Voor welke anticonceptie ben jij gegaan?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door fafje, 14 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

Ik wil/ga BV geven(6 mnd max)...en we willen zeker nog een kindje hierna...en het liefst na maand of 9 na geboorte weer "proberen" ....
    Wat kan ik nou het beste doen dan? Pil is toch niet super goed tijdens bv?

Ervaringen met pleister? Nuvaring? Ik wil het liefst zo weinig hormomen...en eigenlijk ben ik geen fan van de pil...vergeet em nog wel es...

Dus mijn vraag is: Welke anticonceptie na de bevalling als je binnen een jaar weer een kindje wilt, hoe is dat bevallen?

2. miffy11

miffy11 Niet meer actief

hmm.. na Mila ben ik aan de Pil gegaan, wij wilden rond mila's eerste verjaardag gaan proberen. maarja, dat werd dus wat eerder omdat de combinatie van mijn lichaam en de pil niet goed werkte..
    nu heb ik een spiraal, maar dat zou ik niet doen voor 9 maanden. te veel gedoe om hem weer te verwijderen.
    misschien de prikpil? die is volgens mij 3 of 6 maanden goed ofzo..

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    je hebt een pil die met bv samen gaat. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de gewone pil, nadat ik met 4 weken geen bv meer gaf.

Maar ik vergat hem écht vaak. Dus toen gekozen voor condooms. Al de andere dingen vertrouwde ik niet, ik vond er te veel negatieve dingen over, vooral voor wat betreft het niet op gang komen van de cyclus.
    Aangezien ik sowieso het risico loop vervroegd in de overgang te komen (vw een medische geschiedenis) , wilde ik die risico's niet lopen.
    Na een tijdje zijn we condooms gaan gebruiken, maar dan alleen als het 'moest' . Dus we hielden de kalender en mijn vruchtbare dagen in de gaten. Alleen dát werkte dus niet zo goed ;) . Na 3 maanden was ik zwanger. Ik wist dat dit kon gebeuren. Maar bij de 1e duurde het 19 rondes voor het lukte. Dus tja, ik verwachtte niet zo vruchtbaar te zijn.

Wat ik straks ga doen, weet ik nog niet. In principe zijn we compleet... Fysiek kan ik niet veel meer aan. Maar toch... Ik neig nu naar de prikpil of de pleister.

4. fafje

fafje Niet meer actief

Dames bednakt voor jullie antwoorden...
    De prikpil...hmms daar ga ik me even wat meer in verdiepen...ben benieuwd hoe of wat in combi met bv...en idd of je cyclus dan normaal opgang komt...want in " ontpillen" heb ik echt geen zin...en condooms wil mn vent absoluuuuut niet....en ik ook niet hihih..lijkt me voor niks...je zal het maar vergeten (of geen zin hebben om te gbuiken) en dan ben ik straks idd na 3 mnd ofzo in verwachting hahah...nee dat is mij ieeeets te vroeg!

@athina...alhoewel gezien je medische verleden natuurlijk fantastisch!

K ben zo benieuwd naar dames die dus al aan de prikpil/nuvaring of pleister zitten...of eventuele ervaringen...

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb tot ruim een jaar na de bevalling de Persona gebruikt. Een apparaatje dat aan de hand van testjes (soort ovulatietestjes) aangeeft wanneer je eisprong is, en wanneer je wel en niet veilig sex kan hebben. Volledig hormoonvrij dus ;) Als het apparaat je cyclus eenmaal goed kent, heb je die testjes ook niet meer nodig..die gebruikte ik op een gegeven moment niet meer (zijn namelijk best duur). Je kan hem natuurlijk ook gebruiken als je juist wél zwanger wil worden, omdat hij de vruchtbare dagen aangeeft.
    Ik vond 't ideaal, maar ik kreeg toch weer erg last van acné, en ik was heel mager geworden, dus ben een paar maanden geleden maar weer aan de pil gegaan...

6. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik zit al jaren aan de nuvaring..
    ben na de bevalling van onze dochter ook weer aan de nuvaring gegaan. dit geeft geleidelijk aan wat hormonen af en is dus geen hormoonbom...
    wij wilde ook weer proberen toen onze dochter 9 maand was voor de 2e te gaan en ben in ronde 1 zwanger geraakt!
    dit is natuurlijk een wondertje en gebeurd zeker niet bij iedereen!
    maar qua hormonen is het een goede oplossing!

7. fafje

fafje Niet meer actief

ja ik neig hier ook meer naar...trouwens de prikpil oftewel combinatiepil( gister even wat zitten lezen op internet) wordt afgeraden tijdens bv..

Maar over die Nuvaring...hoorde dat die ook je libido behoorlijk naar beneden brengt...of is dat echt per persoon verschillend?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik geef ook borstvoeding en slik al sinds de tweede week na de bevalling Cerazette, dat is de enige pil die in combinatie met borstvoeding mag. Op zich gaat dat prima, 't is alleen vervelend dat je geen stopweek hebt en dus je menstruatie ook niet kunt uitstellen.

Met andere voorbehoedsmiddelen heb ik geen ervaring, ik heb altijd de pil geslikt en dat ging altijd goed. En als we nu weer zwanger zouden willen worden is het een kwestie van stoppen met de pil. Vorige keer werd ik meteen zwanger.

9. fafje

fafje Niet meer actief

@Eylem, ja in jouw geval zou ik dat ook geen probleem vinden...maar ik heb aardig lang moeten ontpillen en wil mn natuurlijke cyclus snel terug hebben...1e zwangerschap kwam pas na 1,5 jaar ....helaas mis gegaan...daarna wel in ronde 3...

10. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Mirena spiraal is ook een optie. Is in 5 min. gezet en ook weer in 5 minuten eruit gehaald. Als je geluk hebt word je niet meer ongesteld en je kunt 'm ook niet vergeten :) En minder hormonen dan de pil.

11. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ik ben nu zwanger van mijn eerste kindje en heb dus nog geen ervaring met anticonceptie na de bevalling, maar ik denk dat ik straks de nuvaring wil gaan gebruiken.

In het verleden heb ik die ook een tijdje gebruikt (daarna overgestapt naar de Diane35 om van mn acne af te komen) en ik heb dat als heel positief ervaren. Ik viel er iets van af, je vergeet m minder makkelijk omdat ie drie weken aaneen blijft zitten en met die seksdrive zat t helemaal goed ;)
    Bovendien vind ik het ook een fijn idee dat de hormoonafgifte bij de nuvaring lager ligt, ben helemaal afgeknapt op die hormonen sinds de Diane! Dus TS, ik kan de nuvaring aanraden! :)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb de Mirena laten plaatsen. Gekozen voor de Mirena ivm borstvoeding, al was dat achteraf niet nodig geweest omdat ik na 6 weken gestopt ben met bv. Ben nu voor de eerste keer echt ongesteld geworden.. ik hoop dat het weg zal gaan.. ik vond dat toch wel een grote plus van zwanger zijn!

13. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Zelf ben ik fan van de nuvaring. Ik weet alleen niet of dit kan ivm borstvoeding. En uh... libidoverlagend kan ik niet zeggeh hoor!

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb na m'n eerste zwangerschap alleen condooms gebruikt. Wilde ook geen pil ivm BV (ook al kan cerazette wel, maar ik wilde alleen m'n eigen vertrouwde microgynon 30 of helemaal niks). En ik heb geen enkel bezwaar tegen condooms, m'n vent ook niet. Je legt ze gewoon naast je bed, altijd binnen handbereik (en als je het graag ook op andere plekken doet, zorg je dat je ze in je tas hebt). Omdoen is zó gebeurd, meestal leuker als jij het doet dan hij.

Ik vond het prettig om m'n eigen cyclus terug te laten keren; zodat ik goed wist wat er met m'n lijf gebeurde na zwangerschap en tijdens BV. Na iets meer dan een jaar waren we allebei klaar voor een tweede en dan kun je ook meteen aan de slag.

15. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Op deze website kun je veel info vinden en vergelijken: anticonceptiemethoden.nl
    Onder "natuurlijk" vindt je daar de borstvoedingsmethode. Tot 5 maanden na de bevalling wordt op deze manier 1-3 % zwanger. Als je toch nog een 2e kind wilt kun je overwegen dat risico te nemen. Stap je daarna over op iets anders.
    Zelf gebruiken we condooms. Dat zijn inderdaad ondingen, maar daar heb je maar een paar minuten last van. Beter dan 24 u per dag 7 dagen per week hormonen toegediend te krijgen voor de paar minuten per week dat je vriend geen zin heeft in zo'n rubbertje.

16. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Oh, even een vervolg: ik heb die borstvoedingsmethode besproken met de verloskundige, maar die raadde het absoluut af. Het werkt alleen als je echt bij iedere kik van je kindje het aan de borst legt. Zit er 's nachts een keer 5 uur tussen dan kan je zo ongemerkt weer een eisprong krijgen. Het is meer bedoeld als middel in ontwikkelingslanden waar ze geen geld hebben voor anti-conceptie.

Zelf baal ik wel van dat hele anti-conceptiegedoe. Er lijkt geen enkele anti-conceptiemethode te zijn waar ik tevreden over ben en ik heb er ook niets voor over (wat betreft troep in mijn lichaam). Mijn libido is dan ook nog ver te zoeken.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wij kiezen voor het condoom

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De prikpil is echt geen optie als je op korte termijn weer zwanger wilt worden hoor! Dan krijg je toch een stoot hormonen door je lijf en het kan heeeel lang duren eer je dan weer vruchtbaar bent.

Ik zou een nuvaring proberen, opzich is die best prettig, niet dagelijks aan denken enzo. Ik kreeg er alleen enorme branderigheid van na het vrijen dus ben er toen snel mee gestopt. Wij gaan straks voor een mirena of gewoon over op condooms. Ik heb namelijk voor ik zwanger raakte ook maar 1 jaar de mirena gehad wist niet dat ik zo snel zwanger wou worden. Straks zien we wel hoe snel we aan een 2e willen beginnen. En anders gewoon condooms...

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    geen prikpil! Mijn ha raadde dat ten zeerste af als ik in de nabije toekomst nog kinderen wilde. Hij zei dat het zomaar een jaar kan duren voordat je weer vruchtbaar bent.
    Mirena-spiraal heb ik nu laten zetten, maar is ook niet geschikt voor korte termijn. In jouw geval dus. Bij mijn huisarts zetten ze m niet eens als je van te voren zegt dat je binnen een jaar weer wil gaan proberen. Je moet nl rekening houden dat het eerste halfjaar je lichaam moet wennen aan de mirena en dat daarna pas blijkt hoe je lichaam er mee omgaat. Dus dan is je lichaam net gewend aan de spiraal en dan moet er weer uit.
    Ik heb tussen mijn 2 kindjes gekozen voor de nuva-ring. Minder hormonen (30 x geloof ik) dan in de 'standaard' pil. Ik vond m niet ideaal, maar voor korte termijn een goede oplossing.
    Condooms werkten voor ons niet. 1x een scheurtje en een prachtig kereltje later wil ik dat risico nu absoluut niet lopen. ;)

20. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik heb een jaar borstvoeding gegeven en ik heb cerazette geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter. Bleef bloedingen krijgen, dus hebben we gewoon condooms gebruikt. Nu ben ik weer gewoon aan de pil.

Deel Deze Pagina