Hoi! Ik ben vorige week op controle geweest bij de verloskundige en bij het voelen aan de buik zei zei dat mijn baarmoeder op een hoogte zit waar hij eigenlijk hoort te zitten bij 30 weken en ik was toen 28 weken en 2 dagen zwanger, liep dus ongeveer 2 weken voor. Zij stelde een extra echo voor en daarna bloed controleren op suiker en ijzer. Ze zei dat ze de echo wilde om na te gaan of het kindje groot is, of dat ik veel vruchtwater heb. Toen ik vroeg of dat erg was zei ze nee, maar we moeten het dan wel in de gaten houden. Ze zei ook dat het een groeispurt kan zijn. Nu heb ik wat dingen gelezen in een boek en op internet en nu maak ik me toch wel zorgen. Heb laatst zelf mijn suiker gecontroleerd op mijn werk, die was 7.0 mmol om 16.00 uur 's middags, vrij normaal dus lijkt mij en ik denk ook niet dat dat het zal zijn. Wat kan het evt. zijn? Ik las allemaal enge dingen over dat te veel vruchtwater kan betekenen dat je kindje een afwijking kan hebben zoals een kattekopje enzo. Maar worden dit soort dingen niet al bekeken tijdens de 20-weken-echo? Tijdens die echo was alles prima. Ik haal me waarschijnlijk weer veel te veel dingen in mijn hoofd (en op internet kun je soms ook echt te veel informatie vinden), waarschijnlijk is het gewoon een groeispurt en loopt mijn kindje straks weer op schema (hoop ik). Kunnen jullie me geruststellen? Komt dit vaak voor? Wat betekent dit meestal? Alvast bedankt. Veel liefs van een ongeruste Sofia
Hoihoi, Je zit precies in het termijn om een groeispurt te hebben! Je kan pas zeggen dat de groei te hart gaat na twee controles en bevindingen dat de groei voorloopt. Met de 20wkn echo word al zoveel uitgesloten dat als je ruim in je vruchtwater zou zitten het waarschijnlijk gewoon bij je hoort! Meid geen zorgen! je zal zien dat de volgende keer de groei gelijk is gebleven. Imke