Pijn bij kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door dolfijn73, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

1 mei 2010
    192
    0
    0
    Sinds een week of 2 heb ik pijn aan mijn borsten bij het kolven. Ik voed nu al 9 mnd en gaat vrij goed. De kleine meid drinkt alleen de laatste tijd anders waardoor ik op beide borsten nu wat last van kloofjes heb en het drinken (vooral in het begin) pijn doet. Ik smeer met Purelan en dat helpt wel maar baal er wel flink van.

Kolven doet ook zeer. Niet zo zeer aan de tepel ivm de kloofjes maar meer in mijn borsten. Heb wel eens gelezen dat het je borstweefsel kan aantasten. Klopt dit? ik kolf al op zo laag mogelijke stand.

Is er nog verschil qua kolfapparaten, welke borstvriendelijker zijn bedoel ik? ik heb nu de Medela mini electric. Was van plan weinig te kolven. Heb eerst andere kolven van medela gehad.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi,

Pijn bij het drinken:
    Je kan een andere houding proberen, waardoor ze anders aan de borst drinkt. Blijf de purelan gebruiken. Het kan ook helpen iets warms op je borst te leggen bij het drinken.

Of kolven je borstweefsle aantast zou ik je niet kunnen zeggen, maar voor zover ik weet heeft dat geen invloed. Er zijn vrouwen die maanden volledig kolven zonder problemen.

Er zit zeker verschil in kolfapparaten. Maar omdat er zoveel verschillende zijn, kan ik ze niet allemaal hier bespreken :)
    Ook is het per vrouw verschillend welke wel fijn is en welke niet. Dat zou je moeten uit proberen. Er zijn winkel waar dat kan.

Maar ook bij het kolven kan je warmtemassage toepassen. En blijf inderdaad op een stand kolven die goed voelt.

Blijven je kloven lang in stand, dan zou ik even bij je huisarts langs gaan om er naar laten kijken voor de zekerheid, dat er geen bacterie bij zit, die kan ook pijn veroorzaken.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina