Vandaag haalde man onze dochter op een vertelden ze dat ze (weer) de melk hadden weggegooid omdat het zuur rook. Het was afgekolfde melk van dinsdag en is meteen na het kolven in de koelkast bewaard en in koelkast naar kinderdagverblijf vervoerd. De melk stinkt altijd naar "kots" vind ik zelf maar heb begrepen dat borstvoeding wel eens kan stinken. Ook afhankelijk wat je gegeten hebt. Wat moet ik hiermee? Ik moet erg veel moeite doen voor de melk en vind dit dan ook biet leuk om achteraf te horen. Op borstvoeding.com staat dat he het gekoeld 5 dagen kunt bewaren. Op het kinderdagverblijf mogen ze het maar 2 dagen bewaren..? (onopgewarmd uiteraard) Iemand tips?
Zo daar zou ik inderdaad ook niet blij mee zijn! Heeft mijn gastouder gelukkig nooit gedaan. Melk, vooral ook melk die ingevroren is geweest, kan weleens wat minder lekker ruiken. Als ik twijfel, proef ik zelf, maar kan me voorstellen dat zij dat niet doen. Als je weet dat de melk goed koud is gebleven, zou ik zeggen gewoon aanbieden, mijn dochter weet prima aan te geven welke melk ze wel en niet meer pruimt.
Het klopt dat het zuur kan ruiken en als je niet weet dat dat normaal is lijkt het idd misschien alsof het niet met goed is, maar het is wel flink balen dar ze het zomaar weggooien. Het heeft met en bepaald enzym te maken, op borstvoeding.com staat er wel een stukje over geschreven, als je dat nu uitprint en meegeeft naar het kinderdagverblijf?
Zij gooien het erop dat het slecht kan zijn indien het niet meer goed is, dat is natuurlijk ook zo maar naar mijn idee kan het na 3 dagen koelkast niet over datum zijn toch?
Als het op een goede manier bewaard wordt, dus achterin de koelkast, vooral NIET in de deur. En die koelkast gaat niet te vaak open. Dan kan het haast niet bedorven zijn. Waarom bellen ze jou niet eerst voordat ze iets wegmikken? Daar zou ik heel kwaad over zijn. Moedermelk kan soms heel anders ruiken dan kunstvoeding, dat horen ze te weten, en ze horen eerst contact met je op te nemen voordat ze iets doen!
Wat hebben ze je dochter nu gegeven dan? Helaas is er bij leidsters in de kinderopvang weinig bekend over borstvoeding en ik merkte bij collega's altijd dat ze het maar niets vonden, teveel werk om op te warmen en ze vonden het vies. Inderdaad aangeven dat je hier niet van gedient bent eventueel ook bij vestigingshoofd en inderdaad wat informatie uitprinten en daar aanreiken.
+1 Mijn borstvoeding ruikt ook niet altijd lekker zeker niet wanneer het ingevroren is geweest. Kan me goed voorstellen dat je baalt! Hebben ze kunstvoeding gegeven?
Ik geef 250 ml borstvoeding mee en daarnaast 1 fles kunstvoeding 180ml (dit drinkt ze nooit op maar hier geef je makkelijker wat meer van mee) 's Ochtends heeft ze 120ml borstvoeding opgedronken. In de middag wilden ze de rest van de borstvoeding geven en toen stonk het en hebben ze het weggegooid en de kunstvoeding gegeven die ze in twee fases heeft opgedronken. De vorige keer hebben ze het weggegooid en borstvoeding uit de vriezer gehaald.. geen idee waarom ze dit nu niet hebben gedaan want ze heeft nu eigenlijk 1 voeding te weinig gehad. (met wel de aantekening in haar boekje dat ze slecht gedronken heeft!!)