Tips om mijn eigen zaak te 'promoten'?

Discussie in 'De lounge' gestart door Yip, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yip

Yip Lid

14 sep 2008
    73
    0
    0
    Maandag kreeg ik te horen dat ik hoogstwaarschijnlijk wegbezuinigd ga worden op mijn werk. Gelukkig nog niet meteen, maar met ingang van volgend schooljaar (werk in het onderwijs).
    Heb een vrij specifiek vak (geef beeldende vorming in het speciaal onderwijs) waardoor het heel moeilijk zal worden een vergelijkbare baan te vinden.
    En nou speelde ik al een tijdje met het idee om zelf wat te gaan opzetten. Om zelf al die ontwikkelde opdrachten 'aan de man te brengen'. Nee, ik wil niet het zoveelste knutselboek schrijven (ook al aan gedacht), ik wil juist knutselpakketten met complete werkbeschrijvingen samenstellen, die geschikt zijn voor thuis maar bijvoorbeeld ook in de opvang of voor kinderfeestjes, en ook voor begeleiders met twee linkerhanden. Een beetje wat bijv. de hema al heeft, maar dan dus de meer 'vrije' knutseldingen (hema heeft doosjes voor het maken van armbandjes die er dan allemaal hetzelfde uitzien, dat wil ik dus niet, en ook niet zoiets als vogelhuisjes pimpen). Ik heb al eens wat gepolst hier in de omgeving, en hoor van verschillende kanten dat dat een gat in de markt zou zijn.
    Nou, fantastisch, maar nu dan? Heeft er iemand tips hoe ik hier bekendheid mee zou kunnen krijgen (wil het in eerste instantie via internet gaan verkopen, nog niet aan winkels aanbieden omdat je dan natuurlijk ook weer een deel van de opbrengst aan hen af moet dragen en ik de prijs zo laag mogelijk wil houden).

Ik hou me aanbevolen voor al jullie (ervarings-)tips!

2. minon

minon Niet meer actief

#2 minon, 11 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2013
    Op markten in je omgeving gaan staan (met echte voorbeelden van wat je allemaal met jou spulletjes kan maken) Vaak kost een kraam 20 euro ofzo.
    Webshop beginnen
    Google adwordscampagne
    Facebook actie
    Flyeren onder de moeders van je school? op kinderdagverblijven, gastouderbureau vragen of die een mail willen sturen naar hun gastouders?

Ik zou bij je kopen in ieder geval :) Vind het een heel leuk idee!!

Overigens kun je er nu toch alvast ermee starten? Dan weet je tegen die tijd dat het schooljaar afloopt al wel of het loopt en je er een boterham mee kan verdienen. Op zaterdag op een markt gaan staan bijvoorbeeld. Of voor thuisfeestjes iets maken etc etc

3. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Hier zit ook zoiets en zij adverteren in een plaatselijk krantje. Ook geven zij workshops en en door mond-tot-mond reclame worden er al regelmatig kinderfeestjes gegeven met pakketjes van deze zaak.

4. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    t Is toch wat... Wel fijn dat je nu al hoort dat je weg moet, bij ons horen de meeste mensen het pas in april/mei... Maar goed, leuk is het niet natuurlijk... Ik zit ook al sinds juli thuis, geen werk te vinden in het onderwijs momenteel (tenzij je wiskunde oid geeft...) mijn vader geeft trouwens ook beeldende vorming ;)
    Ik ben ook bezig met zelf iets op te zetten maar dan onder de vlag van het CJG.

Ik zou facebook gebruiken en andere social media. Denk dat je het vooral van mond tot mond reclame moet hebben. Plaats kleine advertenties in wijkkranten en regionale kranten enz.

5. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Je kunt denk ik best winkels proberen. Je verkoopt het hun voor een bepaalde prijs, zeg 10 euro. Zij kunnen het dan weer doorverkopen voor 15, 20 of 25 euro. Wat zij zelf willen.
    Een webwinkel kost ook geld, ik betaal 20 euro per maand en het begint nu na 2 jaar pas echt te lopen. Veel investeren in naamsbekendheid!
    Adverteren in de plaatselijke kranten is ook een goed idee. Eerst wat dichter bij huis zoeken! Kortingsactie oid bij een flyer.

Leuk idee trouwens :)!!

6. minon

minon Niet meer actief

Dan zou ik het eerder andersom doen. Omdat ts de prijs bewust laag wil houden zeggen van het kost 10 euro en de winkel krijgt dan bijvoorbeeld 20% wederverkoperskorting. Anders heb je kans dat de winkels verschillende prijzen gaan hanteren voor jou spulletjes en je daardoor niet verkoopt. Advertentie in de plaatselijke krant loont vaak niet de moeite. De ervaring leert dat het ca 200+ euro kost. Mensen lezen de krant tegenwoordig via apps en digitaal. Hier staan geen advertenties in. Als wij een advertentie zetten (vier keer gedaan en er nu mee gestopt) in een weekendeditie met een oplage van 25000 dan krijgen we dus maximaal vijf reacties.

7. Adverteren via facebook werkt in elk geval wél!

Wij kregen een aanbieding om mijn website die ik als hobby bijhoud gratis te promoten. We kregen 30 euro 'promoot-tegoed'. Nou, sindsdien lopen de likes en volgers aardig binnen :D

8. topper12

topper12 Niet meer actief

Zoals al gezegd een Facebookpagina aanmaken en al je vrienden uitnodigen om het te liken zodat je naamsbekendheid als een olievlek verspreidt. Zorg wel dat je voldoende info/foto's/producten hebt voordat je de pagina online laat gaan.

Ik zie hier in de plaatselijke winkels ook wel eens producten op de toonbank staan van mensen die voor zichzelf zijn begonnen. Visitekaartje bij de producten. Dus ik zou eens wat winkels benaderen of je daar in in het assortiment kan worden opgenomen.

Evt. Goodiebag opsturen naar de grote bladen die passen bij je doelgroep. Wie weet vermelden ze je in een van hun rubrieken.

Goedlopende webshops benaderen met je product. Wellicht willen ze het bij je inkopen.

Meedoen aan de weggeefactie hier in het subforum winnen ;)

Starten met workshops / kinderfeestjes. Thuis, aan huis of op een beurs/markt.

Veel succes!

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik zou het via marktplaats het eea proberen. Vermeld vooral kinderfeestje.

10. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Dat kan ook, als de winkels dat willen. Ik weet niet hoe het met het produkt van ts werkt. Ik ontwerp kaarten die in verschillende winkels worden verkocht. Sommige winkels verkoop ik de kaarten en bij andere winkels krijg ik zoveel procent van de verkoop. Dus niet de winkelier van mij. En alle (web)winkels hanteren hun eigen prijzen. In dit geval maakt het niet uit, want ze verkopen allemaal.

Adverteren is iid duur! Bij ons in de buurt heb je een krant waarin adverteren heel goedkoop is, maar dat verschilt natuurlijk. Grotere kranten zijn zeker duur en vaak niet de moeite, die bedoelde ik ook niet!

Facebook werkt ook vaak goed! Zeker als je een winactie erbij hebt!!

11. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even over dat facebook, ik heb er ook een erg leuke winactie opstaan. Maar veel vrouwen hebben een tweede account. Heel veel. ;)1 voor vrienden en 1 voor winacties. Ik heb me er echt over verbaasd.

12. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Haha, ja, daar ben ik ook snel achter gekomen! Niet helemaal eerlijk, want ze liken je winactie niet bij hun vrienden en zo komt je naamsbekendheid dus nog steeds niet verder... Voordat ik een winnaar heb, controleer ik ook wel eerst of het een 'fake-account' is of een normaal account. Wel zo eerlijk voor alle anderen die ook mee doen!

13. trotsemammavan1

trotsemammavan1 Actief lid

27 apr 2012
    293
    0
    16
    Leuk idee!

Ik heb een dochter met autisme op het speciaal onderwijs. Ik zou het heel fijn vinden als er iets zou zijn waarmee ik mijn dochter thuis zou kunnen "stimuleren" om thuis ook te knutselen/tekenen etc. Echter is het zo lastig om haar creatief bezig te laten zijn dat mijn ideeën (huis tuin keuken ideeën zeg maar) niet echt lijken te werken. Op school doen ze dit natuurlijk wel en dat lijkt dochterlief ook echt leuk te vinden. Maar dit is natuurlijk niet voor "thuis" beschikbaar. Ik ken die methodes als moeder natuurlijk niet....

Ik zou het heel fijn vinden als er pakketten zouden komen die je in thuissituatie kunt gebruiken. (schoolvoorbeelden die je thuis kunt doen met de bijbehorende beschrijvingen en spulletjes)

Tekenen/schilderen/klei/water en zand etc

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.... bestellen op internet zou ik geen probleem vinden!

Groetjes trotsemammavan1

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Ik heb vroeger bij een centrum voor kunsten gewerkt (muziek, dans, beeldende kunst etc), op de afd projecten voor basisscholen. Wij maakten in de kinderboekenweek altijd lespakketten bij boeken, met daarin oefenlessen en tips voor zingen, dansen, kleien, schilderen etc bij het thema.van het boek. Docenten konden die in de klas gebruiken. Deze lesboeken waren heel populair! Misschien kun je zoiets maken voor ouders om meer te doen met populaire kinderboeken?

15. Yip

Yip Lid

14 sep 2008
    73
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Ik zie t al helemaal voor me, maar ben verre van zakelijk dus dat zal nog wel n hele klus gaan worden. Ik wil er idd al eerder mee beginnen, zodat ik het langzaam kan opstarten en er nog geen druk op ligt om snel winst te maken.

@trotsemammavan1: Ik werk zelf met veel autistische kinderen. T zou dus wel heel toevallig zijn als jouw dochter ook een van mijn leerlingen zou zijn zeg. Hmm, tot zover de anonimiteit... Maar als je graag wat huis-tuin-en-keuken-tips of knutselideetjes wilt, stuur me maar n berichtje dan zal ik wel wat voor je samenrapen.

@Iedereen: Als ik straks echt begonnen ben dan zal ik hier op de pagina wel n leuke weggeefactie zetten. Prima reclame dacht ik zo!

16. Aloe

Aloe Niet meer actief

Mij, met een beginnend tekstbureau, je teksten laten schrijven natuurlijk! :)

17. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    - Ga langs (niet bellen!) bij de opleiding voor marketing en biedt een stageplaats aan. Marketing is een groot deel van je omzet en niet hetgene waar jouw plezier en ervaring ligt.
    - Bel eens bedrijven op die ook klein begonnen zijn en die nu heel groot zijn. Hoe doet kleertjes.com dit toch? Omdat je in een ander segment zit willen ze misschien wel wat tips geven?
    - Zorg dat de investering van tijd gelijk of kleiner is dat de opbrengst. Een voorbeeld; hoeveel tijd ben je kwijt aan het organiseren van een markt? Hoeveel mensen komen daar en groot zal je omzet zijn?
    - Kun je het maken van pakketten uitbesteden naar bv het buitenland of een sociale werkplaats?
    - Om klein te beginnen geeft mond-op-mond reclame het grootste succes in omzet.
    - Maak een website maar verwacht niet dat mensen je dan meteen kunnen vinden en je daar genoeg omzet mee hebt.
    - Kun je in een tijdschrift staan? Bij koffietijd? Een workshop aanbieden bij Kreadoe? Denk groot!
    - Wat onderscheid jouw product van wat er al bestaat?
    - Je hebt ervaring in het onderwijs. Hoe heten die instanties ook alweer die onderwijsmateriaal maken? Neem daar eens contact mee op.
    - Presenteer je producten bij creatieve winkels. misschien kun je daar een workshop geven?
    - Stuur een artikel in voor de krant.

18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Dat is hier verboden, dus zou ik niet doen, alvast een tip ;)

19. knutselkitty

knutselkitty Fanatiek lid

30 jan 2013
    2.026
    66
    48
    Vrouw
    Sprookjesbos
    ook via de wekelijkse actie? neem aan dat TS daar op doelt in ieder geval

20. Yip

Yip Lid

14 sep 2008
    73
    0
    0
    Oei, bedankt, dat zal ik dan maar niet doen, ik moet natuurlijk niet meteen beginnen met iets strafbaars he (hoewel...negatieve publiciteit is ook publiciteit... :D)

Deel Deze Pagina