Hoe zat het nou met BV en alcohol?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik hoor steeds allerlei verschillende dingen en krijg van verschillende mensen verbaasde reacties als ik zeg nog steeds geen alcohol te drinken omdat ik BV geef. Nu hebben we komende vrijdag een etentje van m'n man z'n werk en ik moet zeggen: Na een jaar alcohol-vrij heb ik best zin in weer eens een goed glas wijn bij het eten. Ik ga die avond afgekolfde melk uit een flesje geven, geen zin om daar de boel bloot te trekken, maar 's avonds weer thuis en 's ochtends zal Thirza zich echt wel weer melden (ze slaapt al door, dus 's nachts verwacht ik geen voeding) en wil ik natuurlijk gewoon weer normaal voeden.
    Kan dat nou wel of niet samen, BV en alcohol?

2. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik heb gelezen dat 1 glas alcohol 3 uur duurt voordat het afgebroken is. Dus als je 1 glas drinkt, kun je na 3 uur weer voeden (2 glazen = 6 uur etc....)

op borstvoeding.com doen ze het zelfs af als een fabeltje...:
    http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes-2.html

(maar persoonlijk neem ik liever het zekere voor het onzekere en wacht die 3 uur ;) )

3. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Er zijn verschillende theorien over.
    Hier drink ik na een voeding wel eens een half glaasje en de tiramisu sla ik ook niet meer af.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, dan ga ik tijdens het eten lekker voor een glaasje wijn, heerlijk! :) Voor ik daarna weer aan voeden toe ben, ben ik toch idd weer een paar uur verder.
    Thanks!

5. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Volgens mij wordt er nix afgebroken van de melk die in je borsten zit...

Mij is geadviseerst bij 1 glas...3 uur te wachten...afkolven en weggooien. En dat vind ik doodzonde dus ik ben alcohol vrij...mis het niet ;)

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben ook heel lang heel streng alcoholvrij geweest. Nu drink ik wel eens een wijntje (na de voeding of als Mirre een flesje krijgt - ik kolf niet meer).

Aan de andere kant: bv.com verkoopt heus geen onzin. Plus ... als je een glas wijn drinkt is er sprake van een alcoholpromillage in je bloed ... dus geen percentage, maar veel en veel minder. En daarvan zou dan een deel weer in de mamamelk komen. Dus echt heeeeeeeeeel erg weinig. Volgens mij net zo veel als dat er in vruchtensap oid zit ;) ...

Is er een scheikundige in de zaal?

7. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Alcoholpromillage wordt gebruikt om aan te geven wat het gehalte aan alcohol in je bloed is. Dit is het aantal gram alcohol per liter bloed.

Alcoholpercentage wordt gebruikt om aan te geven hoeveel pure alcohol in 1 liter alcoholhoudende drank zit. Bijvoorbeeld bier heeft een alcoholpercentage van 5%. Dit betekent dat 1 liter bier 50 cc pure alcohol bevat.

8. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik heb me daar nooit zo druk over gemaakt het is inderdaad maar heel weinig wat dan in de melk terecht zou komen. Gewoon af en toe een glaasje wijn kon in mijn ogen best.

9. Chantico

Chantico Niet meer actief

Volgens mij (hihi, zo kan iedereen wel wat roepen ;) ) is het zo dat hetzelfde promillage alcohol in je bloed ook in de melk komt. De alcohol verspreidt zich als het ware gelijkmatig over al je lichaamssappen (dat is ook waarom je volgens mij geen alcohol moet drinken als je net zwanger bent, ook het vruchtwater raakt verzadigd, zodat zelfs zonder het bloedcontact via de placenta de baby met alcohol in contact komt). En het is dan dus ook zo dat bij het afbreken van de alcohol in je bloed ook de alcohol uit je melk weer wegtrekt, zodat de melk na 3 uur weer alcoholvrij is. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Ik zou in ieder geval met een gerust hart een glas wijn bij het eten drinken als ik pas drie uur later zou gaan voeden of kolven. Bij eerder voeden of kolven zou ik me wel een beetje ongemakkelijk voelen, weet niet of ik het er om zou laten...

Veel plezier in ieder geval vrijdag!

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Maar 1 promille is toch 1/1000 (mille = 1000)

En 1 procent is 1/100 (cent = 100)

Dus na het drinken van een flesje pils van 5%, is mijn (60 kilo) alcoholpromillage 0,41 (aldus http://www.flashfiles.nl/ShowDetail.asp?NewsId=3185) ... Als Mirre dan drinkt van de melk zit daar dus minder dan 0,041 procent alcohol in ... (en volgens mij zit dat ook in bijv vruchtensap ... maar dat weet ik dus niet zeker)

Maar ik ben geen rekenwonder ;)

11. Rups

Rups Actief lid

29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Je kan best een glas wijn nemen hoor na een voeding bijvoorbeeld kan echt geen kwaad bij uitzondering.
    Mijn zoon slaapt er juist lekkerder op heb ik gemerkt.

12. 4days

4days Niet meer actief

Ik heb juist gehoord NOOIT doen, alcohol is alcohol....
    Omdat uit studies zou zijn gebleken dat alcohol ALTIJD, zelfs bij 1 glas, schadelijk is...

Dus ik neem zelf het zekere voor het onzekere en drink gewoon niet.
    En als je wel wilt drinken kan dat best, maar dan zou ik toch echt afkolven en de melk weg gooien. Dat toch liever dan je kind aan alcohol blootstellen!

13. Rups

Rups Actief lid

29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Dat zijn maar onderzoeken, maar is dat maatschappelijk bewezen van 1 glas wijn? Als jij een zuipschuit bent en jij drinkt flessen wijn leeg dan kan ik wel geloven dat het dan schade heeft voof het kind maar ik kan me niet voorstellen dat als je af en toe 1 glas wijn nuttigt dat je kind daar schade heeft. Dat geloof ik niet.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten , of ze wat drinken of niet. Ik hou het altijd maar bij een half glas wijn op een feestje.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dit klopt niet ... zelfs wat betreft alcohol tijdens zwangerschap weten ze niet vanaf welke hoeveelheid het schadelijk is, dus adviseren ze helemaal niet te drinken .... dus kan me niet voorstellen dat ze dit wel onomstotelijk kunnen bewijzen bij borstvoeding.

En nogmaals als er zo weinig (zie rekensommetje) alcohol in de BV zit, dan is dat denk ik min of meer gelijk aan alcohol dat bijvoorbeeld in fruitsap of overrijp fruit zit (en misschien ook wel in de fruithap). Alleen omdat de percentages (promillages) zo laag zijn hoeven ze dat niet te vermelden ;)

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En als uit studies zou blijken dat het schadelijk is, denk ik niet dat bv.com zou zeggen dat het best kan (een glaasje) ...

16. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Kijk en dan zeg ik ...dat krijgt ie te veel. Als je het echt merkt dan krijgt hij het bewust en dan kan het ook schadelijk zijn voor liver (die het echt nog niet aan kan!) Het is ook een ouderwets slaapmiddel...vroeger deden ze het wel vaker ...jenever door de melk.

Ik drink het gewoon niet...ga nix uitdagen.

17. 4days

4days Niet meer actief

Nee dat geloof ik ook niet, maar ik had het wel gehoord... ;) Ik denk ook niet dat 1 glaasje echt iets uitmaakt, maar dan denk in nog steeds, het idee... Waarom zou je in godsnaam je kind alcohol binnen laten krijgen?! Is dat ene glaasje echt zo belangrijk....

Ik heb overigens nu wel ergens gevonden dat alcohol ook in de bv wordt afgebroken, dus dat ene glaasje zou dan binnen 3 uur wel weg zijn, ook uit de melk.

Van alcoholinfo.nl :

Alcohol die in het lichaam - en dus ook in de borstvoeding - aanwezig is wordt door de lever afgebroken.

De alcohol die we drinken heeft als scheikundige naam ethanol (C2H5OH). Als alcohol wordt afgebroken ontstaat eerst aceetaldehyde, een stof die nog giftiger en dus nog schadelijker is dan de alcohol zelf. Aceetaldehyde wordt omgezet in azijnzuur en dat wordt vervolgens afgebroken tot kooldioxide en water.

Als de alcohol eenmaal is afgebroken kan uw baby die dus ook niet meer binnenkrijgen bij het drinken.

Zorg ervoor dat u per glas alcohol minimaal 3 uur wacht voor u uw baby voedt. Dit is na 2 glazen dus 6 uur. Dit geldt uiteraard ook voor het afkolven voor latere voedingen.

Deel Deze Pagina