Jeuk gewoon jeuk of cholestase

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ponny, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ponny

ponny Lid

10 okt 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen dames,

sinds afgelopen vrijdag heb ik last van jeuk op mijn buik en borsten. Inmiddels heb ik (vooral snachts, per ongeluk) veel gekrabt en is er sprake van roodheid en irritatie. Overdag kan ik er redelijk goed vanaf blijven. Nu heb ik op internet wat opgezocht en ben ik een beetje bang geworden voor zwangerschapscholestase.

Is mijn jeuk gewoon jeuk, of zwangerschapscholestase? Ik ben bij de huisarts geweest en die gaf aan dat er geen reden is om me meteen ongerust te maken, en heb een verkoelende menthol gel gekregen. Die werkt wel redelijk, maar wel steeds maar voor een paar uur, waarna ik weer opnieuw moet smeren. Het is voor mijn gevoel dus slechts symptoombestrijding.

Komt zwangerschapscholestase in Nederland veel voor? En hoe bang moet ik hiervoor zijn? Ik ben inmiddels 33 weken zwanger en voel me verder prima. Jeuk is ook alleen op buik en borsten.

Zelf denk ik "paar dagen aankijken en als het niet minder wordt even bloedprikken", maar ik ben bang dat ik dan te laat ben en er iets gebeurd met ons kindje :( Kan iemand me een beetje geruststellen? Please? :) :(

2. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Voor zover ik weet heb je bij cholestase vooral jeuk op handpalmen en voetzolen. De jeuk die jij beschrijft, alleen op buik en borsten, lijkt me eerder komen door de groei en het oprekken van je huid.

Behalve cholesase heb je geloof ik ook nog pupp, maar dan zit je dacht ik ook nog eens onder de vlekjes.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had bij Eva ook zo'n jeuk (vanaf 37 weken) en mocht van de vk meteen mijn leverwaarden laten controleren (bloedprikken), gelukkig niets aan de hand, waarschijnlijk Puppp. Kan geen kwaad dus maar wel heeeel vervelend! Hier hielp calendula emulsie ook erg goed. En wassen met zeepvrije wasgels. En mentholpoeder, maar dat hielp maar tijdelijk. Mentholgel was te koud, ik had ook over mijn buik, benen en armen jeuk en als je mentholgel overal smeert krijg je het heel koud ;)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Toen Eva geboren was was het trouwens meteen over... en bij Lisa geen last gehad!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jeuk tijdens de zwangerschap (PUPPP) | huidinfo.nl | heldere informatie van uw arts
    Wie kan het krijgen? Zoals gezegd wordt PUPPP gezien bij zwangeren in het laatste trimester, en dan vooral in de laatste 4 weken van de zwangerschap. Slechts zelden treedt het op vóór het laatste trimester en nog zeldzamer is het dat de klachten ontstaan ná de geboorte. Bij een volgende zwangerschap kunnen de klachten weer terugkomen, maar dit is niet gebruikelijk.

Klopte bij mij precies!

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zw-cholestase gehad, het komt niet veel voor maar is ook niet zeldzaam. Ik had overal jeuk, maar de ergste jeuk zat op mijn polse, zijkant van mijn handen, handpalmen en voetzolen. Maar ik had zeker ook jeuk op mijn buik, in m'n gezicht, ... echt overal dus. De jeuk nam bij mij vanaf 16u 's middags enorm toe, met een piek ergens in de nacht rond een uur of 3. 's Ochtends was het wel vol te houden, maar vanaf 16u werd ik gewoon gek van de jeuk en kon ik me nergens meer op concentreren.

Ik ben door de vk doorgestuurd naar de gyn toen de jeuk wel aanwezig was, ook vaag op handpalmen en voetzolen (= typisch voor cholestase), maar het was toen nog wel vol te houden dus ik voelde me een beetje stom met m'n jeuk :p Maar het werd toen al heel snel erger. M'n bloed werd gecheckt (galzure zouten), en het bleek dus zw-cholestase. Bloeduitslag was er na 2 dagen al. Ik zou dus zeker vragen om even je bloed te laten checken en dan vooral de waarde van die galzure zouten!

Je jeuk klinkt nu niet typisch als cholestatische jeuk, maar gezien de last die je er van ondervindt zou ik dus toch aandringen op bloedonderzoek.

7. just us

just us Lid

20 nov 2014
    94
    2
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb ook zo'n jeuk op mijn buik, borsten en rug. Ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon een zwangerschapskwaaltje is. En als je gaat googlen vindt je alleen de meest extreme dingen. Kun je beter niet doen..

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    jeuk op buik en borsten kan ook zijn dat je striemen krijgt.

ik heb zelf bij alle 3 cholestase gehad, het is niet veel voorkomend maar uiterst zeldzaam is het ook weer niet.

bij elke zwangerschap werden de klachten erger op het eind.

de jeuk die jij hebt zou ik 123 niet linken aan cholestase,

overdag veel jeuk maar door afleiding te zoeken redelijk te doen,
    maar de nachten..... die waren drama, ik stond bijna hele nachten onder een steen koude douche, ik kon niets aan mijn lijf hebben
    en vooral mijn handpalmen en voetzolen jeukten enorm, ik knipte mijn nagels zodat ik mezelf niet kapot zou krabben maar daardoor pakte ik een vork en kraste mezelf helemaal kapot,

de vork was mijn beste vriend vanaf week 30, de pijn was zoveel fijner dan die jeuk.

koelen helpt, wat voor jeuk je ook maar hebt, je kunt ook calendula emulsie halen, dit is ook heerlijk verkoelend.

en misschien heb je indd wel puppp.

mocht je je echt zorgen maken kun je altijd vragen om een bloed test om je leverwaarden te bekijken

9. ponny

ponny Lid

10 okt 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjullie wel voor de reacties! Ik kijk even aan hoe het gaat met de verkoelende gel, als ik hiermee toekan vertrouw ik er maar op dat het geen cholestase is en wanneer de klachten toenemen zal ik vragen om bloedonderzoek.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij werkte koelen wel, zolang ik idd onder de douche stond, maar eenmaal onder de douche vandaan en het kwam veel erger terug. Ik kon ook geen handdoek verdragen, depte me droog met hydrofiele luiers en heb me een paar keer lopen krabben met m'n haarborstel. Ik had ook verkoelende zalf van de gyn gekregen, dat rook heeeeerlijk, maar deed niks tegen de jeuk :(

11. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ik heb hier ook last van sinds een aantal dagen. Vandaag nagevraagd in ziekenhuis. Daar zeiden ze dat je dat alleen in derde trimester kunt krijgen en dat t met name op handen en voeten jeukt

Deel Deze Pagina