

We hebben werkelijk alles geprobeerd al met eten proeven: stickers plakken, kadootjes kopen, streng zijn, negeren, samen klaar maken met zijn hulp....hij doet ook echt zijn best maar zodra het in zijn mond zit gaan de tranen stromen en gaat hij overgeven.

Hij moet wel eens helpen met afruimen en als hij dan de restjes in de prullenbak moet gooien lopen de tranen weer over zijn wangen met kokhalzen aan toe. Hij vind het zo vies.

ALleen is hij heel grof van botstructuur en groot. Dus geen enkele arts maakt zich zorgen over zijn eetpatroon. Hij slikt wel vitamine tabletten extra zeg maar.

Hij is heel gevoelig in alles. Hij krijgt voor ernstige faalangsten en onzekerheden extra begeleiding op school.

Ik heb het opgegeven en geaccepteerd dat het zo gaat, maar mijn man niet en die gaat bij tijd en wijle opnieuw het wiel uitvinden om weer uit te komen bij het begin.

17. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    @twoboys
    Wat heftig zeg dat jullie kindje zo slecht eet. zijn er geen andere artsen, of therapeuten die iets kunnen met die mond motoriek, wat een lastige situatie, ook super zielig om je kind iedere dag te zien huilen met eten.

18. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ben je al bij de huisarts geweest?

19. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ben ook benieuwd of ts al naar de huisarts is geweest.

20. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

WoW dit is wel heel heftig. Dat is in elk geval meer dan gewone ik eet minder of bijna niks dreumes en peuter gevallen.

Ik heb zoiets op tv gezien, bizarre eters. Met een man die vanaf zijn 5e ofzo ook slleen maar brood at (met hagelslag dacht ik) z’n ouders hadden ook alles geprobeerd altijd. Pas op latere leeftijd redelijk vanaf gekomen door intense sessies.

hopelijk vinden jullie hier ooit nog wat voor! Kan me voorstellen dat het erg lastig is!

Deel Deze Pagina