Halo iedereen, Ik ben 32 weken ver en tijdens mijn controle gisteren bij de verloskundige werd er me gevraagd of ik al melk begin te produceren. Ik maak nog geen melk aan, ik kan er dagelijks maar 2x een klein druppeltje uitduwen dat soms doorzichtig of geelachtig van kleur is. Daarop zei de versloskundige dat ik eigenlijk toch al melk zou moeten aanmaken, en dat er wat zou moeten uitlopen als ik bijvoorbeeld onder de douche sta. Ze zegt dat ik mijn borsten moet beginnen stimuleren, en dus dagelijks knijpende bewegingen bij mijn tepel moet maken. Anders zou het kunnen dat ik geen of onvoldoende melk ga produceren wanneer mijn dochter zal geboren worden. Nu heb ik zelf al wat opzoekingswerk gedaan en lees ik dat het normaal is dat de melkproductie soms laat op gang kan komen, soms pas bij de bevalling... Ik weet dus niet goed of ik me nu zorgen moet maken over mijn melkproductie of niet. Daarom graag jullie mening. Mijn borsten zijn sinds 2 weken wel iets gevoeliger en er lopen ook blauwe aders op, ik weet niet of dit een teken zou kunnen zijn dat de melkproductie er gaat aankomen ? Wanneer kregen jullie melkproductie? Hebben jullie ook je borsten gestimuleerd en lukte dit met succes? Graag jullie antwoorden en tips, want ik zou heel graag borstvoeding willen gaan geven
Wat een onzin van je vk zeg!!! Vaak komt de melkproductie pas op gang na de bevalling! Ik zou me zeker geen zorgen maken en ook niet in je tepels gaan knijpen hoor (voorwerken). Het wel of geen lekkage in je zwangerschap zegt helemaaaaal niks over of je na de bevalling wel of geen bv kan gaan geven.
Ohja.... ik had bij mijn zoon & dochter geen productie tijdens de zwangerschap maar heb gewoon bv kunnen geven. Mijn zoon voor 13 maanden en bij mijn dochter had ik zoveel dat ik de ene borst afkolfde terwijl zij aan het drinken was aan de andere borst. Beide keren spoot de bv eruit (had genoeg voor een heel weeshuis zowat)
Het hoeft echt nu nog niet op gang te zijn hoor. Vaak gebeurt dat zo'n 2 a 3 dagen na de bevalling pas echt. Ik had dat ook niet hoor en kon er niets uitknijpen tijdens de zwangerschap. En daarna zonder problemen bv gegeven.
Bizar dat een verloskundige je deze foute info geeft! Maak je geen zorgen, het zegt niks over je productie. Vaak begint die pas na je bevalling. Bij sommige vrouwen eerder. Bij mijn eerste begon het pas na de bevalling. Bij de tweede een beetje vanaf 34wkn en nu nog niks.
Ik heb hier nog nooit van gehoord. De echte melkproductie komt pas op gang als de placenta los laat. Voor die tijd produceer je wel colostrum. Mij werd toen geadviseerd niet te kolven voor de 37 weken, omdat het stimuleren van de borsten de baarmoeder kan doen samentrekken (en in extreme gevallen weeën kan veroorzaken). Hey, ik ben geen expert, maar zou me geen zorgen maken. Ik heb enorm veel gehad aan een informatie avond over bv van een lactatiekundigenpraktijk. Echt een aanrader!
dit is mijn 7e zwangerschap en van deze onzin heb ik echt nog noooooooit gehoord, waar slaat dit op om jou zo onzeker te maken zeg, ik schrik hier echt van, ik zal je vertellen nu heb ik soms een druppeltje melk, maar met mijn vorige 6 zwangerschappen nog nooit een druppel voor de bevalling, en dat is allemaal goed gekomen. zou hier toch echt een klacht over indienen
Haha, sorry wat een onzin-info geeft je vk! Komt goed meid, je hoeft echt geen melk produceren tijdens je zwangerschap. De productie komt op gang door middel van hormonen die na de bevalling pas vrijkomen.
Nou idd... wat een onzin... Maak je maar geen zorgen meid! Ik heb de vorige keren 17 en 21 maanden mogen voeden en had de eerste zwangerschap ook nog geen melk rond jouw termijn. (De tweede keer had ik wel vroeger melk maar dat kwam omdat ik aan het begin onze oudste dochter nog voedde.) Deze zwangerschap heb ik tot op heden eigenlijk ook alleen nog maar heldere vloeistof wat eruit komt. Pas sinds gisteravond merkte ik dat het iets donkerder van kleur begint te worden... En dat is niet omdat ik daar iets voor gedaan heb maar gewoon omdat ik nieuwsgierig was en dacht 'ff kijken' hahaha. Dus, niet druk om maken hoor! Het komt vanzelf!
Allemaal erg bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties! Ik woon in het buitenland en misschien hebben ze hier een andere mening over de melkproductie... ik vond het zelf ook een beetje raar. Gelukkig hebben jullie me helemaal gerust gesteld . Ik ga mijn borsten zeker niet extra meer gaan stimuleren, het zal dan wel komen na de bevalling...
Ik wil het toch ook nog even zeggen hoor: wat een dikke b*llsh*t zeg! Zoals hierboven al gezegd, komt de melkproductie pas op gang als de placenta loslaat; dan wordt een specifiek hormoon getriggerd. En dan nog komt er eerst colostrum, voordat de productie echt op gang komt. Zeker niet stimuleren voor de bevalling, daarmee kun je inderdaad weëen opwekken. Onder de douche lekken gebeurde mij alleen als ik mijn zoontje hoorde huilen. Ik schrok me de eerste keer kapot; het was gewoon fonteinwerk
Jammer dat je zulke onjuiste info kreeg. Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap en ook nu met ruim 38 weken van de tweede nog geen druppel verloren. Gelukkig maar, want daar zit ik helemaal niet op te wachten. Maar na de geboorte van mijn oudste ging het als een speer met de bv. Heb haar bijna een jaar gevoed. Tip: als je goede info wilt over bv, kijk dan eens op www.borstvoeding.com. Of lees het boek Borstvoeding.
Schik beetje van want juist met dit termijn moet je niet stimuleren omdat het vroegtijdige weeeen kan opwekken. Hier spontaan met 34 weken bevallen en geen problemen gehad met productie van melk ofzo...dus laat je borsten lekker nog even met rust als ik jou was.
Pfffff wat een onzin idd!! Ik heb nooit lekkende borsten tijdens mijn zwangerschappen en na de bevalling heb ik dan na 2/3 dagen melk voor 10!! Het spuit er nog net niet uit dan.. Ga geen rare fratsen uithalen hoor! Alles lekker op zijn beloop laten en die melk komt echt vanzelf als je bevallen bent. Tip: als je nog nooit bv hebt gegeven, ga langs een bv deskundige of zo'n cursus. Want GOED aanleggen is wel heeeeeel belangrijk en lang niet alle kraam hulpen kunnen dit goed. (Ook al deken ze van wel) Veel succes met de laatste loodjes en no Worry's!!
Echt onzin! Buj mij echt niks van druppels gehad tijdens de zwangerschappen, maar na de bevalling kwam het prima op gang hoor! Dat is echt volkomen normaal. Je hoeft niets te gaan stimuleren dus. Maar cerwijs je vk eens naar een goede lactatiekundige, want ze weet er echt onvoldoende van af! Of geef haar het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes! Aanrader!
Ik ben tijdens al mn zwangerschappen nog nooit 1 druppel melk/vocht verloren. Toch heb ik 1 kindje 10 maanden lang voledig gevoed en nooit problemen gehad bij de productie. Stom dat een vk je onzeker gaat maken met een of ander onzin verhaal
Grote onzin hoor! Ik had niks tijdens de zwangerschap en bij mijn dochter een overproductie.. Jammer dat ze je zo onzeker maakt. Gewoon lekker veel aanleggen als je kindje er is, en niet nu al druppels er uit gaan persen.
Onzin zeg ! Je vk moet hoognodig op bijscholing. Dat je al af en toe een druppeltje hebt is ok maar als er nog niets zou zijn geeft dat geen enkele indicatie over de productie als je kleintje is geboren. De geboorte van je kind is de trigger om de productie te starten. Heb je je al een beetje ingelezen op borstvoeding geven. Ik heb daar na de bevalling erg veel aan gehad omdat je dan al een beetje in je hoofd hebt hoe het zou moeten werken en wordt je niet zo snel onzeker van dit soort stomme adviezen
Hahaha wat slecht zeg! Hier 2 weken voor de bevalling wat van dat doorzichtige en gele spul gehad maar heb toch echt 28 mnd BV gegeven zonder enkel probleem. Ik kreeg toen wel het advies om die 2 druppels uit te smeren over de tepels en dat op te laten droger zodat er minder snel kloven kunnen komen in het begin van de BV. Heb ze inderdaad niet gehad maar geen idee of het daardoor kwam.
Mag ik vragen in welk land je woont? Als je van plan bent om je kind zelf te voeden,is het wellicht een goed idee om nu al eens te informeren waar je de juiste begeleiding kan krijgen. Want van deze vk zal je het niet moeten hebben,mocht je hulp nodig hebben. Ga eens na of er lactatiekundigen in het ziekenhuis werken,of dat er bijvoorbeeld een LLL bijeenkomst is bij jou in de buurt. Een goede voorbereiding/begeleiding is het halve werk ��