Hallo dames ! Ik heb weer een vraagje voor jullie. Gedurende mijn hele zwangerschap ben ik niet echt misselijk geweest, maar nu dus wel ... zelfs 's nachts. Dan word ik wakker, en voel ik me heel misselijk. Ook als ik 's ochtends op sta voel ik het. Als ik iets eet trekt het meestal weg, maar niet altijd. Heeft dit te maken met dat klepje tussen de maag en de slokdarm dat niet meer zo goed sluit in deze periode van de zwangerschap ? En ... nog beter om te weten, wat kan ik er aan doen ? Ook ben ik aanmerkelijk sneller moe. Natuurlijk ook door de hitte, maar ik merk dat het allemaal weer een beetje aanvoelt als toen ik pas zwanger was. Ik heb nu gelukkig nog 2 weken vakantie dus kan nog lekker uitslapen. Is het normaal dat ik nu moe ben ? Ook was mijn bloeddruk flink gedaald, van 110 / 70 naar 108 / 58. (Ik ben begonnen met 120 / 80) Ik ben soms duizelig, kan dat ook daaraan liggen ? Alvast bedankt voor de antwoorden ! Groetjes, Nikki F
Hoi NikkiF, Nee, misselijkheid heeft niet te maken met de klep tussen de slokdarm en de maag. Het heeft te maken met het zwangerschapshormoon, waardoor je misselijk wordt. Je maag verandert van positie, ook is passage van voedsel trager. Dit zijn ook factoren die invloed hebben. Wat je eraan kan doen? - Regelmatig wat eten, om de twee uur, liefst voor je opstaat; - Niet te veel eten in een keer; - Vermijd sterk geurend, vet en/of sterk gekruid eten; - Drink voldoende water, bij overgeven. Je moeheid, ja het kan in periodes wat meer zijn dan in andere periodes. Zeker je nu net vakantie hebt. Met je bloeddruk zal het niet heel erg te maken eerder gewoon met het feit dat je op en top zwanger bent. Bij de volgende controle controleren ze je waarschijnlijk op bloedarmoede, daar kan het namelijk ook vandaan komen. Maar meestal gaat bloedarmoede gpaard met vele andere klachten. Succes, groetjes, Japke
Hoi Japke ! Alweer bedankt voor je antwoorden ! Fijn dat we steeds met vragen bij jullie terecht kunnen ! Ik zal je tips opvolgen ! Groetjes, Nikki F