waterpokken... Of stel ik me aan?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Blokkertje, 27 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blokkertje

19 feb 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Neefje van vriend z'n kant heeft sinds een paar dagen waterpokken. Nu is mijn schoonmoeder een van deze dagen bij hem geweest. Morgen gaan wij eten bij mijn schoonouders. Mijn ouders weten niet meer zeker of ik de waterpokken heb gehad. Maar mijn moeder DACHT van wel maar echt 100 procent zeker weten doet ze het niet.

Nu ben ik dus weer zo'n miep die dan denkt.... hmmm.. is het wel verstandig om dan bij mijn schoonouders te gaan eten... of stel ik me nu vreselijk aan en kan het absoluut geen kwaad?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.878
    113
    Op de site van het RIVM staat dit: "Waterpokken is heel besmettelijk vanaf 2 dagen voor het optreden van huiduitslag totdat alle blaasjes een korstje hebben (meestal uiterlijk 7 dagen na het ontstaan van de blaasjes). Het waterpokvirus zit in de keel en neus van iemand die geïnfecteerd is. Door hoesten, niezen en praten komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Mensen kunnen deze druppeltjes inademen en besmet worden. Besmetting kan door contact met vocht uit de blaasjes plaatsvinden. De korstjes die later in plaats van de blaasjes komen, zijn niet besmettelijk. Na besmetting duurt het maximaal 3 weken voordat ziekteverschijnselen optreden."

Afhankelijk van wanneer je schoonmoeder bij je neefje is geweest kan ze dus al besmettelijk zijn of nog niet. Als je twijfelt zou ik of de vk bellen of niet gaan.

3. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Heeft je schoonmoeder ook nog geen waterpokken gehad? Want anders is de kans wel heel klein dat ze het weer keijgt of dat ze gordelroos heeft.

Advies van het rivm
    Wie ooit waterpokken heeft gehad is beschermd tegen het virus. Wanneer men hier niet zeker van is, dan kan dit door de huis- of bedrijfsarts gecontroleerd worden. Vrouwen die niet beschermd zijn tegen het virus en vanwege hun werk een verhoogd risico op blootstelling lopen kunnen overwegen om voorafgaand aan de zwangerschap zich te laten vaccineren.
    Zwangere vrouwen die geen waterpokken hebben doorgemaakt (en ook niet gevaccineerd zijn) en bij wie geen imuunstatus is vastgesteld of de immuunstatus negatief is wordt geadviseerd contact met kinderen en volwassenen die (mogelijk) waterpokken of gordelroos hebben te vermijden. Het advies is om naar de verloskundige, huisarts of gynaecoloog te gaan als er toch contact is geweest met iemand met waterpokken of gordelroos.

4. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Heeft je schoonmoeder geen waterpokken gehad dan?
    Anders is er niks aan de hand toch?

Als je niet zeker weet of je wp gehad heb, zou ik dit sowieso even laten controleren dor de huisarts. Dit wil je als zwangere wel weten. Is door bloedtest na te gaan.

Deel Deze Pagina