(Bijna) kleuter kan wel fietsen, maar zelf opstappen / wegrijden lukt nog niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tupp, 8 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze jongste kan al aardig fietsen. Maar we hebben nog één bobbeltje te nemen. We moeten hem nu nog vasthouden en een zetje geven als hij uit stilstand wegrijdt. Daarna kan hij netjes fietsen, bochten maken en remmen. Maar zodra hij stilstaat en weer verder wil, heeft hij onze hulp nodig. We kunnen dus nog niet samen fietsen. Niet dat ik de Mont Ventoux al met hem op wil. Maar als hij straks naar school gaat, zou ik het eigenlijk best lekker vinden als hij naast me kan fietsen. Ik ben het ook wel zat om als een koosje achter hem aan te hobbelen om hem na elke stop weer op gang te helpen. Dan rijd ik er liever naast.

Tips?

We proberen hem nu eerst te laten zitten en dan net als op zijn loopfiets vaart te maken. Maar hij maakt steeds net niet genoeg vaart. De trappers zitten in de weg, denk ik. En als hij dan zijn voeten erop zet, trapt hij ook niet altijd meteen goed vooruit. Soms remt hij per ongeluk en dan moet hij weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk lukt het wel, maar dan zijn we vaak al heel wat meters verder. Hoe hebben jullie je kind geleerd makkelijk en vlot op te stappen en weg te fietsen?
    Ik weet echt niet meer hoe onze oudste dat toen deed.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Een trapper omhoog, beetje schuin naar voren. Daar de voet op, andere voet aan de grond (even uitzoeken met welke voet dat het handigst wil). Dan met de voet op de bovenste trapper kracht laten zetten en hoppa....

Onze dochter moest daar in het begin heel erg bij nadenken, maar uiteindelijk gaat dat wel automatisch. In het bgein kun je een drukkertje meegeven, maar ze moeten echt even hun evenwicht vinden in dat stukje en tegelijkertijd kracht zetten en gang maken. Goed vooruit laten kijken en meteen beginnen met trappen!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoals jik zei probeerde ik gisteren met hem, maar dat ging nog erg moeizaam. Zonder hulp valt hij dan om. Ik ben / was eigenlijk op zoek naar een manier dat hij het zonder hulp kan. Maar misschien moet ik dit toch eerst nog een poos laten doen terwijl ik een klein zetje geef.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Volgens mij echt een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Dan kunnen ze het in eens. Is zijn fiets niet te groot? Kan hij wel goed bij de grond met zijn voeten

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Is de fiets groot genoeg? Dl heeft 18 inch, en als die idd een trapper hoog zet dan krijgt ze genoeg vaart met wegtrappen. Ik zie kinderen met kleinere fietsen die meer moeite hebben. Verder heeft ze altijd een rugzak op met een opstaand lusje, dan kan ik pakken op spannende momenten, dan heeft ze een soort steuntje. Ik zou er dan ook wel naast kunnen fietsen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon heeft de kleinste maat fiets. Hij kan goed met zijn voeten bij de grond, kan ook echt geen grotere fiets hebben. Maar misschien dat hij inderdaad met 1 keer afzetten niet genoeg vaart kan maken.

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Met kleinste fiets denk ik dat je zoontje nu een 12 inch heeft? Ik raad het af om daarmee naast hem het echte verkeer in te gaan op weg naar school. Gaat echt te langzaam ten op zichte van het overige verkeer (mijn ervaring dan). Pas vanaf 16 inch schiet het een beetje op met grotere wielen. Zeker met naar school brengen is het ook nog spitstijd vaak, als je dan ook nog moet helpen wegfietsen werkt niet echt. Dus ik snap wel je gedachte om hem dat zelf te willen leren ;) Ik ken alleen geen wondermethode. Toen dochter het nog niet kon gaf ik haar altijd een duwtje bij het stoplicht/stopstreep voordat ik zelf ernaast opstapte en wegfietste, dat werkte eigenlijk best prima (zolang het een beetje rustig is op straat en op een 16 inch fiets).
    Om zelf te leren wegfietsen op een klein fietsje lijkt me het peddelen van je benen afzettend als op een loopfiets het meest efficient tot je genoeg vaart hebt en voeten erop. Dat kon mijn dochter in ieder geval als eerste, jouw zoontje maakt dan nog niet genoeg vaart begrijp ik?
    Op een grotere fiets kun je beter krachtig afzetten met 1 trapper omhoog en daar handigheid in krijgen, maar dat is gecompliceerder.
    Daarnaast ook nog een tussenoplossing, of op een fiets die eigenlijk nog net iets te groot is. Billen op het zadel en fiets schuinzetten zodat 1 voet beter bij de grond kan. Twee of drie keer steppend afzetten met de voet die bij de grond kan terwijl de andere voet alvast klaar op de trapper staat om krachtig af te zetten. Dan heb je zowel met links als rechts kracht met afzetten.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vrees dat ik dan inderdaad nog even geduldig moet zijn. Jammer, maar het is niet anders. We blijven gewoon lekker 'spelend' fietsen om die vaardigheid erin te houden. En echt samen over het fietspad moet dan maar even wachten tot hij net wat groter is en op een grotere fiets kan.

9. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje fietst ook op een 12 inch - hij is bijna 1 meter nu. Hij zou misschien net op een 16 inch passen maar ik vind het belangrijk dat hij heel makkelijk met zijn voeten aan de grond kan. Zo heeft hij zelf al een paar keer een val kunnen voorkomen ;) Fijn voor mij, maar nog fijner voor zijn zelfvertrouwen dat hij toch enigszins controle heeft als er iets mis gaat (hij sjeest van links naar rechts en op en neer op het pleintje in de buurt, scherpe bochten en al). Ik laat hem er niet mee op straat. Ik fiets op de straat en hij op de stoep, maar niet tijdens de spits want dan moet hij te vaak stoppen voor voetgangers die er lopen. School ligt niet om de hoek (paar km fietsen) en bovendien zitten er behoorlijk gevaarlijke en drukke stukken op die route dus dat wordt hem voorlopig sowieso niet. Wellicht over een jaar of 1,5-2. Tot die tijd fiets ik, hij zit bij mij achterop. Fietsen op zijn eigen fiets doen we op andere momenten. Mijn zoontje had overigens ook even tijd nodig om door te krijgen hoe zelf vooruit te komen na stilstaan. Na een tijdje ging het vanzelf. Gewoon even geduld hebben nog :)

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl is ook net 4, ik zie nog geen een klasgenootje zelf fietsen, ook niet die van vijf. Wij fietsen 's middags en in het weekend thuis op de stoep (zij langzaam fietsen, ik ernaast snelwandelen).

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Een grotere fiets zou ik echt nog niet doen, vooral niet echt in het verkeer. Echt superlink als ze niet zelf met hun voeten bij de grond kunnen.
    Mijn dochter is nu 110 m en 5 jaar en fietst op een 16 inch. Groter lukt echt nog niet. Ze heeft ook vrij lang op haar 12 inch gefietst.
    Nog geen 4 is inderdaad ook nog wel vrij jong, dus niet heel gek dat het nog wat lastig is.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wat Finley een hele tijd heeft gedaan, is de fiets telkens eerst als een soort loopfiets gebruiken. Beide voeten dus op de grond en maar steppen steppen steppen met zijn voeten om gang te maken. Vervolgens zette hij zijn voeten dan eindelijk op de trappers en ging fietsen.

13. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Een aantal keer tikken met je voet op de grond zodat je vaart krijgt. Tik...tik...tik...en dan hop de voeten op de trappers!

Deel Deze Pagina