pijn bestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door bernadet26, 11 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    aangezien ik nu 38 weken zwanger ben en toch echt wel binnen kort hoop te gaan bevallen ben ik benieuwd of jullie pijnbestrijding en zo ja welke je hebt gehad tijdens de bevalling.
    de bevalling is iets waar ik absoluut niet tegenop zie maar ben gewoon heel erg benieuwd naar jullie ervaringen achteraf.:D

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Toen het niet meer ging, heb ik een pethidine prik gehad (11.30 uur) . En toen ook dat niet meer hielp (na 2 uurtjes eigenlijk al) heb ik uiteindelijk een ruggenprik gehad (16.00 uur) .
    De ontsluiting schoot hier niet zo op. Na de ruggenprik had ik er in 1 uur tijd ineens 4 cm bij :) , terwijl ik voor die 1e 4 cm ontsluiting al 12 uur bezig was geweest. Dus dat was wel super :)
    Maar mogelijk lag het dus toch aan de ontspanning die de ruggenprik bracht...

3. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Ik heb in het begin meteen een pethidineprik gehad. Hielp niks en werd er erg misselijk van (hele douche in ziekenhuis ondergekotst). Toen het echt pijn ging doen wilde ik zo'n morfinepompje, maar die mocht ik niet meer omdat ik al zo'n prik (waar ik niet om had gevraagd) had gehad. Nu weer zwanger en als ik weer ga bevallen hoef ik dus niet zo'n prik maar liever zo'n morfinepomp (als het nodig is). Ruggeprik lijkt mij weer een beetje eng...

4. Sammetjen

Sammetjen Actief lid

6 feb 2008
    217
    1
    18
    Eindhoven
    Ik heb (helaas) niks gehad. Ik wilde graag een ruggeprik, ik had zo'n pijn en het leek wel of de weeen niet meer stopten, maar ik had al te veel ontsluiting. Dus echt op tijd vragen als je pijnbestrijding wilt!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zat na 12 uur op 5 cm en heb toen een pethidineprik gehad, wat naar mijn idee niet echt veel gedaan heeft. Heb er uiteindelijk 19 uur over gedaan en sta bij mijn volgende bevalling open voor andere pijnstilling mocht dit nodig zijn (ruggenprik bijv).

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik ben thuis bevallen, wat ik ook graag wilde, en heb dus ook geen pijnbestrijding gehad. Ik heb het ook totaal niet gemist. Natuurlijk deden de ontsluitingsweeën behoorlijk pijn, maar niet zo erg dat ik het niet aan kon. Als ik wel in het zh was bevallen had ik ook geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om pijnbestrijding te krijgen. Niet omdat ik er tegen ben ofzo hoor, helemaal niet zelfs, maar gewoon omdat ik het voor mezelf niet nodig vond.

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Bij de eerste een pompje gehad, gebruiken ze nu niet meer.
    Dus heb nu alvast een ruggeprik 'besteld'..:D

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het morfinepompje is bij ons in het ziekenhuis niet mogelijk. Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen, zodat ik in ieder geval om pijnbestrijding kan vragen als het echt niet meer gaat.
    Toch zou ik het liefste zonder pijnbestrijding bevallen, omdat je dan (als alles verder goed is) na ongeveer 2 uur al naar huis mag. Anders moet je wachten tot de volgende ochtend, want de kinderarts loopt alleen 's ochtends zijn ronde. Je zult halverwege de middag bevallen... lig je daar te wachten.

Tijdens de voorlichtingsavond in het ziekenhuis werd mij wel duidelijk dat ze eigenlijk geen voorstander zijn van pijnbestrijding, maar dat ze het ook niet weigeren als je erom vraagt. Tenzij het natuurlijk om een medische reden niet (meer) kan. Ik hoop dat dit inderdaad het geval is. Heb geen zin om er op dat moment over in discussie te moeten!

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ruggeprik gehad op advies van ziekenhuis. Wilde eerst ook zonder bestrijding maar ontsluiting schoot echt niet op en doordat ik al super moe was kon ik het al bijna niet meer wegwerken. Heb overigens ingeleide bevalling gehad dus was toch al in het ziekenhuis.
    Achteraf ben ik er heel blij mee geweest zeker omdat het toch nog wel een hele tijd geduurt heeft voordat ik bevallen ben na de prik.
    Maar volgende keer wil ik het toch weer eerst liever zelf proberen.
    Het zetten van de ruggeprik leek mij ook heel erg eng maar is me 100% meegevallen, echt werkelijk niks van gevoeld. Waar ze hem zetten wordt je ook verdoofd ff. Het enige nadeel wat ik vond was dat ik als ik wou draaien met liggen elke keer hulp moest hebben en dat ik dan ook vaak niet echt lag zoals ik wilde omdat ik niet elke 5 min daarvoor wou bellen.

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Zonder pijnbestrijding bevallen.
    Toen ik dacht het niet meer aan te kunnen, en vroeg om een ruggeprik, had ik persweeën. :p

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tupp, hier was het inderdaad best een discussie.. Ik was gewoon op en wilde graag iets krijgen, ging echt nog een tijd overheen en ze deden er niet bepaald makkelijk over.

Maar dat was op zich ook toen ik moest plassen en niet kon plassen, duurde ook een eeuwigheid voordat ik een cathether kreeg.. zelfde voor de bloedtransfusie, kon mijn eigen dochter niet eens vasthouden omdat ik zo slap was maar moest daar ook zo'n 20 uur op wachten.

12. Na 48 uur weeën en pas 4 cm ontsluiting heb ik een ruggeprik gehad. Ik heb nu weer aangegeven dat ik een ruggeprik wil.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat stom dat ze er zo moeilijk over doen in sommige ziekenhuizen, zeg.

Ik had van te voren aangegeven eventueel een ruggeprik te willen. Heb toen al vast zo'n jasje aangekregen met een open rug. Was echt geen enkel probleem als ik het wilde.
    Ja nu dan wel, omdat ik al persweeën had. :p
    Ik ben achteraf wel blij dat ik het zonder gedaan heb eigenlijk.

14. Mama Mars

Mama Mars VIP lid

22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Ik had de weeen in me buik rug en benen, totaal geen pretje.
    Heb een pompje gekregen waar je op kan drukken, overigens geen aanrader de weeen waren nog heftiger dan daarvoor :)

Hij heb er in totaal een half uurtje in gezete, en toen had ik al volledige ontsluiting. En moest ie er weer uit.

15. mamami

mamami Lid

18 aug 2009
    26
    0
    0
    Pethedinespuit.
    Wat een opluchting!!!!
    Ik was op slag weer helemaal van de partij. ( na 13 uur ellende... )

Nu bij nummer 2 ga ik thuis proberen te bevallen, dus geen pijnbestrijding.
    Met deze verloskundige, mijn man en ervaring van de eerste heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Dit had mijn bijdrage kunnen zijn.
    Enige toevoeging: bij beide bevallingen vond ik het op een gegeven moment wel té heftig worden, bijna niet te verdragen. Maar toen was ik ook op het einde van de ontsluiting en begon het persen; op dat moment kun je toch geen pijnstilling meer krijgen (en bovendien duurde het toen niet lang meer!).

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Idd hier dus ook pas dat moment dat je naar de persweeën gaat dat ik dacht, dit gaat niet meer!!!

Ik heb overigens in de 10 weken voor de bevalling wel vaak een spuit Pethidine gehad. Ik zat 10 weken met weeën die niet meer deden dan een paar cm ontsluiting en een volledig verstreken bm hals. Kon niet slapen dus kreeg regelmatig een pethidine spuit om een paar uurtjes te kunnen slapen, heerlijk spul. :p

18. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    thanks voor alle reacties dames:D
    ik wil echt proberen om zonder pijn bestrijding te bevallen maar mocht het nou echt nodig zijn zit ik dus echt te twijfelen welke.
    ben er nu nog steeds niet uit hoor, wil alleen echt geen ruggeprik en dat is puur omdat je dan echt helemaal niks meer kan daarna. dus zelf van positie veranderen want ben echt een draai kont;) en krijg je een cateter op te plassen ieeew. nee is niet waar ik op zit te wachten.
    maar de tijd zal het leren, ben benieuwd.
    zit te wachten op de weeen maar die komen nog niet echt:D

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik ben in het ziekenhuis bevallen zonder pijnbestrijding. Was er van tevoren niet perse voor of tegen, maar wilde er gewoon blanco ingaan en zien hoe of wat. Maar goed, de bevalling schoot best wel op (van 0 naar 10 cm in 7 uur voor een eerste kindje) en alleen het laatste half uur van de gewone weeen vond ik het ECHT niet meer leuk, maar ik heb eerlijk gezegd geen moment gedacht aan pijnbestrijding. En achteraf ben ik blij dat het zo gegaan is.

20. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ik ben thuis bevallen dus geen pijnbestrijding gehad
    vond het wel goed te doen, de bevallingen

Deel Deze Pagina