Het gevoel van het niet goed doen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bohostyle, 31 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    #1 Bohostyle, 31 jul 2019
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
    Hoi dames
    Ik schrijf dit even prive vanwege herkenning.

Maar ik zit met zo’n ^}#%{* gevoel. Ik ga het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
    Ik kom zelf uit een samengesteld gezin. Woonde bij mijn vader en zijn vrouw, mijn moeder was al snel niet meer in beeld.

Ik werd vrij netjes opgevoed. Best streng ook en erg gepusht met dingen als school.
    Puntje bij paaltje maakte ik overal een potje van en zat ik na een aantal jaar stevig gebruik ik afkickkliniek. Tijdens die sessies daar had ik het idee dat ik dichter tot mijn ouders kwam. Mijn fouten waren natuurlijk al duidelijk maar nu werden hun ‘fouten’ ook naar voren gebracht. Daarna ging het best goed tussen ons. En ik kwam weer helemaal op het goede pad.
    Met een omweg haalde ik alsnog 3 diploma's en werkte ik. Nooit meer heb ik alcohol of drugs gebruikt.

Ondertussen 11 jaar later heb ik drie kinderen, getrouwd en wonen we in een leuk huis. Ik ben zzp’er en hij werkt in loondienst.
    We zijn gelukkig en proberen net als iedereen de beste ouders te zijn.

Mijn ouders hebben altijd meer ‘interesse’ getoond in de andere kleinkinderen dan in onze kinderen.
    Ze wilden ook nooit oppassen of iets.

Nu waren wij laatst met mijn ouders op vakantie en met mijn stiefzus en haar kinderen.
    En ik had weer helemaal het gevoel alsof ik het zwarte schaap was.
    En niet alleen ik, maar ook mijn kinderen.
    Met name mijn oudste dochter van 7 kon niks goed doen in hun ogen.
    Ze werd continu gecorrigeerd, moest alles heel netjes doen. Terwijl wij meer zijn van: joh spring in de modder je leeft maar 1x.
    Onze dochter is creatief en heeft veel humor. Maar is niet heel goed ik lezen en dat soort dingen.
    Ze maakt ook nog wel eens woord foutjes en daar werd ze ook continu op gewezen. Prima natuurlijk maar niet op een geïrriteerde toon

Mijn nichtjes (van mijn stiefzus) zijn allemaal ‘slim’ wijs en rustig. Ja nee en amen. Engeltjes zou je denken.
    Hun werden de hemel in geprezen en daar werd van alles mee gedaan en besproken.

Ik zag halverwege de vakantie dat mijn dochter het echt niet leuk meer vond dus ik begon commentaar te leveren.
    Als hun zeiden: nee geen snoepjes nu hoor.. zei ik: jawel hoor het is vakantie en dat soort dingen.

De laatste 4 dagen heb ik me echt op zitten vreten. Ze gaven mij daarnaast heel erg het gevoel dat ik het niet goed doe als moeder.
    Ja mijn kinderen zijn drukker, meer flapuit en spelen graag met modder en zand.
    ‘Je moet ze wel goed pushen hoor anders komen ze nergens’ met de nadruk op school.
    Nou ja nergens, ik ben ook niet theoretische opgeleid maar heb wel een goed lopend bedrijf.
    En onze dochter komt heus wel ergens, ze is er creatief en sociaal genoeg voor.

Anyway het word alweer een veel te lang verhaal.
    Ik heb het wel uitgesproken naar ze maar hun beweren natuurlijk niet dat ze het zo bedoelen en spiegelen het steeds naar mij af of herhalen gewoon dubbel en dwars wat ik net nog zei vervelend vond om te horen
    Op vakantie zijn wij bijv best vrij, dan vind ik het niet erg als ze een keer om 21u naar bed gaan ipv 19:00. Maar hun vonden dat heel slecht want dan haal ik ze uit het ritme.
    Mijn stiefmoeder is altijd wel gestresst. En alles moer volgens planning lopen. 8:00 aan het ontbijt standaard iedereen... ook op vakantie.

Misschien kwam het ook extra omdat mijn nichtjes hele rustige introverte kinderen zijn. En mijne juist tegenovergestelde.

Ja ik weet ook wel dat mijn kids echt niet altijd luisteren en ik soms veel meer discipline moet hebben. Maar dan hoef je mijn dochter toch niet steeds zo af te snauwen omdat ze niet de hele dag boeken leest of meer interesse heeft in muziek maken en andere creatieve dingen?

Wij proberen net als elke ouder neem ik aan het zo goed mogelijk te doen, en nee ben geen perfecte ouder maar die bestaat denk ik ook niet. Al zullen mijn ouders wel denken dat hun de perfecte waren haha

Oke ik maak me vast druk om niks.. maar moest het toch even ergens kwijt.

Als ik het nu over ‘oma’ heb roepen de kids automatische dat ze niet meer met haar weg willen.. terwijl ik niks naars gezegd heb waar hun bij waren

Menn wat ben ik blij weer in Nederland te zijn (mijn ouders wonen in het buitenland)

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik denk dat je kinderen groot gelijk hebben dat ze niet meer met je ouders weg willen.

Andere achtergrond, maar mijn moeder is precies eender. Mijn neefjes zijn heel voorlijk en daar past ze graag op. Mijn zoon is zwaar zorgintensief en hem heeft ze al verschillende keren uitgesloten van familie bijeenkomsten.

Dus ja, dan wordt het contact minder. We zien mijn familie echt nog wel, maar minder dan als mijn moeder haar kleinkinderen wel gelijk zou behandelen.

Nu denk ik dat het voor je ouders ook gewoon zwaar was, lang op vakantie met kleine kinderen, terwijl ze natuurlijk niet meer zoveel drukte gewend zijn. Daardoor reageren ze waarschijnlijk harder dan ze normaal gedaan zouden hebben.

Maw, ga gerust een dagje me ze uit, maar zorg dat iedereen weg kan als het jullie of je ouders te veel wordt. Dus geen vakanties meer waarbij je elkaar niet kunt ontlopen.

3. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    #3 Bohostyle, 31 jul 2019
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
    Ja daar heb je wel een punt. We zaten erg op elkaars lip omdat we in hun huis zaten wil hun best daar weer bezoeken maar dan ga ik wel in een eigen huisje of camping vertoeven en rij ik langs hun ofzo.

Vond t ook extra sneu omdat t overduidelijk was dat ze meer hadden met mijn nichtjes en met onze jongste die spier en groeiproblemen heeft, die kreeg ook meer aandacht. Want hij is nog klein en schattig ofzo in hun ogen. Schattiger dan de andere twee. Terwijl hij door de zorg van de sonde etc sowieso al meer aandacht krijgt en ze andere twee daar al veel op hebben moeten inleveren. Nu hoopte ik misschien ook een beetje dat hun extra aandacht zouden krijgen omdat wr zoveel andere kinderen en volwassenen waren.

Tenminste meer aandacht, dat ze gewoon hun zelf konden zijn. Zelfs ik ben de afgelopen 1,5 week mezelf niet echt geweest. Het voelde precies als 11-15 jaar terug toen ik mezelf ook niet kon zijn omdat ik gewoon heel anders in elkaar steek haha

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Kijk eens naar wat je allemaal hebt bereikt! Ik vind dat je het heel goed hebt gedaan en nog steeds doet! Je leert je kinderen dat ze mogen zijn wie ze zijn en dat hun talenten net zo waardevol zijn als die van elk ander! Darnaast laat je ze lekker kind zijn, kom je voor hen op en geloof je in ze. En dit is uiteindelijk alles wat ze nodig hebben.
    Tuurlijk is het onderscheid niet leuk maar dat ligt echt niet aan jou of je kinderen maar gewoon aan iemand die het graag op haar/zijn manier ziet. En daar hoef je helemaal niet in mee te gaan! Nogmaals..ik vind jou een goede mama en een prachtig voorbeeld voor je kinderen! Lekker zo doorgaan:)

vinorosso, floppie888, YellowEyes en 17 anderen vinden dit leuk.
  5. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    Oh dat vind ik erg fijn om te horen dankjewel!

Het voelde misschien voor mij ook wel even als back in the days. Ik zag mijn dochter en voelde gewoon wat ze voelde, en wat ik destijds voelde.

Maar ze brachten het continu zo rot... dat ik echt even aan het twijfelde raakte of ik ze nier nog strenger en netter moet opvoeden haha en een strak schema moet maken elke dag hier loopt elke dag wel anders.
    Tuurlijk de basis dingen zijn wel gelijk zoals het eten en naar bed gaan. Maar verder is het altijd een nieuwe dag met nieuwe avonturen.
    Ze bleef maar doorgaan over rust en regelmaat. Ja duh dat hebben we echt wel maar niet zo strak als jij het hebt. Bijna op het uur af gepland

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ja! Dit! Echt dit dacht ik toen ik je post las. Volgens mij ben je echt een relaxte moeder.

Bohostyle vindt dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.112
    12.091
    113
    Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers! Volgens mij is er niet 1 goede manier en moet je vooral naar je kind kijken. Sommige kinderen hebben de rust en regelmaat nodig. Mijn zoontje van 4 slaapt ook pas laat in de vakantie. Hij is eerder niet moe en ligt alleen maar te zingen en kletsen in bed, dan mag hij van mij soms ook lekker langer buiten spelen.

Je mag trots zijn hoe je je leven weer hebt opgepakt, jij kent je kinderen het beste en inderdaad, een volgende keer, lekker een andere accommodatie boeken en niet bij je ouders in huis gaan. Klinkt voor iedereen het beste!

8. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    Ja precies dat probeerde ik ook wel duidelijk te maken. Het was ook nog eens megaa warm dus ik had zoiets eigenlijk sneu. Ze konden heus nog wel een uurtje of 2 in het zwembadje enzo
    Maar goed, voor een eventuele volgende keer ga ik echt ergens anders vertoeven hahah

Gelukkig wonen andere opa en oma in de buurt en bij hun voelen ze zich altijd fijn. En ik ook

9. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    Haha klopt! Helemaal op vakantie :roflmao:

NiVa0230, Ysabella en DeeLighT vinden dit leuk.
  10. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Het is toch ook niet voor niks vakantie :D

Kan me wel heel goed voorstellen dat je het enorm vervelend vond dat je dochter zich zo voelde. En ik begrijp je dochter ook heel goed dat ze er niet meer heen wilt. Nou, dan toch niet? Ik ga mijn kind(eren) ook niet dwingen. Zeker als er een zeer goede reden is! Kinderen horen zich vrij te kunnen bewegen, gedragen en praten (uiteraard tot op zekere hoogte :D).

Je hebt al erg veel bereikt, twijfel niet aan jezelf!

11. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.034
    6.135
    113
    Happyland
    Rust en regelmaat, lol wat is dat?
    Het is vakantie! Ik heb het losgelaten hoor, ga echt mijn dochter niet om 7 uur op bed leggen. Het is hier regelmatig half 10 en ze doet het er prima op.
    Kijk gewoon naar je kind en niet naar wat jouw stiefmoeder ervan vindt. Kan me wel voorstellen dat je er onzeker van wordt, maar laat het aub los hoor.
    Je mag trots zijn op wat je bereikt hebt!
    En de volgende keer niet bij je familie intrekken als het wrevel oplevert.
    Gasten en vis blijven maar 3 dagen fris.;)

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    Het eerste wat ik dacht: waarom in vredesnaam om acht uur ontbijten.
    Wij rolden vandaag om half tien uit onze slaapzak omdat het te warm werd.
    En het het is toch eerlijk als ze lekker willen rommelen met zand.

En om 19:00 naar bed terwijl het warm is?

Je doet het hartstikke goed!! En je schoonmoeder bedoeld het misschien goed maar is erg star en heeft zelf die structuur waarschijnlijk nodig om goed te functioneren.

Met wat losser zijn op vakantie is helemaal niets mis behalve als ze de hele dag op hun telefoon of iPad zitten.

Ga inderdaad dagjes uit maar niet meer zolang met elkaar op vakantie.
    Ik houdt heel veel van mijn moeder maar zou ook niet 14 dagen met haar op vakantie kunnen.

13. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    Ja klopt! Mijn stiefmoeder doet jet zelf denk ik heel goed op die strikte structuur, altijd zo geweest.
    Maar pff had niet gedacht dat ze dat zo ging doen als wij er waren en zo ging doen tegen mijn dochter

14. Bohostyle

Bohostyle Lid

31 jul 2019
    7
    3
    3
    Vrouw
    Haha ja dat dus helemaal als het warm is.
    Voelde me ook stom dat ik er zo in mee ging maar ze kan anders zo praten dat ik nog meer ga twijfelen of ik het wel
    Goed doe... zo stom. Kan even niet zo gauw benoemen hoe ik t bedoel maar echt op een bepaalde manier praten dat je dat dan dus ook echt gaat denken

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    Alsof steng zijn en structuur en vast houden aan een bepaalde visie wat dan ook altijd zo goed werkt... In de zin van dat het ook kan zorgen waarvoor die manier van opvoeden bij jou voor heeft gezorgd (vast in combinatie meter dingen)... Dat wil jij niet voor je kinderen. Jij kijkt naar wat je denkt dat ze nodig hebben en probeert daar aan tegemoet te komen. Je neemt je kinderen met hun kwaliteiten en beperkingen. Dat maakt je een goede ouder!

Ik zou inderdaad niet meer langere tijd op elkaars lip zitten. Dagje iets samen doen, prima, maar dan ergens anders slapen ed. Zodat je ook gewoon je eigen plan kunt trekken en tijd en ruimte hebt om tot rust te komen. Mijn ouders zijn super lief, maar ik kan knetter van ze worden als we langere tijd 24/7 op elkaars lip zouden zitten. En dan hebben ze nog niet eens commentaar op onze manier van opvoeden of op onze kinderen (integendeel).

16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Nou eens met @jessy77 !
    Ik vind het ook ontzettend knap van je juist. Geweldig om te horen van je creatieve drukke kinderen, je fijne gezin, het fijne bedrijf. Dát is pas geslaagd zijn! Jezelf opjagen en pushen terwijl het tot niks fijners/mooiers leidt heeft geen zin.

En karakters van kinderen hebben niks met opvoeding te maken. Dus als de rustigere kinderen je stiefmoeder beter liggen, zal dat zijn omdat die kinderen doen wat ook bij haar karakter past en beter ih plaatje met haar structuur enz. Dat ligt niet aan je kinderen maar aan je stiefmoeder!

17. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Wat naar dat jij en de kinderen zich zo hebben gevoeld.
    Waar was je man?
    Mijn man had moeders even haarfijn uitgelegd dat ze de pot op kon met die planning van dr en dat ze het corrigeren aan ons ouders over mag laten :D

Verder lastig. Ik denk niet dat het te veranderen is. Wel denk ik dat dit de laatste x vakantie zou zijn met ouders.
    Hier heb je natuurlijk geen vakantie voor om je zo ongemakkelijk te voelen en weer terug te gaan naar het meisje van toen.

18. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Persoonlijk vind ik dat je het niet heel handig hebt aangepakt.
    Je verleden doet mijns inziens niet echt terzake.
    Het gaat om het hier en nu.
    Ik snap dat je je irriteert aan bepaalde zaken, maar het geven van commentaar (zoals in het voorbeeld van de snoepjes) zorgt dat de onderhuidse irritaties hoger oplopen en dat voelen kinderen haarfijn aan. Helemaal als het extroverte, sociale, creatieve kinderen zijn.

Waarom ging je er tegen in te gaan? Het komt op mij als “geldingsdrang” over.
    Net alsof je wilt bewijzen dat jouw mening ook telt.
    Maar dat zou helemaal niet nodig moeten zijn, aangezien jouw mening uiteraard telt.

Het feit dat je je moeilijke verleden bij dit verhaal betrekt, is daar ook een voorbeeld van.
    Je “bewijst” dat je er mag zijn door te benoemen dat je goed terecht bent gekomen.
    Maar dat hoef je niet te bewijzen.
    Ook al zou je niet goed terecht zijn gekomen...ook dan “mag je er zijn”.

Wees trots op jezelf (want dat mag je absoluut zijn), maar probeer het verder los te laten.
    Tijdens een dergelijke vakantie is het gewoon schipperen tussen verschillende opvoedstijlen.
    Bijna iedereen op zp zal met iets dergelijks te maken hebben tijdens een vakantie met grootouders.
    Dat hoort er nu eenmaal bij (ongeacht al of niet moeilijke verledens).

P.S. Het lijkt me uiteraard wel een goed idee om de volgende vakantie iets meer afstand in te bouwen ;)
    P.S. 2 Je klinkt als een hele toffe moeder :)

flipflop vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina