Hoi dames Ik ben vanmorgen al bijna 3x flauw gevallen en sta te tollen op mijn benen vanmorgen dus gelijk naar de HA gegaan daar hebben ze een HB waarde meeting gedaan en toen bleek mijn HB veelste laag ik wist dat mijn ijzer en B12 te laag was en daar heb ik al medicatie voor. Helaas had de HA nu geen tijd en moet ik vrijdag terug weten jullie wat ze hier aan doen
Bij ons in het bejaardentehuis gaven ze ijzertabletten (ferrofumaraat) en voor de b12 een injectie. Maar ik ben geen dokter, dus even geduld.
Ik heb al staal tabletten en krijg al 2x in de week b12 injecties. Die kreeg ik al maar nu nog die HB.
Idd ijzertabletten en als het echt heel erg te laag is kan het ook nog zijn dat je een bloedtransfusie krijgt. Maar dat doen ze echt niet zomaar. Ik bel toevallig net zelf naar de HA om te vragen of ik even langs mag komen om m'n HB te prikken. Ik heb nogal wat bloedverlies gehad de laatste week door een bloedende aambei en ook nog ongesteld en ik ben ook steeds duizelig, misselijk en moe. (ben net terug van het zkh om het probleem te verhelpen) Ik neem sowieso geen ijzertabletten, want dan kan ik helemaal niet meer naar de wc. Ik heb die bruine en die rode gehad toen ik zwanger was van Jelle en dat was geen succes. Ik heb nu dus al Floradix tabletten in huis, die helpen bij mij ook goed. Die zijn wat natuurlijker en werken niet zo op de darmen.
Als je Hb en je ijzergehalte te laag krijg je een ijzerkuurtje. Bij ons in de praktijk, wanneer je B12 te laag, is moet je de rest van je leven iedere 2 maanden een injectie. Maar ik ga er van uit dat je huisarts je het allemaal uitlegt vrijdag. Beterschap in ieder geval !
Het is niet helemaal hetzelfde, maar te laag ijzer en te lage HB gaan eigenlijk altijd samen. Dus als je al iets krijgt voor te laag ijzer, dan zou je HB daar ook op moeten reageren. Raar hoor, dat ze wel tijd hebben om je te prikken maar niet om je een advies te geven 'wat te doen'. Is er ook naar je bloeddruk gekeken? Flauwvallen kan ook komen door een te lage bloeddruk. In dat geval kan dit helpen: veel drinken, wat dropjes nemen, zoethoutthee, soep/bouillon; en niet plotseling opstaan of gaan rennen, niet lang blijven staan. Bij een iets te laag HB en verder geen problemen, kun je Floradix nemen (te koop bij apotheek en sommige drogisten, 't is zonder recept). En het advies om qua voeding op te letten: volkoren producten, peulvruchten, rood vlees, groene groente (en dan niet combineren met zuivel op het zelfde moment, maar liever met een vruchtensap/vitamine C). Maar als er meer aan de hand is, kun je bijvoorbeeld staalpillen krijgen. (EDIT: zie nu dat je die al krijgt. dan zou je HB toch ook weer omhoog moeten gaan?) Maar ook ik ben geen dokter. Kun je de praktijkassistente niet bellen om te vragen wat je nu verder moet doen?
Soms is het niet je ijzer maar alleen de b12. Het is niet altijd een combi! Dus dan slik je staalpillen (ferrofumeraat) en dan nog stijgen je waardes niet. Bij een uitgebreidere lab co kunnen ze bekijken of je een b12 tekort hebt. Zo ja idd de b12 injectie.. Maar goed iedereen is anders,dus even afwachten!
Wat de arts zal gaan doen, geen idee. Wat al gezegd is , is het heel laag dan krijg je misschien een transfusie, maar waarschijnlijk eerst wat ijzerfabrieken, maar goed er zal ook een oorzaak zijn dat je een te laag heb hebt en die zal hij misschien ook willen achterhalen. Ik wil wel even op de opmerking terugkomen dat als je een vit b12 tekort hebt je altijd injecties zal meten blijven gebruiken, dit is nl niet zo. Ik heb bij mijn laatste zwangerschap, waarschijnlijk bij de eerste ook maar nooit getest, een te laag b12 gehalte. Toen heb ik een stootkuur aan injecties gehad en toen was het god, toen ben ik bevallen en heb ik geen last meer gehad en dus ook geen injecties meer. Groet
Wat joyce zegt ervaar ik hier zelf ook. Kreeg al zeker minimaal 5 jaar lang b12 spuiten en dan echt om de 3 a 4 weken, want langer kon ik echt niet zonder. Tijdens mijn zwangerschap kon ik er al langer tussen laten en heb nu sinds de geboorte van mijn dochtertje 5 maanden geleden nog niet eens weer een spuit gehad. En ik merkte echt wel voor mijn zwangerschap dat ik ze nodig had, want dan werd ik in hele korte tijd ontzettend moe, maar kreeg vooral last van mijn benen en dan was het weer tijd voor een spuit. nu eigenlijk alleen nog klein beetje last van vermoeidheid maar dat is niet zo gek nu die kleine er is en het toch allemaal ff anders draait dan voor die tijd.
Als je hb onder de 5 is krijg je meestal een transfusie. Heb je al staalpillen en wat voor je vit b12 dan kan het zijn dat jij wordt doorverwezen naar de internist. De huisarts gaat ws vragen naar je menstruaties, bloed bij ontlasting etc. Kunnen ze niets vinden en blijft je hb laag dan krijg je ws via de internist een maagonderzoek en soms daarbij ook een darmonderzoek aangeboden. Drink je al Roosvicee Ferro?
ik had dat een paar uur na mijn bevalling. ik lag nog in het ziekenhuis en was letterlijk lijkbleek en voelde mezelf wegvallen. Ze hadden mijn HB gemeten, die was zo laag dat ie al niet eens meer te meten was. Ik kreeg gelijk 4 zakken bloed toegediend.
Ik heb al injecties en staal tabletten. Ik weet wel zeker dat het door mijn menstruatie. IK ben sinds 31 december 6x ongesteld geweest en dan niet zo'n klein beetje ook. Loop gewoon leeg. Als ik het echt niet vertrouw bel ik wel de HAP of ha morgen. Bedankt voor alle tips. Liefs Jessica